Semmarit

Hathaldir

Kontulainen
Minkälaista keskustelua saataisi aikaan Seminaarinmäen Mieslaulajista eli Semmareista? Minä olen pienestä pitäen ollut kova fani ja omistan kaikki Semmareiden levyt. Ja osaan varmaan kaikki biisit ulkoa. Jos minulta kysytään parasta musiikkia maailmassa, Semmarit on varsin vahvoilla.

Niiden tyyli on muuttunut aika lailla tässä yli kymmenessä vuodessa, minkä ajan kuoro on ollut olemassa. Perinteisesti musiikki on perustunut laulamiseen, ja soittimia on käytetty ainoastaan tehokeinoina joissakin biiseissä. Kahdella viimeisimmällä levyllä tietokone-efektien käyttö on lisääntynyt kovasti. Onko se hyvä vai huono asia? Minusta muutos on hyvä asia, sillä muutosta täytyy tapahtua jotta uusia, mielenkiintoisia kappaleita voitaisiin jotehdä. Ei samalla kaavalla loputtomasti saa aikaan. Sitä paitsi vaikka ei pitäisikään uudesta tyylistä, eihän ne vanhat levyt miksikään muutu. Minusta Wunderbaum on paras levy tähän mennessä, mutta on silti hyvä että vanhat levyt on sellaisia kuin on.

Live-esiintymiset on tietysti ihan omaa luokkaansa, se show on vielä paljon enemmän kuin pelkkä Semmareiden musiikki. Niiden keikat on kerrassaan unohtumattomia.

Miten Semmareiden musiikki pitäisi luokitella? Se on ihan omanlaistaan. Seminaarinmäen Mieslaulajat on toki kuoro, mutta voisipa sitä melkein sanoa bändiksikin. Windows Media Playerin määritelmien mukaan Semmareiden levyistä yksi on rokkia, yksi poppia, kaksi on kajotusta ja yksi on "Voi Jee". :mrgreen: Wunderbaumin genreä ei ole enää edes yritetty määritellä.

Se hypetyksestä. Mielipiteitä? Olisiko täällä joku armoton semmareidenvihaaja, jolta tulisi vähän vastakkaista näkökulmaa asiaan?
 
Minä tutustuin Semmareihin (tai voisi sanoa, että pakotutustutettiin) viime Marraskussa, jos oikein muistan. Sen jälkeen olen haalinut kaikki Semmarien levyt, jotka olen löytänyt (kaksi ensimmäistä puuttuu) ja käynyt yhdellä keikalla. Ja olen pitänyt valtavasti.

Minua Semmareissa kiehtoo se, että heidän sanoitukset ja sovitukset ovat todella hyviä. Musiikkia, kuten yleensä kuoromusiikkia, ei Semmarit tee naama näkkärillä vaan huumorilla ja tunteella. Heillä on myös huomattavan monipuolisia biisejä kauniista balladeista kuororappiin. Perinteiseksi "kuoromusiikiksi" Semmareita ei voi sanoa. Lähinnä parinkymmenen miehen lauluyhtyeeksi... tai bändiksi.

Semmarien keikka osasi myöskin yllättää. Voipi olla, että juuri kun on luulee nähneensä kaiken mitä keikoilla voi tapahtua, Semmarit pistää paremmaksi. En ole kovin usein nähnyt puku päällä tehtyä puolivolttia :). Tai pariakymmentä miestä, jotka esittää apinoita. Pelkästään lava-shown takia suosittelen kaikille edes kerran elämässään Semmarien keikkaa.

Vanhoilla levyillä on selvästi enemmän perinteisempää musiikkia, mutta uusimmilla tyyli on alkanut lipsua ja se toimii. Uudemmat levyt on myös miksattu huomattavasti enemmän kuin aikaisempia ja jälkeenpäin lisättyjä efektejä on enemmän. Hakkaan sun ovee- levy oli ehkä hiukan ylituotettu, mutta Wunderbaum oli taas parempi. Semmarit kuitenkin kehittyy koko ajan ja se on hyvä..

Enpä viitsi enempää sanoa, koska muuten kirjoitan taas liikaa. Sellaisille, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan semmareista suosittelen vierailua http://www.semmarit.fi sivuilla.
 
