Soundtracks

Danyan

Kontulainen
Keskustelua elokuvien soundtrackeista. Millainen on toimiva soundtrack, miksi? Minkä elokuvan soundtrack on ollut paha pettymys/iloinen yllätys?

Tämä keskustelu tuli mieleeni, kun avasin winampiini Soundtracks-kansion, olen sitä nyt pari päivää kuunnellut.

Itse kun menen elokuviin, kiinnitän paljon huomiota elokuvan musiikkeihin. Vaikea nimetä mitään huonoa soundtrackeja, mutta se vähän häiritsee, jos musiikki on "liian hyvää", toisin sanoen joku kohtaus/kohtaukset toimivat vain musiikin takia. Toisaalta se ei ole ollenkaan huono juttu, sillä musiikin pitääkin vaikuttaa.
Toimiva soundtrack on todellakin toimiva. Tunteita herättävä. Koskettava. Tarvittaessa mahtipontinen ja suurieleinen.

Itse omistan Chicagon, Pirates of the Caribbeanin, kaikkien kolmen Lord of the Ringsin, Cruel Intentionsin ja Armageddonin soundtrackit. Koneelta löytyy suurehko määrä vaikka minkä elokuvan tunnareita ja jopa kokonaisia soundtrackeja.
Pirates of the Caribbean on hyvä esimerkki siitä mahtipontisuudesta ja toimivuudesta, tuollaiseen seikkailuelokuvaan tarvitaankin vauhdikas soundtrack toistuvine teemoineen, siinä mahtipontisuus pääsee niin hienosti valloilleen, että levyä kuuntelee ihan kylmissä väreissä. Armageddonin soundtrack on varmaan niitä ensimmäisiä, jotka herättivät suuria tunteita. Sekin on mahtipontinen, mutta elokuvalle sopivasti surullinen. Chicagon biisit ovat mahtavia, ne ovat niin olennainen osa elokuvaa, että ilman leffaa ne eivät niin hyvin toimi, mutta toimivat kuitenkin. Kun on elokuvan nähnyt, niin soundtrackiakin jaksaa kuunnella.
Vielä mainittakoon muutamia mieleen jääneitä leffoja noin niinkun musiikin kannalta: Ghost (kaunis teema), 28 Days Later (varsinkin kipale nimeltä In A Heartbeat), Requiem for a Dream, Interview with the Vampire.. Niitä on liian paljon, annan vaihteeksi vuoron teille. :)

Psst.. yritetään olla hehkuttamatta LotR-soundtrackeja pelkästään, koska niille on jo oma topikki. Ki-toos.

Ai niin, pakko mainita vielä taikasana Disney. Aladdin, Beauty & the Beast, Lion King. <3
 
Pakko hehkuttaa Basil Poledouriksen Conan The Barbarianin soundtrackkia. Aivan loistava. Ostin peräti alkuperäisenäkin. Ei tule ainakaan ihan heti mieleen leffaa jossa ois paremmat musat.
 
Toimiva musiikki on erittäin tärkeä asia elokuvassa.
Minäkin kuulun niihin, jotka kiinnittävät musiikkiin paljon huomiota. Elokuvamusiikkia tulee kuuneltua oikeastaan enemmän kuin muuta musiikkia.

Toimiva soundtrack on semmoinen, joka tietysti korostaa elokuvan kohtauksia, myös vie juonta eteenpäin. Minä en yleensä pidä erityisemmin American Pie tyyppisistä soundtrackeista. Ne eivät oikein toimi elokuvan kannalta mitenkään. Ne vaan soivat siinä taustalla.

Yksi parhaimmista soundtrackeista on elokuvasta Kaunis Mieli. Uskomattoman kaunista klassistamusiikkia, joka sopii elokuvaan täydellisesti, luoden elokuvalle tyypillisen tunnelman. Tätä musiikkia voi myös kuunnella ihan yksistäänkin.

