Tarot-kortit

Telimektar

Fundamentalisti
kielo (itsensä esittelyetjussa) sanoi:
[pidän] tarot-korteista.

Omistatko itse tarot-kortit tai onko sinulla jokin suosikkipakka jonka haluaisit hankkia?
(Itse pitäisin luultavasti 1700-luvun Marseille-tarotien tyylisiä kortteja autenttisimpina jos asialla nyt olisi väliä.)
 
Telimektar, itseltäni löytyy Aleister Crowleyn Thoth Tarot-kortit(sekä niiden opastuskirjanen). Olen kokeillut aiemmin myös ihan klassisia tarot-kortteja. Luonnollisesti Crowleyn kortit tuntuvat tällä hetkellä omimmilta, kun ne ovat päätyneet itselleni : ) Taidan myöhemmin hankkia muitakin pakkoja kunhan noista selviän(lue: on tarpeeksi varaa hankkia). Enkelikorttejakin olisi mukava kokeilla..

Isilmírë, nuo kissa-tarot-kortit ovat ihan ylihauskoja ja suloisia!
 
Kas tässä uusi tarot-keskustelu, vualaa ja silvuplee. Edelliset viestit on siirretty tähän Itsensä Esittely-Ketjusta.

Tikillä on myös ulkomailta ostettu korttipakka, jossa on sekä tarot-kortteja että neljän maan numeroituja pelikortteja. Ikään kuin niillä voisi pelata jotakin korttipeliä, vai ovatko pelikortitkin ennustamista varten?
 
Voi Tik ihanuutta ja kiitos aivan valtavasti keskusteluaiheen järjestämisestä! Nyt olen kyllä mielissäni, kun saa lukea muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä asiasta :) Olen törmännyt kyllä moniinkin ihmisiin, joiden mielestä se on täyttä huuhaata. Otan kyllä itsekkin kyseisten korttien tulkitsemisen pilke silmäkulmassa, mutta niiden takia en menisi mitään elämäntapamuutosta tekemään, vaikka niissä lukisin suoraan niin. Mitäs mieltä muut ovat?

Ihan tavallisia pelikortteja pystyy käyttämään ennustamiseen, jos vain tietää miten käyttää niitä. Omasta mielestäni niistä ei kuitenkaan löydy Suurten Salaisuuksien kortteja eli esim. Erakkoa, Kuolemaa, Tornia jne(ellei sitten jätkä, kuningatar ja kuningas ole niiden vastineita). Mutta onko nämä sitten vastineita hovikorteille? Voi olla.

Mutta siis, tarokkihan oli luultavasti aikojaan kolmen kortin korttipeli, josta se on sittemmin laajentunut ja saanut eri variaatioita. Eli kai tarot-kortteja voi huoletta käyttää pelaamiseenkin, jos haluaa tai uskaltaa. Ellei sitten ole turhan taikauskoinen ; )
 
Minultakin löytyy kahdet tarokit. Toisista ei ole mitään havaintoa jotta mikä pakka on kyseessä. Niiden mukana tuli kirja, jossa neuvotaan korttien tulkitsemista, muttei tuossa mielestäni mainita sitä, mikä pakka se olisi. Toiset ovatkin sitten tänne hyvinkin sopivat, TSH-tarokeista on kyse :)

En ole mitenkään erityisen vakuuttunut siitä, että kortit tietäisivät tulevasta sen enempää kuin minäkään. Korttien lukeminen on tosin ihan mielenkiintoista, en vain harmikseni muista kuvioita ja korttien selityksiä ulkoa, jolloin tulkinnassa on pakko käyttää apuna kirjaa (joka taasen karsii mahdollista tunnelmaa). Tiedän erään henkilön, joka uskoo minusta kortteihin aivan liikaa. Itse en jaksaisi kokea mielenjärkytystä mikäli kortit lupaavat jotain "väärää".

Telimektar, minä olen ollut siinä käsityksessä, että Marseille-kortit ovat 1400-luvulta? Tämä tietosi näyttäisi kumoavan sen, tahi sitten samaa nimeä kantavia pakkoja on tehty erilaisia eri aikoina?
 
