Radio

Danyan

Kontulainen
Radiosta oli topikki joskus, mutta näköjään sekin on kadonnut jonnekin pois.

Kuunteletko radiota säännöllisesti? Miksi/miksi et? Mitkä ovat radion kuuntelun parhaat/ikävimmät puolet? Onko sinulla lempikanavaa?

Radio on vähän niin kuin itsestäänselvyys. Ainakin minulle. Aamulla ensimmäiseksi laitan radion päälle, se soi kaupoissa, kahviloissa, huoltiksilla, sitä tulee kuunneltua autossa, kotona, töissä. Minä kuuntelen eniten YleXää ja Radio Helsinkiä, töissä saattoi soida NRJ, Kiss FM tai Radio City.
YleX on lempikanavani, pidän toimittajista ja ohjelmista, sekalaisen poppiketkutuksen lisäksi sieltä kuulee myös ihan <i>oikeasti</i> hyviä biisejä. Ilman YleX:n aamushowta en pääsisi edes ylös sängystä.

Pärjäisitkö ilman radiota?
 
Pärjäisin kyllä ilmankin radiota. Mutta jotain äänen lähdettä (on se sitten radio, tv tai oma levyvalikoima) kyllä kaipaan varsin usein, ei kiutenkaan jatkuvasti, joskus on hyvä olla ihan hiljaistakin.

Radion kuuntelulle olen huomannut itselleni otollisimmaksi ajaksi noin klo 10-15 välin. Näin siis viime aikoina, jolloin olen vain möllöttänyt kotona, kaipaan siis jonkun pitämään seuraa ja radio passaa siihen vallan mainiosti.
Suosikkikanavani ovat nykyisellään YleQ ja Radio Helsinki, joiden välillä hypin jos jotain ärsyttävää tulee toiselta niin toiselta tulee yleensä jotain sopivaa. Satunnaisesti olen kuunnellut myös Novaa. Musiikkipuolesta e.m. kanavat sopivat korvilleni hyvin, vaihtelevaa ja pahimmat teinikappaleet kiertäen. (Aiemmin ylex ja sen edeltäjä kuuluivat ahkeraan kuuntelun piiriin, mutta kaipa olen jo selkeästi ohittanut sen kohdeyleisön kun ärsyyntymiskynnys ylittyy nykyään helpommin.)

Kahden suosikkikanavani etuja ovat musiikin lisäksi myös mielenkiintoiset keskusteluohjelmat. Ylellä tietenkin myös mainoksettomuus (paitsi omien ohjelmien mainokset) on eduksi. Radio helsingilläkin tuntuu olevan hillitty linja radiomainonnan suhteen, en muista kuulleeni mitään kovin häiritsevää.
 
Mä en enää kuuntele juur lainkaan radiota. Vielä puoli vuotta sitten kuuntelin jatkuvasti, ja tosiaankin lähes koko ajan. (Lähinnä tuo johtui kai silloisesta koulustani, jossa työskentelyn ohessa oli niin luonnollista pistää musiikkia rytmittämään päivää) Ei siis mikään ihme, että kyllästyin lopullisesti tähän nykyiseen soittolistakulttuuriin. Vuosi sitten kulutin puhki Yleäksän, samat kappaleet soivat samoihin aikoihin joka päivä ja uusia hittejä ehdittiin koulupäivän aikana soittaa kolmesta viiteen kertaa. Se on jo hieman liikaa...

Kaikista eniten minua kyllä kummastuttaakin miksi Yleisradio on lähtenyt mukaan tuohon soittolistasysteemiin. Yhtään hyvää syytä en ole asian puolesta kuullut, mutta ehkä joku osaa mua valaista?

Vaihdoin yleäksän Grooveen, jossa soittolistoja tuntuu myös olevan. Grooven musiikki on kuitenkin pääasiassa sellaista minulle entuudestaan melko tuntematonta, etten heidän listoihinsa ole niin pahasti kyrsiintynyt. Joskus harvoin, kun nykyään viitsin radion puoleen kääntyä, kuuntelen kyllä Groovea. (Radio Helsinkiä kuuntelisin mieluusti, mutta valitettavasti se ei kuulu täällä Lounais-Suomessa :S)

Eniten minua rupesi soittolistojensa ohella Yleäksässä nyppimään ne turhanpäiväiset keskustelut, jotka ovat pahimmillaan siinä yhden-kahden tienoilla päivällä. Mieluummin kuuntelisin vaikka tylsistyttävää musiikkia koko päivän, kuin hätäisiä toisiaan toistavia keskusteluja, joista kuulee selvästi, että juontaja yrittää vain kaiken aikaa puhuessaan keksiä mitä sanoa seuraavaksi. Ehkäpä pitäisi siirtyä vaikkapa Ylen ykkösen kuuntelijaksi.