Danyan,omistan täsmälleen samat soundtrackit kuin sinulla on. Todellakin uskomatonta musiikkia.
Minulla on myös Titanicin levyt. Niiden säveltäjän on sama kuin Kauniissa Mielessä, eli James Horner. Titanicin musiikki saa minut itkemään, minun ei tarvitse edes katsoa leffaa. Muutenkin pidän irlantilaisesta musiikista, joka korostuu Titanicissa hyvin. Sitten levyhyllyäni koristavat vielä Moulin Rougen, Menolippu Mombasaan ja Spidermanin soundtrackit. Moulin Rougen musiikki on aivan mahtavaa, mutta nuo kaksi olivatkin aika pettymys. Eivät oikein toimi ollenkaa.
Minunkin koneestani löytyy aikamoinen määrä muita soundtrackeja. Niistä on pakko mainita ainakin Braveheart, joka on erittäin hyvä.
 
Culgrodiel sanoi:
Minulla on myös Titanicin levyt. Niiden säveltäjän on sama kuin Kauniissa Mielessä, eli James Horner. Titanicin musiikki saa minut itkemään, minun ei tarvitse edes katsoa leffaa.

Ahh, Titanic. Siinä on pirun hieno soundtrack, sitä surullisuutta korostetaan mielestäni samalla tavalla taidokkaasti kuin Armageddonissa.

Unohdin aiemmassa postissani mainita Kill Billin. Ainakin ensimmäisen puoliskon musiikki toimi niin mahtavasti elokuvassa, että ihan hämmästelin. Aivan uskomattoman upeasti sovitettu biisejä kohtauksiin.

Juuri näistä American Pie-tyyppisistä soundtrackeista en saa mitään itse irti, koska yleensäkään rock-musiikki ei sovi elokuvien taustalle (hyvänä esimerkkinä A Knight's Tale, a-r-g-h). Siinä ei ole mitään sielua mukana.

Conan The Barbariania olen kuullut kehuttavan tosi paljon, itselläni on jostain koneelle tullut biisi Wheel of Pain, joka on hyvä. Leffaa en ole nähnyt, mutta jo tuo yksi biisi kiinnostaa niin paljon, että pitäisi varmaan hommata lisää ko. leffan muusikaa.

Ai niin, vielä yksi maininta, Chocolat (suom. Pieni suklaapuoti). Alusta asti musiikki on niin älyttömän kaunista, sopii leffaan täydellisen hyvin, sellaista kevyttä, nättiä klassista. Ah.
 
The Underworldin soundtrack on ihan tolkuttoman kovaa kamaa. Kotimaisista Helmiä ja Sikoja soundtrack löytyy hyllystä. Muita ei sitten olekkaan enää, kun tuon lotrifotri soundtrackikin löysi tiensä divariin.
 
Minulla on soundtrack-pakkomielle. Ensimmäiseni taisi olla Leijonakuningas-kasetti joskus lapsena, ja sitten Titanicin tultua on tullut haalittua hieman enemmän. Luettelemaan en lähde, ihan teidän helpotukseksi.

Toimiva soundtrack on sellainen, jota voi käyttää elokuvan tunnelman muisteloihin, ja toisaalta ihan vain musiikkina elokuvasta irrallaankin. Instrumentaalisista parhaat on varmaan Titanicin, LotRin ja Pianon soundtrackit. Niissä on Tunnelmaa. Pienen suklaapuodin levyä en omista, mutta ainakin elokuvan taustalla oli hyvin sopivaa...

Heh, minulle tosin kelpaavat American Pien soundtrackitkin... En osaa oikein selittää miksi. Cruel Intentionsin soundtrack on :heart: . Moulin Rougen levyjä tulee varmaan eniten kuunneltua; ja siinä elokuvassa musiikki on hyvin olennainen ellei tärkein osa.
 
roverandom sanoi:
Heh, minulle tosin kelpaavat American Pien soundtrackitkin... En osaa oikein selittää miksi. Cruel Intentionsin soundtrack on :heart:

Kyllähän American Pie:n musiikki hyvää on, itse asiassa loistavaa :) , mutta en vain pidä jos semmoinen musiikki on yhdistetty elokuvaan. Musiikki tuntuu jotenkin liian "irralliselta".
Cruel Intentions, uskomatonta. Voi että minä tykkään siitä The Verven Bittersweet Symphonysta. Rakastan viulua ja tässä kappaleessahan viulu on pääsoitin.

