Nuotio-projekti 3: "Askel" (28.2.2006 asti)

femme_noir

Hobitti
Mikäli oikein äänestystä tulkitsen, on projektin seuraavan aiheen käyntiin potkaisevana teemana, aiheena, inspiraationlähteenä, merkitysten altaan kirkkaimpana pisarana 'askel'. Jospa aikaa pidettäisiin kalenterikuukauden verran, eli olisi helmikuun loppuun asti aikaa kirjoitella?

Eli korkeintaan 1000-sanainen (mutta saa olla toki huomattavasti lyhyempikin) teksti aiheesta Askel: runoa tai proosaa, faktaa tai fiktiota valinnan mukaan (eikä sitä sanojen lukumäärää kukaan laske, jos nyt sattuisi jollakulla olemaan asiaa enemmänkin kuin tuhannen sanan verran).

Aikaa on siis kuukausi eli helmikuun loppuun saakka. Tekstejä (ja kommentteja saapuneisiin) voi lähettää tähän topiikkiin vaikka heti.

Tik
 
ASKEL


Tarvitsin vain yhden askelen ollakseni heidän puolellaan; kantaen heidän värejään, tunnustaen heidän tunnustaan. Heidän, joilla oli jo entuudestaan enemmistö, ja jonka joukkoa voisin kasvattaa entisestään ottamalla vain yhden vaivaisen askelen, jolla olisin rajaa vetävän viivan toisella puolella.

Jos ottaisin tuon askelen olisinko parempien puolella? Olisinko kenties voittajien puolella? Enemmistön ja vahvempien puolella minä ainakin olisin, mutta mieleni oli hyvin häilyvä ja epävarma. Mikä oli oikea, mikä väärä? Tulisinko katumaan valintaani? Yhtä kaikki, joutuisin joka tapauksessa suuren epäilyksen valtaan, valitsin sitten kumman puolen hyvänsä. Tulisin pakostakin miettimään ja punnitsemaan aivoissani toista vaihtoehtoa ja jossittelisin sillä seikalla, jos olisinkin valinnut täysin tosin.

Nyt oli ratkaisun aika; tarvitsisin vain yhden askelen. Olin viimeinen, toiset odottivat minua jo kuumeisesti ja kumpikin puoli halusi minut joukkoihinsa yhtä kiihkeästi. Tämä oli suuri hetki, tärkeä hetki. Hetki, jolloin velvollisuuteni ja ajatuksieni veri punnitaan totuuden vaakakupissa, joka ei suinkaan ole erehtymätön. Tuo seikka ei kuitenkaan tulisi minua valintani jälkeen lohduttamaan, sillä paluuta ei olisi, eikä puolten välillä käytäisi vaihtokauppaa.

Kumpi siis olisi oikea ratkaisu? Kumpi olisi enemmän mieluisa? Kummasta hyötyisin enemmän? Kumpi puoli hyötyisi minusta enemmän? En ollut enää laisinkaan varma. Olin rajalla. Askel jompaan kumpaan suuntaan ja siinä kaikki; sen jälkeen ei enää olisi paluuta, vaan olisin ikuisesti sidottuna valintaani. En voisi lähteä pois enkä voisi vaihtaa, sillä se olisi yksinkertaisesti täysin mahdotonta.

Tiesin asetelmat, olin kerrannut ne mielessäni jo ainakin tuhat kertaa. Nyt olisi valinnan aika - hetki, jolloin toinen puoli joutuisi pettymään ja jolloin toinen puoli riemastuisi. Hetki, jolloin valitsen kohtaloni. Ja niin minä vihdoin, pitkän odottelun ja seisoskelun jälkeen otin askeleni ja...

...astuin tyhjää, koska tyhjyydessä ei ole mitään, eikä tyhjyyden takana ole mitään. Ja koska ihminen on pelkkä houkka, niin kuin minäkin olen, on ihminen myös sokea, silloin kun hän ei huomaa tulleensa pahasti huijatuksi, ja jolloin hänen on täysin turha purkaa katkeroitumistaan muihin, sillä tyhjyydessä ei ole mitään, mihin edes kiinnittää katsettaan.
 
Askel vielä
rakastan
onni surua vastaan
yhtä vahvoja molemmat
askel vielä
uskallanko
heittää arpaa
haaveistani
askel vielä
ja onnistuisin
vaakakupit on tasassa
rukoilen ääneen, onnetar
askel vielä
mutta pakenen
en ole riittävän vahva
ei sinun tarvitse tietää mitään
 
Viimeinen askel

Yksi askel, se viimeinen ja pitkä.

Ennen kuin jalka osuu – mihin se osuu? – minä muistan äkkiä jokaisen ottamani askelen. Montako askelta ehtii elämän aikana ottaa? Jos elää kauan: monta ja monenlaista.

