Taideopiskelut

Konnussa varmaankin on ihmisiä, jotka joko harkitsevat jollain kuvataidealalla/jollain visuaalisella- tms. alalla opiskelua, ovat paraikaa opiskelemassa tai jo valmistuneet jostain taidealan koulutuksesta. Olisi mukavaa saada aiheesta keskustelua, itseäni kun aihe koskee hyvinkin ajankohtaisesti.

Sinä, joka tunnut kuuluvasi joihinkin edellämainituista:

Missä ja mitä opiskelet/opiskelit/aiot opiskella?
Millaisilta valintakokeet vaikuttivat/vaikuttavat?
Kokemuksia alasta ja koulusta?
Onko ala vastannut odotuksiasi?
Onko jossain asiassa ilmennyt ongelmia?
jne.

Vapaasti saa siis puhua mistä tahansa kuvataiteen alasta ja sen opiskelusta.


Kaipa tämä tänne Tauluseinään kuuluu, näin loogisesti ajateltuna. Vastaavaa topikkia en löytänyt, tuo mangakoulukaan ei ollut ihan sitä, mitä hain :wink: .
 
Minä aion lukion jälkeen pyrkiä taidekouluun. Käyn nyt toisella luokalla, ja lukion käyn neljässä vuodessa, joten tuo ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta kaikki aikanaan. :)

Taidekouluun pyrin sen takia, että taide on ainoa ala jolla haluaisin työskennellä.

Minäkin olisin kiinnostunut muiden kokemuksista taidekouluissa...?
 
Tauluseinällä on ollut vähän vastaava keskustelu Vanhoina aikoina niin että kaipa tämä tänne kuuluu.

Minä opiskelen ns. visuaalista alaa neljättä vuotta, yksi tutkinto on jo suoritettuna, viestinnän perustutkinto suuntautumisena graafinen viestintä. Minulle on ollut aina selvää että teen jotain kuvien kanssa työkseni. Pitkään kuvittelin että minusta tulisi arkkitehti, muutakin muotoilua harkitsin. Lukiossa tajusin että graafinen suunnittelu on minun juttuni ja se tunne on vain voimistunut. Opiskelin ensin kaksi vuotta Lahden käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa ja suoritin tuon perustutkinnon. Periaatteessa opetus oli hyvää ja opin paljon, koulu vain jostain syystä tukahdutti luovuuteni. Viime syksynä aloitin Oulun seudun ammattikorkeassa, parin vuoden päästä minusta pitäisi tulla medianomi suuntautumisvaihtoehtona kuvallinen viestintä. Koulun valitsin aika sattumalta ja aina silloin tällöin tulee kriisi, en ole aivan varma olenko oikeassa paikassa. Olen kiinnostunut lähinnä perinteisestä graafisesta suunnittelusta ja kouluni on suuntautunut uuteen mediaan. Siitä huolimatta olen viihtynyt loistavasti, puutteita on paljon opetuksessa ja tiloissa mutta ei yhteishengessä. Ja videokuvaus ja flash-animointi ovat sen verran hauskoja ettei ole väliä vaikkei niillä olisi juurikaan ammatillista käyttöä. Perustutkinnon suorittamisesta on ollut paljon hyötyä, viime vuonna sain hyväksilukuja ja antaa se itsevarmuutta kun ei tarvitse opetella kaikkea alkeista. Olen vähän harkinnut jatko-opiskelua, tavoitteena olisi muuttaa tuleva alempi korkeakoulututkintoni ylemmäksi, esim. Taikin maisterinkoulutusohjelmassa. Ammattikorkeassa opiskelusta olen pitänyt ja se on yllättävää, koko kouluaikani kuvittelin olevani teoreettinen ihminen nyt en millään jaksaisi istua luennoilla, itse tekeminen on hauskempaa.
Ennakkotehtävistä voin sanoa sen verran että kannattaa panostaa erikoisuuteen eikä tekniikkaan. Taitava piirrosjälki voi olla jopa haitallista, huomion herättäminen on tärkeämpää.
 
Mulkaan nämä asiat ei ole vielä ihan ajankohtaisia, mut olen nyt hakemas Helsingin kuvataidelukioon ja sen jälken aion pyrkiä Helsingin taideteolliseen korkeakouluun. Unelma-ammattini on tulla arkkitehdiksi :lol:
 
Arkkitehtius on ollut minunkin haaveeni vähintäänkin koko lukioajan. Varsinkin, kun pääsin eroon harhaluulostani, että siinä olisi matikalla se tärkein osa. Matikan koekin taitaa olla helpohko (ei, että se ei silti aiheuttaisi minulle ongelmia :roll: ).