Olen Semmareita luukutellut tässä lähiaikoina. Äitini on kovasti pitänyt ko. orkesterista aina, ja sitä kautta olen minäkin siihen tutustunut; sainpa molemmat vanhempani ja tuttavapariskunnan lähtemään Tamperetaloon konserttia katsomaan [ja sivussa sitten maksoivat minutkin sisään, oikea kettu olenkin..].

Mutta kaikille fanittajille tiedoksi, että Tammerfestissä Semmarit esiintyvät ilmaiskeikalla perjantaina 16. heinäkuuta, kello 20 Frenckellin aukiolla. Sinne siis! Enkä minä saa tästä edes provisioita.
 
Maggot sanoi:
Mutta kaikille fanittajille tiedoksi, että Tammerfestissä Semmarit esiintyvät ilmaiskeikalla perjantaina 16. heinäkuuta, kello 20 Frenckellin aukiolla.

Ooh, kiitos tiedosta, tuonne pitää mennä. Omistan vain yhden Semmarien levyn (Sampo Texas), mutta diggailen kyllä kovasti. Sain tuon yhden lahjaksi, enkä ole koskaan saanut aikaiseksi muiden levyjen hankintaa.

Yhdellä keikalla olen ollut, ja yhdyn Hathan ja Propos mielipiteisiin - se oli todellakin jotain "aivan muuta" :D Unohtumattomana jäi mieleen "Haluan olla kukkakauppias" vai mikä sen biisin nimi on... ja se kun koko kuoro lauloi kazooiden läpi "onnen sirpaleet, salaiset toiveet..."

Tälle porukalle nostan Hattua. Siis hattua.
 
Ensimmäistä kertaa kuulin Semmareita tietämättäni radiosta joskus 12-vuotiaana. Veikko Heikkonen sulatti tanssitunnin jälkeisen kireän tunnelman hysteeriseksi nauruksi.

Yläasteen alussa kaveri sitten kertoi Semmareista ja ihastuin yhtyeeseen täysin. Omana ei valitettavasti ole vieläkään kuin vanhimmat levyt kasetille nauhoitettuna. Ne saa kyllä piristymään.

Toissa vuonna olin ensimmäistä kertaa herrojen konsertissa, kun Kainuuseen sattuivat eksymään. Oli kyllä upeampaa kuin osasin kuvitellakaan. Ei varmasti tule olemaan viimeinen kerta.
 
Ystäväni sai mut innostumaan Semmareista viime syksynä/talvena. Sitä ennen olin kyllä nähnyt ja kuullut telkkarista, kun ne esiinyt jossain hyväntekeväisyyskonsertissa biisin Aika maalata naamaa kanssa. Silloin ihastuin kuoroon, mutten tajunnut pistää nimeä muistiin ja vasta puolisen vuotta sitten ystäväni näytti videon tuosta esiintymisestä ja jäin koukkuun.

Keväällä kävin katsomassa Semmareita ja ostin Wunderbaumin. Sitä ennen lainasin aiempia levyjä ystävältäni ja nyt olen aikeissa hankkia itselleni ne kaikki. :)

Semmareissa viehättää mua eniten se, että ne on laulavia miehiä. Miesäänet, jotka laulaa näin hirvittävän hyvin, ovat aivan ihania. Tietysti niitten biisitkin on hyviä ja keikat oikein kunnon showta, joka puree myös. Jotkut biisit on niin uskomattoman hölmöjä :), ettei niitä voi nauramatta kuunnella. Silti pidän kyllä eniten hitaammista biiseistä, kuten Queen moon tai Varjoille maan. Nuo miehet murskaa mun sydämen..

Harmittaa, ettei musta ikinä voi tulla Semmaria, kun olen tyttö.
 
Hei, nyt kelpaa mehutella ja hankkia kateellisia katseita: minäpä olenkin esiintynyt Semmareiden kanssa Senaatintorilla! Nimittäin pikkuisena lauloin poikakuorossa, jolla oli yhteistyötä Semmareiden kanssa, ja sitten kun Helsingissä oli Keski-Suomi esittäytyy -tapahtuma ja Semmarit esiintyi siellä, me olimme mukana esittämässä legendaarista kappaletta Kaksi kättä hississä. *mehumehu* :mrgreen:
 
Saisi tulla jo uusi levy näiltä miehiltä... :) Jäätiin parin kaverin kanssa kaipaamaan Wunderbaumille muutamaa livenä kuultua biisiä. Esimerkiksi Mä jään oli todella ihanan kuuloinen.