Kauan on kyllä ollut tarkoitukseni kuunnella kuunnelmia, mutta jotenkin aina onnistun missaamaan ne.. Tuliko niitä maanantaisin ja sunnuntaisin? Ajatkin on tainneet minulta hukkua.. No, kaipa ne löytyy, jos alkaa etsiä :)

Mutta hyvin olen siis pärjännyt ilman radiota. Uusia musiikkituttavuuksia tosin tulee nyt harvemmin, mutta voipa sitä levyvarastoaan muullakin tavoin kasvattaa :)
 
Sitten ala-asteaikojen en ole varsinaisesti kuunnellut radiota muuten kuin autossa. En tiedä mistä radionkuuntelun lopettamiseni aikoinaan johtui, mutta nykyään syy on siinä, että hyvät kanavat eivät yleensä kuulu meillä. Esim, Radio Jyväskylä, jossa yleensä soitetaan hyvää musiikkia laajasti eri aikakausilta, kuuluu cd-soittimellani vain toivottoman kohinan säestyksellä. Yle-X:t sun muut Energyt eivät oikein nappaa, ensinnäkin siksi että 80 % niissä soivasta musiikista on meikäläistä raivostuttavaa, ja toiseksi siksi, että koulussa niitä saa kuulla ihan tarpeeksi. Sama (huono) biisi n. kuusi kertaa päivässä... (kuka idiootti keksi soittolistat?) Mutta tuo nyt on jo niin vanha valituksen aihe, että antaa olla... Mutta kuka hullu on keksinyt alkaa soittaa jollakin kanavalla vain tietyn ikäistä musiikkia? "Parhaat hitit 80-, 90- ja 2000-luvuilta." Tämähän nimenomaan aiheuttaa vain sen, ettei nykynuoriso opi mitään männä aikojen musiikista. Syntyy sukupolvi, joka ei tiedä mitään esim. Beatlesistä, Led Zeppelinistä taikka Hurriganesista (ehkä on jo syntynytkin). Ja jos palataan kuitenkin vielä soittolistojen kiroihin; porukka ei välttämättä opi itse etsimään musiikkia TOP 40:n ulkopuolelta, joten heillä menee valtavasti loistavaa musiikkia kokonaan sivu suun. Kaikilla kun ei ole välttämättä musiikillisesti sivistynyttä lähipiiriä, joka voisi valaista asioita.
Meninköhän vähän syrjään aiheesta? Anteeksi paatokseni. Oma radioa kuuntelemattomuuteni johtuu siis pääosin siitä, etten yleensä löydä kanavilta tarpeeksi kiinnostavaa musiikkia, tai sitten en jaksa odottaa sitä mainosten seasta (Radio Nova -ilmiö). Tai siitä, että monen kanavan kuuluvuus sattuu meilläpäin olemaan huono.

Muoks. Olen niin hidas kirjoittamaan, että ehti sitten femme_noir jo välissä laittamaan samansuuntaisen viestin... mutta eipä ole eka kerta :roll:
 
Kasvoin Rado Mafian kanssa, ja se oli ehdoton suosikkikanavani niin kauan kun sitä kesti. Mutta, "uutta" Mafiaa eli YleXää en kuuntele muualla kuin autossa jos vaihtoehdot ovat siinä YleXän ja Novan välillä. NRJ, KissFM ja Nova on tosissaan niitä kanavia joita en kuuntele mahdottoman tehosoiton ja vanhojen hittien pelossa.

YleQ soi meillä kotona, ja olen kyllä siihen varsin tyytyväinen, kun iltapäivällä soi niin monipuolista musiikkia (eikä turhia keskusteluja kuten sisarkanava x:ällä). Iltaisin kanavalla on lähinnä erikoisohjelmia, keikkoja ja vanhoja haastiksia. Välillä tulee tosi mukavia yllätyksiä, kuten soittivat Mewiä joku viikko sitten kolme biisiä ja puhuivat bändistä varsin mukavaan sävyyn :).

