Stratovarius ja äijien soolot

Starelma

Kontulainen
Tämä taitaa olla jo kolmas kerta, kun teen tämän, mutta ei se mitään. Alkaa olla taas kerran aika pystyttää keskustelu Stratovariukselle, kun bändi alkaa jälleen elää; uusi levy syksyllä, single alustavien tietojen mukaan heinä-elokuun vaihteessa.

Sopii tietysti jutella myös bändin jäsenten soololevyistä. Niistä varmasti eniten esille noussut Kotipelto pyöri mielessäni, mutten viitsinyt reiluuden nimissä kirjoittaa otsikoksi 'Stratovarius ja Kotipelto'.

Siispä, mitä mieltä Stratovariuksesta?
Miksi, miksi ei?
Ajatuksia bändin musiikin kehityksestä ja sen suunnasta?
Kohuntöyteinen tauko, joka nyt on loppumassa, mitä mieltä?
Iskevimpiä biisejä?
Livenä?
Miten löytyi?
Uusi levy?
Kotipellon sooloura, toimiiko? Entäs Tolkki?
Siinä nyt hiukan alustusta.




*

Itse olen kuunnellut Stratovariusta 8-vuotiaasta lähtien, ja olen varmaan ihan puhtaasti jo fani. Siitä voi tietysti kiistellä, olenko Stratovarius- vai Kotipelto-fani. Tai sitten olen yksinkertaisesti Kotipellollisen Stratovariuksen fani. Tolkin aikaiset levyt eivät juuri iske, ja niitä ei hyllystäni löydykään. Singlejä en ole koskaan kerännyt, mutta muuten koko Kotipellon aikainen tuotanto löytyy aitoina japseja myöten. On minulla levyjen lisäksi sitten kaikenlaista muutakin lehtijutuista paitojen kautta kirjoihin, mutta ei siitä sen enempää.

Livenä olen bändin nähnyt tähän mennessä neljä kertaa (Pakkahuonella 3.2003, Tammerfest 2003, Nummirock2004 ja Ankkarock 2004), eikä voi muuta sanoa, kuin että aivan mahtava livebändi. Ne pojat osaavat vetää.

Stratoa eksyin kuuntelemaan vuonna -98, kun isäni osti minulle Destiny-albumin halvan piraattiversion, ja eksyin jopa kuuntelemaan sitä. Uskomatonta, että kahdeksanvuotiaan pikkutytön voi yhdellä levyllä repäistä pois Smurffien ja SpiceGirlsien parista metallin maailmaan, mutta niin siinä kävi.

Stratovarius vetoaa minuun ennenkaikkea kahdella elementillä, jotka ovat melodinen metalli ja Kotipellon ääni. Sanoituksia aloin kuunnella vasta pari vuotta sitten, siihen saakka minulla oli taipumus missä tahansa musiikissa oikein tietoisesti sivuuttaa ne. Straton sanoituksetkin ovat toki hyviä, mutta ne eivät ole sitä kuuluisaa huippua. Ja kun tarkastelee koko tuotantoa, sanoitukset toistavat itseään jonkin verran. Kyllä sieltä helmiäkin löytyy. Koko Episode-levy itseasiassa on sanojen kannalta oikein hieno.

Sitten vielä nopeasti muutama sana Kotipellon soolourasta. Nekin levyt hyllyni kantaa, tällä kertaa myös sinkut. Keikkoja olen onnistunut kiertämään kolme (Nosturi 10.2004, Tuska Winter Event 2004, Sauna Open Air 2005), ja ainakin lähestulkoon yhtä hienoja ovat olleet kuin Stratonkin keikat. Musiikiltaan Kotipellon soolot eivät iske läheskään yhtä vahvasti kuin Stratovarius, mutta kyllä herralla on sellainen ääni, että sitä kuuntelisi mielellään, vaikka kyseessä olisi jazz tai humppa. Kotipellon musiikki kuitenkin on todella hyvää.

Ah, noniin, teidän vuoronne.
 
Ihan noin omistautunutta "fanitusta" en ole harrastanut, en totta puhuakseni itse yhtyeestä niinkään tiedä. Stratovariuksen musiikki on kuitenkin ollut aina rakasta ja minulla on sitä muutamien CD-levyjen lisäksi tuntitolkulla koneen soittolistoillani.

Löysin Stratovariuksen niinkin myöhään kuin vuonna 2003. Olen aina ollut Hammerfallin ja Anatheman ystävä ja useimpien vannoutuneimpien musiikintuntijoiden kauhuksi olen aina luokitellut kyseiset kolme yhtyettä samaan boksiin päässäni. :) Hammerfall oli itse asiassa se kokoonpano, joka minut johdatteli joskus hamaassa menneisyydessäni metallimusiikin pariin ja Stratovariuksen tyylissä on joitakin hyvin samanlaisia elementtejä. Siksi molemmille on tilaa sydämessäni ja muutaman tuttavan tirskahteluista huolimatta olen pitänyt aina kyseisten yhtyeiden musiikista..