Ereine, tarkoitatko siis sitä Lahden ammattikorkeakoulun taidepuolta? Se on kiinnostanut minuakin, mutta minulla ei ole mitään hajua, kuinka paljon osaamista pitää olla etukäteen, jos haluaisi esim. korusuunnittelun puolelle.

Niin, toki täällä saa sitten puhua myös taidelukioista, kansanopistoista ja mistä tahansa taiteeseen ja opiskeluun liittyvästä. Ei pelkästään lukionjälkeisestä opiskelusta, vaikka se aihe onkin minulle ajankohtaisin :) .
 
Se Lahden koulu oli ihan toisen asteen, ja sekoittuu helposti Muotsikkaan. Ikävää olla aina selittämässä. Sinne on ensikertalaisten kait aika vaikeaa päästä, tunnen tytön joka pääsi kolmannella kerralla eikä se ole mitenkään harvinaista. Joskus siellä taisi olla graafisen suunnittelun aloittaneista yksi sen kevään ylioppilas ja hänkin huippulahjakkuus. Mutta tuo koskee vain graafista suunnittelua, korupuolesta en tiedä (muuta kuin että tekevät upeita töitä siellä, kävimme kerran tutustumassa, yhteishenki vaikutti hyvältä). FreakyMike tietää korualan opiskelusta, voi olla että siinäkin, niinkuin muillakin vastaavailla aloilla, on hyötyä artesaanin tutkinnosta.
 
Siinä Lahden laitoksessa on siis kaksi eri korukoulua. Toinen on se Muotoiluinstituutin alaisuuteen kuuluva koru- ja hopeamuotoilu-linja, mutta samasta rakennuksesta löytyy myös kultaseppäkoulu, joka on toisen asteen oppilaitos. Molempiin on aika vaikea päästä, mutta ne ovatkin Suomen johtavia laitoksia sillä alalla. Olen itse käynyt molempien koulujen pääsukokeissa ja oli hilkusta kiinni etten päässyt sisään.. (Nyt opiskelen siis koru- ja kiviesinemuotoilua Etelä-Karjalan Ammattikorkeakoulussa) On täällä foorumeilla ainakin yksi tyyppi myös tuolla Lahdessakin, mutta hän saa itse puhua siitä jos haluaa ;)

Tuo Ereinen lausunto pitää aika hyvin paikkansa etenkin juuri näiden taide- ja käsityöalan korkeakoulujen suhteen.. Artesaanin tutkinnosta on tosi paljon hyötyä jos hakee johonkin saman alan ammattikorkeakouluun. Sillon voi nimittäin ruhtyä heti hommiin suunnittelemaan ja tekemään kaikenlaisia esineitä, mutta suurin osa lukiosta tulleista joutuu opettelemaan työkalujen käyttämisen ja muut sen tapaiset asiat ihan alusta saakka ja he jäävät tavallaan niiden vähän kokeneempien jalkoihin.

Kaikille taideihmisille voisin suositella esimerkiksi Imatran taidekoulua (Kuuluu Etelä-Karjalan Ammattikorkeakoulun alaisuuteen) Se on aika vanha ja maineikas koulu, jossa käy myös monia kuuluisia ulkomaalaisia taiteilijoita opettamassa ja vetämässä kaikenlaisia kursseja. Sinne on kuulemma aika vaikea päästä, mutta aina kannattaa yrittää. Siellä on aika monta eri linjaa joille suuntautua.. http://www.scp.fi/opiskelu/koulutusohjelmat/6006.htm
 
Opiskelen tällä hetkellä Imatran Kuvataidekoulussa ensimmäistä vuotta ja luokallani on monenmoisia ihmisiä ja ikäjakauma onkin suuri. Olen luokkani nuorin ja yksi niistä jotka vielä tosiaankin harjoittelevat sitä taidetta, ottaen huomioon että luokalla on monia jotka ovat olleet jo aikaisemmin joissain taidekouluissa, ja se on yksi niistä haittapuolista joita näen omassa koulussani. Ei että minulla olisi vanhempia ihmisiä vastaan mitään... mutta silti. Eli tästä Imatran Kuvataidekoulusta tulee alan perustutkinto ja ammattinimike tulee olemaan "kuvantekijä", joka on sinänsä aika hassu nimi ammatille. (Se kuvailee kaikkia maalareista graafikoihin ja veistäjiin jne.)

