Stam1na

Mormegil

Hobitti
Satuin tuossa vilkuilemaan että mitäs te kontulaiset olette kuunnelleet ja sattui näin että Stam1nan nimi sieltä pompsahti silmille ja jos oikein tulkitsin tätä orkesteria on kuunneltu aika tiuhaan tahtiin :p ja mikäs sen parempaa kuin löytää konnusta samanhenkisen musiikin ystäviä.

Minulla ensikosketukseni Stam1naan oli ensimmäisen levy-julkaisun tienoilla kun näin summerista Kadonneet Kolme Sanaa-videon ja olin myytyä miestä. Aivan loistavuutta. Jo tuo ensimmäinen levy oli kovassa käytössä, mutta tänä keväänä julkaistu Uudet Kymmenen Käskyä räjäytti potin ja ostin sen miltei heti julkaisussa. Mahtavutta kertakaikkiaan.

Elikkäs keskustelua ja mielipiteitä aiheesta, tai vähän sen ulkopuolelta.

"STAM1NAAAAA!"
 
Jep, Stam1na on ainakin meikäläisen luureissa soinut todella tiuhaan tahtiin tänä syksynä. Debyyttilevy oli jo pian julkaisunsa jälkeen kirjastosta lainassa, mutta silloin se ei avautunut. Koe murha! oli ainoa biisi, joka todella kolahti jo tuolloin.

Tänä syksynä otin uudelleen asiakseni tutustua Stam1naan. Syynä tähän oli tuleva Sakara Tour, jonne olin menossa Mokoman vuoksi. Tällä kertaa ihastuin todella Stam1nan meininkiin, sekä ensimmäisellä että uudella levyllä. Livenä bändi oli todella tajunnanräjäyttävä kokemus, ja Sakara Tourin jälkeinen viikko menikin melkein pelkkää Stam1naa kuunnellessa.

Tähän mennessä olen pitänyt enemmän ensimmäisestä levystä. Se on todella toimiva kokonaisuus alusta loppuun. Arvostan paljon sellaisia levyjä, joita kuunnellessa ei tule tarvetta hypätä yhtään biisiä yli. Toki pidän myös uudesta levystä. Etenkin Viisi laukausta päähän saa aina aikaan sellaisen adrenaliinipiikin, että on pakko hypätä ylös ja pistää yhden naisen kotimoshpittiä pystyyn. :p
 
Sûlwen Niniel sanoi:
Etenkin Viisi laukausta päähän saa aina aikaan sellaisen adrenaliinipiikin, että on pakko hypätä ylös ja pistää yhden naisen kotimoshpittiä pystyyn. :p

Parin viikon takaisista luokan pikkujouluista on kyllä hyviä&huonoja kokemuksia tuon biisin tiimoilta. Illalla oli pirun kova meininki mutta aamulla ja seuraavat pari päivää oli karmeita niskakipuja. Onneksi löytyi luokalta muitakin raskaamman musiikin ystäviä, nii ei tarvinnut yksinään päätä pyörittää :D
 
Kyllähän Stam1na oli yksi viime vuoden upeimmista tulokkaista. Aluksi ihmettelin, että mikä ihmeen Stam1na se on, mistä kaikki puhuu. Sitten satuin kuulemaan radiosta biisin "Kadonneet kolme sanaa" ja ymmärsin, miksi bändistä oli noussut niin kova haloo. Debyyttilevy on todella upea, yhtään huonoa biisiä tai filleriä ei todellakaan ole mukana. Toista levyä en ole vielä niin hirveästi kuunnellut, mutta ainakin lähes yhtä upealta se tuntuu "Viisi laukausta päähän" on jotain uskomattoman rajua.

Bändin livekunnon olen päässyt tarkistamaan kahdesti. Kovaksi sen totesin jo viime vuoden syksyllä Kuopiossa ja sittemmin tänä vuonna Sakara Tourin Seinäjoen keikalla. Parhaimmat livebiisit taitavat olla juuri "Kadonneet kolme sanaa", "Viisi laukausta päähän", "Ristiriita" ja "Sananen lihasta". Se on vähän ikävää, että lempibiisiäni "Erilaisen rakkauden todistaja" en ole livenä kuullut. Tuskin pojat sitä kovin usein keikalla soittavatkaan...
 