Stratovariuksen iskevin biisi on ehdottomasti "Eagleheart". Siinä on jotain sellaista sanoinkuvaamattoman voimakasta ja mukaansatempaavaa ja kuitenkin jotakin hyvin perinteistä. En varmaan koskaan kyllästy siihen.
 
Pistetään vielä myöhemmäksi! 2004 kevät! :)
Ja levyhän oli Elements Pt.2 (Upea!)
Olin joskus 2002 nähnyt Stratojen videon ja pidin musiikista jo silloin...Ja kun sitten kirjastosta löysin tuon levyn niin olin myyty. Eli nyt löytyy Visions, Elements pt.1 ja 2, Infinite, Intermission ja Stratovarius II, joka nykyisin tunnetaan Twilight Timenä (ihan hyvän kuuloista ilman Homefieldiäkin :) )
Keikoilla en ole käynyt (ikävä kyllä)...
Iskevimpiä biisejä ovat varmaan Dreamweaver, Hunting High And Low, Black Diamond ( 8) ), Madness Strikes at Midnight ja kourallinen muita (sekä Eagleheart :p )

Mikä se naislaulaja juttu oli?! Se jäi hieman epäselväksi! :)
Stratovarius ei kyllä ole sama ilman Kotipeltoa (jonka soolobiisitkin ovat hienoja!)!
#MUOKSH# lisäys tuohon biisilistaan: Soul of a Vagabond! Upea biisi!

Löysin juuri sivun josta voi kuunnella minuutin pätkiä uudelta levyltä! http://melodicrock.com/minibytes.html
(toivottavasti Käärme sallii tämän?) Kuulosti aika hyvältä...
 
Uu, sulla on Stratovarius II? Ole onnellinen, sehän on kauhea harvinaisuus. Itselläni ei harvinaisuuksia ole kuin nuo japsit, 14Diamonds ja Past and Now.

Overlord MC sanoi:
Mikä se naislaulaja juttu oli?!

Ihme juttu olikin viimevuonna, kun oli tuo ihme jupakka, ja koko Stratovarius aiottiin pistää uusiksi, niin MissKta ihan tosissaan suunniteltiin Straton uudeksi laulajaksi, kun Kotipelto erosi. Siitä oli ihan viralliset tiedotteetkin. Siitä en sitten mene sanomaan mitään, että oliko tuo jupakka vain kiinni Tolkin mielenterveysongelmista, joita silloin esiintyi aika reippaalla kädellä, ihan todellsita, vai pelkkää teatteria, kuten monet teorisoivat.
Pääasia, että Stratovarius on kasassa taas, ja uutta levyä on tulossa! ^__^

Aijuu, Straton uudelta levyltä löytyy näytepätkiäkin; http://melodicrock.com/minibytes.html
Ihan hyvältä kuulostaa, joskin...erilaiselta.
 
Noniih, on ollu itselläkin suunnitelmissa laittaa jossain vaiheessa topicia kyseisen yhtyeen puitteissa, mutta nyt riittääkin sitten pelkkä kommentointi :)

Elikkä kyllä, kuuntelen sekä Stratovariusta, että Kotipeltoa. Tolkin sooloon en ole lainkaan tutustunut, enkä kyllä taida halutakaan. Starelmaa lainaten: "Kotipellollinen Stratovarius" on se mikä mistä minä pidän. Tolkin aikainen tuotanto ei iske, vaikka itselläkin yksi levy sitäkin aikakautta on. Tosin ei ole tullut koskaan kuunneltua sitä levyä kokonaisuudessaan läpi.

Kajahdin Stratoon oikein kunnolla joskus viime vuoden keväällä, kun satuin tapahtumaan, jossa Kotipelto heitti "lainabändin" kanssa pari coveria ja omankin biisinsä. Ja siinä se sitten oli. (Tosin pieniä viitteitä aiheeseen jo aiemminkin oli, kuten Elements pt.1) Kotipellon yhden keikan olen päässyt kokemaan :) (Tapanin tanssit -04 +Nightwish) Ja toivotaan, että tulee sopiva sauma tuossa syksyllä, niin että pääsisi Straton jollekin keikalle, kun Suomen kiertue alkaa.

Kuuntelin tuossa juuri noita pieniä näytepätkiä tulevasta levystä ja tuota ööh.. Siinä järjestyksessä, jossa ne ko. sivuilla oli, niin loppua kohden parani. Ei ehkä ihan kuulostanut siltä, mitä odotin.. Muttei nyt huonokaan. Kahtotaan, kahtotaan.

