Olympialaiset

Utuwa

Hobitti
Noniin, nyt on enää muutama hassu päivä aikaa, kunnes kesäolympialaiset alkavat jälleen.

Itse aion ainakin olla naulittuna telkkarin eteen kisojen ajaksi, kiitos isän, joka hankki juuri parahiksi digiboksin. Odotan innolla tennistä, koripalloa, jalkapalloa, uinteja ja tietysti yleisurheilulajeja.

Kisojen ympärillä pyörii nyt myös hirmuinen häslinki liittyen olympialaisten negatiivisiin puoliin; urheilijoiden doping-käryihin ja massivisiin järjestelykysymyksiin. Itse en jotenkin jaksa uskoa, että kaikkea sitä turvallisuussählinkiä tarvittaisiin, mutta järjestäjät halauvat varmasti pelata varman päälle.

Nyt siis keskustelua pysytyyn urheilijoista, lajeista ja järjestelyistä. Toki olisi myös mukavaa kuulla, jos joku on käynyt ennen olympialaisissa, tai on nyt menossa Ateenaan.
 
Minä kävin Kreikassa juuri tuossa pari viikkoa sitten ja täytyy sanoa että kreikkalaiset ovat aivan olympialaisten lumoissa. Lähes jokainen krääsäkauppa myy jonkinlaista olympialais-tavaraa ja olympialippuja on joka puolella. Itse en ole olympialaisissa vieraillut, pysyn kotona ja penkkiurheilen.
 
Kiva kiva, saa tuijottaa telkkaa viikkokaupalla. :D Vaikken mikään intoutunut penkkiurheilija ole, niin kyllä yleensä olympialaisia tulee katsottua.

Itse olen ollut Barcelonassa olympialaisten aikaan -92. En kylläkään tarkoituksella olympialaisia katsomassa, vaan ystävän luona kyläilemässä. Sattuivat sopivasti olympialaisten alkupäivät siihen samaan syssyyn.

Oli kyllä kaupunki ihan tupaten täysi, onneksi päästiin ystävälle yöksi. Hirveästi krääsää en nähnyt, julisteita ja lippuja kyllä. Jännää oli katalonialaisten kansallishenki. He eivät toisen kansallisaatteellisen ryhmän baskien tavoin riehu ja rellestä niin asiansa kanssa, vaan tuovat mielipiteen julki muuten... Nimittäin kaupungissa ikkunoista roikkui lippuja, pitkiäkin lippukankaita. Näin muutaman Espanjan lipun, loput olivat Katalonian lippuja. Ja ystäväni, jonka luona oli, itki avajaisien aikaan olkoonkin mies, samoin koko perheensä - kuulemma ensin soitettiin Katalonian kanssallislaulu, sitten Espanjan. :) Olihan se kiva kuunnella parvekkeella oopperalaulajien esiintymistä ja katsoa ilotulitusta, asuivat lähellä Montjuïcia.

Avajaisia edeltävä ilta oli hieno. Oltiin ensin yliopistokaupunginosassa, seuraamassa olympiatulen saapumista kaupunkiin. Mekin saimme pienet Katalonian liput juhlivilta opiskelijoilta, ja joimme olutta - keskellä katua, kuten kaikki muutkin eikä silti näkynyt örveltäviä yökkäileviä ihmisiä. :) Olympiatulen saapuessa aukiolle, jolla olimme, tulella sytytettiin sellainen rätisevä sytytyslanka. Lanka paloi korkean tornin huipulle asti ja sitten alkoi valtava tulisade, sellainen kuin tähtisadetikusta mutta suorastaan sade sieltä tornin huipulta... Oli se mukavaa. Ja sitten olympiakukkulalle... siellä sitten kuljeskeltiin monen monen muun ihmisen kanssa tuntikausia karnevaalimeiningissä.