Valintakokeet olivat aika mielenkiintoiset ja ne kestivätkin kaksi päivää. Kokeeseen osallistui n. 70 ihmistä ja 15 valittiin tulevalle luokalle, minä mukaanluettuna. Siinä oli elävän mallin maalausta (vesivärein) ja hiilipiirrosta samasta naisesta. Kolme teosta tilassa, eli jotain huoneita vaikka piirrettiin, että valitsijat tietävät minkälainen hahmotuskyky pyrkijällä on. Ja sitten joitain omia teoksia. Itse sanoisin näissä, että kyllä se omalaatuisuus on hyvä olla olemassa, vaikka se tekniikka ei vielä olisikaan hanskassa, sitä sillähän sinne kouluun opettelemaan mennäänkin. Omasta itsestäni tuntuu että taisin päästä sisälle vain säälistä, kun katsoo nyt viimevuotisia ja toissavuotisia pyrkimispiirustuksiani ja -maalauksiani. Mutta kokeet olivat mielestäni ihan helpot ja tunnelma ehkä hieman hermostuneen jäykkä ja odottava, mutta kyllä siellä ihmiset minullekin puhuivat.

Ihan hyviä kokemuksia on tähän mennessä ja rentoa mutta kiireistä meininkiä tuntuu olevan. Mutta huonoja pulia myös on. Kuten, jos esimerkiksi on poissa viikon koulusta sairauden takia (kuten itse olin jossain vaiheessa, pirun flunssa!) en päässyt jaksoa läpi, koska täällä on nämä "viikolliset jaksot". Mielestäni täällä missä minä opiskelen on paljon mielenkiintoisempaa ja mukavampaa olla, kuin lukiossa, johon olisin joutunut ellen olisi päässyt taidekouluun. Mutta silti yritän käydä kaksoistutkintoa, joka haittaa erittäin paljon mielestäni tätä taidekoulupuolta. Olenkin miettinyt, että pitäisikö minun lopettaa tuo lukiopuoli, mutta katsotaan nyt.

Odotan kyllä innolla tietokonekursseja ja valokuvaamista, sillä niistä ainakin minä itse pidän. Maalauksesta taas en niinkään, koska opettajien mukaan minusta tulee mieleen abstrakti taiteilija, kun pulloja yritin maalata. Ne eivät siis näyttäneet pulloilta, vaan maaliläikiltä. Mutta ihme kyllä sain silti nelosen siitä kurssista X) (asteikko siis 1-5)Ihan hyvät resurssitkin tuntuu koululla olevan ja paikkoja on joissa käydä. Taidenäyttelyt ovat tietysti osana koulutusta, joissa on omasta mielestäni ainakin todella mielenkiintoista käydä. Enkä olisi kyllä uskonut pitäväni taidehistorian tunneistakaan, mutta toisinpa kävin. Kuuntelen nimittäin korvat höröllään ja suu ammollaan. Mitä ilmeisimmin kuola valuen, kuunnellen opettajan juoruilua jostain Picassoista ja muista taiteilijoista.

Taiteesta kiinnostuneiden kannattaa todella hakea näihin taidekouluihin, oma kokemukseni ei ainakaan ole ollut pettymys.
 
Imithuel sanoi:
sen jälken aion pyrkiä Helsingin taideteolliseen korkeakouluun. Unelma-ammattini on tulla arkkitehdiksi :lol:
Oman käsitykseni mukaan Taideteollisesta korkeakoulusta ei tule arkkitehtejä. Niitä tulee Oulun, Tampereen, Lappeenrannan ja Helsingin teknillisistä yliopistoista/tiedekunnista.

Itsekin olen arkkitehdin urasta kovin haaveillut, mutta olen vihdoin alkanut realistiksi ja todennut, että matematiikan taitoni eivät riitä. Lukio murskasi monen vuoden haaveeni aika totaalisesti. Ja mielummin valitsen alan, jossa valmistuminen kestää vähemmän kuin 10 vuotta.

