Metallica

Aleatha

Hobitti
Juu, eli pahoittelen nyt jo etukäteen, jos tästä aiheesta on oma topiccinsa.
Yritin kyllä etsiä, mutta ei löytynyt.
Ja aiheesta Metallica ajattelin kirjoittaa ihan eilisen (28.5) Helsingin keikan jälkifiiliksissä. :D (Älä kysykään)
Mutta ihan kysymystä, että oliko meistä Kontulaisista ketään muuta minun ja Oddiskanin lisäksi Helsingissä kuuntelemassa Metallicaa?
Ja jos olitte, niin mitä mieltä olitte koko tapahtumasta, akustiikasta, kappaleista jne?

Ja sitten yleistä turinaa omalta osaltani:
Mielestäni siis noin yleisesti koko konsertti oli aivan mahtava!
Tosin se jäi häiritsemään, että basisti, Trujillo ei oikein ollut luonteva tuohon esityskokoonpanoon... Oddiskanin kanssa pääsimme tähän ratkaisuun, että jokin siinä vain mättäsi. Tyyli, tapa liikkua tms.
Mutta sen pitemmittä puheitta aiheesta kolmanteen, eli mielestäni Metallican efektit eivät olleet aivan niin mahtavat, kuin olin odottanut. Kyllähän niistä ääntä lähti, mutta...
One-kappaleen aikana lavan takaa lähetettiin pari pientä raketintapaista ilmaan, mutta ne olivat tosiaankin hieman vaisuja.
Hetfield (kitara&laulu) ei oikein alussa tahtonut päästä tunnelmaan mukaan, mutta kun päästiin loppusuoralle, Nothing Else Mattersin jne kohdalle, hänkin heräsi eloon.
Tämä konsertti oli minulle aivan mahtava elämys, jota ei usein koe omassa kotimaassaan!
On vieläkin hieman epätodellinen olo, "minäkö se siellä olin?".
On myös erikoista, että ne, jotka ovat ihannoineet Metallicaa jopa 20 vuotta, pääsevät heitä katsomaan nyt vasta livenä...vaikka mahdollisuuksia on ollutkin jo useita. :mrgreen: Minä olen ollut Metallica-fani noin vuoden ja nyt jo pääsin paikan päälle! Mahtavaa!

Niin ja.
Oliko mielestänne Slipknot ja Lost Prophets oikea valinta lämppäribändeiksi?
 
Aleatha sanoi:
On myös erikoista, että ne, jotka ovat ihannoineet Metallicaa jopa 20 vuotta, pääsevät heitä katsomaan nyt vasta livenä.
Öh, onhan Metallica vieraillut Suomessa jopa melko usein. Itse olen ollut neljällä keikalla, alkaen joulukuusta 1992. Nyt en paikalla en ollut, mikä jää kyllä hieman harmittamaan. Mutta se on joka tapauksessa oma moka, jos on parikymmentä vuotta fanittanut, eikä ole päässyt bändiä Suomessa katsastamaan. Tilaisuuksia on toki ollut. ;)
 
Juu, pahoittelen tuota idioottia lausetta, siis tosiaankin kaikki eivät ole näissä viimeisimmisäkään ollut mukana. Anteeksi!! :roll:
Typerästi aseteltu lause. Onhan niitä tilaisuuksia tietysti tullut...
Sen jopa minä pikku newbie tiedän... :D
Korjaan...
 
Vai ettei Trujillo oikein vakuuttanut esiintymisellään? Itse olen saman käsityksen muodostanut, mitä nyt olen joitan konserttipätkiä Metallican nykykokoonpanosta nähnyt. Käsitykseeni tosin vaikuttaa suuresti se, että olen aina ollut Jason Newsted -fani. Oli se kova isku, kun hän lähti bändistä. Jasonin ansiosta minäkin ryhdyin musisoimaan, ja bassolla tietenkin. Se oli se Metallican keikka Helsingin jäähallissa silloin '92... Aijai, pieni poika oli aivan myyty, keikka oli vain niin älyttömän raju ja cool. Ensimmäinen iso keikka, jota olin katsomassa. Parempaa en ole vielä nähnyt. Olkoonkin, että sillä elämyksellisyydellä on iso osansa tuohon edelliseen. :)

Eilisestä keikasta on saanut myös lukea moitteita äänen puuroutumisesta. Erittäin harmillinen seikka, mikä kyllä oli surullista mutta totta myös Metallican Ruisrock-keikalla 1999. Kyllä tuon luokan yhtyeen soundit pitää olla kunnolliset, oli keikkapaikka sitten pieni klubi tai jokin järjettömän iso ulkoilma-areena. Tosin onnistui The Smashing Pumpkinsikin puurouttamaan soundinsa täysin jäähyväiskeikallaan Hartwall-areenalla, ei auttanut vaikka oltiin suljetussa tilassa. Taitaa olla aikamoinen taiteenlaji tuo miksaus... :/