Oli ihan hienoa käydä siellä olympialaisten alun jälkeen, olympiakukkulalla siis. Iltaisin oli jännä tuijotella olympiatulta stadionin tornissa, oli siinä kumminkin tunnelmaa.

Missään kisoissa ei tosin käyty. Ne näki paremmin kaverin telkkarista. :D Keskityimme lähinnä tunnelman aistimiseen... :wink:

Muoks. ja kyllä nykyään Freddie Mercuryn ja Monserrat Caballen duoettoa Barcelona kuuntelee ihan omalla fiiliksellään...
*huokaa*
 
Perinteisin olympiakisa-asu takaisin! (Tietenkin kummalekin sukupuolelle ettei tasa-arvorikkeestä ryhdytä syyttämään)


Perinteisesti olen aina katsonut olympiapainin, -nyrkkeilyn, -miekkailun, -judon etc. Nämä kaksintaistelulajit. Jostain syystä ne kiinnostavat eniten. En sitten tiedä mitä kaikkea kansantelevisiokanavat näyttävät. Voisin vaikka maksaa parin kuukauden teeveeluvan.

Dopingiahan ei tueta. Dopaajilta kansalaisuus pois ja lähetetään pakolaisina ulkomaille. Hävitään vaikka kaikille, mutta hävitään douppaamatta.


Niin ja kyllähän kiinnostus mm. naistenyleisurheiluun kasvaisi jos ne perinteisimmät kisa-asut saataisiin takaisin.
 
Roark sanoi:
Niin ja kyllähän kiinnostus mm. naistenyleisurheiluun kasvaisi jos ne perinteisimmät kisa-asut saataisiin takaisin.

Mutta jos oikein perinteiden mukaan kisataan, niin eihän naisilla ole mitään asiaa stadioneille. Katsomoonkaan. Joten taitaisi kiinnostus hra Roarkilla vain laskea? ;)

Minua eivät olympialaiset niinkään kiinnosta. Miesten keihäänheiton katson, jos hra Zelezny heittää. Minulla ei ole vieläkään varmuutta asiasta, aikooko hän vielä yrittää vai onko ura jo ohitse. Tietääkö kukaan?
 
Nyt olen todella pettynyt, Piia Pantsu ei pääse starttaamaan kisoissa! Kisahevonen Karuso oli loukannut itsensä lastauksessa, ja reisilihasvamma. Siinä oli yksi suurimmista mitalitoivoista, ja nyt kolmas kerta kun Pantsun olympialaiset menevät käsilleen. Tyhmää.

Mutta aion kyllä katsoa olympialaisia, ja tällä kertaa ei edes tarvitse herätä klo 3 katsomaan jotain, tai valvoa yöhön.

Mutta vähän epäilyttää miten Kreikka selviää tuosta isännyydestä, kun kisojen alkamiseen on kolme päivää, ja läheskään kaikki ei ole valmista.. No, ehkä ne keksii jotain.
 
"Joko ne on taas?"

En seuraa urheilua juuri missään muodossa, mutta tultuani tänään koulusta luin erään kolumnin pääkaupunkiseudun Metro-ilmaisjakelulehdestä, joka käsitteli olympialaiskisojen tylsyyttä ja kaupallistumista. Kolumnisti, jonka nimeä en tähän hätään jaksa kaivella, epäili erittäin suosittujen yleisurheilukisojen rehtiyttä ja pohdiskeli, oliko kukaan huippu-urheilijoista välttynyt käyttämästä dopingia. Ironista kyllä, mutta itse olen sitä mieltä, että ei. Parhaalla suorituskyvyllä on tapana nousta pinnalle, ja koska doping kehittää merkittävästi ihmisen suorituskykyä, niin dopingia käyttävät löytyvät mitä todennäköisimmin juuri huippunimien listoista.