Mitähän vielä.. Lueskelin aluksi Kotipelto-foorumilta, että Kainulainen olisi vuorostaan lähdössä bändistä ja löysin sitten Strato-foorumilta aiheeseen vahvistuksen Tolkin kirjoittamana. Joten asia siis lienee niin, mutta jos huhu siitä, että Lauri Porrasta saataisiin uusi basisti bändiin pitää paikkansa, niin ei se siitä huonommaksi ainakaan voi muuttua.

Että näin. :)
 
Stratovarius, hmm. Aloin fanittaa bändiä vuonna 1997 Visionsin ilmestyttyä. En ollut ennen kuullut heviä, ja olin haltioissani. Voimaa, melodiaa, aitoutta, rohkeutta olla oma itsensä. Sitä löysin Visionsista - en tiedä kuulostaako tämä koomiselta. Rakastin bändiä, samaistuin sanoituksiin täydellisesti, pidin sitä jonkin sortin ensirakkautenani. Samalla löysin metallimusiikin ylipäätään. Keikkojen jälkeen olin joko ihan fiiliksissä tai sitten masentunut siitä, että bändi pitäisi minua vain yhtenä fanina muiden joukossa, vaikka olin ehkä keskimääräistä vakavampi.

Starelma sanoi:
Ajatuksia bändin musiikin kehityksestä ja sen suunnasta?
Mutta-mutta. Näin jälkeenpäin ajatellen minä sain nauttia Stratojen hyvästä kaudesta vain kaksi vuotta. Destiny oli vielä loistava ja kaikki muutkin vanhemmat levyt myös (paitsi Fright Night..). Sen jälkeen bändi on lösähtänyt täysin. Itseään toistavia, kliseisiä sanoituksia, liian tarttuvia kertosäkeitä. Riffit on unohdettu. Kotipellon ääni ei kestä. Tolkki on myöntänyt pitävänsä enemmän muusta musiikista. Tuntuu, että hän on Stratoissa vain siksi, että tietää saavansa siitä rahaa. Kun osaa hyvän biisin kaavan, sitä on helppo toistaa uudelleen ja uudelleen. Vanhojen aikojen intohimoa ei biiseissä kuitenkaan ole. Sanoituksissa keksitään polkupyörä uudelleen. Vaikka onkin aina hyvä laulaa maailmanrauhasta, niin se pitäisi silti tehdä omalla tavallaan eikä vanhoja kliseitä toistellen.

Toisaalta, pystyn kyllä löytämään jotakin vanhaakin kaikilta uusiltakin levyiltä - olen ne nimittäin ostanut. Pidän bändistä edelleen ja olen sille velkaa monta hyvää elämystä ja osittain myös itseni löytämisen, mutta en oikein jaksa uskoa, että he tuosta enää nousevat.

Starelma sanoi:
Kohuntöyteinen tauko, joka nyt on loppumassa, mitä mieltä?

Ymmärrän, että Tolkki on voinut huonosti, mutta silti hän on mielestäni käyttäytynyt typerästi, vaikka sairas onkin. Jens lähti mukaan typerään pilaan, että Tolkkia olisi muka puukotettu. Nyt sekin selvisi valheeksi. J*malauta, minä olin huolissani Tolkista, uutinen kosketti! Miten joku kehtaa tehdä tuollaista? Vaikkei Tolkki sinänsä ole faneilleen mitään velkaa, niin tahallinen kusettaminen ottaa päähän.
En jotenkin usko, että ostan enää seuraavaa levyä. Ehkä minä itsekin olen lösähtänyt, mutta bändin touhut tuntuvat vain niin naurettavilta. Kehtaan kyllä pitää Visions-t-paitaa ja ehkä keikallekin voisi syksyllä lähteä. Tosin Stratothan ottavat kunnon taksoja keikoistaan, paljon enemmän kuin sen tason bändit yleensä.

Starelma sanoi:
Uskomatonta, että kahdeksanvuotiaan pikkutytön voi yhdellä levyllä repäistä pois Smurffien ja SpiceGirlsien parista metallin maailmaan, mutta niin siinä kävi.

Hassua, olen ollut vuonna 1998 puolet sinua vanhempi, mutta elämys vuotta aiemmin oli aika lailla sama. Kuuntelin sitä ennen kevyttä poppista, enkä oikeastaan mitään intensiivisesti. Jotain siinä musiikissa on oltava - ehkä tietynlainen melodioiden helppous?

Starelma sanoi:
Koko Episode-levy itseasiassa on sanojen kannalta oikein hieno.

Samaa mieltä. Season of Change on aivan erityisen hyvä. Itse asiassa tässä melkein innostuu uudestaan tekstiäsi lukiessaan :) Ehkä pitäisi vielä kerran kaivaa vanhat levyt esiin.
 
Ylös