Säännöistä vielä kerran...

Utum-Kodur

Hobitti
Tämän viestin piti alunperin olla vastaus 'Jrock ja Jpop' ketjuun, mutta asiaa harkittuani päätin, että ehkäpä olisi viisasta pistää asiasta oma aihe pystyyn ja lopettaa toisen ketjun derail.

Ideana on antaa informaatiota uusille kontulaisille ja selittää, että konnavahdit eivät ole mitään mörköjä, eikä Konnun sääntöjä ole tehty "sortamaan porukkaa", kuten eräs asian ilmaisi.

Sanon heti alkuun, että Säännöt ovat sellaiset kuin ne ovat hyvästä syystä. On todettu moneen kertaan, että Musahuoneen keskusteluissa paras linja on suosia positiivista ilmapiiriä. Musiikki vetoaa jokaisen tunteisiin voimakkaasti ja siksi erimielisyydetkin kärjistyvät aimo kahinoiksi nopeammin kuin ketään osaa arvata. Tämän olen nähnyt kerta toisensa jälkeen. Omituinen pullikointi ja täysin lapsellinen käyttäytyminen sopivat uhmaikäiselle kakaralle. Järkevä ihminen osaa hillitä itsensä (tai tässä tapauksessa sormensa), eikä ole heti kurkussa kiinni. Pitää ymmärtää, että makueroja tulee olemaan aina ja ihmisiä löytyy moneen junaan. Olkaamme kaikki järkeviä, tai ainakin pyrkikäämme siihen.

Mitä kontulaisten kaitsemiseen/korjaamiseen keskustelualueella tulee... Noh, minä olen julkista likapyykkiä vastaan, mutta kuten sanottua; Jos viesti ei mene perille sääntöjen lukemisenkaan jälkeen, niin se on jo valitettavaa. Siinä vaiheessa ei ole muuta vaihtoehtoa. Vahtien on siis autettava ja sivistettävä. Aina tuntuu löytyvän väkeä, joiden luetun ymmärtäminen on nollatasoa mitä sääntöihin tulee. Joskus Dinosauriin Vuonna kun kirjoitin nuo MusaHuoneen säännöt, en kirjoittanut mitään kiveen hakattua julistusta, jonka sisältöä ei voi ymmärtää kuin yhdellä tavalla. Olisi hyvä löytää niiden sääntöjen taustalla oleva idea ja noudattaa sitä. Jos ottaa kaiken aina kirjaimellisesti, ei voi syyttää kuin itseään. No jaa... Kontu ja ihmiset muuttuvat. Niin voivat muuttua säännötkin.

Ajatukseni katkesi. (seniili vanha louhikärmes)

Ilmainen vinkki kaikille Kontulaisille: Harkiten kirjoitetut rakentavat viestit ovat paljon mukavampia lukea, kuin "Kiss my ass" alatyylin heitot.

Tämän aiheen järkevyyttä ja minun henkistä kapasiteettiani saa kritisoida, mutta noudattakaa edes niitä sääntöjä.

Joka tapauksessa... Keskustelkaa.

(Jos tässä ketjussa alkaa retostelemaan ja äläköimään niin pointti on mennyt täysin ohi.)
 
Näköjään olen ollut vaikuttamassa yllättävänkin ratkaisevalla tavalla ilman, että siihen olen edes itse pyrkinyt. Oh well, "ei ole kuin positiivista huomiota". :roll:

Vakavasti puhuen, mielestäni rauhanturvaaminen on viety tässä tapauksessa askeleen verran liian pitkälle. Henkilökohtaiset loukkaukset ja kaikkein verisimmät flametukset on aina hyvä jättää oven ulkopuolelle, mutta ei pitäisi myöskään kieltää ekspressiivisuutta eikä ainakaan eri mieltä olemista. Viestini oli ärhäkkä, kuten on myös suhtautumiseni jmusiikkiin. Jos olisin käyttänyt turhaa kaunistelua, en olisi tehnyt oikeutta mielipiteelleni, ja hieman kärjistävästi ajatellen olisin valehdellut. Myönnän kuitenkin, että olisi ollut parempaa käyttää sarkasmia ja sanoa jotain tyyliin "minusta jrock on...vähän hassua", mutta ei tuolle nähnyt silloin tarvetta.
Valvonta on aina hyvä asia eikä nettiyhteisöissä loppujen lopuksi toimikaan muu hallitusmuoto kuin totalitarismi, mutta tällainen (onneksi kuitenkin melko lievä) mielipiteiden paimentaminen ei ole paras mahdollinen vaihtoehto. Keskustelujen monipuolisuutta ajatellen ainakaan, mutta yhden ihmisen mielipidehän tämä on. Joka tapauksessa tuntuu kuitenkin hieman ahdistavalta, kun niskaan höngitään kuin Yhdysvaltain vapautusjoukot Irakissa ikään.
 
En kuulu tämän kyseisen alueen valvojiin, mutta voinen hitusen hyppiä heidän varpailleen kun tässä joudan, luulisin pystyväni tähän melko hyvin vastaamaan.

Kielteinen kommentointi ei sinällään ole (tietenkään) kiellettyä, kunhan pysyy hyvän maun rajoissa (niin kärkevää mielipidettä ei olekaan etteikö sitä voisi esittää ilman kirosanoja) ja perustelee hyvin mielipiteensä.
Jos siis viestin sisältö on ainoastaan "Minä inhoan syvästi Säkkijärven polkkaa", sen keskustelullinen arvo on nolla, ja tällainen ei Konnussa ole erityisen toivottavaa, kun keskusteluun kuitenkin aina pyritään. Jos taas viesti sisältää myös jatkoa: "Tämä johtuu siitä, että.. [tähän perusteluja]" se voi antaa jatkokeskustelulle paljonkin lisäsisältöä.

Musahuoneessa tällaiset "mä en tykkää" -viestit ovat synnyttäneet aikoinaan koviakin riitoja (ketäpä ei ärsyttäisi, jos hänen mielipidettään vastaan käydään perusteluitta), joten niiden suhteen ollaan oltu erityisen tarkkoja.
 
Hilgaria sanoi:
Näköjään olen ollut vaikuttamassa yllättävänkin ratkaisevalla tavalla ilman, että siihen olen edes itse pyrkinyt.

Ei siinä ole mitään vikaa. Tällaisia tapauksia on sattunut silloin tällöin, joten ajattelin avata keskustelua entistä enemmän, jos vaikka ihmisillä on muustakin kyseltävää. Viesti ei ollut suunnattu yksinomaan sinulle, kunhan annoit idean.

Hilgaria sanoi:
Vakavasti puhuen... *SNIP* ...mutta yhden ihmisen mielipidehän tämä on.

Ihan hyvä mielipide se onkin, kun kerran olet asiaa miettinyt. Kontu on kuitenkin jo kasvanut ulos lapsenkengistään aikoja sitten ja nykyiseen valvontatilanteeseen ollaan päädytty kokemuksien kautta. Ei me vahdit mitään natseja olla. Omia mielipiteitä saa jakaa, mutta aivan kuten Haltiamieli asian esitti, pitää antaa eväitä keskustelulle, eikä mutista epämääräisiä.

Hilgaria sanoi:
Joka tapauksessa tuntuu kuitenkin hieman ahdistavalta, kun niskaan höngitään kuin Yhdysvaltain vapautusjoukot Irakissa ikään.

Älä perhana mihinkään Bush-hallintoon ala meitä rinnastamaan. Moista veristä loukkausta en kyllä purematta niele. Toistaiseksi emme valvo alueita M16 rynnäkkökiväärit kourassa. Toistaiseksi.

(Merri sepitteli jotain määrärahojen puutteesta viime kerralla kun rynkyt tulivat puheeksi, mutta... Toivo elää rautaisesta diktatuurista naamioituna demokratian ystävälliseen rautamaskiin!)
 