Kolumnisti sanoi myös, että luultavasti ja toivottavasti dopingiton Suomi voittaa muutaman pokaalin purjehtimisessa, jousiammunnassa ja muussa vähemmän merkittävässä taitolajissa, mutta sentään rehellisesti. Olisikin hienoa, jos taitolajit kohoaisivat merkittävämpään asemaan kuin yleisurheilulajit, sillä taitoa pitää hioa eikä siihen minkäänlainen doping auta. Mutta yleisurheilu on suosittua ja sen suosion vuoksi siinä pyörivät mm. Coca-Cola Company ja muut isot syöpäpes...yritykset, jotka rahoillaan pitävät huolen siitä, että yleisurheilu takuulla myös pysyy suosittuna. Aika itseääntoistava kaava siis. Olympialaiskisat tulevat siis väistämättä olemaan dopingin ja suurmarkkinoinnin läpimädättämät, ellei sitten käy niin ihmeellisesti, että 100 000 katsojaa ryntää yhtäkkiä seuraamaan jousiammuntaa, jolloin päästään ainakin ensimmäisestä haittatekijästä.

Jos olympialaiskisat olisivat sattuneet vuoden aikaisemmaksi ja mukana olisi ollut kilpailemassa myös Irak, olisiko eräs tietty sota keskeytynyt kisojen ajaksi? Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa, että nykyajan olympialaisia käydään pelkästään hyvän urheilun ja rauhan hengessä.

nessa sanoi:
Nyt olen todella pettynyt, Piia Pantsu ei pääse starttaamaan kisoissa!
Jonkun kisailijan nimi on oikeasti Pantsu? Voi apua, mitäköhän japanilaisetkin seuraajat miettivät? :lol:
 
Hilgaria sanoi:
Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa, että nykyajan olympialaisia käydään pelkästään hyvän urheilun ja rauhan hengessä.

Ja sitäkin kornimmalta vaikuttavat nämä ällöihanteelliset olympiamainokset, joihin on raahattu kaiken maailman julkkiksia ja vaikuttajia Nelson Mandelasta lähtien. On Avril Lavignea ja Christopher Reeveä puhumassa itsensä ylittämisestä sun muusta jalosta.

Kauneus vähän kärsii, kun päällimmäinen vaikutelma on tolkuton tekopyhyys.
 
Thali sanoi:
Ja sitäkin kornimmalta vaikuttavat nämä ällöihanteelliset olympiamainokset, joihin on raahattu kaiken maailman julkkiksia ja vaikuttajia Nelson Mandelasta lähtien. On Avril Lavignea ja Christopher Reeveä puhumassa itsensä ylittämisestä sun muusta jalosta.

Kauneus vähän kärsii, kun päällimmäinen vaikutelma on tolkuton tekopyhyys.
Juuri tuota tarkoitan. Kas kun eivät koristele urheilijoita teepaidoilla, joihin on painettu Mahatma Gandhin kuva, mutta sehän olisi mahdotonta koska urheilijoiden on sopimustensa vuoksi käytettävä vaatteita, joissa lukee "Coca-Cola" tai "Fuji". Vaikka en tosiaankaan sitä urheilua seuraa, niin se vaan on mielestäni hieman koko jutun pilaavaa tunkea tuolla tavoin mainoksia joka paikkaan. Pahin rimanalitushan on se karsea F1-mainos, jossa joku outo (ja enemmänkin koulukiusaajalta kuin kilpa-ajajalta näyttävä) tyyppi poseera Karjala-kuteissa. Alkoholin ja ajoneuvojen yhdistäminen on muutenkin niin fiksua. Onko se tyyppi muuten Schumacher? Hyvä jos nimetkin muistan, pärstöistä ei ole meinaan mitään hajua.

Näiden mukana olevien suuryritysten vuoksi olympialaisissakin taitaa ikävä kyllä päteä se harmillinen sääntö, että vain valmiiksi menestyvät voivat menestyä, eivät parhaat.
 
