Postcrossing

  • Keskustelun aloittaja kielo
  • Aloitettu
K

kielo

Vieras
Onko konnussa muita enemmän tai vähemmän ahkeria postcorssaajia?
Liityin vähän aikaa sitten kyseiselle sivustolle, sillä keräilen jonkin verran erilaisia kortteja. Itseä kiinnostavat kovasti luonto-, fantasia-, taide- ja eläinaiheiset kortit. Ja myös kaupunki-kortit. Mutta kaikenlaisia kortteja on kyllä mukava saada. Ja muutakin postia laskujen lisäksi.
Lisäksi harrastus on halpaa, sillä voi itse valita milloin ja monta korttia haluaa lähettaa. Ja erilaisten korttien etsiminen on kyllä osa tätä harrastusta :)

Kenelle tämä kyseinen harrastus ei ole tuttu tai se kiinnostaa, niin tässä olisi lyhyehkö info:
Postcrossing on kansainvälinen korttinevaihto-rinki, jonka pääideana on lähettää sekä vastaanottaa kortteja ympäri maailmaa. Tässä harrastuksessa tarvitsee vain liittyä Postcrossing-sivustolle( http://www.postcrossing.com/ ), joka on ilmaista. Lähettäjä maksaa vain postikortin sekä postimerkin. Sivustolle liittyessä voi omiin tietoihinsa kirjoittaa jotain itsestään, sekä haluamistaan korteista. Jotkut harrastajat keräävät kortteja ja/tai postimerkkejä. Joistain on taas hauskaa saada erilaisia kortteja, olivatpa ne millaisia tai mistä tahansa.

Sivustolla kortin lähettäjä saa osoitteen lisäksi tunnistekoodin, jonka avulla vastaanottaja rekisteröi sivustolle saamansa kortin. Kortteja voi kerralla lähettää kerrallaan maksimissaan viisi kappaletta. Lähettäjä saa puolestaan maailmalta niin monta korttia kuin on lähettänytkin. Verkkosivulle voi myös ladata vastaanotetuista sekä lähetetyistä korteista.
 
En ole kokeillut, mutta minusta se kuulostaa aika mielenkiintoiselta. Pitääpä joskus kokeilla.

edit. Ja joskus taitaa olla alle puolen tunnin kuluttua lukemisesta. Eka kortti lähtee piakkoin postiin ja minua pitäisi heittää sipulilla liiallisesta innokkuudestani.
 
Joskus viime vuoden loppupuolella rekisteröidyin Postcrossingiin, mutta nyt vasta sain hankittua kahdet kortit ja merkit lähettämistä varten :D Jos tänään saisin kirjoitettua toisenkin kortin, niin saisi postiinkin ne… Aiemminkin olin kuullut tästä harrastuksesta, olisiko muutama vuotta sitten? Lehdissä intoiltiin tästä, mutta silloin asuin vielä lapsuudenkodissa ja äiti ei tykännyt ajatuksesta, että laittaisin tietojani nettiin, joten silloin se jäi siihen.
 
Hih, jo ensimmäinen käännytetty! :D

Tämä on kyllä vähän vanhempi juttu, mutta lähiaikoina olen vasta itsekin havahtunut siihen kuinka mukava harrastus tämä on. Itsekin mietin pitkään, että uskallanko laittaa omia osoitteita nettiin, mutta sivusto pitäisi olla hyvin suojattu. En ainakaan ole kuullut, että tämän kautta mitään stalkkereita kenenkään luo olisi ilmaantunut... Pitänee koputtaa puuta.
 
Minäkin menin sitten innostumaan ja nyt ovat ensimmäiset kolme korttia liikenteessä (ajattelin malttaa mieleni ja lähettää tämänhetkisen kiintiön jäljelläolevat kaksi vähän myöhemmin ettei tule kauhean pitkiä odotteluaikoja seuraavien kanssa jos sattuukin niin että kortit viipyvät matkalla). Joskus aiemminkin olin tästä kuullut, mutta silloin ei ole ilmeisesti kiinnostus herännyt. Nyt jotenkin tuntui siltä että voisi olla kiva saada kortteja eri puolilta maailmaa ja myöskin lähetellä niitä.