Katselin eilen netistä käsi- ja taideteollisten oppilaitosten sivuja, jos sitä vaikka artesaaniksi kokeilisi lähteä. Keski-Suomen Käsi-ja taideteollisella vaan on niin kamalan surkeat ja epäinformatiiviset sivut, että alkoi koko paikka tuntua kovinkin vastenmieliseltä.

Löysin Ikaalisten Käsi- ja taideteolisen oppilaitoksen, jossa on moniala-koulutusohjelma. Sinänsä mielenkiintoinen, kun siinä on kaikkea, mitä koulussa tarjotaan, mutta ei mitään "pääainetta". En kuitenkaan osaisi päättää, tulisiko minusta kultaseppä, lasinpuhaltaja, puuseppä vai joku muu, mutta tuossa voisin kokeilla kaikkia. Ja sitten voisi yhditsellä eri materiaaleja ja tekniikoita paljon paremmin.

Nyt kyllä ottaa päähän kun en haluaisi Jyväskylästä minnekään muuttaa, mutta kun ei ole paljoa vaihtoehtoja. Maamme Ateenan koulutustarjonta on osaltani aika köyhää.
 
Minulla on Petäjävedestä aika positiivinen kuva, ylipäätään noiden koulujen nettisivut ovat aika kamalia. Monialakoulutus kuulostaa hyvältä mutta kannattaa miettiä työllistymistä. Harvoin oppii kaikkea tarpeellista yhdestäkään alasta kolmessa vuodessa. Mutta paras minäkin puhumaan, meidän koulussamme opetetaan yleisesti kuvallista viestintää ja niin opimme vähän graafisesta suunnittelusta, valokuvauksesta, nettisuunnittelusta, videoilmaisusta, animaatiosta ja 3D-mallinnuksesta. Puhumattakaan valo ja ääni-kurssista joka kesti jopa viikon. Mutta hauskaa se kyllä on.
 
Minullakin on vähän se ongelma, että haluaisin mieluiten jonnekin, missä saa opiskella vähän kaikkea. Eikä se tietenkään työnsaantia ajatellen kannata.

Mutta kyllähän arkkitehtikoulutuksessa käydään läpi eri taiteenmuotoja, joten kai se opiskelu siellä olisi mukavaa.
Eikä se matikka välttämättä merkitse niin paljon. Mirha, minäkin luovuin koko arkkitehtihaaveesta jossain vaiheessa matikan tähden. Sitten tapasin erään TTY:ssä arkkitehtuuria opiskelevan, joka valaisi minua siitä, ettei se matikan koe ole niin vaikea.
Riippuu tietenkin siitä, kuinka huono on, mutta minä sain jo kaksi ensimmäistä v. 2003 valintakokeen laskua lasketuksi ilman minkäänlaista päänvaivaa, enkä ole mikään matikkanero. Ne jälkimmäisetkään eivät vaikuta kovinkaan kamalilta. (Hmm, ei ehkä kannattaisi sanoa mitään, kuitenkin putoan siinä matikankoe-vaiheessa, jos siihenkään asti pääsen :roll: . )
Ja yleisestihän se tiedetään, että arkkitehdit laittavat insinöörit laskemaan ne monimutkaiset jutut :wink: .
 
Oman käsitykseni mukaan Taideteollisesta korkeakoulusta ei tule arkkitehtejä.

Kylhän mullakin kävi sellainen aavistus, mut myös graafinen suunnittelu kiinnosta, samoin muotoilu.
Vaikka se arkkitehtuuri onkin unelma, niin myös taideammatitkin kiehtovat :wink:
 
Jos Taideteolliseen korkeakouluun haluaa on parasta olla aika uskomattoman lahjakas ja taidokas ja pystyä myymään itsensä tehokkaasti. Sellainen kuva minulla on. Kannattaa aina muistaa myös ammattikorkeakoulut, voi olla hieman helpompi päästä opiskelemaan.
 
Niin, mutta jos esim. kuviksenopettajaksi haluaa, ei Taideteolliselle ole käsittääkseni vaihtoehtoja. Taidekasvatus kiinnostaisi sekin paljon, mutta se on tosiaankin totta, että Taideteolliseen ei kuka tahansa pääse.

Mutta jos ei pääse haluamaansa paikkaan, kannattaa aina valita joku helpompi, mutta samaa alaa sivuava vaihtoehto. Seuraavana vuonna on sitten aina paremmat mahdollisuudet. Itse ajattelin pyrkiä lukion jälkeen vuodeksi Oriveden kansanopistoon kuvataidelinjalle, ja siitä sitten toivottavasti jonnekin ei-maksulliseen oppilaitokseen.
 