Ensimmäiset askelet. Isoäiti istuu majan lattialla kyykyssä, kädet ojossa, hymyilee leveästi harvahampaisella suullaan. Kolme, neljä horjuvaa askelta isoäidin syliin. Lämpöä, riemua. Minä olen vahva! Minä olen suuri!


Ja sitten monta askelta lisää. Aina vain pidempiä ja ketterämpiä. Kylän lasten kanssa leikkimässä, mutta vielä useammin juoksemassa pakoon. Kiusattuna, pilkattuna: "Laiheliini! Riukukinttu! Mulkosilmä!" Ja taas on juostava pakoon: pensaisiin, kaislojen sekaan, puun oksalle. Onneksi minä kiipesin paremmin kuin kukaan muu, ja korkealta puun oksistosta näki kauas, metsien yli, missä sinersivät suuret vuoret. Jos lähtisinkin pois, jonakin päivänä vain kävelisin tieheni, vaikka noille vuorille. Yksin. Rauhassa.

Oli sentään yksi ystävä, jonka kanssa saattoi kulkea rinnakkain, jutella, leikkiä ja käydä ongella. Eikä aina juosta karkuun tai tallustella itsekseen tutkimassa metsää ja rantoja. Mutta sitten tuli taas pitkä askel, tai kaksi.

Vasen jalka painautuu tiiviisti maahan niin että polvi osuu hänen polvitaipeensa taakse ja työntää häntä eteenpäin. Hän kaatuu maahan. Oikea jalka heilahtaa eteenpäin ja vasen seuraa perässä. Minä istun hänen selässään ja puristan hänen kurkkuaan. Jalkojen ote pitää, hän ei pääse nousemaan. Minä puristan ja puristan ja hän rimpuilee ja yrittää kääntyä ympäri. Hänen nyrkkiin puristetut kätensä harovat voimattomina. Sitten hän on äkkiä aivan veltto. Minä nousen ylös ja otan sen hänen kädestään. Oikean käden sormet ovat yhä tiiviisti nyrkissä ja minun on avattava ne yksi kerrallaan.



Siinä se on. Ja taas ensimmäinen askel. Sen kanssa. Jalat ovat niin kevyet, että en edes tunne käveleväni. Minä lennän. Jos voisinkin lopettaa tähän, lentää vain ikuisesti tuulen mukana, näkymättömänä kuin tuuli, vapaana.

Mutta ei, askelet jatkuvat, aina vain raskaampina, kauemmas, syvemmälle, pimeään. Lentäminen oli valetta, ei tullut mitään vapautta, ei rauhaa, ei onnea. Oli vain jatkettava yksinäistä matkaa.

Hiiviskelyä käytävillä, tuhansia ja satoja tuhansia askeleita, jotka kajahtelevat korvissa niin, että sydän puristuu kasaan. Jos ne kuulevat minun askeleni? Jos ne ovat aivan hiljaa jossakin kulman takana tai sivukäytävässä, syvennyksessä tai – kuka tietää – katossa roikkumassa? Jos ne vievät sen?

Niin monta pelokasta ja varovaista askelta ja sitten taas yksi pitkä: veneestä rantaan. Siinä se seisoo ja pälyilee ympärilleen eikä näe yhtään mitään. Mutta sillä on veitsi kädessään. Pystynkö minä hiipimään sen taakse? Kuuleeko se minun askeleni? Mutta mikä se oikein on? Se on tutun näköinen, melkein niin kuin... mutta siitä on jo niin kauan. Ei, se on vain vähän saman näköinen kuin hän, jonka minä piilotin kuoppaan puunjuurien alle, mutta ei se voi olla hän. Jos minä nyt otan yhden askelen, niin pääsen sen taakse, ja sitten hän on poissa. Taas.


Enkä minä ottanut sitä askelta. Ja siksi minä sain kävellä ja kävellä ja etsiä etsimästä päästyäni. Turhaan, kaikki vaivat ja kivut aivan turhaan. Vielä monta pitkää askelta piti ottaa ennen kuin tulin tänne. Askel niiden vuorien taakse. Askel siihen pitkään tunneliin. Askelia. Askelia. Aina vain askelia. Aina vain kovat kivet jalkojen alla, niin kuin siinä luolassa, ja nämä viimeiset päivät: polttavaa tuhkaa, teräviä siruja. Mutta nyt minä en enää kävele.

Minä lennän. Se on minun. Kuuma tuuli kieputtaa minua ja minä olen yhtä tuulen kanssa. Minä pyörin tuulessa ja minä olen tulinen pyörä. Minä olen ottanut viimeisen askelen. Minä olen vapaa.
 
Askel

Meneillään on viimeinen päivä. Elämää, aikaa, minua? En tiedä, mutta minulla on outo tunne siitä, että tämä päivä on jonkun loppu.

