Storytelling - Tarinankerronta

Carcharoth

Hobitti
Alkuun hiukan pientä selitystä: Tarinankerrontaan minut tutustutti Mei (kiitos!) ja ihastuin siihen ikihyviksi! Siispä päätin perustaa topicin aiheesta :roll: .

Tarinankerronnassa siis pelataan vuoroissa, kirjoittamalla omalla vuorollaan mitä tekee, aistii, puhuu, ajattelee... Toiset pelaajat reagoivat tapahtumiin, tekoihin, puheisiin ynnä muihin omilla vuoroillaan, omilla hahmoillaan. Tiettyjä asioita he eivät voi tietää, kuten mitä toinen hahmo ajattelee (elleivät sitten ole ajatuksenlukijoita), tuntee ja mitä ei ole sanottu. En nyt kuitenkaan ala mitään sen pidempää luentoa pitämään (pahoillani olen virheistä, aloitin vasta pelaamisen itsekin... :oops: )

Löytyykö konnusta tämän harrastajia/asiasta kiinnostuneita? Minkätyylisiä pelejä yleensä pelaatte? Netissä joitakin sivuja joita olisi omistettu aiheelle? Oletteko taipuvaisia uppoutumaan rooliinne liiaksi, vai voiko sille edes omistautua liiaksi? Minkä tyyppisiä hahmoja teillä on?

Josko tuosta nyt aukeaisi jotain keskustelua, toivon niin. Kerron itse mieltymyksistäni ja muistahiukan myöhemmin. :roll:
 
Hahaa, hienoa. No niin, jospa minä valaisen omia kokemuksiani.

Aloitin tämän joku puolitoista vuotta sitten. Aloitin pelaamisen Kiss.fi:n Linnassa, mutta nykyään sillä paikalla ei ole mitään tasoa ja muut ovat vielä sitäkin alhaisempia. Siis aloin pelata irkissä ja messengerissä sellaisten ihmisten kanssa, joiden tiesin osaavan pelata. Pelaaminen kun vaatii onnistuakseen ensiksikin sen, että pääsee sisälle hahmoon ja sen tuntemuksiin ja toiseksi sen, että osaa kuvata ne tekstiksi ruudulle. Sellainen "Kulkee polkua pitkin luoksesi" -tyylinen peli vain ärsyttää.
Minulla on useita hahmoja. Mei Ling oli ensimmäinen oikeasti hyvä hahmoni ja se on edelleen rakkain. Mei on erilainen kuin useimmat hahmot, joita Linnassa tuohon aikaan oli. Hahmot olivat sellaisia, että räjäyttelivät ovia sisään ja olivat voittamattomia. Minun Meini oli vain lyhyt ja kömpelö nuori nainen, joka nukkui portaikossa ja oli nälkiintynyt ja kaikkea. Tämä siis fantasiahahmoistani rakkain.
Mein ja fantasian lisäksi pelaan sekä WoD:ia, että Shadowrunia.
WoD on World of Darknes, nykyaikaan (tai mihin tahansa aikaan) sijoittuvaa peliä, jossa on erilaisia rotuja (ihmisusia, keijuja[eikä mitään Helinäkeijuja], vampyyrejä). Fantasiapeli-liikkeet ovat täynnä WoD-kirjoja, joten ei kun lainaamaan jos asia kiinnostaa, sillä itse en ole asiasta kamalan tietoinen.
Shadowrun taas on vastaavaa, mutta tulevaisuudessa, jossa kaupalliset yhtiöt (Coca Cola, Disney jne.) ovat korruptoituneen yhteiskunnan johdossa. Tässä maailmassa on erilaisia rotuja myös, mutta näitä pidetään pohjasakkana, vihataan ja niin. Ihmiset pääsevät korkeisiin virkoihin ja olennot joutuvat tyytymään mihin tahansa hanttihommiin. Tämä on varsin kiintoisa näkökulma asioihin.

Mutta juu, myöhemmin lisää, kello on paljon.
 
Perinteisempi nimi tarinankerronnalle on roolipeli.
Tarinankerronta eli storytelling on eräiden pelijärjestelmien käyttöönottama termi roolipelaamista korostava mekanististen sääntöjen seuraamisen sijaan korostama pelitapa.

Ehkä ihan aloittelevan ei kannata aloittaa World of Darknesin peleillä, vaan niitä pelatessa pitäisi taustalla olla ehkä jonkin verran aiempaa roolipelikokemusta. Tosin tämä nyt on vain oma näkemykseni. Itse kun tuli aloitettua yksinkertaisemmasta eli vanhasta Dungeons&Dragonsista ja sitten siirryttyä "kehittyneempiin" peleihin. Itse asiassa WoD maailmaa en ole vielä koskaan päässyt pelaamaan, vaikka Vampiren ja Wraithin omistankin. Mutta voi toisaalta olla niinkin, että jos suoraan aloittaa näillä storytelling tms. systeemeillä, niin ei ikinä tule fakkiuduttua vanhoihin "perinteisiin" systeemeihin niin pahasti, vaikka liittyyhän näihin storytellingsysteemeihinkin usein paljon nopanheittoja ja sen sellaista.


