Soul

eli.
kirjoitan tänne ensikertaa, ja en ole ihan meiningistä perillä, mutta haluaisin kuulla mitä soulia kuuntelette.

kuuntelen itse tällä hetkellä joss stonea, ja sheryl crowta. eikös jälkimmäinenkin ihan soulia ole..?
hmm.

tunteeko kukaan näitä kahta?
 
Joss Stone on tehnyt kivan coverin The White Stripesin Fell In Love With A Girlistä (cover Fell In Love With A Boy).
Todella nätti ääni tytöllä (/naisella).

Muuten ei ole tullut soulia kuunneltua, mutta Joss Stone tosiaan kuulostaa aika kivalta ja voisi tutustua enemmän hänen tuotantoonsa. :)
Eikös häneltä vasta tässä taannoin ilmestynyt levykin?
 
Aah, Soul. Meitsille tippuu koko spektri, aina tuolta 60-luvun "raa'asta" soulista, 70-luvun "oikeaan" souliin ja aina ihan näihin uudempiin Street souleihin ja Nu Souleihin ja mitä noita nyt on. Puhumattakaan tietenkään Soulin kummisedästä, joka on aina lähellä sydäntä. Niin ja Motown tietty, meinasin ihan unohtaa.

Kyllä kiitos, sedälle soulia.

(Joss Stone ei sano muuten mitään, ja Sheryl Crown souliudesta en kyllä mene takuuseen, eikse oo enemmän rokimpaa?)
 
kyllä minusta sheryl crow on ihan souliksi lueteltu, muttah.. hmm.

juu, joss stonen uusin minulla vain on, oikein hyvä, soul sessions. juuri muuten soi. ^^
 
Kuuntelen soulia, juu, vaikken kovin täysipäiväisesti (jazz kun vie niin paljon aikaa) , mutta kyllä se on listalla ainakin heti toisena. Vanhempi soul iskee kuin märkä pyyhe, mutta nykysouliin en ole edes oikein perehtynyt, kun se ei ole niin ... hyvää.

Ensikosketus souliin tuli elokuvasta "Blues Brothers", joka on, oli, ja tulee olemaan se paras elokuva koskaan. En tosin tiedä lasketaanko osa noista kappaleista ihan souliksi, mutta suurin osa kuitenkin. Artisteista en sano oikein mitään, koska musiikkiahan minä kuuntelen, en artistia. Sanottaokoon kuitenkin, että James Brown on kyllä erinomainen, vaikka kaikki kappaleet ovatkin pelottavasti toistensa kaltaisia, mutta kyllähän herralle pitää hattua nostaa.

Ja kun tämä saksofoni tuli instrumentikseen valittua, pitäähän sitä soulia aina välillä soitellakin. Ei saksofoni tietenkään ohita laulua soul-ilmaisussa, mutta kun minulle ei ole noita laulunlahjoja suotu. Soittelen muusikkokavereiden kanssa paikallisen kansallisopiston SoulSystem-yhtyeessä. Onneksi se on melkein aina pelkkää taustariffiä ja sitten johonkin väliin mahdollisesti improvisaatiosoolo, lupsakkaa soitettavaa.
 
ah. myönnnä erehdykseni. sheryl crow on isäni mukaan soulahtaa, rytmimusiikin tapaista, popahtavaa, countryhenkeä, sing & song [?] musiikkia, ei kuulemma oikein rockiakaan. en minä tiedä.

olisiko kenelläkään hyvää soulia suositeltavana? haluaisin jonkun hyvän levyn, ei mitään yhtä hyvää kappaletta vaan oikein hyvä levy. uusi tai vanha.
 
Marvin Gayen "WhatŽs Going On?" on yleisen mielipiteen mukaan yksi kaikkien aikojen parhaista soul-levyistä. Tämä klassikko ilmestyi jo vuonna 1971, joten sen saa CD-muodossa levykaupasta edulliseen mid price -hintaan.

Omiin suosikkeihin lukeutuu myös Stevie Wonder, jonka paras levy on ehkä vuonna 1973 ilmestynyt "Innervisions". Stevien musiikki ei tosin ole puhdasta soulia, vaan soulin, popin, funkin ja jazzin sekoitusta. Carole Kingin "Tapestry" (vuodelta 1971) on sekin oikein hyvää soul-vaikutteista popmusiikkia.

Tuo "sing & song" tarkoittaa varmaan "singer & songwriter" :) .
 
Kovin on vaikea lähteä tuntemattomalle levyjä suosittelemaan, mutta koitetaas kuitenkin.