Tik sanoi:
Tikillä on myös ulkomailta ostettu korttipakka, jossa on sekä tarot-kortteja että neljän maan numeroituja pelikortteja. Ikään kuin niillä voisi pelata jotakin korttipeliä, vai ovatko pelikortitkin ennustamista varten?
Kuten jo todettinkin, tarokkikortit ovat alkujaan pelikortteja. Tuolta löytyy sääntöjä eri tarokkipeleihin. Itse en ole pelaillut, mutta kortti- ja lautapeliguru Mikko Saari kehuu kirjassaan Tarotista Texas Hold´emiin - 600 vuotta korttipelejä tarokkeja korttipelien kuninkaiksi ja manailee nykyistä tilannetta, jossa niitä käytetään pääasiassa ennustukseen.
 
Anewielh sanoi:
Telimektar, minä olen ollut siinä käsityksessä, että Marseille-kortit ovat 1400-luvulta? Tämä tietosi näyttäisi kumoavan sen, tahi sitten samaa nimeä kantavia pakkoja on tehty erilaisia eri aikoina?

Tietojeni mukaan pakkoja on kyllä ollut useita tai ainakin useamman eri miehen toimesta toteututt jossain määrin sama pakka. Vanhin Marseille-pakka oli muistini mukaan 1600-luvulta, mutta parhaat ja tunnetuimmat taitavat löytyä 1700-luvulta. 1400 -luku taas määritelleen Tarot-korttien nykyisen kantamuodon syntymäajankohdaksi. Ja kortithan olivat nimenomaan silloin pelikäytössä. Ennustuskäyttöön ne ilmeistyivät tunnetusti vasta 1700-luvulla.

Korjatkaa jos olen väärässä (joka voi olla hyvin mahdollista, enhän edes omista Tarot-kortteja. Marseille-pakka kyllä kelpaisi :))
 
Epäilykseni kasvaa, josko tuo kirjani on sitten täysin väärässä. Mikäli en ole ymmärtänyt ilmaisua "in the mid-fifteen century" väärin, tämä väittää ensimmäisten Marseille-korttien olevan tehty 1400-luvulla, "made from the woodblock prints".
Renard Le Contrefait olisi suunnitellut ensimmäiset kortit (tai ainakin jonkinmoiset luonnokset (ei siis Marseille-kortteja) vuosien 1328 ja 1341 välillä.

Korttien alkuperästähän on paljon teorioita, yksi esimerkiksi käsittää asian niin, että romanit toivat nykymuotoiset kortit Eurooppaan tullessaan, toinen teoria uskoo korttien olevan lähtöisin Egyptistä. Onko teillä kertoa lisää moisia teorioita?
 
Höm höm. Voi toki olla, että tarottejen syntykoto onkin Marseille, mutta ennustus tarkoitukseen kortteja kyllä on käytetty vasta paljon paljon myöhemmin kuin 1400-luvulla. Alkuperästä toki liikkuu monenmoista huhua, mutta epäilisin, että moni näistä on keksitty vasta ennustustarkoituksen jälkeen. Luultavasti ne ovat aluperin olleet vain ihan tavalliset pelikortit, ilman että niihin on liittynyt minkäänsortin mystisiä voimia. (Wikipedia tarjoaa ennustuskäytöstä tämmöisen huomautuksen: "Varhaisin yksiselitteinen tieto tarokin käytöstä ennustamiseen on 1700-luvun puolivälistä")

Tarot-korttejen alkuperäksihän on sanottu myös mm. että ne olisi luotu juutalaisten toimesta Raamattua ja Kabbalaa apua käyttäen. Kuka nyt sitten uskoo mihinkin, mutta Egypti kuulostaa varsin varteen otettavalta lähteeltä korteille (jotka on alunperin maalattu puulastuille?). Eihän niitä Egyptissä varmaankaan ole ennustukseen käytetty, ihan tavallisia pelikortteja, siltikin, olisihan se upeaa jos niin vanhat kortit olisivat kyseessä (jos vaan vielä löytäisi alkuperäiset kortit jostakin ja niitä alettaisiin tuottamaan). Ei tietty perintäisiäkään pelikortteja saa halveksia, ulottuuhan niidenkin historia kauas aina muinaaseen Kiinaan asti.
 