Minkälaisia kortteja lähetätte ja mistä ne hankitte? Minä kävin nyt koluamassa yhden marketin, pääpostin sekä Suomalaisen korttivalikoimat ja muutama kiva kortti löytyi, ostin pari myös varastoon. Yhden mukavalta vaikuttaneen vastaanottajan toivomaa musiikkiaiheista korttia (muitakin aihe-ehdotuksia sillä oli mutta jumituin tuohon musiikkiin) ei kuitenkaan tullut vastaan, joten askartelutaidon puutteesta huolimatta väkersin kortin itse, ja ihan hyvähän siitä tuli, ainakin omaan silmään. Pitänee käydä tulevaisuudessa metsästämässä kortteja myös vähän erilaisemmista kaupoista, perusvalikoimat kun tuntuvat olevan hyvin pitkälti onnittelukortteja.
 
Koetan aina katsoa vastaanottajan mielenkiinnot ja toiveet ennenkuin lähden korttia etsimään (jos sellaista ei löydy itseltäni). Useimmat ovat olleet tyytyväisiä saamiinsa kortteihin ja laittaneet ne jopa suosikeikseen. Siitä tulee itsellekin aina hyvä mieli, kun onnistuu. Epäiröin tässä kerran, että uskallanko laittaa muumi-aiheisen pääosin musta-valkoisen kortin (siinä oli myös jonkin verran väriäkin) eräälle vastaanottajalle, kun tämä ei tykännyt värittömistä korteista. Yllätyksekseni vastaanottaja ihastui täysin lähettämääni korttiin!

Aika hyvin olen löytänyt perus-markettien hyllystä kivojakin kortteja. Mutta kirjakaupasta löytyy vähän taide-korttimaisiakin. Pentikistä löytyy myös kauniita valokuvakortteja. Olen kuullut/lukenut, että kirpputoreiltakin löytyy paljon kortteja, ne tahtoo olla sitten vähän vanhempia.
Olen myös ajatellut, että lähetettävä kortti saa maksaa enintään sen 2 euroa, mutta yleensähän ne vähän erikoisemmat ja avattavat kortit ovat sitten kalliimpia.
Eilen itsekin etsin musiikki-aiheista korttia. Löysinkin ihan Prismasta valokuva-kortin, jossa oli huilu ja nuottilehtiöitä sekä ruusun terälehtiä. Huomasinkin korttia kirjoittaessa, että tämä vastaanottaja soittaa itseasiassa huilua :)
 
On tullut kai parisenkin vuotta jo harrastettua epämääräisen aktiivisesti. Olen keräillyt FDC-kansioon semmoisiin ensipäiväkuori-muovitaskuihin noita kortteja, mutta kun nuo muovit on vähän arvokkaita, niin suurin osa saaduista korteista on vain kasautunut hyllyyn aika korkeaksi pinoksi. Joskus vielä saan aikaiseksi nekin laittaa kansien väliin.
 
Kirjakahviloista, pienemmistä kirjakaupoista, pikkukaupoista ja kirjastoistakin löytyy hauskoja kortteja. Itse olen lähettänyt aika monta muumikorttia, jos kortin saajalla ei ole ollut muita toiveita, koska muumikortit tuntuvat olevan melko pidettyjä ja toivottuja (varsinkin retrotyyliset ovat minustakin nättejä). Myös postimerkkien valitseminen on hauskaa, ja samoin jos korttiin saa jonkin erikoisen leiman. Olen ollut kesätöissä erikoispostissa ja leimannut itsekin postcrossingiin lähettämiä kortteja, mikä on ollut aika hauskaa. Yritin tehdä filateelisiakin leimoja (tai miksi niitä nyt kutsutaankaan), mikä onnistui välillä paremmin ja välillä huonommin... Tosin eiväthän leimat kaikkia niin kiinnosta tietenkään. Kiva puoli postcrossingissa on myös, että voi saada uusia kirjekavereitakin sitä kautta ainakin vähäksi aikaa.
 
Ylös