Mainitsit Joss Stonen, kuten mainitsin, en neidin tuotantoa tunne, mutta aina yhtä mukava Allmusic.com antaa samankaltaisiksi artisteiksi Macy Gray, Nikka Costa, Erykah Badu, RES, Cree Summer, Mary J. Blige ja Nelly Furtado. Monet näistäkään eivät sano minulle mitään, mutta ne jotka sanovat ovatkin sitä ykköskastia sitten. Erykah Badu on *se* missä nu soul ehdottomasti tapahtuu (anteeksi hirvittävä anglismini). Mary J. Bligeakin voi lähes varauksetta suositella, Macy Grayta hieman isommalla, Macy Grayn ääni on aika erikoinen ja toiset eivät sitä saata sietää laisinkaan. Nelly Furtado taaseen menee huomattavasti selkeämmin hiphoppiin. Näiden lisäksi näitä tarkistamisen arvoisia contemporary artisteja ovat ehdottomasti Lauryn Hill, joka ensimmäisellä sooloalbumillaan "The Misseducation of ... " uursi syvää uraa nu souliin (jälkimmäiseen MTV live albumiin kandee suhtautua varauksella). Angie Stone ansaitsee myös maininnan tässä yhteydessä, Mahogany Soul on varsinkin ihan puhdasta mahonkia.

Vanhemmasta kamasta onkin sitten vaikeampi alkaa yksittäisiä albumeja suosittelemaan. Suurimmalta osalta vanhoista ässistä löytyy varmaan joka huoltoasemalta jonkunlainen hittikokoelma pikkurahalla. Aretha Franklin, Isaac Hayes, Wilson Pickett, Diana Ross, Otis Redding, Barry White ja niin kovin monta muuta nimeä joita ei nyt osaa luetella.

Sen lisäksi kannattaa tsekka ulos Princen 80-luvun tuotanto (uudempi on sitten vähemmän tsekkaamisen arvoista) ja Michael Jacksonin Off The Wall (ja paikoitellen Thriller).

Ja itseasiassa tämmöinen osui silmään: Soul @ allmusic.com.

Ja se kaikkein paras keino on mennä lähimpään palvelevaan musiikkiliikkeeseen ja pyytää neuvoa.
 
hauska sattuma koska meillä on sekä macy grayn että erikah badun levyt, mutten ole itseasiassa kuunnellut kumpaakaan erityisesti. paitsi sitä grayta jonkin verran.
erikoinen ääni tosiaan.
 
Kai minäkin tuota soulia jonkin verran kuuntelen, Aretha Franklinia (eikös se ole soulia... :) ) ja Alicia Keysiä, mutta sehän kans sekottelee kaiken maailman musiikkia, eli se siis ei ole niin soulia :)
Erykah Badu kiinnostais kans, mutta en oo hirveesti kulluu musaa siltä. Surullista kait...
Mutta, soul on kumminkin aivan mahtavaa musaa. Ja siinähän tässä koko jutussa on kyse... Vai? :)
 
Jos pitää Sheryl Crowsta, niin kannattaa kuunnella myös Joan Osbornea, jonka musiikki on tyyliltään samanlaista. Hänellä on hieno ääni ja Relish-albumilla parempia kappaleitakin.

Carole Kingistä tulee minulle mieleen Janis Joplin, joka on kyllä enemmänkin bluesia ja bluesrockia.

Lauryn Hillin soololevystä en juuri pitänyt, mutta Joss Stone ja Erykah Badu ovat kuunneltavien listalla. Dusty Springfieldistä pidän ainakin sen yhden kappaleen perusteella jonka olen kuullut.
 
Syksyn hittivinkki Soul-faneille:

Uusimman Uncut-lehden mukana (brittiläinen musiikkilehti) tulee Summer Of Motown-niminen kokoelma, jolla on 48 minuuttia (15 biisiä) ihan oikeaa Motown-soulia kuuskyt-luvun kuumimmilta vuosilta (jonkun verran 70- ja 80-luvuiltakin). Hyvää settiä. Mukana mm. Smokey Robinson, Marvin Gaye, Diana Ross, Isley Brothers ja monta muuta.

Ja parastahan tässä on tietenkin hinta, Helsingin Akateemisessa ainakin 6,60 euroa. Tämän kun kelaa niin päin, että vajaalla seitsämällä eurolla hyvä ceedee ja siihen lehti kaupan päälle, niin eikait kukaan voi valittaa?
Helsingin Akateemisen lisäksi Uncuttia on näkynyt aika hyvin myös pienemmissäkin lehtipisteissä.

lisäys:
Noita ulkomaisten musiikkilehtien lisäke ceedeitä kannattaa muutenkin pitää silmällä. Mojo:ssa tuli alkuvuodesta mukana "Raw Soul"-kokoelma vanhaa raakaa soulia ja viime vuoden puolella "Roots Of Hip Hop"-kokoelma, jossa parin oldskool hiphop biisin lisäksi kasa funkki klassikoita. Toppen molemmat.
 
Mä kuuntelen aika vähän soulia. James Brownia olen kyllä kuunnellut paljonkin, mutta se taitaa olla enempi funkkia (vaikka miestä kutsutaankin soulin kummisedäksi). Michael Jacksonin Off the Wall ja Thriller on ihan mestariteoksia, vaikkeivät nyt pelkkää soulia olekaan. Pitäisi varmaan tutustua marvin Gayehin, Sam Cookeen, Ray Charlesiin, Aretha Frankliniin ja Otis Reddingiin ainakin, nehän ovat niitä suurimpia klassikoita.
 
Ylös