Sukupuolitaudit

Pagba

Pronominit hän/hänen
Dracaena sanoi:
2. Meille holtittomille teineille on kautta aikain toitootettu, kuinka ikinä ei pidä harrastaa suojaamatonta seksiä, koska jo siitä yhdestä kerrasta voi saada sukupuolitaudin (nyt emme jaksa hokea raskausriskeistä, niihin minä vasta olen kyllästynyt. Emme me tyhmiä ole). Mitä jos sekstailee ilman kondomia, mutta sellaisen kanssa, jolla ei ole sukupuolitautia? Älkääkä nyt ihmeessä alkako selittää että ehkä hänellä onkin ja blaa blaa, kuultu jo, mutta mitä kun hänellä ei ole? Tai mitä jos harrastaa suojaamattomia irtosuhteita sellaisten kanssa, joilla ei ole sukupuolitautia? Eli miten tämä virus (vai liekö kaikki viruksia, dunno...) syntyy?

Kakkoskysymyksestä sen verran, että joku voi olla täysin oireeton viruksen kantaja ja tartuttaa sen eteenpäin. Joku klamydiakin voi johtaa hedelmättömyyteen, joten pikkujutuista ei ole kyse. HI-viruksesta nyt puhumattakaan. Nykylääkkeillähän AIDS ei enää välttämättä merkitse kuolemantuomiota, mutta krooninen sairauskaan ei ole kiva juttu.

Minua kiinnostaa tietää, ketkä pyrkivät maailman vaarallisimman ammatin harjoittajiksi. Tilastollisesti katsoen missään muussa ammatissa ei ole yhtä suuri vaara kuolla tai vammautua kuin Yhdysvaltain presidentin virassa.
 
Pagba sanoi:
Kakkoskysymyksestä sen verran, että joku voi olla täysin oireeton viruksen kantaja ja tartuttaa sen eteenpäin.

Tuota minä juuri tarkoitin sanoessani (tai yrittäessäni sanoa)
Dracaena sanoi:
Mitä jos sekstailee ilman kondomia, mutta sellaisen kanssa, jolla ei ole sukupuolitautia? Älkääkä nyt ihmeessä alkako selittää että ehkä hänellä onkin ja blaa blaa, kuultu jo, mutta mitä kun hänellä ei ole?
Eli nyt minä kaikkivaltiasmaisesti sanon, että ei ole. On tällainen iso rinki jonka sisällä harrastetaan suojaamatonta seksiä, mutta kenelläkään heistä ei ole sukupuolitautia? Onhan nämä virukset jostain saaneet alkunsa, eivät ne aikojen alusta asti ole voineet vain tarttua joltakin ja tarttua eteenpäin.

Muihin vastauksiin olin riittävän tyytyväinen. äiti kun väitti kuun olevan kiertoradalla poikkeuksellisesti erityisen lähellä maata [22] vaikkain en edelleenkään aio kiinnostua USA:sta. Muistan sen yhden ehdokkaan nimenkin vain, koska se on melkein Osama :D
 
Ai jaa, se oli siis kuvitteellinen seksirinki, sellainen, jota ei oikeasti voi olla olemassa. Mutta jos olisi ja se kattaisi koko ihmiskunnan, niin mistä viruksia pujahtaisi siihen? Esimerkiksi eläimistä. Jokin eläinten kesken vaihtunut virus muuntuisi ja tarttuisi ihmiseen. Se on mikroevoluutiota. HI-viruksen sanotaan olevan juuri sellainen muuntunut virus. Virusten alkuperä taas on makroevoluution juttuja – tai sitten luomistyön seurausta. Jumala kaikessa viisaudessaan päätti, että sairauspoissaolot ovat hyvä asia ja loi flunssaviruksen.
 
No nyt minä melkein olen tyytyväinen. Eläimet! Eli pitää lisääntyä vain oman lajinsa kanssa (hyi, lopeta tuo kaksimielinen höpötys, ei Pagba sitä noin tarkoittanut [eihän?]). Minun oli vain alkuun vaikea kuvitella, että jostain eläinten sairaudesta olisi kehittynyt ihmisiin tarttuva versio joka sittemmin on kehittynyt sukupuolitaudiksi, mutta minähän olen opiskellut bilsaa vain peruskoulun plus lukion ekan pakollisen kurssin. Kyllähän se järkeen käy, joo. Mutta vielä jos joku jaksaa tätä takertumista, mitä jos olisi tuo rinkin joka ei kattaisi koko ihmiskuntaa, ja se olisi ihan tällainen nykypäiväinen eikä joku kaukainen evoluution "alkuvaihe"? Olisiko siinä siis "turvallista" sekstitautien osalta (painotan vielä varmuuden vuoksi, ettei heillä kenelläkään tosiaankaan ole sukupuolitautia, eihän kaikilla maailman ihmisillä niitä ole!)? Kyllä minusta tuollainen rinki voi olla mahdollinen :p (juuri koska jos on olemassa ei-virusta kantavia ihmisiä, mikseivät he voisi yhdessä sekstailla?) Jos se ei olisi kovin iso. Korkeintaan parikymmentä (voi viidakko, miten minä tämmöisiä puhun :urg:). No, vääntäkää rautalangasta!
 
