Selaimen aloitussivun ilkeä kaappaus

Thali

Hobitti
Saapi tämän poistaa heti kun olen vastauksen saanut, mutta nyt tarvitsisin apua.

Jonnekin koneen uumeniin on uponnut ohjelma/virus/mikälie, joka kaappasi selaimen aloitussivun. Eli siis siihen mätkähtää joka kerta typerä mainossivu, ellei sitä käy erikseen muuttamassa haluamakseen ennen selaimen avaamista ohjauspaneelin kautta. Tämä pitää tehdä aina kun käynnistää koneen, joten se nyppii hieman. Selain on asennettu uudelleen, ties mitä virustorjuntaohjelmia on käyty läpi, mutta silti se sitkeästi siellä möllöttää.

Ei jaksaisi ryhtyä ihan koko käyttistä uudelleen asentamaan, joten onkohan kenelläkään tietoa, minne tuollainen komento on voinut upota?
 
Epäilisin vahvasti spyware ohjelmaa. Haeppa koneellesi Adaware tai Spybot. Useimmin tälläistä aiheuttavat juuri nämä ilkeät mainosmadot. Kannattaa aina sillointällöin ajaa ohjelma ja poistaa kaikki madot mitkä koneellesi on joutunut. Spywaret saattavat tehdä kaikkea ikävää vahinkoa kuten esimerkiksi muodostaa tyhjästä ponnahtelevia pop-uppeja jotka saattavat sisältää vaikka mitä epäilyttävää materiaalia.
 
Molemmat hankittu, ei tehoa. Valitettavasti. Adaware on jo pidemmältä ajalta tuttu, eikä se pahemmin auttanut.
 
Kyseessä spyware-ohjelma eikä varsinaisesti virus
vaikka yhtä ärsyttävä onkin.

Täältä löytyy luultavimmin apua; downloadaa ja aja Ad-aware:
http://www.lavasoftusa.com/support/download/

Ja kannattaa käydä kone läpi myös tämän Spybotin kanssa;
nämä ohjelmat kun välillä löytävät eri vakoilijasoftia:
http://download.com.com/3000-2144-10194058.html?tag=lst-0-1

Itselläni kone on välillä kuin tervassa uisi,
kun ei jaksa joka päivä poistella noita
vakoilijaotuksia mitä kumpua joka paikasta.
Vaikka Zone Alarm on aina päällä.

Ja jos vastauksesta on apua muillekin, niin
tuskin kannattaa threadia ainakaan heti poistella.

Edit: Ja kerkesi näköjään tulemaan jo samanlainen ehdotus juuri .)
 
En tiedä onko tästä mitään apua, ainakaan tässä vaiheessa, kun virus on kerta "käytössä", mutta voihan sitä kokeilla rekisterinpuhdistamista RegCleanerilla:
http://www.webmasterfree.com/regcleaner.html

Olet varmaan jo tehnyt niin, mutta kokeile etsiä Googlella hakusanalla "problem" / "remove" / "removal" / "spyware" / "browser hijack" tms. ja sen aloitussivun www-osoite, jos löytyisi joltain sivulta apua.
 
No on kumma, jos ei Ad-Aware tai Spybot auta... Kokeilitko myös ajaa ne Windowsin safe-moodissa ja ehdottomasti koneen ollessa offline? Sanomattakin lienee selvää, että kannattaa joka tapauksessa ajaa myös perusteellinen virustarkistus koneelle uusimpien viruskuvausten kanssa.
 
Nyt tekisi mieli kikattaa rasittavan naisellisesti. :roll:

En minä tiedä, onko noita kokeiltu safe-moodissa, nämä kun on enemmän tämän talouden miehen hommia. Tiedän vain ohjelmien nimet, kun olen selän takaa kurkkinut. Joten ehkä odottelen, että henk.koht. atk-tukihenkilöni ehtii tuohon vastaamaan. ;)
 
Joo-oh, minulla oli tuo sama ongelma pitkään, enkä saanut sitä loppumaan millään virustarkistuksilla enkä vastaavilla - jos kohta en mikään tietokonenero olekaan, etten noista safemoodeista tiedä :p. Ratkaisin sitten lopulta ongelman Merrin ohjeen mukaisesti ja latasin Opera-selaimen muutama viikko sitten. Eipä ole sen jälkeen ollut ongelmaa aloitussivusta.
 