Netistä roolipelisivustoja löytyy pilvin pimein. Hakusanaksi vain "role playing game"...
 
En nyt tarkoittanut ihan perinteistä roolipeliä tuolla, mutta sitä kai se on. Hiukan laihanlaisesti tuli vastauksia, mutta kertonen nyt hahmostani pikkuisen :roll:

Siis, en voi hirveästi kehua roolien kirjollani, mutta erityisesti olen kiintynyt erääseen synkähköön kaveriin joka tunnetaan nimellä Zachary. Pariin peliin olen soveltanut häntä, vamppyyrinä. Ihan tavanomainen verenimijä hän ei ole. Kohtalon kolhima joka joskus nuoruudessaan vielä eläessään, uhkarohkeana nuorena miehenä meni tyhmäilemään ja pilkka osui tavallaan omaan nilkkaan. Ikuisen elämän myötä on rakkaat ihmiset kuolleet ympäriltä. Zachary Ei hyväksy itseään sinä minä on, eikä halua satuttaa muita, vaan kiduttaa itseään juomalakossa, eikä päästä ketään lähelleen kovin helpolla. Hän on kevytrakenteinen mies ja vampyyriksi heikko. Häntä ei hyväksytä missään sen takia mitä on; Ihmiset pelkäävät ja vainoavat poikkeavia ja muut vampyyrit halveksivat häntä hänen inhimillisyytensä ja heikkoutensa takia. Pukeutuu mustaan viittaan ja sen alla on yleensä verenpunainen asetakin tapainen vaatekappale. Miekkosella on mustat, pitkät hiukset ja eräällä suortuvalla paha tapa karkailla kasvoille heilumaan. Useimmiten mukana kulkee musta, vihersilmäinen kissa, joka ilmestyy aina välillä retkiltään takaisin ja häipyy taas. Kissa juontaa juurensa eräästä vanhasta tarinasta, minkä päähenkilönä minulla oli eräs sokeutunut kruunun ritari ja plaaplaaplaa...
:p

Tilaa muillekin!
 
Carcharothin kuvaama tarinankerronta on minulle hiukan vieras asia, mutta storytelling roolipeliä olen pelaillut nyt vähän yli puoli vuotta. Ja kivaa on ollut.

(toivottavasti ei mene off-topiciksi) Meillä on peliporukka, joka kokoontuu mahdollisuuksien mukaan kerran/kaksi kuussa (aikaisemmin joka viikko, mutta nyt ei ole aikaa). Nykyään pyrimme myös pitämään pelejä IRC:ssä tai MSN:ssä, mutta se ei ole vielä oikein toiminut tietokoneongelmien takia :(. Eli myös tekstipohjaista storytellingiä on yritetty saada aikaan.

Me tosiaan pelataan Vampirea ja suurin osa peliporukasta on ensikertalaisia. Se ei ole haitannut, koska meillä on niin mahtava porukka, ettei kukaan jää paitsioon. Roolipelissä on lisäksi aina se yksi pelinjohtaja, joka tietää kaiken.Meidän peleissä on pelinjohtajat toiminut hyvin, myös aloittelijoita tukien. Pelinjohtovuoro myös kiertää, ja tällä hetkellä se "nakki" on minulla :). Meillä on myös ollut tapana unohtaa koko sääntökirja, koska storytelling on ehdottomasti oltava pääosassa. Sääntöjä käytettään vasta, kun on pakko tai kun halutaa esim. reilu taistelu.

Meidän peliporukassa on todella värikkäitä persoonia. Oma hahmoni on bussinesvampyyri, joka ei nyt kauheasti välitä kenestäkään muusta. Yrittää vain elää omaa epäkuollutta elämäänsä mahdollisimman yksinkertaisesti ja ongelmia vältellen. Hän ei puhu lähes mitään ja kertoo muille omista tiedoistaan vain sen, mikä on tarpeellista (joskus ei sitäkään). Lisäksi itsekkyys ja ivallisuus on hahmoni perusluonteenpiirteitä. Jostain kumman syystä hahmoni on saanut monissa tarinoissa johtajan roolin, mtä se ei tosin ei halua. Hahmoni ominaisuuksiin kuuluu kuitenkin hyvät puhelajat ja valehtelemisen taito. Ristiriitainen kaveri siis :)

Storytellin on ainakin minun mielestäni hyvin kehittävä ja mukava harrastus. Se kehittää mielikuvitusta ja kommunikointia toisten ihmisten kanssa. Harmittaa vaan, että kyseinen harrastus ei ole mitenkään yleinen. En tiedä yhtäkään storytelling-seuraa :).