Natsismista ei ole tosiaankaan kyse, vain ystävällismielisestä sananvapaudenrajoittamisesta :)

Negatiivisenkin mielipiteen voi ilmaista sivistyneesti, aivan niin kuin oikeassa elämässäkään ei ole välttämättä fiksuinta mennä solvaamaan toisten musiikkimakua. On paljon eroa siinä että sanoo "Minulle on aina ollut suuri mysteeri tuo musiikkityyli, voitteko kertoa mitä te saatte siitä irti?" kuin että sanoisi "Te ootte kaikki ihan idiootteja kun kuuntelette tuollaista roskaa!!!!!". Viimeinen esimerkki ei synnytä rakentavaa keskustelua. Toisaalta, miksi pitää kirjoittaa jos ei pidä jostain musiikista (jos juhlissa kuulet ihmisten keskustelevan sinun inhoamastasi aiheesta niin menetkö mukaan keskusteluun ja haukut sen täysin?). Varsinkaan jos ei ole kuullut kuin muutamaa genreen kuuluvaa bändiä ei kannata mennä haukkumaan kaikkia muitakin siihen kuuluvia.
En tiedä onko vanha Käärme vielä pystyssä, sen Nightwish-keskustelu olisi hyvä esimerkki siitä mitä ei pidä tehdä.

Ja lopuksi pitää sanoa että vaikka Hilgariasta voi tuntua että kyse on häneen kohdistuvasta sortamisesta, on kuitenkin tarkoituksena kaikkien muistuttaminen ja säännöistä keskusteleminen, tai ainakin niiden selventäminen. Tai mistä sitä tietää :D
 
Utum-Kodur sanoi:
(Merri sepitteli jotain määrärahojen puutteesta viime kerralla kun rynkyt tulivat puheeksi, mutta... Toivo elää rautaisesta diktatuurista naamioituna demokratian ystävälliseen rautamaskiin!)
(Voin kuule kuljettaa pientä ja edullista maksua vastaan aimon annoksen kaikenlaista tykkiä tuolta rajan takaa toiselta foorumilta. Jos kiinnostaa palkata ydinaseteknikko, niin sekin onnistuu.)

Muuhun Utum-Kodurin viestiin ei sitten olekaan kommentoitavaa. Tekstiä, jota ei tuota vaikeuksia hyväksyä.

Ereine sanoi:
Negatiivisenkin mielipiteen voi ilmaista sivistyneesti, aivan niin kuin oikeassa elämässäkään ei ole välttämättä fiksuinta mennä solvaamaan toisten musiikkimakua.
Niinhän sitä toki, mutta tarvittaessa erinäiset kirosanat ovat omiaan vahvistamaan sanomaa ja siten oikein käytettyjä hyvää verbaalista asevarastoa siinä missä muutkin (sanat). Ei tämä kuitenkaan minulle mikään maailman tärkein asia ole, eikä aikomuksenani ollut missään vaiheessa paasata oikeuksistani käyttää äidinkieltäni miten haluan. Kunhan ihmettelin hieman toimintaa, sillä ensivilkaisulta se näytti oikeasti kummalliselta. Mistä pääseekin hyvin seuraavaan quoteen...

Ereine sanoi:
Ja lopuksi pitää sanoa että vaikka Hilgariasta voi tuntua että kyse on häneen kohdistuvasta sortamisesta, on kuitenkin tarkoituksena kaikkien muistuttaminen ja säännöistä keskusteleminen, tai ainakin niiden selventäminen. Tai mistä sitä tietää :D
Ei tunnu, eivätkä mielipiteeni sentään niin heikolle pohjalle ole perustettuja, ettäkö haittaisi vaikka tuntuisikin. :)
 
Ettei menisi pelkäksi valittamiseksi täytyy sanoa että Musahuone on rauhoittunut kovasti viimeisen vuoden aikana ja suurin osa viesteistä on asiallisia ja fiksuja.
 
Ylös