Thali, sie olet puhunut pahaa siitä koneesta sen ollessa päällä ja nyt se on ottanut nokkiinsa :). Niin minunkin kone tekee. Jos siitä meinaa pahaa puhua, täytyy se ensin sammuttaa ja sitten mennä vielä viereiseen huoneeseen puhumaan pahaa siitä. Ne nuo Micro$oftin tuotteet imasevat herkästi herneen nenään :D
 
Juu, olen niin iiivil että moitin konetta jatkuvasti. Mitäs on niin typerä vehje. :wink:

Ei vaan, vakavissaan. Onhan meillä tuo Operakin käytössä, mutta en suostu vain nostamaan käsiä pystyyn ja todeta, ettei ongelmalle voi mitään. Täytyyhän sille voida.

Tai sitten vain hakkaan päätäni hyvin isoon ja kovaan puuhun.
 
Thali, no ei IE:n ongelmille tarvitse mitään edes tehdä. Kyllä se on niin huono selain tietoturvallisesti ja muutenkin. Että siirry vain suosiolla käyttämään Operaa. :)
 
Juuri kun pääsin sanomasta, taisin saada ongelman itseltäni ihan poistettuakin. Spybottia ajelin lävitse ja kaiken poistin, lisäksi Immuniteetti-valikosta ruksin jonkun "Estä Internet Explorerin kotisivun muuttaminen" -kohdan, liekö se auttanut vai Spybotti jo muuten, tiedä häntä. :p
 
Hijacker-ohjelmien manuaaliset poisto-ohjeet löytyy täältä:

http://www.pestpatrol.com/Support/HowTo/How_To_Clear_a_Hijack.asp
 
Sinne on asentunut joku ohjelma ihan kunnolla ja se ei lähde pelkällä spybotilla. Itsellä oli sama ongelma joskus ja se selvisi sillä, että poistin sen ohjelman "Lisää/poista sovellus" kohdasta.

Oli jollain "auioeägfaåäoeghaäåewg0+3" nimellä siellä.
 
Sehän minua huolestuttaakin, että koneessa on tosiaan vieras ja ilkeä ohjelma. Ei se lohduta, että siirryn käyttämään toista selainta, kun ohjelma kuitenkin pysyisi koneellani. Vähän kuin kieltäisi reiän hampaassa käyttämällä tekohampaita.

Pitänee kokeilla tuota Rikun osoitetta tai Hexan keinoa. Selvittelemme asiaa.
 
Thali sanoi:
Sehän minua huolestuttaakin, että koneessa on tosiaan vieras ja ilkeä ohjelma. Ei se lohduta, että siirryn käyttämään toista selainta, kun ohjelma kuitenkin pysyisi koneellani. Vähän kuin kieltäisi reiän hampaassa käyttämällä tekohampaita.

Olen täysin samaa mieltä. Sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää
 
Tässä kohtaa voin antaa sen klassisen ohjeen. Kirjoita komentokehoitteeseen <b>format c:</b> ;)

Toimii varmasti
 
Suosittelisin myös hankkimaan "HijackThis" -nimisen ohjelman, skannaamaan sillä tietokoneesi ja tallentavan login. Älkää ruvetko poistelemaan tämän ohjelman näyttämiä tiedostoja, koska osa niistä on käytännöllisiä, itse muokattuja tai muuten vain huomattuja. Ohjelma kumminkin bongaa myös kaikki hijackerit, spywaret ja muut huomattavasti paremmin kuin Ad-Aware tai SpyBot.

Jos haluatte kokeilla virusohjelmanne toimivuutta, kopioikaa tämä tekstinpätkä Muistioon:

X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*

ja nimetkää tiedosto nimellä "Virus.com" (eikä siis virus.com.txt). Tuo ei tietenkään ole oikea virus, vaan EICAR:n kehittämä standardi, jonka kaikkien toimivien virusohjelmien pitäisi pystyä bongaamaan.
 
Ylös