Tarina Dagor Dagorathista ja muita Arenelin parhaita

Osa 6.

Eru nousi valtaistuimeltaan ja iski kätensä yhteen. Valonsäde osui Mandosin Saleihin ja ne hohtivat aavemaista valoa.
Avatuivat Odotuksen Salien ovet ja henget katsoivat kummissaan porteista. Ensimmäisenä seisoi Finwë, ennen Noldorin Korkea Kuningas, kunnes Morgoth hänet surmasi. Hän astui portista ja sillä hetkellä hän tunsi elämän kohahduksen taas itsessään, eikä Finwë enää ollut varjo.
Finwën perään astuivat porteista kaikki haltiain henget ja he palasivat elämään. Valinorista he näkivät maan päällä riehuvan taistelun ja näkivät sukulaisensa ja näiden hädän. Miljoonia oli haltioita palannut takaisin elämään ja heistä syntyi valtava armeija, joka lähti marssimaan kohti taistelua.

Kääpiötkin lähtivät Saleista, osa hieman epäillen. Hekin näkivät Ardassa meneillään olevan sodan ja hyvät kääpiöt seurasivatkin haltioita, mutta kaikki eivät olleet yhtä jaloja. Osa kääpiöiden heimoa lähti kohti Morgothin joukkoja, joissa olivat jo aikaisemmin palvelleet, ennenkuin kuolo oli heidät kohdannut.


"Kuningas Manwë, meitä kohti saapuu jokin armeija!"
Taistelu pysähtyi ja oli kuin aika olisi hetkeksi pysähtynyt. Palanneiden joukko lähestyi Lännen Armeijaa. Kukaan ei tehnyt elettäkään kummaltakaan puolelta vaan kaikkien katseet olivat keskittyneet Palanneisiin.
Finwë astui eroon joukoistaan ja huusi "Terve Manwë Sulimo! Erun armosta olemme palanneet ja taistelemme rinnallanne loppuun asti!" .
Heitä katsottiin ihmetellen, mutta toivotettiin tervetulleeksi avuksi.

Morgoth katsoi näkyä halveksien. Hän ymmärsi että nyt Lännen Armeija oli suurempi kuin hänen omansa ja saapunut kääpiöiden joukkokaan ei sitä paljoa kasvattanut. Melkor käytti hyväkseen Palanneiden tuomaa hämmennystä ja komensi joukkonsa taas Lännen Armeijan kimppuun. Lännen joukot eivät ehtineet mitään, ennenkuin olivat jo taas keskellä taistelua.
Lännen Armeija oli suuri ja pian jo voitolla, mutta Mustat Joukot eivät perääntyneet. Niitä ajoi viha ja ahneus ja Morgothin pelko. Ne olivat orjia, joita kuolema ei kammottanut.

Eru näki Saleistaan, että haltioiden ja kääpiöiden saapuminen oli tehnyt Lännen Armeijasta mahtavan, mutta Morgothin joukot eivät silti perääntyneet.
Ihmiset olivat ajaneet Ardan kamalaan Sotaan, joka jatkuisi vaikka ikuisesti.
Hän tiesi että nyt pitäisi antaan Ihmisten myös olla tässä mukana.
Eru nousi toisen kerran ylös valtaistuimeltaan ja hänestä lähti puhdas valo, joka avasi Portin.

Portti, josta vain ihmisen henki voi kulkea, oli auennut. Sieltä aukeni Tie takaisin Maailmaan.
Tietä pitkin eivät ihmisten presidentit saapuneet, vaan Muinaiset Kuninkaat.
Ensimmäiset ihmiset ja heidän kolmen huoneensa jälkeläiset.
Kulkivat Portista Beren ja hänen puolisonsa Luthien, joka kerran oli ollut haltian heimoa. Hurin, Elendil, Isildur, Theoden, Aragorn... Kaikki Entisaikojen mahtavat hallitsijat ja heidän kansansa.
Viimeisenä Tietä kulkivat Ihmisten uusimat hallitsijat, presidentit ja sen aikakauden kansalaiset.
Osa jälkijoukosta ei tiennyt kummalle puolelle menisi ja sitä Melkor käytti hyväkseen. Hänen onnistui houkutella miljoonia ihmisiä joukkoihinsa ja valehdella, että he saavat rikkautta sitten kun Sota loppuu.