Oletteko nähneet elokuvan Sweet November? Siinähän soi yhdessä kohti Enya kappale Only Time. Minusta se ei sovi siihen elokuvaan ei sitten laisinkaan. Kappale on ihana, mutta olin juosta vessaan, kun kuulin elokuvassa sen. Tuosta Enyan musiikista vielä, että onko totta että hän olisi säveltänyt Braveheartin tunnarin? Voi juku jos on, niin sitten iso kumarrus hänelle. :)

Disneyn musiikista en oikein ole koskaan pitänyt, en tiedä miksi. En nyt tarkoita instrumentaalista musiikkia vaan niitä lauluja.

/muoks: Noh.. miten saatoin unohtaa, The Matrix ja Matrix Reloaded-elokuvien soundtrackit. Nehän minun hyllystäni löytyvät myös. Koneella tehtyä musiikkia suurin osa, mutta erittäin hyvää sellaista. Sopii elokuvaan mainiosti.
 
Minulla on muutama soundtrack hyllyssäni, mutta en voi sanoa pitäväni kunnolla kuin yhdestä eli Twin Peaksin soundtrackista. Siinä on loistava paketti Angelo Badalamentin musiikkia. Pääasiassa instrumentaalibiisejä on mukana, mutta kolme kappaletta tulkitsee upeasti Julee Cruise. Näistä erityisesti Into the Night herättää muistoja ja tunteita. Voin lämpimästi suositella.
 
Minäkin kiinnitän elokuvaa katsoessani huomiota musiikkiin. Kuinka paljon, se riippuu ihan elokuvasta ja musiikista. Jossain elokuvassa musiikkia on vähän tai se on huomaamatonta, mutta monissa elokuvissa musiikki antaa mahtavasti tunnelmanlisäystä itse elokuvaan. Monet säväyttävät hetket elokuvateatterissa ovat niitä, missä juuri musiikki nostattaa tunnelman kattoon. (Esimerkkinä monet taistelukohtaukset, kuten Gangs of New Yorkissa tai Matrixissa.)

Itse en omista kovin montaa soundtrackia. Huonoin omistamani on varmasti Pearl Harborin, älkää edes kysykö miksi joskus ostin sen. Parhaimpiin lukeutuvat LotRit, Titanic, Moulin Rouge ja Gangs of New York. Enempää soundtrackeja en sitten omistakaan :D.

Tietokoneeltani löytyy myös aika paljon hajanaisia kappaleita eri soundtrackeilta, mm. Pirates of the Caribbeanista, About a Boysta ja Disney-piirretyistä. Kovin paljon en raaski tuhlata rahaa soundtrackien ostamiseen, koska samalla hinnalla voi jossain tapauksessa saada itse elokuvan DVD:n.

Jos yksi mieleenpainuvin soundtrack pitää mainita, niin se on sitten Gangs of New York. Todella erilainen soundtrack, jossa on musiikkia massiivisesta taistelukohtaus-tunnarista irkkulaulantaan ja -soitantaan.
 
Queen of the Damned:in soundtrack on loistava!

Muuten en yleensä paljoa kiinnitä huomiota elokuvien musiikkeihin, ellei musiikki sitten olen joko tolkuttoman surkeaa tai täydellisesti kohtaukseen sopivaa...
 
Minun ei ehkä pitäisi ottaa osaa tähän keskusteluun, koska en omista ensimmäistäkään soundtrack-levyä. Kill Billin soundtrackin ehkä ostan. Tarantinon leffoissa on yleensä pahuksen tyylikäs musiikki.

Ajattelin kuitenkin mainostaa Mercury Rev -nimistä yhtyettä, jonka konsepti on tehdä musiikkia kuviteltuun elokuvaan. Eli siis mahtipontisesti sovitettua, surumielistä balladirokkia, joka sopisi eeppiseen elokuvaan loistavasti. Pari vuotta sitten ilmestynyt CD "All Is Dream" sisältää muutaman kauniin kappaleen, jotka olisivat tunnelmansa ja melodiansa puolesta sopineet hyvin vaikkapa TSH:n taustalle (tuo TSH:n todellinen musiikki on mielestäni vähän valjua ja mitäänsanomatonta).