Puolhaltia sanoi:
Parhaimmat livebiisit taitavat olla juuri "Kadonneet kolme sanaa", "Viisi laukausta päähän", "Ristiriita" ja "Sananen lihasta". Se on vähän ikävää, että lempibiisiäni "Erilaisen rakkauden todistaja" en ole livenä kuullut.

Joo, Erilaisen rakkauden todistaja olisi kyllä mukava kuulla livenä. Muuten tuon toistaiseksi ainoan Stam1na-keikkani setti olikin melko täydellinen. Kyseisen kokemuksen perusteella olen myös pitkälti samaa mieltä noista parhaista livebiiseistä. Kaksi reittiä yksi suunta toimi myös mahdottoman hyvin livenä samoin kuin yksi suosikkibiisini Tuomittu, syyllinen.

Minulle muuten tämä bändin nimen kirjoitusasu oli pitkään ongelma ja aiheutti ennakkoluuloja, joiden vuoksi en tullut lähemmin tutustuneeksi bändiin. "Stam1na" ykkösellä kirjoitettuna vaikutti äkkiseltään vuosisadan pahimmalta teinixwannabemetallibändiltä. :wink:
 
Sûlwen Niniel sanoi:
"Stam1na" ykkösellä kirjoitettuna vaikutti äkkiseltään vuosisadan pahimmalta teinixwannabemetallibändiltä. :wink:
Sama ennakkoluulo oli myös mulla, onneksi voitin sen :p

Onhan sille ihan järkevä syykin. Jos googlaa hakusanalla "Stam1na" ei löydy kovin monen aihepiirin sivuja. Toinen juttu jos koittaa hakusanaa "Stamina"...
 
No itse tutustuin tähän yhtyeeseen vähän ensimmäisen levyn tulemisen jälkeen. Ja sen jälkeen on löytynyt soittolistalta aina Stam1naa ja pari keikkaa on tullu nähtyä ja edelleen voin sanoa että paras suomalainen keikka yhtye. Ja mukavan menevää mosh pittiä aina keikoilla ollut ja todella hauskaa ollu. Noh lempi biisejä ei oikein ole kun löytyy niin paljon hyviä biisejä, mutta mikään ei oikein nouse ylitsemuiden. Tai no ehkä Väkivaltakunta on ylitsemuiden, kun se on ensimmäinen biisi jonka Stam1nalta muistan.
 
Puolhaltia sanoi:
Sûlwen Niniel sanoi:
"Stam1na" ykkösellä kirjoitettuna vaikutti äkkiseltään vuosisadan pahimmalta teinixwannabemetallibändiltä. :wink:
Sama ennakkoluulo oli myös mulla, onneksi voitin sen :p

Jos Stam1na aiheuttaa ennakko luuloja niin Lovex aiheuttaa oksennusreaktion :D

Itse onneksi kuulin ensin musiikkia kuin tutuistuin nimen ulkoasuun :p
 
Poikaystävä tuota on jo pitempään hehkuttanu, mutta itellä oli vähän ennakkoluuloja, kun varsin usein meidän musiikkimaku ei tällä "örinäosastolla" oikein mene yksiin :p Sitten kerran katteltiin koneelta kyseisen yhtyeen joku yleX-livetaltiointi ja minähän ihastuin aivan täysin semmoiseen hilpeään veisuun kuin "Viisi laukausta päähän" :)
On alkanu olla aikalailla vakiokuuntelussa tässä nyt, pitäisi vaan käydä poikakaverin levyhyllyllä lainaamassa kun tällä hetkellä koneelta löytyy vain "Uudet kymmenen käskyä" kokonansa.
 
Tutustuin tähä bändiin ensimmäisen levyn ilmestyttyä pikkuveljeni kautta, joka kuunteli kyseistä bändiä. Itse pidän enemmän Mokomasta, mutta tykästyin Stam1naankin pikkuhiljaa. Uusimman levyn ostinkin sitten jo ilmestymispäivänä levyhyllyyni ja jo kerran olen bändin nähnyt livenäkin.