Parhaillaan muuten soi taustalla Muistomerkki, levyltä Hakkaan sun ovee, jonka ostin viime viikolla erään mukavan naisen nenän edestä.. Lupasin kuitenkin poltattaa hänelle kopion.
Saakohan jostain kaupasta vielä Ukkokiekuuta tai Sampo texasia? Olen yrittänyt etsiä, mutten ole löytänyt. Netistä tilaamalla varmaan löytyisi.
 
Talvi sanoi:
Saakohan jostain kaupasta vielä Ukkokiekuuta tai Sampo texasia? Olen yrittänyt etsiä, mutten ole löytänyt. Netistä tilaamalla varmaan löytyisi.

Muistelisin että Hesan keskustan metrotunnelin Anttilasta (siitä joka on makkaratalossa/ talon alla tunnelissa) olisi Semmareiden vanhempaa tuotantoa löytynyt puolisen vuotta sitten, mutta voihan olla ettei enää. Netistä voi mahdollisesti tosiaan tilata, ja Free Record Shop voi luultavasti tilata sinulle levyt varastoilta jos käyt kassalta kysymässä. Se ei maksa sen enempää kuin levyn hinnan, olen monesti ko. tavalla tilannut jopa ulkomailta levyjä :)

Sitten tietysti Semmareiden keikoilla myydään perinteisesti koko tuotantoa, mutta se tuskin nyt lohduttaa. Kannattaa käydä ekaksi siellä Anttilassa kun koulut alkaa :)

Ja kyllä, itse kuuntelen Semmareita, mutta siitä sitten paremmalla ajalla, nyt on tosi kiire leffaan :D
 
Tykkääntykkään. Käytiin miehen kanssa Kuopion Musiikkikeskuksessa tämän uuden levyn julkaisukiertue keikalla. Oli ihan yhtä hauskaa kun ne pari kertaa ennenkin. Musiikki on tosiaan vaihdellut, ja en pidä uusista levyistä yhtä paljon kun "Kaksi kättä hississä" -aikana, mutta "Tuomo Rannankari on läski" oli aivan loistava esitys nyt viimeisellä keikalla.

Sitä ennen elävimpänä kokemuksena on jäänyt mieleen joku nuorempana nähty keikka jossa "Ruohonjuuri tasolla" esitettiin vihreissä trikoissa ja tämä yksi lyhyt äijä kaapattiin syliin ja suurin laulajista soitteli pienintä kuin sähkökitaraa. Nimiä en tietty muista.

Uusimman konsertin jälkeen musiikkikeskuksen edessä oli se Semmareiden pieni Lada (tai muu auto?) jonka peräkontista myytiin "piraattilevyjä" sekä SEMARIT -paitaa. Sen paidan olisin halunnut - muttei ollut rahaa! Aivan ihana oivallus... Myyjä ahdisteli konsertista poistujia ihan tosissaan, eli tunnelma oli kuin Tallinnassa. :D
 
:D

Semmarit veivät täysin sydämmeni heti kun sitä ensinmäisen kerran kuulin! Pari kuukautta sitten.

Semmarit ovat juuri sitä mitä kuorolaulun pitäisi olla ja hyvä esimerkki siitä kuinka musiikin rajoja täytyy rikkoa, jotta saa jotain omaperäsitä aikaan!

Olen kuunnellut vain Sampo Texassin ja Wunderbaumin (oli vielä joku levy mutten muista nimeä) ja pidän todella.

Musiikki tempaa mukaansa ja napit korvissa pyöräillessään on vaikea olla laulamatta mukana!

Semmarien kuuntelu tuo hyvän mielen!
 
Hei, onko se Semmarien biisi jossa lauletaan että "Minä tykkään hillopullista / ota kiinni minun kädestä"?
 
Semmarit on oikein jees. Kaikkein paras biisi on edelleen ikivanha Susien teillä. Tammerfestin keikka oli muuten varsin mukava tapahtuma. Aiemmin en ole Semmarien keikalla ollut, mutta tv:stä olen niitä nähnyt, ja meno on kyllä muuttunut reippaasti showmaisemmaksi. Ei haittaa ollenkaan, vaikka komea laulantakin olisi riittävää sinällään. Oli kyllä hassua seistä siellä eturivissä, kun kaikki ympärillä olleet ihmiset osasivat uuden levyn sanat ja lauloivat koko ajan mukana. Että en minä sitten taida mikään hc-fani olla. :D
 
Kaikille, jotka eivät ole Semmareista kuulleet, tai faneille yleensä tiedoksi, että lauantaina 18.9 Semmarit on TV2:sen estradilla ohjelmassa klo 19.00.

