Tanssibiisejä?

Aika laaja kysymys. Haet siis nimenomaan 'dance' alatyylin kamaa? Vai oletko kenties suunnittelemassa bileitä?
 
Utum-Kodur puhuu asiaa. Kunnollinen aloitus niin voi saada hyvän keskustelun.
Jos muokkaisit tuota aloitusviestiä hiukan, niin että siitä käy ilmi enemmän kuin esim. yksi kysymys. Muutenkin vähän yritystä, tällaisia aloituksia täällä on vähän liikaakin nykyään.
 
Aihe on mielenkiintoinen, koska kuka nyt ei tykkäisi tanssia... Toivottavasti kenestäkään ei tunnu, että tallon varpaille, kun vähän jalostan aihetta. Siis:

Millaista on hyvä tanssimusiikki? Riippuuko musiikin tanssittavuus tilanteesta tai paikasta? Rupeaako jokin musiikki aina tanssittamaan?

Mielestäni musiikin tanssittaavuus riippuu tilanteesta. Toisaalta iki-ihanat klassikot tanssittavat lähes aina kuten Tapani Kansan R-A-K-A-S. Reivityylisessä biletyksessä se saattaisi kuitenkin kuulustaa hieman laimealta. Klassikot purevat sitten lähes kaikkialla muualla etenkin hieman myöhemmin illalla. Muita aina tanssittavia klassikoita ovat Virve Rostin Sata salamaa ja vaikka Dirlandaa.
Sellainen musiikki taas ei tanssita yhtään, mitä kuulee joka päivä radiosta. Kun lähden jonnekin ulos ja tekee mieli tanssi, en todellakaan halua kuulla sitä Jennifer Lopezin biisiä, jonka olen kuullut vähintään kolmekertaa päivän aikana työpaikan radiosta. Hiphoptyyliset "löysät" kappaleet muutenkin ovat aika tylsiä tanssittavia. Biletystanssimiseen(josta tässä olen pääasiassa puhunut) sopii paremmin jokin nopeatempoisempi. ( Ei mitään hekilökahtaista J-Lo faneille...) Poikeeuksena minun kohdallani on Justin Timberlaken Rock your body. Kun sen kuulee, on todella vaikea pysyä paikallaan.
 
Lentävä lumi sanoi:
Aihe on mielenkiintoinen, koska kuka nyt ei tykkäisi tanssia... .

Minä! Minä en voi sietää ajatusta itsestäni hetkumassa etäisesti tehosekottimeen työnnettyä sammakkoa muistuttaen. Tosin, käsitykseni tanssimisesta voi olla värittynyt ja hieman jämähtänytkin ala-asteen diskoajoilta.. No, muutetaan jyrkkää lausuntoani sen verran, että tanssiminen ei tule kysymykseenkään minun kohdallani jos paikalla on tuntemattomia ihmisiä enemmän kuin kymmenen. Yksinkertaisesti ajatuskin kylmää.

Pienellä ja omalla tutulla porukalla on joskus kiva notkua ja moni muukin on toivottavasti huomannut sen, miten kummallisen hyvältä tuntuu tanssia yksin! Lähes aina kun siivoan työnnän CD-soittimeen joko Scooteria tai Gunteria ja heti alkaa tanssittaa. Siellä minä sitten pyörin ympäriinsä imurin kanssa tanssien ja paikalle sattuneille sivullisille äyskähdellen. Näissä tilanteissa en ikinä malta olla tanssimatta - suosittelen lämpimästi kokeilemaan.
 
Tix sanoi:
Lentävä lumi sanoi:
Aihe on mielenkiintoinen, koska kuka nyt ei tykkäisi tanssia... .

Minä! Minä en voi sietää ajatusta itsestäni hetkumassa etäisesti tehosekottimeen työnnettyä sammakkoa muistuttaen. Tosin, käsitykseni tanssimisesta voi olla värittynyt ja hieman jämähtänytkin ala-asteen diskoajoilta.. No, muutetaan jyrkkää lausuntoani sen verran, että tanssiminen ei tule kysymykseenkään minun kohdallani jos paikalla on tuntemattomia ihmisiä enemmän kuin kymmenen. Yksinkertaisesti ajatuskin kylmää.