Ihmiset marssivat ylpeinä Lännen Armeijan luo. Eritoten ihmiset katsoivat heitä ihmetellen. Miten he olivat tulleet takaisin? Missä he olivat olleet?
Ei heillä kuitenkaan ollut kauaa aikaa miettiä miten kerran kuolleet ovat tulleet takaisin. Manwë huomasi Lännen Armeijan olevan huomattavasti suurempi kuin Morgothin Joukkojen. Manwë komensi kaikki vielä viimeisen kerran hyökkäykseen.
Morgothin joukoilla ei ollut mitään mahdollisuutta moninkertaista ylivoimaa vastaan ja ne yrittivät paeta Lännen Armeijan vihan edeltä, mutta kaikki tuhottiin viimeiseen örkkin.
Mutta voitto ei vielä ollut täysi, Pimeyden Ruhtinas oli vielä ottamatta kiinni.

Toivottavasti tämä osa ei mennyt liian nopeaa oops
 
Osa 7.

Morgoth oli lyhyessä ajassa rakentanut itselleen linnoituksen. Nyt hän näki sieltä kuinka hänen armeijansa lyötiin. Melkor vapisi valta istuimellaan, sillä hän ei voinut kuin odottaa Lännen Armeijan löytävän hänet. Melkor otti valmiiksi miekkansa johon oli upottanut viimeiset pahuuden rippeensä.
Valar etsivät Morgothia. He tutkivat kaikki rakennukset ja kaivot.
He joutuivat vielä kokemaan pientä vastarintaa Melkorin linnoituksen
porteilla, mutta se kukistettiin nopeasti. Viimein Lännen Armeija oli linnoituksessa. He etsivät ja löysivätkin pian mustat portit.
Melkor kuuli porttiensa natinan ja ryskytyksen.
Sieltä ryntäsi sisään Valar ja he olivat kauheissa muodoissa.
Melkor kohotti miekkansa ja taas Tulkas astui esiin. Hän kävi taistoon Morgothin kanssa ja Valarin muodostamassa kehässä he kaksintaistelivat. Melkor oli kuitenkin heikko ja Tulkas selätti hänet. Aulë oli takonut kahleet ja niihin Melkor sidottiin.
Häntä lähdettiin viemään pois, kohti Ajattomia Saleja.
Melkor kulki Valarin kehässä ja sitten tulivat valtaisat Lännen Joukot. He marssivat ylväästi portaita, mutta suru heitä painoi kumaraan, Arda oli verentahrima ja siinä ei mikään elävä voinut asua.
Saapuivat ikuisuuden kestävän ajan jälekkn Ajattomiin Saleihin.
Melkor vietiin Erun valtaistuimen eteen ja muut levittäytyivät siihen ympärille. Eru nousi ylös ja niin vihainen hän oli, ettei kukaan häneen uskaltanut katsoa, vaan kaikki kumarsivat nöytästi hänen edessään.
Melkor ei pyydellyt anteeksi antoa, sillä hän seisoi röyhkeästi Erun edessä ja katseli Häntä.
" Melkor, ennen minun valariani. Sinä olet aiheuttanut tuhoa ja sotaa. Sinua en voi enää armahtaa. Melkor, haltian nimeämä Morgoth, sinut on tuomittu kadotukseen ja sinua ei Ole" näin lausui Eru ja Melkor ei edes ehtinyt huutaa kun hän paloi pois ja mitään ei jäljelle jäänyt mitään . Pahuus oli tuhottu ikuisiksi ajoiksi.

