Sûlwen pisti runoksi, aiheena F. Reppuli

Sûlwen

Tuulistukka
En näköjään pysty edes koskemaan Tolkienin opuksiin ilman, että minun seuraavassa hetkessä on alettava kirjata riimejä ylös. Tässäpä seuraus viimeisimmästä TSH:n parissa vietetystä tuokiosta, pitkästä aikaa syntyi hobittiruno.

En tunne tietä

En tunne tietä. Se minne mut vie?
Yli Konnun niittyjen katseeni kantaa.
Vain ajatus yksi nyt lohtua antaa:
Kai askelissa Bilbon käy tämä tie.

Kuinka kaunis on vanha Repunpää,
niin lämmin ja kotoisa tunnelma sen.
Nyt luon siihen silmäyksen viimeisen.
Se muistoihin kauniina kuvana jää.

En tunne tietä, en tiedä sen määrää.
Mikä tarkoitus askeleitani johtaa?
Missä polkuni taas tien suuremman kohtaa?
Mistä tiedän, etten käy reittiä väärää?

Miksi osakseni tuli tämä taakka?
Niin pienenä seison kohtalon edessä
kuin kaulaani myöten tummassa vedessä.
Kuinka ikinä selviän rannalle saakka?

Niin rakas on minulle tämä maa,
joka ainoa kumpu ja niitty sen.
Sitä milloinkaan enää kai näe en,
silti todella tahdon sen pelastaa.

Jo lähdön odotus kutittaa jalkaa,
käy lempeä tuuli nyt ylitse maan.
Tie vieköön minut mukanaan;
tänä yönä on aika matkani alkaa.

14.7.2005


En itse pysty lainkaan arvioimaan runojani heti kirjoittamisen jälkeen, joten kommentit ovat hyvin toivottuja. Siinä on muutama kohta, joista en pidä, mutten juuri nyt osaa tehdä mitään asian hyväksi.
 
En näköjään pysty edes koskemaan Tolkienin opuksiin ilman, että minun seuraavassa hetkessä on alettava kirjata riimejä ylös. Tässäpä seuraus viimeisimmästä TSH:n parissa vietetystä tuokiosta, pitkästä aikaa syntyi hobittiruno.

En tunne tietä

En tunne tietä. Se minne mut vie?
Yli Konnun niittyjen katseeni kantaa.
Vain ajatus yksi nyt lohtua antaa:
Kai askelissa Bilbon käy tämä tie.

Kuinka kaunis on vanha Repunpää,
niin lämmin ja kotoisa tunnelma sen.
Nyt luon siihen silmäyksen viimeisen.
Se muistoihin kauniina kuvana jää.

En tunne tietä, en tiedä sen määrää.
Mikä tarkoitus askeleitani johtaa?
Missä polkuni taas tien suuremman kohtaa?
Mistä tiedän, etten käy reittiä väärää?

Miksi osakseni tuli tämä taakka?
Niin pienenä seison kohtalon edessä
kuin kaulaani myöten tummassa vedessä.
Kuinka ikinä selviän rannalle saakka?

Niin rakas on minulle tämä maa,
joka ainoa kumpu ja niitty sen.
Sitä milloinkaan enää kai näe en,
silti todella tahdon sen pelastaa.

Jo lähdön odotus kutittaa jalkaa,
käy lempeä tuuli nyt ylitse maan.
Tie vieköön minut mukanaan;
tänä yönä on aika matkani alkaa.

14.7.2005


En itse pysty lainkaan arvioimaan runojani heti kirjoittamisen jälkeen, joten kommentit ovat hyvin toivottuja. Siinä on muutama kohta, joista en pidä, mutten juuri nyt osaa tehdä mitään asian hyväksi.
 
Runosi oli ihanan lämminhenkinen ja haikea, oli kuin suoraan Sormusten Herrasta. Hienoa jälkeä! Monesti riimitykset ovat liian väkisin väännettyjä, (itse en ikinä uskalla yrittääkään riimittää) mutta sinä tunnut osaavan riimityksen erinomaisesti. Runo soljuu sujuvasti eteenpäin, kertojaksi oli helppo kuvitella nimenomaan Frodo. Pidin runosi rytmistä, se oli levollinen ja pohtiva. Vertauskuvat olivat kauniita ja hienosti oivallettuja, oli kyllä ilo lukea! Jatka samaan malliin :) mitään kovin rakentavaa kritiikkiä en tähän hätään osaa antaa, luen kyllä mielelläni lisää runojasi!
 
Runosi oli ihanan lämminhenkinen ja haikea, oli kuin suoraan Sormusten Herrasta. Hienoa jälkeä! Monesti riimitykset ovat liian väkisin väännettyjä, (itse en ikinä uskalla yrittääkään riimittää) mutta sinä tunnut osaavan riimityksen erinomaisesti. Runo soljuu sujuvasti eteenpäin, kertojaksi oli helppo kuvitella nimenomaan Frodo. Pidin runosi rytmistä, se oli levollinen ja pohtiva. Vertauskuvat olivat kauniita ja hienosti oivallettuja, oli kyllä ilo lukea! Jatka samaan malliin :) mitään kovin rakentavaa kritiikkiä en tähän hätään osaa antaa, luen kyllä mielelläni lisää runojasi!
 
Allekirjoitan Aurinkolapsen kommentin, ja lisäisin vielä sen, että olet onnistunut hienosti yhdistämään Tolkienin itsensä kirjoittaman Bilbon matkalaulun (Tie vain jatkuu jatkumistaan...) omaan riimittelyysi. Uskoisin Frodon tehneen juuri samoin.
 
Allekirjoitan Aurinkolapsen kommentin, ja lisäisin vielä sen, että olet onnistunut hienosti yhdistämään Tolkienin itsensä kirjoittaman Bilbon matkalaulun (Tie vain jatkuu jatkumistaan...) omaan riimittelyysi. Uskoisin Frodon tehneen juuri samoin.
 
Ylös