Dracaena sanoi:
No nyt minä melkein olen tyytyväinen. Eläimet! Eli pitää lisääntyä vain oman lajinsa kanssa (hyi, lopeta tuo kaksimielinen höpötys, ei Pagba sitä noin tarkoittanut [eihän?])

No siis.. Sukupuolitaudit tarttuvat veren tai limakalvojen välityksellä. Jos samaa virusta on löydetty jostain afrikasta joltain simpanssilta, jolla se on ollut jo kauemmin kuin ihmisellä, niin onko paljon vaihtoehtoja? :p Mutta voihan niitä teorioita keksiä vaikka kuinka monia. Esim. Jos ihminen metsästää simpanssin ja syö sen verta, niin voihan sen veri jollain tapaa sekoittua ihmisen vereen vaikka ikenissä sijaitsevien haavojen kautta.
 
Noooo. Ei nyt sovi unohtaa, että eläimiä syödään. Aika yleinen teoria HIVin alkuajoista on kai, että metsästäjät söivät niitä simpansseja joiden viruksesta alunperin oli kyse. Hiukan kiistanalaisempiakin teorioita on, yksi niistä perustuu väitteelle, että virus levisi ihmisiin suun kautta annettavan poliorokotteen avulla. (Rokotetta olisi teorian mukaan viljelty simpanssikudoksessa tjsp)

Zoonoosi-artikkeli wikipediassa antaa osviittaa siitä minkälaiset taudit tarttuvat muista eläimistä ihmiseen.
 
En minä sitä ollutkaan unohtanut. [25] Onhan tuo metsästysteoria paljon yleisempi ja loogisempi, kunhan nyt sanoin. Eihän sitä koskaan tiedä.

Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka suuri prosentti suomalaisista kantaa jonkinlaista sukupuolitautia?
 
Dracaena sanoi:
Kyllä minusta tuollainen rinki voi olla mahdollinen :p (juuri koska jos on olemassa ei-virusta kantavia ihmisiä, mikseivät he voisi yhdessä sekstailla?)

Minun nähdäkseni kyllä. Mutta rinkiin ilmoittautuneet pitäisi testata ja sitten pitää useita kuukausia eristettyinä kukin omassa häkissään ennen uusintatestiä. Vakituisen parisuhteen alussa ei tietenkään tehdä näin, mutta mitä useampi asianosainen, sitä suurempi riski.

(Muoks: Piti sanoa että pitää ensin karanteenissa, testata, ja jatkaa eristystä siihen saakka kun testien tulokset varmistuvat.)
 
Sori Deepdelver, en lukenut viestiäsi ajatuksella loppuun. Minun ei pitäisi multitaskata koneella, eikä varsinkaan kirjoittaa useammalle välilehdelle yhtä aikaa.

Jaa, täytyypä tonkia jos jostain löytyisi tilastoja. Mutta nyt vähän saivartelua asian vierestä:

Tohtori.fi:n yskänrokkoartikkeli antaa ymmärtää että huuliherpes ja sukuelinherpes eivät välttämättä ole ihan mustavalkoisesti erotettavissa toisistaan.

Ulkonäöltään huuliherpes (herpes simplex 1) ja sukuelintenalueen infektio (herpes simplex 2) ovat samannäköiset, eikä niitä voida erottaa ulkonäön perusteella. Infektiot menevät kuitenkin osin alueiden suhteen ristiin siten, että osa huuliherpeksistä on herpes virus 2:n aiheuttamia ja vastaavasti noin 10-15% sukuelinten herpestulehduksista on herpes virus 1:n aiheuttamia.

Käytännössähän melkein jokainen meistä vähintäänkin kantaa herpes simplex ykköstä, vaikka ei koskaan tiedostaisi sitä saaneensakaan. Tuokin artikkeli mainitsee luvuksi 90% aikuisväestöstä.

(Tekisi jo melkein mieli irroittaa tämä keskustelu omaksi aiheekseen...)

//muoks. Löysin 44-sivuisen "Tartuntataudit Suomessa 2007"-tiedotteen (pdf).