Pukeutumisessa yleisurheilu tuntuu ainakin menevän antiikin Kreikan suuntaan, jolloin käsittääkseni urheiltiin alasti. Paljon ei enää puutu nykyään, kun esim. 100 m:n miesjuoksijoiden vaatteita katsoo..

Asiaan..Olen samaa mieltä Hilgarian ja Thalin kanssa, plus olen inhonnut urheilua lapsesta asti, kun sitä jouduin puolipakolla harrastamaan. Eipä silti, ehkä noita kisoja tulee tekemisen puutteessa katsottua. Sponsoreista McDonald's ärsyttää eniten. Miten urheilijat voivat mainostaa maailman epäterveellisintä ruokaa? Sitäkään en ymmärrä, miksi urheilusta ylipäätään pitää tehdä jotenkin hienoa. Kyse on rahasta ja voitonhalusta, miksi vääntää siitä mitään elämää suurempaa?
 
Hilgaria sanoi:
Pahin rimanalitushan on se karsea F1-mainos, jossa joku outo (ja enemmänkin koulukiusaajalta kuin kilpa-ajajalta näyttävä) tyyppi poseera Karjala-kuteissa. Alkoholin ja ajoneuvojen yhdistäminen on muutenkin niin fiksua. Onko se tyyppi muuten Schumacher? Hyvä jos nimetkin muistan, pärstöistä ei ole meinaan mitään hajua.
.

Se taitaa olla kyllä Marcus Grönholm...
 
Mortal Illusion sanoi:
Sponsoreista McDonald's ärsyttää eniten. Miten urheilijat voivat mainostaa maailman epäterveellisintä ruokaa? Sitäkään en ymmärrä, miksi urheilusta ylipäätään pitää tehdä jotenkin hienoa. Kyse on rahasta ja voitonhalusta, miksi vääntää siitä mitään elämää suurempaa?

Olen kanssasi ihan samaa mieltä, mutta toisaalta, onko kilpailijoilla kamalasti vaihtoehtoja olla suostumatta isoon tukkuun rahaa ja mainetta? Esimerkiksi uusimmassa Suomen Kuvalehdessä oli hyvä juttu liittyen Suomen olympiaurheilijoiden palkkaoihin ja rahoitukseen. Jutussa pidettiin toisena esimerkkinä Juha Hirveä, joka elää käytännössä katsoen köyhyydessä ja toisena Aki Parviaista, jolla on isoimat tulot, koska hänellä on niin paljon sponsoreita (vähän ironista, että Parviainen ei edes päässyt kisoihin.)

Minen kyllä tajua, miksi siellä mainoksissa pällistelevät Avril Lavignet ja sensemmoiset, joilla ei ole mitään yhteyttä itse kisojen kannalta.
Mutta se mainos, missä olympiatuli kiertää ympäri maailmaa ja taustalla soi inhottavasti päähän soimaan jäävä "Let the flame unite the world"-rallatus, on mielestäni oikein hyvä mainos, eikä siinä edes sponsoroida mitään (tietysti muuta, kuin olympialaisia :D).


Joku mainitsikin muuten sen, että Suomi voittaa vain ns"epäurheilullisissa" lajeissa. Minä kyllä arvostan niin uinti-, kuin makuuammuntamitaleita ihan yhtä paljon, vaikka uinnissa fyysinen rasite on suurempi. Ammunnassa sitten tarvitaan jotain muuta. Ei kukaan voi voittaa olympiakultaa vain tuurilla, pakko jotain on osata kunnolla.
 
Oi, on ihanaa kun olympialaiset on taas! Se saa heti paremmalle tuulelle, ei ole kouluunkaan meneminen niin hirveän kamalaa :) Jos toivois Hyvin aikaisen synttärilahjan-digiboksin? Sais seurata vähän muutakin urheilua kuin sitä mitä tulee tavallisilta kanavilta.
Yleisurheilua on kiva katsoa. Varsinki ratajuoksuja. On hirveen kivaa kun urheilijat vetää itsensä ihan piippuun :) Mitään muita urheilua ei sitten ole tultua katsottua, syy tuntematon.
 