Heittäkääs joku paikalla olleista keikan biisilista, ei jaksa itse kaivaa netistä. ;)
 
Tässä biisilistaa, jos oikein muistan:
Blackened
Fuel
Master of Puppets (kokonaan soitettuna!)
For Whom The Bell Tolls
Seek & Destroy
One
Nothing Else Matters
Welcome Home (Sanitarium)
Wherever I May Roam
Enter Sandman
Sad But True
Battery
St. Anger
Frantic
Harvester of Sorrow
Creeping Death

Nämä ei ole esitysjärjestyksessä, lisäilkää muut biisejä jos jotain unohtui :) . Ja tosiaan, Master of Puppets aivan kokonaan!

Yleisesti ottaen keikasta, olen melko pitkälti eri mieltä Aleathan kanssa. Trujillo istui kuvaan mukaan erinomaisesti tuoden lavaesiintymiseen vähän lisää liikettä ja väriä. Kuten James keikalla totesikin, Trujillo auttaa heitä esiintymään vielä paremmin. Samaa hän sanaili Some Kind of Monster -dokumentissa Trujillon palkkaamisen jälkeen. Ja aika harva pystyy soittamaan Batteryn ilman plektraa :) . James vertasi Trujilloa (osuvasti) Metallican alkuaikojen virtuoosibasistiin Cliff Burtoniin. Ei huono! Ehkä yhteinen lavakemia on vielä hieman hakusessa, mutta ei muuta voi odottakaan, kun osa on soittanut kohta parisenkymmentä vuotta yhdessä ja yksi on vasta astunut mukaan kuvioihin.

Mitä Jamesiin tulee, puhdasta kultaa alusta loppuun :D . Oli ilo katsoa miten Hetfield ja kaverit ällistyivät ja ilostuivat yleisön huudon määrästä!
 
Noniin, lähdetääs lämppäreistä.
Lostprophets oli huono. En pitänyt laisinkaan, kaikki biisit olivat samankuuloisia, ja bändi ei vakuuttanut ollenkaan. Tätä on vaikea perustella, jokatapauksessa en pitänyt. Ja onneksi soittivat vain puoli tuntia.

Slipknot. Mitähän tästä pitäisi sanoa. En kuuntele tätä kotona ikinä, liian tylyä musiikkia kotikuunteluun. Livenä vaikutti ehkä enemmän, jaksoin katsoa koko keikan. Ja olenkin muuten ylpeä siitä.

En lähde kommentoimaan olivatko lämppäri valinnat oikeat, olisin niin halunnut nähdä System of a downin, kun siitäkin höpistiin jossain välissä mahdollisena toisena lämppärinä.

Sitten itse Metallicaan. Minä pidin, ensimmäinen kertani kun näin bändin, ja esitys tosissaan vakuutti minut. Biisilistasta löytyi aikalailla kaikki mitä halusinkin kuulla, ei siihen muuta lisättävää taida ollakkaan.

Keikasta muuten, yleisö oli kiitettävästi mukana, itse olin rannekkeen kanssa etuosassa MELKEIN eturivissä heilumassa ja huutamassa, ja tunnelma oli sanoinkuvaamaton.

Roberttihan soittaa "eri tyylillä" kun muut äijät, se on ehkä hieman häiritsevää, mutta pääasia kuitenkin on että kuulostaa hyvältä. Ja kuulosti hyvältä.

Ja se systeemi että 2500 ensimmäistä kenttäjonottajaa sai nämä rannekkeet, oli loistava! Saatiin kahden ja puolen tunnin jonotuksella eturivin paikat! Ja mitähän tässä vielä.. Minä tykkäsin, olo on vieläkin ihan mieletön kun edes ajattelee koko eilistä iltaa.

Ainiin, James näytti kyllä hyväntuuliselta, kuten muutkin äijät, joten ehkä heillä nyt menee tosissaan hyvin. Soittaminen näytti ja kuulosti iloisen raivokkaalta.
Niin ja vielä, Master of Puppets kokonaisena! aijai mitä nannaa. Siellä sitä huudettiin ja heiluttiin.

(niin ja tätini kävi katsomassa silloin Tuiskulassa vuonna kivi ja kirves Yö:tä, jota lämppäsi joku jenkkibändi Metallica ;) )
 
Hieno keikka. Paras ikinä.