Itse en tajua koskaan lukea ohjelmaluetteloa lehdistä/netistä (tai mikä se nyt nimeltään onkin), lukevatko muut? Siinähän sitä sais kaikki yllätykset selville kun vaan muistais. Niin ja kuunteletteko nettiradioita? Kun vaan jonkun kunnollisen nettiradion löytäis, niin varmasti ainakin kokeilisin kuunnella moista.
 
Mä taas tykkään siitä, että radiossa on niitä "turhia keskusteluohjelmia". Esimerkiksi YleX:llä aamu ja iltapäivä ovat välillä niin hauskaa kuultavaa, etten mistään hinnasta jättäisi kuuntelematta.

En ole varmaan ikinä lukenut niitä ohjelmatietoja lehdistä... Ei mun tarvitse tietää mitä radiosta tulee. Paitsi ehkä, jos tulee joku keikka (esim. Muse pari joulua sitten). Tosin ne keikatkin on välillä kivoja yllätyksiä, juuri viime perjantaina tuli YleX:ltä Mewin Provinssin keikalta biisi. Tuli hieno fiilis. :)
 
Joo. Radiota tulee kuunneltua paljonkin, pääasiassa YleXää, joka on ainoa täälläpäin kuuluva radiokanava jota kestän. YleQ on myös sellainen, jota voisin kuunnella, mutta se kuuluu harmillisen huonosti täällä. Soittolistat on tullut kirottua kyllä jo useamman kerran, kun monta aamua putkeen joutuu kuuntelemaan sitä saakelin What's in it for me-renkutusta tai jotain muuta yhden ärsyttävän hitin ihmettä juuri kun on noussut ylös.

Radio-ohjelmista tykkään eniten YleXän X-Ryhmästä, jossa soitetaan usein hyvää musiikkia ja livesettejä, mutta se tulee harmillisesti juuri siihen aikaan kun minulla ei yleensä ole radio auki. Satunnaisesti tulee kuitenkin kuunneltua. Ja aamu ei lähde käyntiin millään ilman kahvia ja YleX Aamua.

Radio on kuitenkin minulle vain taustahälyä, kun en oikein osaa tehdä mitään jos on ihan hiljaista. Pakko se on olla auki kun siihen on tottunut, mutta varmasti pärjäisin ilmankin.

Nettiradioita en hirveästi kuuntele, oikeastaan vain silloin kun olen totaalisen kyllästynyt winampin playlistiini. Ainoa nettiradio, mihin olen läheisemmin tutustunut on Spraydio ja sieltä Chelsea (indie). Selain tosin tuppaa kaatumaan joskus tuota kuunnellessa... Mutta hyvää musiikkia siellä soitetaan.
 
Minulle on ihan sama mitä muut radiokanavat puuhaa, mutta ilman YleXää ei ole elämää. En voisi kuvitellakaan aamua ilman Peltsiä ja Juhalahtea. Aamu-shöyn lisäksi myöskin iltapäivä-shöy on hyvä, vaikka sen juontajat ovatkin joskus todella ärsyttäviä.
YleX:n musiikki ei täysin ole minulle (mutta kuitenkin eniten kuin muiden täällä kuuluvien kanavien), joten se ei ole se syy miksi sitä kuuntelen. Lähinnä tämä on Peltsi-Juhalahti riippuvuutta.
 
Itse kuuntelen lähinnä Cityn ohjelmia tai YleX:n Kromosomi X:ää. Siinä kans sellainen ohjelma jota ei voi kuunnella nauramatta! :grin:

Mutta muuten en kuuntele radiota juuri lainkaan. Hyvätkin biisit kulutetaan niin puhki, että niihin tulleesta reiästä näkee läpi...
 
Minulla soi kännykän radio aina kun ajan skootterilla tai odotan/matkustan bussilla, eli siis joka päivä. Samoin iltaisin ja iltaöisin, kun muut nukkuvat eikä voi äänellä kuunnella, silloin sieppaan handsfeen ja kännykän ja pistän radion päälle jos en jaksa lukea. Musiikki on minulle tärkeää, mutta vain ajanviettotapana, joko kuunnellen tai soittaen. En suhtaudu musiikkiin kuitenkaan niin vakavasti kuin voisi, periaatteessa voisin helposti jättää koko kuuntelun ja musisoinnin sikseen, jos pitäisi valita esim. musiikin ja kirjojen väliltä.