Muutenhan olympialaiset eivät minua kiinnosta, mutta pakko tulla tänne brassailemaan ( :roll: ): veljeni tyttöystävä on Eeva Saarinen, joka lähti olympialaisiin lajinaan rintauinti. Melkein sukua julkkikselle tai jotain... :p
 
Olympialaiset. \o/
Jotain muutakin sitten elokuussa kun koulu. :roll:
Mukavahan noita on katsoa, varsinkin aina se aloitusseremonia :D.
Ja en nyt tiedä jotain lempilajia.
Talviolympialaiset on ehkä kuitenkin suosikkini, siinä on lumilautailua ja jääkiekkoa. Kovan tason jääkiekkoa.
:)
Mutta onhan nuokin kivat, nuo kesäolympialaiset.
 
Minä Airun tapaan odotan Talviolympialaisia, jääkiekkoa pitää aina katsoa ja toivoa että Kanada voittaisia että saisi hyppiä taas kavereiden niskaan kansallislaululla.

Olympialaiset, minussa ei oikein herätä kiinnostusta mutta kyllä jotain lajeja katson aina. Talviolympialaisia minä katson enemmän, lumilautaulua... :D
 
\o/ Jee, Olympialaiset!

Itse en katso muuten kuin keihään, tenniksen ja pitkien matkojen juoksut.

Keihään heitossa olisin odottanut Aki Parviaisen heittoa, mutta Aki taitaakin olla varamiehenä :(

Ja tenniksessä suosikkini onkin sitten Jarkko Nieminen 8)

Ja jottei suomalaiset liikaa ylpistyisi likaa 8) niin kannustan pidemmällä juoksu matkalla kenialaista Bernard Lagatia :oops:
 
Minäkän en ole aiemmin olympialaisia seurannut, enkä kyllä mitään muutakaan urheilua. Tänä vuonna kuitenkin seurataan tiukasti Mari Piuvan jousiammuntasuoritus.
Myös judo tulee katsottua, ihan kiinnostuksena lajityyppiin, sekä miekkailu, jos se on tänä vuonna kilpalajina (?).
 
Minä yksinkertaisesti inhoan yleisurheilua, en ymmärrä, miksi jotkut haluavat juosta ympäri jotain kehää ja vielä joissain aineissa. Yleisurheilussa olisi edes jotain järkeä, jos kaikki "pelaisivat" sitä rehellisesti. Silloinhan ei edes tarvitsisi "joutua" moottoripyöräonnettomuuteen, jotta saisi vältettyä testejä...
No, itse olympialaisista, en aio seurata muuta kuin ratsastusta. Onneksi en ollut Pantsun enkä Kyran kannattaja, joten ei minua haittaa vaikka mitali ei tulekaan Suomeen. Olenhan nyt oikeassa, kun sanon että Suomesta ei tullut ketään edustamaan ratsastusta kisoihin...?
Kuitenkin olympiakisat eivät vaikuta mitenkään minun päivärytmiini... En ole ikinä ollut kova penkkiurheilija, enkä ole nytkään. Tarkistan sitten kisojen loputtua, kuinka monta mitalia tuli Suomeen (jos niitä nyt tulee...)
 
Mua ei kyllä kauheesti nuo Olummppialaiset kiinnosta ja katselenkin niitä vain silloin jos tulee jalkapalloa tai koripalloa. Onneksi nää kisat kestää vain pari viikkoa niin ei tarttee katella sitä kun urheilusivut täyttyvät vain ja ainoastaan olympialaisista ja muu tärkeämpi jää sen alle. :lol: ...eli sillä tärkeämmällä tarkoitan jalkapalloa - hei, tänään muuten alkaa Englannin Valioliiga! :wink:
 
Ylös