Näyttäisi bändillä olevan sanoituksissaankin Tolkien-viittauksia. "Spiders and Fliesissä" lauletaan hautaholveissaan parkuvista kuninkaista, jotka haudattiin aarteineen, sormuksineen (with precious rings...) :p
 
Kerubi sanoi:
Muuten en yleensä paljon kiinnitä huomiota elokuvien musiikkeihin, ellei musiikki sitten olen joko tolkuttoman surkeaa tai täydellisesti kohtaukseen sopivaa...
Tai sitten musiikkia ei huomaa juuri syystä, että se on niin kohtauksen tunnelmaan sopivaa :D . Ei tunnelmaa nostattavaa eikä latistavaa, vaan juuri sellaista oletettavaa :) .
 
'Donnie Darko'n soundtrack on yksi parhaista mitä olen koskaan kuullut. Se herättää paljon ajatuksia ja tunteita, etenkin jos on nähnyt sen elokuvan ja muistaa mistä kohtauksesta on kyse. Soundtrackin helmi on Gary Julesin 'Mad World'.
 
Minulla on kolme soundtraccia hyllyssäni; FOTR, ROTK ja Levottomat.Soundeja en keräile, mutta LOTR-soundit ovat pakkohankinta :p
Noilla levyillä on erittäin hyvää musaa, eikä ne soi radiossa , jotta niihin kyllästyisi.
 
Minulta löytyvät Spirit-stallion of Cimarron, FotR ja RotK-soundrackit. Kaikissa mahtavaa musaa. Tämänhetkinen suosikkini on kuitenkin RotK:in soundrack.
 
Toimivia soundtrackeja... hmm... on toki se jota nyt tuskin edes tarvitsee mainita eli LotR. Minulla ei tosin ole niistä muita kuin eka ja sekin on oikeastaan Yukilta lainassa. :)
Kyllä koskettavimpia ja upeimpia, joihin olen törmännyt, ovat kuitenkin Vangeliksen Blade Runner ja Yann Tiersenin Amelie. Mielettömän hienoja, erityisesti elokuvien kannalta. Ei Amelien katsomisen jälkeen olisi yhtä hymyissä päin, jos musiikki ei nerokkaine haitareineen riipaisisi samalla tavalla. Eikä Blade Runneria katsoessa olisi yhtä tippa silmässä, koska leffan tunnelma olisi puolet laihempi ilman Vangelista. Tumman siniset kosketinmatot ja mieltälämmittävä hurina sen kuin raikuvat. Aijai.
Mainitaan vielä Requiem for a dream, Akira ja Ghost in the Shell, näin lähtiäisiksi. Kiljooniahan niitä hyviä soundtrackeja on, ei kukaan voi kieltää vaikkapa Brad Fiedelin(?) Terminator-teeman nerokkuutta! :)

Oma osansa ovat tietysti pelisoundtrackit, itseni kohdalla nappaavat erityisesti Squaresoftin pelien OST:t, Nobuo Uematsun(Final Fantasyt) ja Yasunori Mitsudan(Chrono-sarja) työ on niin täydellisyyttä hipovaa, että loppujen lopuksi peleistä jää ensimmäisenä musiikki mieleen, sekin on jollain perverssillä tasolla addiktoivaa pelien tapaan.
 
Ei kai tämä topic nyt vielä kaadu? Höh, ei näin loistava keskustelun aihe saa unohtua. :(

Kukaan ei olekaan vielä maininnut niin mainion Gladiatorin soundtrackia. Tänään sain viimein hankittua levyn itselleni ja muuta en ole sitten tehnytkään kuin kuunnellut sitä. Uskomattoman kaunista musiikkia. Luulisi, että tähän elokuvaan on ollut suhteellisen vaikea tehdä musiikki, kun ottaa huomioon mitä aikakautta leffa edustaa. Minä en kuitenkaan löydä tästä levystä mitään huonoja puolia. Ehkä täydellisin soundtrack mihin olen koskaan törmännyt, tietysti Sormusten Herran jälkeen. :wink:
 
Hyvään elokuvaan kuuluu mukaan hyvä äänimaailma. Ja tätä äänimaailmaa on aina, mykkäfilmeistä lähtien, luotu musiikin avulla. Mutta ei se äänimaailma tee elokuvalle soundtrackia.