Kauhistuivat Erun Lapset, kun tälläinen tuomio oli Melkoria kohdannut, eivätkä he nousseet ylös. Eru katseli heitä ja pyysi heitä nousemaan, sillä he eivät olleet tehneet mitään pahaa.
Manwë ja Varda nousivat ensimmäiseksi ja he ymmärsivät Erun tarkoituksen. He alkoivat laulaa, aluksi hyvin hiljaa, mutta se voimistui koko-ajan.
Vähitellen muutkin valar liityivät lauluun ja pian kaikki Erun Lapset lauloivat Erun edessä. Eru ei ollut antanut heille sävel aiheita , vaan he lauloivat itse, jokainen omaa säveltään. Jokainen, pienikin
hobitti lauloi jotain mukaan. Laulu ja siihen mukaan tullut soitto pysyi rytmissään, eikä siinä ollut riitasointuja. Soitto oli välilä hyvin hiljaista ja välillä se vavahdutti Saleja.
Eru kuunteli tyytyväisenä Lastensa laulua ja sitten hän antoi Laulun muuttua Olevaksi. Kaukana Ajattomista Saleista näkivät Erun Lapset Soiton muuttuvat Olevaksi. Siinä missä ennen oli Arda, oli nyt suurempi maa ja kauniinpikin. Se oli täydellinen maa, sellainen kuin edellisen Ardan olisi kuulunut olla. Uuten ardaan oli pieninkin olento antanut jotakin hyvää, oli se sitten kasvi tai vain pilvi.
Erun Lapset katselivat siten ihastellen, etteivät pystyneet puhumaan. Eru sanoi heille "Te olette luoneet itsellenne uuden kodin. Voitte laskeutua sinne asumaan ja elää onnellisesti"
Lapset näkivät portaiden lakeutuvat Uuteen Ardaan ja olivat jo kääntyneet lähtetään valarin johdolla, kunnen eräs ihmisen polvistui Erun eteen. "Herra, onko tässä maassa kaikki kuin ennenkin? Asuvatko valar ja haltiat kauniissa maassa, jossa mikään ei kuole? Olemmeko me ihmiset edelleen heikkoja ja elämme mailla, jonne muut eivät jaloillaan tahdo astua? Saavatko valar ja haltiat nauttia kauneudesta??" näin tämä ihminen puhui.
Eru kuunteli häntä ja ymmärsi. Edellinen maailma ei ollut reilu, siksi ihmisten oli helppo mennä pahan puolelle. Haltiat olivat ennen saaneet nautti aikuisesta loistosta ja kauneudesta, kun ihmisten kauniit rakennukset joskus tuhoutuivat. Eru ymmärsi, että ihmisillä oli nyt hätä, jos he taas joutuisivat olemaan kuin ennen, heikkoja ja kuolevaisia.
Hän näki myös kääpiöiden ja hobittien katsovan häntä anovasti.
"Minä ymmärrän miltä teistä tuntuu ja siksi olen päättänyt antaa teille kuolemattomuuden ja ketään ei enää eristetä jostain kauniista ja ihanasta!" Eru heilautti kättään ihmisiä kohti ja alkoivat hehkua kevyesti. Hehku kesti vain hetken, kun he jo olivat normaaleja. Vanhat olivat kuitenkin muuttuneet nuoriksi ja kaikki olivat noin 20-30 vuotiaan näköisiä. Hobitit ja kääpiötkin olivat muuttuneet. Mutta haltioitten kaltaisia he eivät olleet. Hobitit olivat edelleen pieniä ja eivät kovinkaan kauniita, kääpiöillä oli parta ja mieltymys rikkauksiin ja ihmiset saattoivat edelleen joutua ahneuden pauloihin.
Ihmiset iloitsivat ja sitten oli aika lähteä kohti uutta kotia.
Portaille asettuivat riviin Manwë valarin puolesta , Finwë haltiain joukosta, Aragorn toinen ihmisistä, Durin kääpiöistä ja Frodo ja Samwais tulivat molemmat hobittien puolesta.
Yhtä aikaa astuivat nämä eri kansojen edustajat portaille ja heidän jälkeensä muut Erun Lapset sulassa sovussa keskenään.
He kulkivat uuteen Ardaan ja elivät onnellisesti ilman sotia, sillä Toinen Soitto oli ollut täydellinen.

