Syysmiitin 2012 yhteiskokkailu

Lihaa vai ei?

  • Lihaa.

    Votes: 3 100,0%
  • Ei.

    Votes: 2 66,7%

  • Total voters
    3

douv

Kontulainen
Vastuuhenkilö
Osaanko tehdä äänestyksen? Näköjään.

Yhteiskokkailua siis syysmiitissä.

Tehtäisiinkö борщ-keittoa ja syrnikkejä (rahkalettuja)?

Edit, eiköhän tehdä soppa lihattomana niin säästyy rahaa ja vaivaa.


Syrnikkien kanssa smetanaa (!), kondensoitua maitoa (mä voin tuoda) ja ömm ehkä hunajaa?

Borshiin perunaa, kaalia, punajuurta, sipulia, porkkanaa, valkosipulia, yrttejä maun mukaan, laakerinlehti, rasvaa, sitruunamehua/suolaa/sokeria/pippuria (maun mukaan)

Ja lisukkeeksi lisää smetanaa. <3
 
Mä haluan ruokaa, mitä mä tuon? Myöskin minulle ihan sama onko lihaa, paitsi jos on jotain ällöä lihaa. ;)

Mä saisin ainakin perunaa, punajuuria, sipulia ja porkkanaa ihan ilmaiseks isän toriautosta, sanot vaan minkä verran tarvii.
 
Borsh-keittoa voisi kyllä ainakin maistaa. Lihaton sopisi myös kasvissyöjille, itselläni ei sinänsä väliä, mutta kasvisversio kiinnostaa vähän enemmän. Juu smetanaa :)
 
Toisaalta, iloisempaa syödä isommalla porukalla ja vaikka kukaan ei ole vielä rääkynyt ei:tä lihalle, niin saadaan ostettua enemmän smetanaa, jos ei osteta lihaa. :p Ja on keitetty liha vähän ällöä, ennen kuin se häviää punajuuren yms sekaan.

Jas: mahtista! Annan tarkempaa osviittaa kappalemääristä (ei nyt hirveitä määriä, kun kuitenkin soppa eikä muhennos ja ilmeisesti kokkailijoitakin on 4-6, eikä kymmentä), mutta sanotaanko että 200-300 grammaa perunaa+punajuurta kutakin (en nyt kappalemääristä osaa sanoa kun varsinkin punajuuria on hurjan eri kokoisia), sipulia ja porkkanaa 2 kpl molempia (semmosia normikokoisia). Tomaatteja 5-6 koosta riippuen.

Näinpä kauppavihanneksiksi jää lähinnä kaali, valkosipuli, halutessa myös selleri, ja yrttejä (persiljaa on usein tarjolla, ehkä hengenraikastukseksi valkosipulin jälkeen?).

Hei miten ois jos lettujen sijaan (koska voi olla, että suolaisia täytteitä ei jaksa, jos soppaa on paljon) tehtäisiin syrnikkejä? Eli paksuja pieiniä rahkalettuja. :) Ne on lähinnä pelkän makean kanssa syötäviä. Hyviä.

(Löysin venäläisen keittokirjan!)
 
Ai siellä oli tomaattejakin listalla, nekin tosiaan ehkä hoituu täältä :D
 
Jos satutaan olemaan sopivaan aikaan paikalla niin saako pientä maksua vastaan maistaa noita lettuja? Kiinnostus heräsi, mutta kun ollaan niin vähän aikaa ettei oikein uskalla (eikä haluakaan) sitoutua ruokarinkiin.
 
Juu, varmaan tehdään iso satsi. Tällä reseptillä olen itse tehnyt aiemmin, jos sen tekisi tuplana: http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Syrnikit+eli+venäläiset+rahkaletut/1329103959492

Varmaan eurolla-parilla eurolla saisi jo annoksen höysteineen. Ihan ilman tiskaamista. :)

Minä voisin tuoda sokerit+jauhot+vaniljasokerit kotoa, meillä kun on aika isot leivontavarastot. :D Ja sitten sitä сгущенкаа (http://despravda.com/wp-content/uploads/2011/03/sgyshonka.jpg).

Rahkat ja munat, smetana ja loput rehut soppaan sitten lähempää kaupasta.
 