Kännykässä tallennettuja radiokanavia on seitsemän, jonka takia kuuntelen "vain" niitä. Ehkä yleisimmin soivat NRJ ja Uusi Kiss, vaikka niiden musiikkitarjonnasta noin 50% ei olekaan minun mieleeni. Nuo viisi muuta ovat Iskelmäradio, Radio Nova, Kymenlaakson Radio, YleX ja Radio City. Jos uutisia kuuntelen, niin mielummin joltain NRJ:n tai Kissin kaltaiselta kanavalta, kuin viralliselta Ylen kanavalta.

Se, että kännykässä on seitsemän radiokanavaa, joiden välillä voi surffata nappia painamalla, johtaa siihen että esim. ajaessani skootterilla kuuntelen kanavia kappalekohtaisesti. Se, mistä tulee mieluinen kappale, jää päälle, ja kun biisi loppuu ja joku epämieluisampi alkaa, selaan kanavia eteenpäin siihen asti että tulee jotain kuunneltavaa. Tosin on käynyt niin että sitä kanavanvaihtonappia joutuu painamaan minuutinkin putkeen, kun mistään ei tule mitään. Aamuisin minulla soi yleensä Kissin aamutiimi (vai millä nimellä se nykyään toimiikaan) tai Tenkasen aamushow, tosin mitään pilapuheluita tai kilpailuja EN JAKSA kuunnella, ja silloin kanava vaihtuu harvinaisen nopeasti.

Radio on jees. Olisi tylsää kulkea yksin jos ei olisi musiikkia.
 
Kuka on NRJ:llä arki-iltapäivisin kahdesta (klo 14) eteenpäin? Kuunneltiin sitä aina töissä ja kaikki tytöt oli ihan rakastuneita. :)
 
En kuuntele radiota muutenkuin autolla ajaessa, silloinkin vain jos ei ole levyä mukana. Muita kelvollisia kanavia ei ole kuin YleX ja RadioCity. YleX soittaa musiikkia joka nyt ei ehkä ole mieleisintä, mutta juontajat ovat aivan loistavia tyyppejä, hauskaa juttua ne siellä heittää, siksi tulee kuunneltua. RadioCity taas toistaa aikapaljon samoja juttuja, siellä soi vähän väliä Civil Warit ja Poisonit sun muut, mutta menettelee paremman puutteessa.

Kissiä kuuntelin joskus muinoin kun se musiikki vielä oli mieleen, mutta lopetin sen kuuntelemisen heti kun se Minna-mikälie sai potkut tyhjän takia.

Elämä ilman radiota ei tuottaisi vaikeuksia. YleX jutut on kyllä ihan kivaa piristettä päivään.
 
En pärjäisi ilman radiota. Minulla on tapana kuunnella päivittäin uutiset ja selailla eri kanavia huvin vuoksi. Lapsena kuuntelin melkein aina lastenohjelmat radiosta viikonloppuisin. Viime sunnuntaina löysin ohjelman "Savikiekkoja maailmalta". Oli virkistävää kuunnella jotain muuta, kuin suosittuja listahittejä. Pyrin kuuntelemaan myös kuunnelmia, jos satun olemaan radion ääressä juuri silloin. Harmittaa, että ajanpuutten vuoksi en ehdi seuraamaan ohjelmia säännöllisesti. Telkkarin tuijottamisesta tulee minulle ainakin tyhmä olo, radiota kuunnellessa voi keksittyä samalla johonkin muuhun. Ärsyttävää radiossa ovat mainokset. Ne ovat tv mainoksiakin pahempia! Viikonloppuisin (olisiko ykköseltä) tulee Kansanradio, jonne ihmiset voivat soittaa ja valittaa. Se käy hermoille. Muuten ole aika tyytyväinen radio-ohjelmien tarjontaan. Kuunnelmia saisi tulla useammin.
 
Nykyään kuuntelen radiota hyvin vähän, aamuisin saattaa olla radio auki. On kausia, jolloin tulee kuunneltua radiota enemmänkin, ja sitten on kausia, jolloin tulee pyöritettyä vain levyjä ja nyt on sitten taas levykausi meneillään :)
Radion kun avaa sieltä useimmiten tulee epämiellyttävä biisi, niin tulee sitten heitettyä soittimeen levyltä jotain hyvää mussiikkia.