The End

Tässä se nyt oli. Teen tähän vielä epilogin selventämään joitakin yksityiskohtia.
 
Jee. Mahtava tarina. Haluaisin luke sinulta joitain muitakin tarinoita Tolkienin maailmasta. Minä tykkäsin. Tosin tuo loppu, ei ollut minun mieleen, mutta sinähän sen kirjoitat.
Sinä osaat kyllä kirjoittaa. Tuolla lopussa oli pari kirjoitusvirhettä, mutta kaipa sinä ne pikapuoliin korjaat. Hieno tarina. :)
 
He kulkivat uuteen Ardaan ja elivät onnellisesti ilman sotia, sillä Toinen Soitto oli ollut täydellinen.

Tuosta tykkäsin, etenkin "sillä Toinen Soitto oli ollut täydellinen"- kohdasta. Se jotenkin 'kasasi' tarinan yhteen ja lopetti kauniisti.
Muutenkin tarina oli onnistunut, hienosti nykypäivää sekä Keskimaata sekoitettuna. Hyvin oli myös keksitty ihmisten (+hobitit ja kääpiö) pyytö saada elää yhdessä haltioiden ja valarin kanssa.
Hieno tarina!
 
Minäkään en varsinaisesti erityisemmin nauttinut ihmisten, hobittien ja kääpiöiden kuolemattomuudesta. Jotenkin tuli olo että nyt kaikki ovat haltioita. Mikä ei minusta olisi hyvä, koska erillaisuus katoaa...
Siis tämän sanon vain omana mielipiteenäni, muuten olen nimittäin pitänyt erityisen paljon koko tarinasta! Ja loppu osuus oli muuten hyvä, mutta tuo "armopala" kuolevaisille jotenkin vain ei miellytä minua.
Loppu lausahdus oli myös minun mieleeni!

Muista, että on mahdotonta miellyttää kaikkia joka asiassa! Jos joku tekisi täydellisen tarinan, niin mitä iloa olisi enää lukea muita! :D

Nyhh, nyt se tarina loppui (tai ilmeisesti vielä epilogi tulee, mutta sitten...)! Mitäs nyt sitten? Sinun pitää kehittää uusi!

En jaksanut kirjoitus virheitä tai muita katsella, kun ne eivät oikein ole minun alaani, joten en edes yritä korjailla.
 
Eivät ihmiset (tai hobitit ja kääpiöt) olleet kuin haltioita, vaikka muuttuivatkin kuolemattomiksi. Muutin nimittäin hieman tarinaa (siskoni pakotti) ja nyt se on hieman selvempi sen muodonmuutoksen kohdalla.
 
No siis en tarkoittanutkaan että heistä tulisi haltioden näköisiä tai muuta, vaan ihan yleisesti tuo kuolemattomuus ei ollut minun mieleeni. Olkoonkin että nyt kaikki ovat sen suhteen tasavertaisia, mutta silti se on edelleen se AINOA miinus puoli tuossa tarinassa! Vaikkakin hyvin keksitty miinus! :lol:

Mutta jokaisella tarinalla on oma miinuksensa ja kuten jo sanoin, kaikkia ei voi miellyttää kaikessa! Ota nämä kehuina ja minun henkilökohtaisina mielipiteinä, koska sellaiseksi sen yritän muotoilla vaikka en onnistuisikaan.