Mieki voisin osallistua yhteiskokkailuun, jos vain ruuat tehdään laktoosittomana. :)
 
Haittaako, jos rahkaletuissa oleva rahka on laktoosillista? Sehän paistetaan kuitenkin. Smetanaa löytyy ainakin Valiolta laktoosittomana, en tiedä miten sitten halvemmilta merkeiltä.
 
Kyllä se haittaa. Laktoosi kun ei katoa mihinkään paistaessa. Ainakin rainbowlta löytyy laktoositonta/hyla smetanaa, en nyt muista onko Pirkalla.

Mä voin vaikka hommata nämä maitotuotteet, jos vain kerrotte paljonko niitä tarvitaan. :)
 
Ok! :)

Rahkaa menisi 500 grammaa, tuplataikinan jos tekee. Smetanaa kuluu sekä keiton että lettujen kanssa, eli ehkä yksi pieni purkki ei riitä. Kaksi pientä purkkia? Yksi isompi purkki?

(Ruokailijalistaa oman muistin virkistykseksi: douv, Jas, (Lehtis), Shetai, Qohelet (Jaamar), Estelwen, meppin, Steelsheen)
 
douv sanoi:
(Ruokailijalistaa oman muistin virkistykseksi: douv, Jas, Lehtis, Shetai (Jaamar))

Mulle kelpaa myös :) Ja ei oo välii onko lihaa vai ei. Minä syödä molempi.
 
Osallistujia tullee todennäköisesti vielä lisää. Haluan kuitenkin tässä vaiheessa huomauttaa omalta osaltani, että lähinnä tarkoitukseni on vain maistaa, arvaamattomien sisuskalujeni vuoksi, joten kovin isolla panoksella (työ tai raaka-aine) en ole osallistumassa.
 
Noh, minäkin voisin olla kiinnostunut maistelemaan enemmän tai vähemmän :) Saapi nakittaa ostamaan juttuja.
 
Ilmoitan myös hetken ämpyilyn jälkeen kiinnostukseni, voisin tällä ratkaista edes osan pitkän miittailutauon aiheuttamasta "mitä minä siellä oikein syön" -ihmettelystäni. Osaan olla avuksi ainakin tuomalla jotain sellaista jota Jyväskylästä asti kuljettaminen ei pilaa, maksamalla muiden ostoksia sekä keittiössä tuijottamalla kummistuneena kokkia mumisten "mitä ihmettä tuossa tapahtuu". Hyvällä tuurilla tehden jotain hyödyllisempääkin ;)
 
Steel: tuo kananmunia. Ainakin 6 menee lettutaikinaan.

Estelwen: kaalia, väh. 800 grammaa, persiljaa.

Valkosipulia (3-4 kynttä), suolaa, pippuria, etikkaa (pikkasen vaan, ei kantsi uutta pulloa ostaa) laakerinlehden vois joku tuoda.

Tai varmaan mäkin voisin ottaa suolaa&pippuria kotoa.
 
Haittaako, jos laakerinlehdet ovat parasta ennen lähemmäs kymmenen vuotta sitten? Maustekaapissani olisi avaamaton pussi (Meiran), parasta ennen 10.03.05. (kas vain, en olekaan tehnyt vuosikausiin kanakeittoa.) Avaamattomana sen pitäisi säilyttää paremmin maut, voihan niitä tuupata keittoon useamman.
 
Me too, please! Tuota valkosipulia voin ainakin tuoda, ja vaikka hunajaa jos se lettusten kanssa sopii? Etikkaa ei taida kaapista löytyä ainakaan valmiina mutta suolaa ja pippuria toki. Anything else?

Edit. Jee, meppin iloitsee lihattomuudesta vaikkei se kynnyskysymys olekaan!
 
Eiköhän ne vanhatkin käy. Laitetaan sitten vähän useampi. :)

Tuo meppin valkosipulia ja hunajaa ja suola/pippurit, niin voin itse vähentää pikku purnukoitten raahaamista. :)
Noin tuplasin Jasille antamani kasvismäärät kun aloin stressata siitä riittääkö ruoka kun syöjiä vaan ilmoittautuu lisää ja lisää. Eli soppaa riittää!

Jos joku on huolissaan smetanan riittävyydestä, voisi ehkä tuoda lisää tavallista smetanaa Shetain tuomien laktoosittomien lisäksi?
 
Ylös