Jep (oli taas aika pitkä sepustus)... En tiedä oliko yhtään tämän ketjun alkua vastaava viesti, mutta jos johonkin suuntaan saisi mielenkiintoista keskustelua jatkettua.
 
- -

Kyllä kiinnostusta löytyy. Pitäisi vain kerätä rohkeutta (Ja myös paikka) kokeilla tuota..
 
Tässäpä niille kiinnostuneille:


Avalon by Night on yksityisellä irc-serverillä pelattava storytelling roolipeli. Vaikka se sijoittuukin WoD-maailmaan, sinun ei välttämättä tarvitse tietää yhtään mitään ko. ympäristöstä. WoD kuitenkin on pähkinänkuoressa nykyaikaa höystettynä yliluonnollisilla olennoilla ja voimilla - ja kuten nimi World Of Darkness kertookin, kaikki näistä eivät ole kilttejä asioita.

Peli on yleinen kuten Punaisen lepakon linnakin, joten siihen voi liittyä milloin tahansa. Erillistä pelinjohtajaa ei ole, mutta ns. hahmovastaavat vetävät pyydettäessä peliä ja luovat omalla ajallaan juonikuvioita, milloin vain keksivät sellaisia. Peliympäristö on pyritty pitämään aloittelijaystävällisenä ja sitä se myös onkin, joten aloittelijoita neuvotaan mielellään.

Lisätietoja osoitteesta http://avalon.mursutin.com.

Irc-serverin osoite on 80.222.248.248 ja auki on esimerkiksi portti 6667. Itse peli on kanavalla #abn ja offgame -läppä kanavalla #epävirallinen.

Ko. serverillä on myös alkamassa joskus ajankohtana X Fallout -henkinen Post Nuclear -peli, mutta se on vasta hyvin aluillaan. Lisätietoja osoitteesta http://laskeuma.mursutin.com

-

Voisin vielä mainita, että itsekin aloitin ihan tyhjästä tuossa WoD-kronikassa ja olen yhä elossa. Kokeilemaan vain, lapset ja lapaset. :p
 
Itse harrastan sitä melko paljon juuri messengerissä, se on selkeämpi, merkkirajoituksen yli ei pääse vahingossakaan ja kauniimpikin.
 
Aivan pieni tarkennus WoD-pelimaailmaan. WoD on siis tosiaan hieman kuin nykymaailma, mutta huomattavasti synkempi ja eräällä tavalla kammottava vääristymä siitä. Se on siis White Wolfin luoma rinnakkaismaailma todelliselle maailmallemme. Tässä maailmassa, jossa elävät vampyyrit, ihmissudet, muumiot, demonit, keijut ja maagit jotka pyrkivät jatkamaan elämäänsä (tai epäelämäänsä) pimennossa ihmisten katseilta liittoutuen suvuttain, perheittäin, klaaneittain tai ryhmittäin (Camarilla vs. Sabbat) toisiaan vastaan pyrkien varmistamaan itselleen mahdollisimman hyvän aseman nyt ja tulevaisuudessa.

Nyt kuitenkin viimeisimpänä käänteenä White Wolf on päättänyt lopettaa koko WoD:in ja luoda täysin uudenlaisen pelijärjestelmän. Lopun ajat ovat tulleet ja maailma on tuhoutumassa.
 
storytellin - voi gylläh! Luultavasti sairaan ihmismielen paras keksintö. Itse pelailin joskus Kissin Linnassa, mutta nyt käyttöjärjestelmän muutoksen myötä ei se toimi enää kunnolla. Ei halua tukea kaikkia osioita sivulta. Joten se on nyt vähän jäänyt. Kovasti suunnittelin vääntäväni jotain Irc-kanavaa Quake.netin puolelle mutta se nyt sitten kuoli ajanpuutteeseen.

Siispä hahmoni -> Nina Falck
Nykyaikaan sijoittuva hahmo, liikuskelee rakkaassa pääkaupungissamme. On tavallaan minä itse, todellisuus hieman väritettynä. 17-vuotias [vanhenee mukanani :)) ihmeellinen goottitrancepunk tyttönen. Käytännöllisesti katsoen koditon, asuu milloin missäkin vuokraläävässä. Omistaa suuren mustan urosrotan nimeltään Surma, kantaa sitä nahkatakkinsa suurissa taskuissa ympäriinsä.

Kadulla kulkiessaan tuskin huomaa muita ihmisiä jatkuvasty jyskyttävien korvakuulokkeiden läpi. Vähäiset rahat tulee huumekaupasta ja itsensä myymisestä. Ei omaa muuta koulutusta kuin peruskoulua kuudennenlle luokkalle saakka. Mutta semmosta. Jos jossain näkyy, ni tulkaa kiskomaan hihasta ^^
 
Ylös