Livenä bändi toimii mielestäni erinomaisesti. Soitto ja laulu kulkee ja mahdolliset mokat otetaan huumorilla. Kappaleissa kiehtoo eniten sanotukset. Ja musiikki tietysti myös. :grin:
 
Täytyy sanoa, että Stam1nalta en ole kuullut yhtään huonoa biisiä, tosin lista onkin kovin pieni, vain kolme kappaletta. Ne löytyi siskon polttamalta sekalaiselta levyltä ja nykyään soivat huomattavan usein soittimessa. Levyn hankkiminen onkin vakavassa harkinnassa...:)

Muoks. Höhlän aivot. Tuossa kiireessä unohdin jo kirjottaa, että kerran olen bändin livenäkin nähnyt. Vaikka suurin osa kappaleista olikin tuntemattomia, eikä sitä kautta saanut hirveästi irti, niin hyvin ne veti silti. :D
 
Kyllä tosiaan kannattaa nuo levyt ihan aitonakin hankkia jos vaan kolahtaa. Itse musiikin lisäksi kansitaide on helkkarin hienoa ja sanoistakin saa paljon enemmän irti, kun niitä saa hieman tutkiskella ;)
 
Ah, jo helpottaa. Tuli ilmi, että Stam1na on ensi kesänä keikalla meikäläisen kotikylän festareilla. Hienoa päästä näkemään poijat livenä nyt, kun matsku on tullut itselle tutummaksi. Sitä pääsee aina paremmin meininkiin, kun tietää suunnilleen sanat ja voi laulaa antaumuksella mukana. :cool:
 
Nyt tulla tupsahtaa tuplapostaus tähän topiciin, mutta onpa sentään vuosi viestien välillä, joten menköön.

Mitäs mieltä muut stamp1oiden ystävät ovat uusimmasta levystä? Raja tupsahti postiluukustani ilmestymispäivänä, mutta tarpeeksi en sitä vieläkään ole ehtinyt kuunnella, jotta osaisin kunnollisen mielipiteen muodostaa. Todella hyvältä levy kyllä kuulosti ensikuulemalta lähtien. Tässä vaiheessa vaikuttaa siltä, että pidän siitä enemmän kuin UKK:sta, mutta vähemmän kuin debyytistä. Luova hulluus saattaisi olla tämän hetkinen suosikki levyltä. Se jäi hyvänä mieleen jo viime kesältä, kun sen livenä soittivat.
 
Triplapostaus! Eipä ole turhan aktiivinen tämä keskustelu. :p

Olipas hauska lukea täältä omat viestini niiltä ajoilta, kun olin juuri alkanut pitää Stam1nasta. Nyt, neljä vuotta ja yhdeksän livekeikkaa myöhemmin, Stam1na on yksi minun ehdottomia suosikkibändejäni. Viimeinen Atlantis on aivan huikea levy, joka viimeistään sinetöi rakkauteni tätä bändiä kohtaan. Ehdottomasti vuoden kotimainen albumi. Kaikki biisit toimivat, mutta Eloonjäänyt on kirkkaasti suosikkini, aiheuttaa melkoiset kylmät väreet varsinkin livenä.

Parasta Stam1nassa on kuitenkin ne keikat. Täydellistä euforiaa, adrenaliinikicksejä ja mustelmia. Viimeksi näin Stampat pari viikkoa sitten Sakara Tourilla, jossa pääsin vihdoin myös kuulemaan livenä lempparini Erilaisen rakkauden todistajan. Vuoden parhaita keikkoja oli Stam1nan veto kesällä Qstockissa, harvoin olen kokenut vastaavaa mylläkkää. :grin: Sonispheressä vetivät myös hienon setin ja huomasin, että monen maailmanbändinkin meno tuntuu laimealta Stam1nan jälkeen koettuna. Tahtoo lissää Stam1naa!

Stam1nan albumeista uutukainen ja debyytti kilpailevat suosikkilevyni paikasta. Raja on myös hyvä, mutta ei kokonaisuutena yhtä iskevä. UKK:ta olen kuunnellut ehkä vähiten, vaikka silläkin on toki loistavia biisejä.
 
Ylös