Ohjelmassa on seuraavat biisit: Hölmöläisjuna, Miesten mieleen, Alkuvoimaa, Oparin aarteet, Lintubongarin twist, Life is a Highway, Queen Moon, Ajassa ja avaruudessa, Keskinkertaista, Oboe ja maito, Mein klein mutter, Kokoomusnuoren uni, Electric Happening, Pant Legs Flap Around, Kukkakauppias ja Ylämailla. Muutama noista ei ole millään levyllä.

On muuten taas viime aikoina tullut jonninverran kuunneltua Semmareita. Lintsin päättäjäisissä olin niitä kuuntelemassa ja taas on kaikki omistamani levyt soineet non-stoppina. Jostain syystä ei Semmarit vieläkään kyllästytä yhtään... ja se on hyvä :).
 
Oi että, pistipäs hyvä topikki silmäään :) Semmarit oli ehdoton suosikkini nuorempana. Vieläkin tekisi mieli kuulla sitä, mutta en ole levyjä mistään käsiini saanut. Kuorosovitukset toimii niillä mitä loistavimmin. Kadehdin heidän taitojaan. Olenhanhan minäkin ollut vuosia kuorossa, mutta taito... Onko sellaista? Ei. Kunnioitusta heille =)
 
Ronya sanoi:
Vieläkin tekisi mieli kuulla sitä, mutta en ole levyjä mistään käsiini saanut.
Käy ihmeessä tutustumassa Semmarien levykaupaan. Taitaa olla niin, että ihan joka levykaupasta ei semmareita löydy. Todistettavasti kyllä muutamasta paikasta, kuten Hangon säästöpörssistä :). Luulisin, että myös isoimmissa levykaupoissa on. Ainakin uusin Wunderbaum oli niin hyvin listojen kärjessä, että se on pakostakin ollut levykauppojen hyllyillä. Vanhoja levyjä tosin on vaikea löytää. Jos olisi ollut tarpeeksi rahaa mukana, niin Linnanmäeltä olisi pari ensimmäistä mukaan tarttunut. Harmi vaan, että oli käteiset kotona.
 
Vietin mielenkiintoisia päiviä kavereideni kanssa kuunnellen "Mein klein Mutteria" suunnilleen nonstopina... Jee, Semmarit goes Rammstein. Kieltämättä tuo biisi kuvaa juuri sitä bändin/kuoron/mieslauman mielikuvituksen lentoa, joka esiintyy muissakin biiseissä.

En ole kylläkään kuullut muita levyjä kuin jo aiemmin mainittua Sampo Texasia ja uusinta, Wunderbaumia. Mutta osaavatpa äijät ainakin laulaa. Kyllä sitä ilokseen kuuntelee. Pitää katsoa, jospa yksi kaveri ostaisi lisää levyjä, niin voisimme pitää Semmaribileet (puvut päälle ja taustakuoroon!).
 
Ja kaikille Semmari intoilijoille tiedoksi, kuoro karkuuttaa klubikiertueelle halki Suomenmaan. Tässä ennakkoa sivuilta poimittuna, jos vaikka jotakuta sattuisi kiinnostamaan.

17.11 Jyväskylä, Lutakko
18.11 Hämeenlinna, Sirkus
19.11 Tampere, Senssi
20.11 Turku, Kåren,
24.11 Helsinki, Tavastia
25.11 Joensuu, Kimmel
26.11 Kuopio, Cotton Club
 
Mie tykkään tosi paljon Semmareiden tyylistä..oon käyny kattomassa kaks esiintymistä ja niissä on ihan mahtava fiilis... :)
Se on hienoa kun ne heittäytyy esiintymiseen ja musiikkiin koko kropalla ja tunteella ja uskaltavat "nolata" ittensä..
Kyllä tulin yhtenä päivänä hyvälle tuulelle kun katoin yhtä uusinta keikkaa telkkarista :D
 
Ylös