Koneella istuessa tulee kuunneltua Radio Meteliä, se kun on manipuloitavissa. Puoli vuotta kun sitä jankkaa, niin se alkaa jo oppia musiikkimakusi. Ehkä.
Normaalina kanavana soi RadioCity, kun se onneksi useimmiten kuuluu tälläkin alueella. Muita kanavia en sitten kuuntelekaan, YleX:n Metalliliittoa saattaa joskus tulla kuunneltua, tosin äärimmäisen harvoin. Yleensä muistan ohjelman kun se loppuu, jos muistan ollenkaan. Olen kuitenkin enemmän mieltynyt tuohon Cityn vastaavaan ohjelmaan, Rautakankeen.

Elämä ilman radiota ei olisi minulle lainkaan mahdotonta, kunhan vain musiikkia levymuodossa löytyy.
 
Minä en kuuntele radiota enää yhtään. Joskus pari vuotta sitten kulutin YleX:ää aika tavalla, mutta enää en jaksa ollenkaan. Mielelläni kyllä kuuntelisin, jos radiosta tulisi sellaista musiikkia, mitä haluaisin kuunnella. Minä en vaan voi sietää näitä nykyisiä poppisbiisejä ollenkaan, alkaa vaan ärsyttää. Jos täällä jumalan selän takana kuuluisi RadioCity, niin sitä tulisi varmaankin kuunneltua. Radiossa on se hyvä puoli, ettei tiedä mikä biisi tulee seuraavana ja saattaa hyvällä tuurilla löytää jonkin uuden ihastuksenkin. Kunhan vaan radiokanavat soittaisivat parempaa musiikkia.
Ainut ohjelma mitä YleX:ltä kuuntelen ihan mielelläni on Metalliliitto ja X-ryhmä. Peltsi ja Juhalahtikin ovat kyllä vallan ihastuttavia persoonia, mutta en jaksa aamuisin kuunnella huonoa musiikkia, kuuntelen mielummin hyvää.
 
Enpä sitä radiota nykyisin hirveästi kuuntele (en kyllä koskaan olekaan kuunnellut :roll: ), lähinnä nyt Radio Cityä ja YleX:ää jos näin käy.

YleX:ää tulee joskus aamuisin tapitettua telkkarista, kun se näkyy kakkosella...

Haluaisin myös joskus kuulla Radio Cityn Rautakankea, tätä rankemman musiikin osiota, mutta en koskaan muista sitä kun olisi ajankohtaista. :ouch:
 
Aika vähän nykyään kuuntelen radiota kun ei sille levyjen kuuntelun seassa oikein tahdo aikaa löytyä. Aamulla (tai päivällä) kun herään kuuntelen kuitenkin Classic fm:ää, ja yleensä kuuntelen muutamia uutislähetyksiä päivässä radiosta. Kerran pari viikossa kuuntelen Yle radio 1:n klassisia ohjelmia, välillä kuuntelen Grooven kevytjatsia ja Radio Helsingin monipuolista musiikkitarjontaa. Eri musiikkityylien erikoisohjelmia kuuntelin ennen Ylen kanavilta säännöllisesti, mutta nyt se on vähän jäänyt.
 
Mestarisoundi-ohjelmaa yritän kuunnella, valitettavasti joka maanantai se tuntuu nykyään unohtuvan.

Kyllä YleX, Yle Capita(l?), Groove FM ja Radio City on muuten sitten melkeenpä ainoat mitä joskus edes tulee kuunneltua.
 
Minä kuuntelen radiota vain aamulla autossa (siis äidin autossa) koulumatkalla, ja pärjäisin mainiosti ilmankin. Minulle syntyy ihottumaa Radio Novasta, jota siis äiti autonomistajana päättää kuunnella. Lähinnä siksi, että he soittavat vain niitä samoja vanhoja ja muutamaa uutta biisiä jatkuvasti, enkä pidä kummistakaan. Minä olen hyvin nirso musiikin suhteen, ja nykymusiikki on keskimäärin tasoni alapuolella, enkä siksi kuuntele radiota (edes NRJ:iä), mutta onhan se kiva jotain taustamelua saada autoon, jolloin ehkä valitsisin Suomipopin. Tosiaan, radiovalikoimaan vaikuttaa paljon se, ettei täälläpäin kovin monet kanavat kuulukaan.
Siispä, minä en pidä radiota elämässäni kovin tarpeellisena, sillä jos kotona musiikkia kuuntelen, kuuntelen CD:itä. Kuitenkin ulkomaiset kanavat kiinnostaisivat, mutta esim. Radioguide ei näillä nettiyhteyksillä pelitä. Joten siihen romuttui sekin viihde. :yawn:
 
Ylös