Nettisivujen toimivuus eri selaimissa.

jukka83

Hobitti
Olen päivittänyt erään koulun nettisivuja ja nyt minulla olisi pienoinen ongelma. Olen määritellyt CSS-tyyleillä, että sivustolle tulee linkki yhteen tiettyyn kohtaan. No, IE:ssä se linkki näkyy juuri siinä missä pitääkin, mutta Mozillassa se näkyy hieman liian ylhäällä. Millaisella tyylimääritteellä sivuston saisi toimimaan oikein myös Mozillassa ja mahdollisesti myös Operassa?

Tämän lisäksi olisi vielä toinenkin ongelma. Päivittämieni sivujen "etusivu"-kohdasta pitäisi saada yksi linkki pois, eikä se oikein onnistu, sillä se etusivu ei ole mikään index.html tai vastaava .html-päätteinen. Pitäisikö siihen käyttää jotain tiettyä määritettä, jotta sen linkin saa pois?

Olen koittanut hakea ohjeita Googlen kautta, mutta mistään ei vain tunnu löytyvän apua, joten ajattelin jos joku täällä tietäisi :)

Kiitos jo etukäteen!
 
jukka83 sanoi:
Olen päivittänyt erään koulun nettisivuja ja nyt minulla olisi pienoinen ongelma. Olen määritellyt CSS-tyyleillä, että sivustolle tulee linkki yhteen tiettyyn kohtaan. No, IE:ssä se linkki näkyy juuri siinä missä pitääkin, mutta Mozillassa se näkyy hieman liian ylhäällä. Millaisella tyylimääritteellä sivuston saisi toimimaan oikein myös Mozillassa ja mahdollisesti myös Operassa?

Aika lailla mahdotonta antaa mitään yleispätevää ohjetta tietämättä miten olet sen nyt toteuttanut. Kuitenkin kun saat sen toimimaan Mozillassa niin se toiminee myös kaikissa muissa paitsi IE:ssä, se on hiukan poikkeava tapaus.

Tämän lisäksi olisi vielä toinenkin ongelma. Päivittämieni sivujen "etusivu"-kohdasta pitäisi saada yksi linkki pois, eikä se oikein onnistu, sillä se etusivu ei ole mikään index.html tai vastaava .html-päätteinen. Pitäisikö siihen käyttää jotain tiettyä määritettä, jotta sen linkin saa pois?

En nyt tajua mitä tarkkaan ottaen tarkoitat. Tarkoitatko, että osoite on muodossa http://domain.com/user/? Hakemiston etusivu on index-niminen tiedosto joka näytetään silloin kun osoitteessa ei ole minkään tiedoston nimeä. Jos tarkoitat tuota, niin etsit vaan index.html-tiedoston tai vastaavan.
 
Jos olet linkin sijoittanut CSS:llä, niin kannattaisi varmaan tehdä niin päin, että saat sen toimimaan Mozillalla ja muilla Gecko selaimilla.
Esimerkiksi Asettelet sen linkin tasan oikeaan kohtaan sillä tavalla, että toimii mozillalla. Ja sitten asettelet sen vain IE:lle, johon minulla on
kaksi tapaa sinulle tarjota:
Käy lukemassa oppaani ehdollisista kommenteista osoitteesta http://finwe.arkku.net/lay3/index.php?sivu=ehdolliset_kommentit
tai kirjoita CSS-koodiin vain IE:lle toimiva tyyli: *html a#tietty_elementti{ /* asettelutyylit. */ }
*html toimii vain IE:llä, joten sillä voi tehdä IE:lle omat tyylit :)

charlie sanoi:
En nyt tajua mitä tarkkaan ottaen tarkoitat. Tarkoitatko, että osoite on muodossa http://domain.com/user/? Hakemiston etusivu on index-niminen tiedosto joka näytetään silloin kun osoitteessa ei ole minkään tiedoston nimeä. Jos tarkoitat tuota, niin etsit vaan index.html-tiedoston tai vastaavan.

Yhdyn tässä täysin Charlieen. Selitä tarkemmin tai anna hieman esimerkkejä.
 
Ei, ei CSS-parsimisvirheiden hyväksikäyttöä! IE:n voi taltuttaa sellaisellakin tavalla, joka ei luota selaimien CSS-parsimisrutiinin toimivuuteen. Jopa Microsoftin omat ohjelmoijat kehottavat käyttämään muuta menetelmää, koska tulevassa olevassa IE7:ssä parsimisvirheet on korjattu.

Yleinen ohjenuora CSS:n suhteen toimii siten, että ensin tee sivut toimiviksi muilla selaimilla kuin IE:llä ja sen jälkeen korjaa IE:n viat erikseen. Muut selaimet pysyvät pääosin paljon paremmin yhteisten standardien kanssa kyydissä; IE:ssä on lukuisia pieniä bugeja, jotka aiheuttavat välillä harmaita hiuksia.

