Swing

Caele

tukehtuva majava
Elikkäs, onko kontulaisilla kokemuksia swing-musiikista?

Minä tutustuin swingiin big bandissa, tämän kappaleen kautta. Ihan vetävä biisi, en tiedä sitten kyllä muuta.

Swing on yleensä ihan hyvää musiikkia, tähän asti ei ole yhtään totaalisen huonoa biisiä tullut vastaan. Minulle kuitenkin menee lähes mikä tahansa musiikki.
 
Olen tutustunut swingiin, tosin hieman teoreettisemmalta kannalta. Konservatorion musiikin perusteet: 3-4 on käytännössä puoliksi swingiä. Juuri tämän teoreettisuuden takia en voi sanoa että rakastaisin sitä, mutta onhan se menevää ja iloisenpuoleista musiikkia.
 
Cherry Poppin' Daddies on minulle ska-piireistä tuttu, vaikka tuossa avausviestissä linkitetty video onkin tyylillisesti kyllä enemmän swingiä. Muita "uusswingiä" esittäviä yhtyeitä on Squirrel Nut Zippers ja Brian Setzer Orchestra. Itse kun olen jonkun verran jazzin historiaan perehtynyt, niin olen myös noita menneen ajan swing-suuruuksia kuunnellut, esim. Duke Ellington, Glenn Miller, Benny Goodman. Eniten ehkä olen tykännyt Count Basiesta, hänen musiikkinsa on jotenkin aika "rokkaavaa". Jazz-tyylinä swing sijoittuu vahvimmin 1930-luvulle, aikaan dixieland-jazzin jälkeen ja aikaan ennen bebopia ja muuta "modernia jazzia".
 
Ylös