Pienellä ja omalla tutulla porukalla on joskus kiva notkua ja moni muukin on toivottavasti huomannut sen, miten kummallisen hyvältä tuntuu tanssia yksin! Lähes aina kun siivoan työnnän CD-soittimeen joko Scooteria tai Gunteria ja heti alkaa tanssittaa. Siellä minä sitten pyörin ympäriinsä imurin kanssa tanssien ja paikalle sattuneille sivullisille äyskähdellen. Näissä tilanteissa en ikinä malta olla tanssimatta - suosittelen lämpimästi kokeilemaan.
Löysin jonkin tason tanssijan itsestäni vissiin joskus syksyllä. Olen aina tanssimista vieroksunut, ja olen ollut vuodet syksyyn asti vain nuutunut seinäruusu nurkassa. Romanttista tarinaa innostuksen kasvamisesta ei voi oikein saada, kun baarista käsin se läksi rankasti alkoholin avustamana, enkä tietenkään tätä suosittele.

Nykyään tanssilattia on sitten ehdoton, ja esim. baarissa ollessa reilusti yli 50 % menee siellä (75% on lähellä totuutta), mutta on varmaan pari iltaa mennyt helposti 90%, mutta numero vaihtelee soitettavan musiikin, muiden tanssijoiden, humalan ja fiiliksen mukaan.
Vaikka mainitsen humalan joka toisessa lauseessa, niin eräille pakko mainintana tanssin luonnistuvan kyllä ilman "apuakin". Luonto on ollut vain alusta alkaen hidasteena, ja kun kilpi saatiin lopulta plasmatorpedolla räjäytettyä niin asiat on helpottuneet huomattavasti. Saman olen huomannut ystävissäni, jotka ovat pitkään painottaneet että "Luonto ei anna periksi", mutta kyllä heilläkin lähdön miellyttävyys on kaventunut sitä mukaa, kun porukasta on alkanut löytyä henkilöitä, jotka lattialla käyvät mielellään ja osin lähtevät viihteelle sen tanssin takia. Tanssiminen nimittäin on heille sitä, että eihän sitä ilman suurta alkoholia voi harrastaa, ja poikaporukka aiheuttaa osin omat vaikutuksensa ainakin meidän tapauksessa.

Palatakseni quote-tekstiin, niin Tix: Massaan pakeneminen auttaa *grin*. Jos arvelee tanssin olevan hirveää, niin kannattaa lohduttautua sillä että aina löytyy huonompi. Ja niitä todellakin löytyy. Itselläkin tanssityyli aika yksinkertainen, sillä paikassa jossa pitkälti viihdyn ei tilaa löydy, joten mitään Saturday Night Fever liikkeitä ei tanssilattialla tarvitse pyöräyttää. Tilan löytyessä taas ne kädet kyllä nousee ilmaan, ja jalka nousee huomattavasti paremmin.
Ja kun sopivasti Tix mainitsi Scooterin, niin Shake That on ollut jo pitkään ehdoton, mutta olisi siitäkin hyvä jo siirtyä eteenpäin. Se vain sattuu olemaan sellainen energiapaukku, joka laittaa väkisin tanssittamaan, mutta Scooterilla samankaltaisia biisejä on enemmänkin.
Lentävä lumi tuossa aiemmin mainitsi hiphop "löysät" kappaleet, ja pakko sanoa että alkuun nämä oli aika pelottavia. Tanssiminen oli vähän päätä vaivaavaa, että miten tässä nyt pitäisi veivata itseä solmuun, kun nopeiden (esimerkkinä nyt sitten vaikka Scooter) tahdissa on helppo tempautua tempoon mukaan.

Nyt kun päästiin puheissa jo itse tanssibiisien nimeämiseen, niin voisin sanoa ainakin pari artistia, joilta löytyy mukavia tanssibiisejä: Basement Jaxx (Bingo Bango), The Prodigy (joku 'No Good (Start The Dance)' :knockout:), Faithless (ehkä enemmälti voi suositella varhaisempaa tuotantoa, mutta löytyy hyviä myöhemmästäkin tuotannosta), Safri Duo (klassikko Played A Live, mutta myös Knock On Wood-coveri on komea), Scooter, Armand Van Helden. Hyviä on paljon, vaikka monta yllä olevista mainitsin nyt kun innostuin vähän liikaa. Mutta Lmc Vs. U2 - Take Me To The Clouds Above on ehdoton suosikki. Kerrassaan mahtava biisi.

*Leijailee biisin tahdissa korkealla yläilmoihin ja painaa hätäisesti vielä Lähetä nappulaa*
 
Ylös