Tahdon kuulla lisää tarinoitasi! Olen edelleen suuri fani! :D
 
Itse asiassa ihmisistä, hobiteista ja kääpiöistä saattaa oikein hyvin tulla kuolemattomia Uudessa Ardassa. Dagor Dagorath on käytännössä suoraan Ilmestyskirjasta, Harmagedon sovellettuna Tolkienin luomaan kuvitteelliseen maailmaan. Ilmestyskirjan mukaan hyvisten tuhottua pahikset viimeisessä taistelussa syntyy Uusi Maa, jonne laskeutuu Taivaasta Uusi Jerusalem. Siellä kaikki kuolleista heränneet hyvikset saavat elää onnessaan iankaikkisesti. Ja kyseessähän ovat nimenomaan ihmiset, jotka tunnetusti ovat kuolevaisia. Niinpä olisi ihan loogista, että myös Uuden Ardan kuolleista herätetyt asukkaat olisivat kuolemattomia, niin ihmiset, haltiat, kääpiöt kuin hobititkin. Ihmisten Kohtaloonhan kuuluu nimenomaan se, että kuoleman jälkeen purjehditaan Jonnekin odottamaan Dagor Dagorathia. Jos sen jälkeen kuollaan uudestaan, minnekäs sitten purjehditaan? Vai lakataanko vain olemasta? Kuulostaa liian epäkristilliseltä Tolkienille.

Tämä on niin kiinnostava aihe, että laitan siitä viestin Ardaan, jossa siitä voi keskustella. :)
 
E minäkään Ilmestyskirjan jutuista tiennyt, mutta siis voihan olla että samanlainen idea Tolkienillakin olisi ollut Dagor Dagorathista jos ei olisi sitä hyllänyt, mutta siis minua ei ajatus miellytä. (En nyt laita tätä Ardaan kuitenkaan, kun liittyy edelleen tarinaasi jollain tavalla) En tiädä mitä meille kuoleman jälkeen käy, tai mitä Ardassa kävi, ja vaikka odottelisimme jossain välitilassa ja sen jälkeen taas eläisimme, niin en jotenkin osaa ajatella kuolematonta elämää. Ikuisuus kuullostaa todella pitkältä ajalta elää. Tietysti jos se olisi nytkin normaalia niin eihän sitä näin ajattelisi, mutta.
Jos lämä jatkuisi muuten ihan ennallaan (kuten ilmeisesti Arenelin tarinassa) niin sitten...
Vai mitä että puhuin itseni pussiin? Damned... En osaa ilmaista itseäni!
 
Minulla olisi pyyntö koskien tarinaani. Voisiko joku kääntää sen englanniksi??
Siis koko tarina enkuksi. Itse en osaa englantia vielä tarpeeksi hyvin ja meillä on kotona vain englanti-suomi sanakirja (
Kiitos jos joku suostuu!
 
Luulin jo kirjoittaneeni tänne, mutta muisti näköjään pettää. Yhdistit loistavasti Tolkienin maailmaa ja nykyaikaa mitä näköjään onkin jo kehuttu täällä kovasti. Pidin tyylistäsi, se sopi loistavasti tälläiseen tarinaan, kaunista ja runollista. Ja tuo loppulause "sillä toinen soitto oli ollut täydellinen" on upea, se todella lopettaa tarinan kauniisti ja sopii muuhun tyyliin loistavasti. Tälläistä tarinaa ei ole mitenkään helppo kirjoittaa, olla yhtä aikaa uskollinen Tokienin maailmalle ja kerronalle ja tuoda kuitenkin mukaan myös omia ajatuksia ja nykyaikaa. Toivottavasti jatkat kirjoittamista, lukisin mielelläni lisää tekstejäsi minäkin.
 
Luin nyt KOKO tarinan vielä alusta loppuun. Mahtavaa! Pidin myös lopusta, sillä se oli jotenkin Tolkien-henkinen. Toivottavasti et pahasti mennyt tuota loppua hiomaan. Ja nyt olen sanaton... :D

Lisää samankaltaisia tarinoita tulossa?
 
Ah, loistava tarina, ihan mykistävä.
Muutama kirjoitusvirhe pisi silmään, mutta eiväthän ne tarinan kulkuun mitenkään vaikuttaneet.

Jos muuten tarvitset betareaderiä, niin voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi (jos siis edes haluat, että joku oikolukee tarinasi).
Itsellänikään ei taida kielitaito aivan riittää koko tarinan kääntämiseen englanniksi.
 