Näetkö pimeän keskellä valoa? Näetkö sen mitä minä en näe, valon tanssin keskellä pimeän liekkejä? Minä näen enää harvoin, sillä silmieni eteen on laskettu verho. Minut on suljettu tyrmään omien ajatuksieni keskelle ja kuitenkaan minulla ei ole niitä. Huokaan.

Voisinko seisauttaa kellot tähän hetkeen, tähän tilaan, tähän tyhjyyteen? Tässä ilossa on paikka, jossa haluan olla.

Olet eri planeetalta kuin minä enkä koskaan voi sinua saavuttaa. Silti sinä aina saat sydämeni sykkimään ja mieleni riutumaan ikävästä. Olisiko elämäni helpompaa jos olisin mennyt sinne minne tahdoin, enkä olisi sinusta mitään tiennyt? Olisinko tyhjempi vai ehjempi? Silmät sulkiessani en näe sinua, näen vain sen mustan pelon, joka on vallannut minut. Miksi?

Voisinko pysäyttää sekunnit kulkemasta kohti loppua ja sitä uutta alkua, jota pelkään? Olisiko minulla vielä mahdollisuus?

Huomaan nukahtaneeni ja herään kun aika tikittää vääjäämättä kohti ympyrän yläreunaa. Viimeiset sekunnit kulkevat kuin hidastetussa filmissä pysähtyen lopussa lähes kokonaan. Hillitön toivo herää sisälläni ja kurotan kättäni kohti kelloa kääntääkseni viisareita takaisin, takaisin. Sormieni koskettaessa kylmää metallia hetki karkaa ja sekunnit ottavat peruuttamattoman askeleen huomiseen.

Mikään ei ole muuttunut?
 
- Kaikkia varmasti kiinnostaa tietää: Miksi internet? Miksi päädyitte mainostamaan palveluitanne netin välityksellä?
- Olen havainnut netin mitä kätevimmäksi keinoksi tiedottaa ajatuksistani, haluistani sekä tietysti vastaamaan kysymyksiin. Yritän pysyä mukana kehityksessä.
- Mikä sitten sai teidät tajuamaan internetin mahdollisuudet? Vasta tämän vuoden alussahan te perustitte tämän ns. online-klinikan, informaatiokeskuksen..
- Kaipa se oli tuo blogibuumi. Tajusin kuinka suloisen inhimillisesti ja läheisesti näitä tekstejä kirjoitettiin, vaikka joissakin kyllä –hih- porskutellaan oikein ronskilla huumorilla! – Tai saattoi idean juuret kasvaa jopa hieman kauempana. Eräs alaiseni - oikein kultainen enkeli hän on, annoin hänelle ylennyksen jouluboonuksena – niin hän asensi minulle sähköpostin ja muutenkin opetti minua tietokoneen saloihin. Aikani siinä odottelin postia ja sainkin nopeasti kasan ehdotuksia. Ne olivat tällaisia:
-Sensattional revolution in meedicine!
-E-nlarge your p-enis up to 10 cm or up to 4 inches!
-It's herbal solution what hasn't side effect, but has 100% guaranteeed results!
-Don`'t loose your chance and but know wihtout doubts,, you will be impressed with results!!!
Clisk h-ere: www.thaplaingirl.com

Tarjous vaikutti mielenkiintoiselta, median muotona se tuntui tehokkaalta, joten päätin tutustua tarkemmin netin keinoihin ottaa yhteyttä ihmisiin. Kontaktien luominen on minulle perustavanlaatuisesti tärkeää. Siitä se sitten lähti, minulla on nyt oma kotisivu, blogi, hienoja värikkäitä mainoksia ympäri internetiä sekä tuo sähköposti. Tavoitan nyt miljoonia, ehkä miljardeja ihmisiä viikottain!! Joku americano sen jo sanoi, mutta hyvin se sopii tähänkin hetkeen: ”Tämä on pieni askel minulle, mutta jättiharppaus ihmiskunnalle.”
- Aivan..! Liikkeenne on kasvanut räjähdysmäisesti, kannattajia on enemmän kuin koskaan! Uskomisesta on tullut taas trendikästä, vaikka konservatiivisimmat ovatkin suivaantuneet ”uskon popularisoinnista.” Miten vastaatte syytöksiin?
- No, eihän tässä kai mitään uutta ole. Ainahan sanomaa on tuotu esiin ajankohtaisilla medioilla. Sama viesti se on kuin ennenkin, nyt vain tavoitan yhä laajemmat joukot. Tämän ei ole tarkoitus olla mitään pienen ylevän porukan pyörintää..
- Kiitoksia hirveästi ajastanne! Mikäli teitä, katsojat, alkoi kiinnostaa, käykää tsekkaamassa osoite www.ask-el-dio-com, niin tiedätte mistä kohu on peräisin. Seuraavaksi mainosten jälkeen selkäjumppaa, pysykää kanavalla.
 
Ylös