Hollywood-elokuvat ovat luoneen tämän elokuvamusiikkikulttuurin itse. Mikä on helpompi tapa markkinoida elokuvaa, kuin koostaa menestyvien artistien kappaleita elokuvaa ennen julkaistavalle levylle. Karmeimpia esimerkkejä ovat elokuvat, joissa mainostetaan kovasti jonkun tietyn artistin musiikkia sondtrackilla, mutta kyseisen artistin kappaleet eivät edes hipaise elokuvan muuta äänimaailmaa. Missään vaiheessa. Mahdollisesti leffan lopussa on musiikkivideo, jossa tämä kappale esitetään.

Nykyään tehdään hyvin vähän, jos ollenkaan, elokuvia, joita olisi sävelletty läpi. Tällä tarkoitan elokuvaa, jossa on taustalla koko ajan musiikkia. Kaikki Star Wars -elokuvat ovat hyvä esimerkki läpisävelletyistä elokuvista. Ei välttämättä elokuvaan tarvitse laittaa jo olemassa olevia kappaleita. Toki tiettyyn aikakauteen sidotuissa elokuvissa tämä tuodaan ilmi aikakauteen liittyvillä kappaleilla.

Itse käsittelen näitä elokuvamusiikkilevyjä normaaleina kokoelmalevyinä. Pois lukien pelkästään yhden artistin/yhtyeen tekemät levyt. Osa niistä on hyviä, osa huonoja. Niiden laatu taas ei ole sidottu elokuvan laatuun. On vain harmi, kun elokuvaa myydään artistin kappaleella, eikä edes artistia esiinny elokuvan ääniraidalla.
 
Glen sanoi:
Nykyään tehdään hyvin vähän, jos ollenkaan, elokuvia, joita olisi sävelletty läpi.

Anteeksi nyt vain, mutta anteeksi nyt vain, mutta anteeksi mutta nyt kyllä sinulla viiraa päästä. :D

Asiahan on hieman toisin päin. Toimintaleffoissa (Bad Boys jne.), huumorileffoissa (Bruce Almighty) ja monissa tällaisissa suuren massan leffoissa käytetään kyllä valmiita bändien biisejä (ja usein myös orkesterimusiikkia). Mutha.

Reilusti suurin osa ns. laadukkaista suuren budjetin leffoista, joissa tyylilaji on yhtään vakavampi, omistaa kyllä läpisävelletyn musiikin. Sinfoniaorkesterit ja kuorot on enemmän ja enemmän käytössä. Nillä saa paljon aikaan. En ymmärrä tuota viittaustasi, että Star Warsit olisivat viimeisimpiä tällä saralla..

Jooh.

Ja jos en ole vielä kommentoinut tähän muuta, niin toteanpa, että mahtipontisuus miellyttää minua. Suurimmat innoittajat elokuvamusiikin puolella ovat musiikit elokuvista Signs (loistava kolmi-sävel -teema, pelottavaa), Beautiful Mind (itkua), LotR (---), Titanic (täysin oikea tunnelma rakkausteemassa), Pirates of the Caribbean (mahtipontisuutta, nam), Saksikäsi Edward (täydellinen yhteenotto Danny Elfmanilla ja Tim Burtonilla jälleen kerran).

Itse en ole kuin kuuntelemalla toistaiseksi oppinut ja yritän nyt sitten säheltää myös omia tuotoksia jatkossa. Elokuviin. Siis. Wish me luck.
 
Ruusa Gamgi sanoi:
Kerubi sanoi:
Muuten en yleensä paljon kiinnitä huomiota elokuvien musiikkeihin, ellei musiikki sitten olen joko tolkuttoman surkeaa tai täydellisesti kohtaukseen sopivaa...
Tai sitten musiikkia ei huomaa juuri syystä, että se on niin kohtauksen tunnelmaan sopivaa :D . Ei tunnelmaa nostattavaa eikä latistavaa, vaan juuri sellaista oletettavaa :) .
Tuo on muuten aivan totta! :D Ja ehkä se on elokuvan musiikeissa juuri kaikista onnistunein, jos sitä ei huomaa kun se juuri on niin hyvä& kohtaukseen sopiva.
 
Ylös