Olin lähes eturivissä. Settilista oli kova ja ainakin edessä soundit oli kunnossa. Bändi oli kovassa kunnossa. Eturivissä oli liikaa nössöjä, mikä raivostutti.
 
Location: Helsinki, Finland
Date: May 28, 2004
Venue: Olympic Stadium
Map: n/a
Outlook Reminder: n/a
Other Artists:

Setlist:

Blackened
Fuel
Harvester Of Sorrrow
Welcome Home (Sanitarium)
Frantic
For Whom The Bell Tolls
I Disappear
St. Anger
Sad But True
Creeping Death
Battery
--------
Wherever I May Roam
Nothing Else Matters
Master of Puppets
One
Enter Sandman
--------
Jump In The Fire
Seek And Destroy

Tuossa tuo settilista. WHIPLASHIA jäin kaipaamaan, mutta ei haittaa.

Joo ja lämppärit oli surkeita.
 
Suhteellisen tykiltä vaikuttaa toi setti. Vähän alkanut riepoo, että en mennyt paikalle vaikka yhdeessä vaiheessa liput olikin.
 
Itse olen fanittanut Metallicaa jo (ainakin) 4 vuotta! :D
Keikalla en ollut... :(
Täytyy yrittää sitten ensi kerralla! :)
Noo...
Itselläni on: MotP, Metallica, Load ja Reload.
Pitäis ostaa se Live-levy mikä on sen jonkun sinfoniaorkesterin kanssa soitettu.

Aivan mahtava bändi!!! :twisted:
 
Overlord MC sanoi:
Pitäis ostaa se Live-levy mikä on sen jonkun sinfoniaorkesterin kanssa soitettu.

Ai, tekee kipeetä..
Jos olet fani, niin miten voit puhua "jostain livelevystä" "jonkin orkesterin kanssa". Äärh! No joo.

No mutta. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että Cliff oli legenda (R.I.P), Newsted on asiajätkä ja Trujillo on perseestä.
Jos se soittaa hyvin (mikä on kyllä kuultu...:), niin okei okei, mutta jätkä on ihan hop hop. Mielestäni hän on sellainen wannabekovis. No jaa.

Harmittaa, että se Hetfieldin alkoholiongelma on vienyt veronsa. Kun kuuntelee St. Angeria, niin huomaa, ettei se ääni ole ennallaan. Kun taas S&M:ssä Hetfieldin laulu saa kylmät väreet kulkemaan.
Ja sitten ärsyttää se, että ne on kaikki (tai kaikki ja kaikki) ruvenneet sellaisiksi "Hoppareiksi". Tyyli on mennyt valtavirran mukaan.

Siltis, kuinka niin Ruisrokcissa oli puuroista se ääni? Minusta se kuului ihan hyvin. Siis ottaen huomioon, että se oli ulkoilmakonsertti. En minä huomannut mitään. :shock:
 
le Fui sanoi:
Ja sitten ärsyttää se, että ne on kaikki (tai kaikki ja kaikki) ruvenneet sellaisiksi "Hoppareiksi". Tyyli on mennyt valtavirran mukaan.

Pakko saada joku selitys tälle.. Miten niin hoppareiksi?
 
le Fui sanoi:
No mutta. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että Cliff oli legenda (R.I.P), Newsted on asiajätkä ja Trujillo on perseestä.

Tuota mieltä minäkin olin, mutta keikan jälkeen Trujillon pisteet nousi todella paljon. Sen taustavokaalit ei ollut niin munattomat mitä odotin ja äijä riehu ihan hyvin eikä kävellyt tyhmän näkösenä niinkuin luulin.

Harmittaa, että se Hetfieldin alkoholiongelma on vienyt veronsa. Kun kuuntelee St. Angeria, niin huomaa, ettei se ääni ole ennallaan. Kun taas S&M:ssä Hetfieldin laulu saa kylmät väreet kulkemaan.

Hetfieldin ääni oli perjantaina kyllä niin kova ettei mitään järkeä.
Joillakin viime kesän bootlegeilla ja ehkä sillä St Angerilla James kuulosti aika huonolta, tai ääni oli semmosta kiekumista, mutta ainakin perjantaina Jampan ääni vakuutti.
 
Tosissaan perjantai oli ensimmäinen kerta kun Metallican edes näin, mutta Jamesin äänessä ei kyllä ollut mielestäni mitään ongelmaa. Sehän kuulosti ihan pirun hyvältä! Ei mitään valittamista kyllä tähän.

Mutta hoppareiksi? Siis Trujillolla on oma tyylinsä, tai ei siis pukeudu ja soita samalla tyylillä kuin muut miehet, mutta että hoppareiksi, sitä en ihan käsittänyt.. We want perusteluja, kiitos.