Tuo kääntäminen tosiaan kuulostaa hankalalta. Itse olen vasta lukenut joitakin tarinoita englanniksi ja silti muutama sana jää pimentoon ja muutama täytyy sanakirjasta välillä katsoa. Toivottavasti joku on virtuoosi siinä hommassa. :?
 
Kerrankin runo

Olen kirjoittanut tarinan, mutta en runoa. Olihan Berenin ja Luthieninkin taru "laulu", Leithianin Laulu.
Päätin jostakin syytä tehdä Dagor Dagorathin runona. Tässä se on

Maata hallitsi ihmisten rotu, ahne ja viekas kuin kettu.
Ei armoa kansoille , eläimille muille, vain itseään ajattelee.
Löydä ei lohtua Ardasta avari, hoppeli, kääpiökään.
Sodan sytytti kuolevaisten ahneus, tuhoon se sysätään.

Melkor se yksin Tyhjyydessään, ilkeyksiin kääntyy mieli.
"Ihmisten avulla itseni vapautan, sitten on aika mun"
Avari apua Mahtavilta pyysi, ehkä he kuulevat sen.
" Ihmiset Ardan tappaa voivat, tarvitsen apua sun"

Tiennyt ei haltian kansa, että valarilŽ on tieto.
Melkorin vapauttaa pahuuden voimat , sallia sitä ei voi.
Mutta myöhässä oli valarikin, Morgoth vapaana on!
Ihmisten mieliin tunkee jo hän, voih! apu tulla jos vois.

Lännen Armeijat sotaan nyt lähtee, torvet tuolla jo soi.
Ardan kansojen avuksi saapuu, riemuitkaa hoppelit hei!
Haltiat, kääpiöt , hobitit, ihmisetkin ilolla vastaan jo ottaa.
"ajakaa pois, pahuutta olla ei soisŽ"

Taisteluun kauheaan armeijat vei, tappion hyvät jo kärsii.
Kummasti uusi torvi jo soi, kuka kumma tulossa on?
Haltia-armeija suuri ja mahtava , kaarista Salien asteli.
Avuksi kansojen tuli kernaasti, paho mene jo veks!

Ei taistelu tauonnut hetkeksikään, Lännellä ylivoima.
Silti jotain viel tarvittais, oisko se kuolevainen?
Silloin saapuu ihmisten laivat, tulevat Yön Ovista pois.
Kuninkaat miekkansa näyttää!

Pahuus se pakoon pötki, hurrasi koko kansa.
Nyt viel ratkaistava olisi Lapsien kohtalo, mitä se Eru
tahtoo? Portaat Ajattomiin Saleihin kulki ja kansat niitä astui.
Mitä tuo visiitti tullessaan, sitä tiedä en?

Eru vangitun Melkorin surmas rauha on maas.
Miksi ei soitto jo ala? Hetkessä puhkesi raikuvat kuorot
ja orkesteri mahtavin! Toinen soitto täytetty ja ehompi
Arda on.

Ihmiset tahtoivat Ardassa tasajakoa, ei haltiat ainoat elävät.
Kuolevaisuuden Eru pois heitti, hyppikää hoppelit hei!
Astuivat alas Saleista Lapset ja sovussa kaikki ryhtyivät elää.
Hautaa kääpiökin kirveesi!


Huh huh! Olin vähän humoristinen ja toivon ettei kukaan ota runoa kunnianloukkauksena arvoisaa Kirjailija Tolkienia kohtaan
(levätköön rauhassa).
 
Kunnianluokkaus? Kenelle? Eikä ole!
Hyvä ja hauska idea tuo runon teko samasta aiheesta. Kekseliäisyyttäsi olen aikaisemminkin ihmetellyt/kehunut.
Sanon kuitenkin nyt tähän vain, että "Ihan hyvä". Runo oli sinänsä hyvin kirjoitettu, mutta kalpenee hieman (tai enemmänkin) alkuperäis tarinan rinnalla! Tämä voi johtua siitä, että pidin niin paljon tuosta tarina versiosta enkä oikein ole runo ihmisiä muutenkaan. :D
 
Ylös