Vuonna 2007 klamydiatapauksia ilmoitettiin 13 973, mikä on saman verran kuin vuonna 2006 (13 854). Ilmaantuvuus oli 266/100 000.
...
Tartuntatautirekisteriin ilmoitettiin 193 tippuritapausta.
...
Vuonna 2007 kuppatapauksia ilmoitettiin 184.
...
HIV-infektio... Uusia tapauksia todettiin 191, joista 130 suomalaisilla.
Ja nämä ovat siis uusia, viime vuonna todettuja sairastumisia. Ankara googlettaminen jatkuu. ;)

//muoks jälleen. Nyt kyllä luovutan. .Members]WHO tietää kertoa, että 67,0 prosenttia suomalaisista naisista on käynyt PAPA-kokeessa, muttei sekään osaa laskea sukupuolitautiprosentteja. Ehkä niitä on vain liian vaikea arvioida, kun niin moni tapaus piilottelee vuosia oireettomana ja toisaalta monet taudeista poistuvat elimistöstä tietyn ajan jälkeen.
 
Sinänsä sillä ei ole väliä kumpi HSV sen taudin alapäähän aiheuttaa, se on joka tapauksessa kiusallinen kuin shelob, ja samoilla tropeilla sen saa kuriin (mutta kukaan ei tiedä kuinka pitkäksi aikaa ennen kuin se nostaa jälleen ilkeän päänsä - tai oikeammin: rakkulat). Genitaaliherpeksen kantajia on noin 20 % suomalaisista, oireita murto-osalla tästä. Mutta sen saattaa tartuttaa oireetonkin.

Eli suomalaisista sukupuolitaudin kantajia on ainakin 20 %. Olisiko tässä kuvitteellisessa seksiringissä ehkä lähinnä suhteellisen nuoria henkilöitä? Esimerkiksi klamydiatapauksista huomattava prosentti todetaan alle 25-30-vuotiailla. Ja sitten taas, sen jälkeen kun klamydia on hoidettu ja uusintanäytteessä hoidetuksi todettu, ei sen kantajaksi jää.

Muoks: Papa-kokeessa muuten ei suoranaisesti näy mikään sukupuolitauti, vaikka viitteitä joistain voi löytää.
 
Tämä keskustelu siis erkani Satunnaisista Kysymyksistä Dracaenan viestistä joka sisälsi 3 toisistaan aihealueeltaan täysin irrallista kysymystä. Koska keskustelu muista kysymyksistä jatkuu edelleen alkuperäisessä topikissa, en viitsi irrottaa Dracaenan viestiä, vaan ensimmäisenä vastannut Pagba saa kunnian toimia tämän keskustelun "aloittajana". Tästä siis kaikki lähti:

2. Meille holtittomille teineille on kautta aikain toitootettu, kuinka ikinä ei pidä harrastaa suojaamatonta seksiä, koska jo siitä yhdestä kerrasta voi saada sukupuolitaudin (nyt emme jaksa hokea raskausriskeistä, niihin minä vasta olen kyllästynyt. Emme me tyhmiä ole). Mitä jos sekstailee ilman kondomia, mutta sellaisen kanssa, jolla ei ole sukupuolitautia? Älkääkä nyt ihmeessä alkako selittää että ehkä hänellä onkin ja blaa blaa, kuultu jo, mutta mitä kun hänellä ei ole? Tai mitä jos harrastaa suojaamattomia irtosuhteita sellaisten kanssa, joilla ei ole sukupuolitautia? Eli miten tämä virus (vai liekö kaikki viruksia, dunno...) syntyy?

fanye - mainitsin tuon papa-tilaston lähinnä siksi, että se oli noilta sivuilta lähes ainoa mitenkään sukupuolitauteihin liityvä tieto joka ei koskenut suoranaisesti esim. Hiv-kuolleisuutta. Ja käsittääkseni erilaiset papillomavirusten aiheuttamat sukupuolitaudit ovat kuitenkin kaikkein yleisimpiä (siis kaikista sukupuolitaudeista), ja niitähän papanäytteestä myös tutkitaan, eikö?
 
Dracaenan seksiringin jäsenten pitäisi siis kaikkien olla neitsyitä eivätkä he saisi harrastaa seksiä kenenkään ulkopuolisen kanssa. Käytännössä sitä on mahdotonta taata kenenkään muun kuin itsensä kohdalla. Hissukasta naapurintytöstä voi tulla varsinainen naaraspeto kun hän saa hieman itseluottamusta ringistä; hän iskee seuraavilla festareilla komean uroksen ja viettää kiihkeitä hetkiä makuupussissa suojaamisen unohtaen. Sitten tauti leviääkin nopeasti ringin sisällä.
 
Ja ekakertalaisten suljetusta sisäpiiristäkin huolimatta siis (fanyen vastauksesta päätellen) ainakin se herpes saattaa ilmaantua vaivaamaan jos huono tuuri käy.