Ainiin, väitän olevani jonkunlainen fani, en kovimmasta päästä, mutten tällä hetkellä muista mikä on sen sinfoniaorkesterin nimi, jonka kanssa S&M on tehty. Eli en ole siis fani..? Hyvä homma :D
 
Ei se fanius sitä katso, että osaa kaikki levyjen nimet ulkoota yms yms. Anteeksi vaan, jos tuli sellianen kuva.

Näitä vaan löytyy näitä wannabeihkuttajia, kun sanoo, et se yks, emmätiä, mut se tosi hyvä.

Siis se hopparijuttu tulee siitä, että kun kattelee näitä myöhempiä musiikkivideoita ja dokumentteja, niin kummasti alkaa löytymään joujopuräpräp-pipoa ja sellaista...
Ja juu, teidän, se on vain pukeutumistyyli, muttakun ärsyttää...

Vai oli Trujillolla meno päällä... No, on uskottava. Vähän on sellainen skeptinen olo edelleen. ^^
Kyllä sen huomasi, sen Jamesin äänen siellä keikallakin. Ei käyttö ole niin luontevaa. Mutta paremmin se veti, kun levyllä, mun mielestä, ehdottomasti.
 
Vaikken koskaan mikään fani olekaan ollut, niin kyllä Metallican keikka oli aikamoinen elämys minullekin. Ikävä kyllä soundit olivat aika persiistä siinä, missä minä olin (etummaisimman sisäänkäynnin edessä, lavasta katsottuna vasemmalla). Olin aluksi ihan järkyttynyt soundien tasosta, mutta kyllähän se siitä... Ehkä siihen turtui keikan edetessä, mutta lopussa ei enää välittänyt.

Keikka oli muuten todella hienoa kuultavaa, vaikka alku tuntuikin vähän laiskalta. Vasta Batteryn jälkeen tuntui lähtevän kunnolla. Kohokohtia olivat tietysti Master Of Puppets, One, Enter Sandman, Nothing Else Matters ja Seek And Destroy.

-Ville
 
Kun uusi keikka suuntautuu tänne Suomeen (mihin voi kulua aikaa, tiedän) niin aijon olla varmasti paikalla. Olen löytänyt Metallican ja se iskee suoraan sieluun. Tähän asti parhaimpia ovat Master of puppets, Untill it sleeps, Nothing else matters, St. Anger ja The memory remains. Omaksi en ole saanut vielä ostettua mutta kun mahdollisuus koitta(koittakoon pian!) niin varmasti lähtee CD:t hyllyyn. Harmi etten muista ensimmäistä kappaletta jonka Metallicalta kuulin koska muistan musavideon siitä ja silloin se ei klikannut mutta se oli kaiken alkusoitto (rumpujen pärinää....). Toinen biisi jonka kuulin oli kyllä St. Anger ja sekin on jotenkin ns. tärkeä koska ensimmäiset ovat aina ensimmäisiä. Ihan kuten suhteissakin.. 8)
 
Kysynpä uteliaisuuttani, että mitä Metallican levyä pidätte parhaana?

Oma suosikkini on Master of Puppets, joka taitaa olla 80-luvun paras thrash/speed metal -albumi. Vuonna 1986 jätkät olivat vielä nuoria, täynnä ideoita, vimmaa ja luovaa hulluutta. Metallimusiikkikin oli vielä jotain uutta, ihmeellistä ja kehittyvää eikä samanlaista vanhan toistamista kuin mitä se nykyään tuppaa olemaan.

90- tai 2000-lukujen Metallica ei ole minuun enää iskenyt. Harva bändi paranee vanhetessaan, ja Metallicalle niin ei ole ainakaan käynyt. Mutta kummasta nuoret fanit tykkäävät enemmän, 80-luvun angstiraivo-Metallicasta vai nykyisestä machoäijä-Metallicasta?
 
Kyllä, Master Of Puppets on Metallican ja samalla myös maailman paras levy.
Kill'em All tulee hyvänä kakkosena. Itse pidän uudemmastakin tuotannosta jonkun verran, mutta kyllä vanha Metallica liikkuu ihan eri sfääreissä kuin uudempi.
 
Metallican parhaat levyt on And justice for all, Master of Puppets ja St. Anger. Muu Metallican tuotanto onkin sitten enemmän tai vähemmän paskaa. Ja jos joku sanoo, että Puppets on kovin thrash/speed metal levy nii huh. Ei vissiin ole kuullut vielä Slayerin Reign In Bloodia :wink:

(Puoliprovo)
Slayerin kaikki levyt pyyhkii -ttä koko Metallican tuotannolla
(/puoliprovo)
 
Ylös