Vaihtoehto on, Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunta. Sieltä valmistuu aivan samanlaisia kuviksen opettajia.
 
Jyväskylän yliopistossa taiteentutkimuksessa voi suuntautua taidekasvatukseen. Ehkä sieltäkin jotenkin kuvisopeksi pääsisi. Luulisin.
 
Taideteollinen korkeakoulu. Uh.
Itsellä on tuo elokuva-ala ja muut sen ympärillä pyörivät median muodot kiinnostaneet jo pitkään. Nyt olen päässyt tuolla Kallion ilmaisutaidon lukiossa fyysisesti kiinni juuri niihin asioihin, joihin olen pyrkinytkin. Koko ajan sitä ahmii lisää tietoa ja oppeja sekä taitoja mistä niitä vain saa.
Kovat olisivat tavoitteet heti lukion jälkeen pyrkiä Taideteolliseen (ja jonnekin muualle tietty myös), sitten armeijaan. Jos ja luultavasti kun tuossa hakemisessa voi mennä useampikin vuosi ennen kuin (jos silloinkaan) pääsee sisään, niin jokin muu vastaava opiskelupaikka kiinnostaisi siksi aikaa. Mmh. Saa nyt nähdä.
Kovat on unelmat ja tavoitteet.
Mutta niin on motivaatiokin.
Ja tahto.
Se merkitsee hyvin paljon.
 
Lähinnä Ereinelle tämä; miten paljon graafisessa viestinnässä oikein tarvitsee osata piirtää?
Itselläni on toiveena suorittaa tulevaisuudessa medianomin tutkinto, lähinnä tuohon uuteen mediaan tahtoisin suuntautua. Ongelma on vain se, etten osaa piirtää oikiastaan lainkaan. Omasta mielestäni visuaalista silmää kyllä löytyy mutta piirtäminen vaan ei suju. :)
 
Visuaalinen silmä on oikeasti paljon tärkeämpää kuin piirustustaito. Se tosin on ilmaisun pohjalla mutta sen ehtii oppia koulutuksessakin. Entinen piirustus-maalauksen opettajamme tapasi sanoa että pystyy opettamaan kenet tahansa piirtämään, nykyinen opettajamme ei edes sano, vain teettää harjoituksia ja ihmiset oppivat. Voi olla että se vaihtelee eri kouluissa mutta uuteen mediaan sitä ei ainakaan tarvita. Piirtämistaidosta ja varsinkin luonnostelutaidosta on oikeasti hyötyä mutta perusteet riittävät. On yllättävän vähän töitä ihmisille jotka osaavat lähinnä piirtää todella hyvin (kuvittamisella ei elä ellei satu olemaan Mauri Kunnas, muut tekevät ties mitä ylimääräisiä töitä).
 
Jep, piirustustaito on aika pienessä osassa tuota graafista suunnittelua. Visuaalista silmää tarvitaan siihen että tietää mikä näyttää hyvältä. Nykypäivän tietokoneohjelmistoilla graafisen aineiston tekeminen on lähinnä valmiiden objektien muokkausta, värjäystä ja sijoittelua paikalleen. Itse olen aikoinani ollut melkoisen hyvä piirtämään (kuvis aina kymppi - paitsi ala-asteella, jossa opettaja oli itse taiteilija, eikä suostunut antamaan kenellekään koskaan kymppiä - aina on kuulemma parantamisen varaa!), ja hainkin ensinalkuun perinteisille taidelinjoille opiskelemaan, mutta niihin kun sitten otetaan vain ne todelliset huippulahjakkuudet.

Myöhemmin ajauduin melkein ihan sattumalta opiskelemaan kuvallista viestintää, ja siellä onnekseni huomasin, etteivät ne muutkaan mitään huipputaiteilijoita olleet... Tekniikkapuolen oppii kyllä mistä vain, mutta visuaalista silmää ei välttämättä pänttäämällä ja harjoittelemalla opi. Se taitaa olla luonnostaan jos ollenkaan.

Nykypäivän graafisessa suunnittelussa on ikävää se, että samalla jos on hyvä vaikka printtimediassa, niin pitäisi muka olla vielä hirveä koodinvääntäjä nettipuolellakin - pitää hallita flashit ja javat ja tietokannat yms. On se vaan niin väärin. :|
 
Ylös