Tuossa noita tilastoja etsiskellessäni törmäsin muualla useampaankin keskusteluun joissa pohdittiin miten suhtautua uuteen seksikumppaniin joka kertoo kantavansa jotain tautia. Äärilaidat olivat "en koskisi pitkällä tikullakaan" ja "täytyy olla fiksu tyyppi kun rehellisesti kertoo, suojausta kehiin vaan ja hommiin". Mitäs mieltä täällä ollaan?
 
Kuten fanye tosiaan sanoi, 20% suomalaisista kantaa ainakin sitä herpestä. Riippuu vähän mikä tauti olisi kyseessä. Jos uudella kumppanilla olisi esim. HIV tai hepatiitti C jotka tarttuvat sukupuoliyhteydessä ja verenvälityksellä ja ovat sieltä vaarallisimmasta päästä tarttuvia tauteja niin miettisin kyllä aika himskatin monta kertaa mitä olenkaan tekemässä.
Suojaus tottakai, mutta periaatteessa se että on rehellinen kantamistaan pöpöistä osoittaa jo mielestäni sen verran suurta vastuullisuutta että saattaisin kallistua Nerwenin esittämään vaihtoehto nro 2:seen. Riippuen tosin taudista kuten yllä mainitsin ja toki taudin olisi oltava hoidettu ja esim. klamydian kantajaksi ei tosiaan hoidon jälkeen enää jää. Tapauskohtaistahan tämä kuvitteellinen tilanne siis olisi.
 
Ilmaisin itseäni hieman huonosti aiemmin. Eli sukuelinherpes voi tarttua sillä hetkellä oireettomalta, tai harvinaisessa tapauksessa jopa sellaiselta jolla ei ole koskaan tautia todettu (jos vaikka on ollut niin lievä ensi-infektio ettei ole ottanut/otattanut selvää mistä on kyse). Mutta sukuelinherpestä ei käytännössä voi olla ellei ole sitä jo sukupuoliyhteydessä saanut. Ensikertalainen siis on turvallinen sukupuolitautien suhteen, mutta vaikka ymmärrän Dracaenan alkuperäisen kysymyksen teoreettisuuden, pitää minunkin huomauttaa että jos on niin naivi että uskoo kaikkien ringissä olevan asian suhteen rehellisiä, on liian naivi ollakseen kypsä harrastamaan seksiä.

Herpeksestä vielä, että vaikka huuliherpeksen aiheuttajavirus voi aiheuttaa sukuelinherpestäkin, täytyy sen ensin joutua kyseiselle alueelle. Eli yskänrokkoa sairastavien ei tarvitse pelätä saavansa rakkuloita yhtäkkiä alapäähänkin.

Papa-koe etsii kohdunkaulan solumuutoksia. Ne käytännössä ovat useimmiten HPV eli human papilloma -viruksen aiheuttamia, mutta pelkkää HPV-tartuntaa sillä ei löydetä. Vasta jos virus on alkanut myyräntyönsä, ja solut alkavat hitaan (vähintään 10-15 vuotta) muuntumisensa syöväksi. Papa-kokeessa voidaan nähdä epäsuorasti chlamydia trachomatiksen eli klamydian aiheuttajabakteerin jälkiä, mutta itse bakteeria sillä ei voida todeta, eikä puhdas papa-koe poissulje klamydiainfektiota. Tippurista, HIV:stä, kondyloomista jne papa-koe ei kerro. Sen sijaan bakteerin tai hiivan aiheuttama emätintulehdus yleensä papassa näkyy, mutta ne eivät ole sukupuolitauteja vaan elimistön omien pöpöjen epätasapainoa ja vallalle pääsyä.

Kun kerran vauhtiin olen päässyt (sukupuolitaudit ovat sydäntäni lähellä???) kerron vielä senkin, että klamydia ja tippuri testataan nykyään useimmiten virtsanäytteestä DNA-monistuksella, tai pumpulipuikolla otettavasta bakteeriviljelynäytteestä. HIV ja kuppa testataan verestä (tosin kupan saattaa bongata ns. primaarihaavasta sukuelimistä). Herpes testataan puhjenneen rakkulan eritteestä virusviljelyllä (jälleen näyte pumpulipuikolla). Kondyloomat todetaan ulkonäön perusteella.

Niin että suojautukaa hyvät kanssaihmiset, suojautukaa! Ettei pääse käymään niin että pian hoitaja ja lääkäri vuorotellen törkkivät ja ronkkivat ties mitä näytteitä. :twisted: (Tai vielä pahempaa eli että joku enemmän tai vähemmän epämukava tauti sitten niistä näytteistä löytyy.)

Terveisin: vanhanaikaisiin pelottelutekniikoihin turvautuva sukupuolivalistajatäti. ;)
 
Ylös