IE:lle voi antaa korjaukset erillisellä tyylitiedostolla:

[code:1:3446020241]<link rel="stylesheet" href="tyylit.css" type="text/css" />
<!--[if IE]><link rel="stylesheet" href="tyylit_ie.css" type="text/css" /><![endif]-->[/code:1:3446020241]

Muut selaimet näkevät tuon kommenttina. IE:ssä tuo on tuollainen ylimääräinen kilke, joka kuitenkin toimii myös standardien kanssa yhteen, koska se tosiaan näkyy kommenttina jonka muut selaimet voivat jättää huomioitta.

Tällä tavoin voit siis laittaa asettelut kuntoon, todennäköisesti muut selaimet toimivat varsin samalla tavoin, etenkin sellaisen perus-CSS:n kanssa (Firefox, Opera, Safari ja kumppanit). Jos Firefox ja Opera toimivat samoin, niin aika todennäköisesti muutkin selaimet pelittävät.


Muoksis!
Jaahas. phpBB:ssä on näemmä paranneltu jotenkin tietoturvaa... katsotaanpas toimiiko jos ottaa HTML-muotoilun pois...
 
Merri sanoi:
Ei, ei CSS-parsimisvirheiden hyväksikäyttöä! IE:n voi taltuttaa sellaisellakin tavalla, joka ei luota selaimien CSS-parsimisrutiinin toimivuuteen. Jopa Microsoftin omat ohjelmoijat kehottavat käyttämään muuta menetelmää, koska tulevassa olevassa IE7:ssä parsimisvirheet on korjattu.

Yleinen ohjenuora CSS:n suhteen toimii siten, että ensin tee sivut toimiviksi muilla selaimilla kuin IE:llä ja sen jälkeen korjaa IE:n viat erikseen. Muut selaimet pysyvät pääosin paljon paremmin yhteisten standardien kanssa kyydissä; IE:ssä on lukuisia pieniä bugeja, jotka aiheuttavat välillä harmaita hiuksia.

IE:lle voi antaa korjaukset erillisellä tyylitiedostolla:

[code:1:3d1cb4d31c]<link>
<if><link><endif>[/code:1:3d1cb4d31c]

Muut selaimet näkevät tuon kommenttina. IE:ssä tuo on tuollainen ylimääräinen kilke, joka kuitenkin toimii myös standardien kanssa yhteen, koska se tosiaan näkyy kommenttina jonka muut selaimet voivat jättää huomioitta.

Tällä tavoin voit siis laittaa asettelut kuntoon, todennäköisesti muut selaimet toimivat varsin samalla tavoin, etenkin sellaisen perus-CSS:n kanssa (Firefox, Opera, Safari ja kumppanit). Jos Firefox ja Opera toimivat samoin, niin aika todennäköisesti muutkin selaimet pelittävät.


Muoksis!
Jaahas. phpBB:ssä on näemmä paranneltu jotenkin tietoturvaa... katsotaanpas toimiiko jos ottaa HTML-muotoilun pois...

Ohoh...Olisi itsekin pitänyt tuokin mahdollisuus laittaa viestiin. Jostain syystä en muistanut tuota (?).
Olisihan se pitänyt muistaa, kun itsekin käytän sitä omilla sivuillani. :grin:
Mutta samapahan se on, kuka huomauttaa, kunhan apu pääsee perille. :)
 
Nyt kun IE7 alkaa olla monilla jo käytössä, niin mitä yhteensopivuusongelmia koodaajagurumme ovat siitä löytäneet yleisiin standardeihin nähden? Suurin järkytys minulle oli sen uusitun yläpalkin painikehärdelli ja valikkorivin sijainti, mutta tärkeämpää lienee yhä se, että miten se käyttäytyy "validin" koodin kanssa. Aina vain harmaita hiuksia?
 
Kyllä se edelleen harmaita hiuksia on tarjonnut, huomasit varmaan että Käärmettä ja Kontua on tarvinnut paikkailla. Betakonnun tilanne on sentään vähän parempi (otin IE7:ää huomioon jo tehdessä). Perus-CSS alkaa olla paljon siedettävämmällä tasolla, mutta kyllä niitä outouksia riittää edelleen toisiin selaimiin verrattuna. Ja XHTML:lle ei ole todellista tukea, tosin XHTML-tuki on muutenkin "ideaalista" tilanteesta kaukana kaikilla selaimilla, käytäntö siis poikkeaa siitä miten asioiden pitäisi dokumenttien mukaan olla.
 
Tälläisiä ongelmia on myös minulla ollut useasti, mutta yleensä niin, että IE näyttää jotain väärässä kohdassa kun taas muut selaimet tukee oikeaa kohtaa. Yleensä ratkaisu on niin simppeli, että pistää vain php-koodin joka käyttää IE:lle toista style.css kuin muille selaimille.
 
Ylös