Anewielh sanoi:
Renard Le Contrefait

Tämä viitannee tämännimiseen 1300-luvulla kirjoitettuun romaaniin, jossa jonkinlaiset pelikortit ilmeisesti esiintyivät? (Renard-tarinoista esim. sivulla www.bookrags.com/tandf/renart-roman-de-tf/)

Omat tietoni tarotien historiasta perustuvat lähinnä Brian Innesin teokseen "The Tarot", joka tuntuu asialliselta mutta on jo vuodelta 1977. Ereinionin antamat linkit näyttävät hyvin suositeltavilta.

Minua miellyttää klassinen Marseille-pakka, koska se esittää tiivistelmän myöhäiskeskiajan ja uuden ajan alun symbolimaailmasta paaveineen, keisareineen ja antiikin mytologian lainauksineen. Kuvien ei tosin tarvitse olla suttuisia, niinkuin ne näissä vanhanmallisissa pakoissa usein painolaattojen kulumisen vuoksi olivat. Klassiset kortit tuntuvat myös hankalan isoilta ja kömpelöiltä (nehän ovat standardipelikortteja isompia), niinpä esimerkiksi Fournier-kustantamon "Mini tarot de Marseille" saattaisi olla minun valintani. (Klassisen kristinuskon kannattajana en tietenkään käyttäisi taroteja ennustamiseen :wink: ).

Useimmat okkultistien 1800- ja 1900-luvulla taroteihin tekemät "parannukset" ovat minun näkökulmastani huononnuksia. Kun esimerkiksi naispaavi on muutettu korkeaksi papittareksi, niin on poistettu tähän korttiin alunperin liittynyt asioiden nurinpäin kääntämisen idea.

Jos perinteisiä symboleita muutetaan, niin silloin minua miellyttäisi ehkä jonkinlainen nykyaikais-realistinen kuvamaailma. Ainakin Gina M. Pacen "Pagan tarot" näyttää netistä katsottuna viehättävältä. Siinä siis esiintyy 2000-luvun amerikkalaisia kaupunkinoitia arkiympäristössään. (www.aeclectic.net./tarot/cards/pagan-tarot/)
 
Kuten sanottua, en luota kovinkaan tuohon kirjaan, joten paljon mahdollista tuo romaani-juttu. Onneksi en ota tätä aivan kovin vakavasti, tai "maailmani voisi olla luhistumaisillaan" kun nyt kovasti näyttää siltä että kirjan tosiksi väittämät asiat ovatkin väärässä :D

Itse tykkäisin enemmän vähän isommista korteista, molemmat omani ovat tavallisten pelikorttien kokoiset. Isommat tuntuisivat hieman "juhlallisemmilta".
 
Telimektar sanoi:
(Klassisen kristinuskon kannattajana en tietenkään käyttäisi taroteja ennustamiseen :wink: ).

Tuo sivulause pisti silmääni, vaikka et ilmeisesti hirveän vakavaksi kommentiksi tarkoittanutkaan. Minua kiinnostaa miksi näin?
Oletko muuten tullut ajatelleeksi kuinka paljon joissain Tarot-korteissa on itseasiassa kristillisiä symboleja ja merkkejä? :)

Ja niin, olen itsekin kristinuskon kannattaja ja kuulun kirkkoon, mutta käytän silti tarot-kortteja.
 
Toisaalla Telimektar mainitsi, ettei hän lähiaikoina paljoa ole keskuudessamme. Itse epäilen, että hän on Lehdossa sisimpäänsä sulkeutuneena ja tulee ulos vasta kun on ansainnut sauvansa. Niinpä pistän oman asiantuntemattoman lusikkani soppaan ja arvelen, että Telimektar viittasi jyrkkään dualismiin klassisesta kristinuskosta puhuessaan. Silloin yliluonnollisilla ilmiöillä on vain kaksi vaihtoehtoista lähdettä: Jumala tai Saatana. Jos ennustus ei ole lähtöisin Jumalasta, niin se on Saatanasta. Muita vaihtoehtoja ei jyrkkä dualismi tunnusta. Kristalliin katsomista, henkien kanssa kommunikoimista ja tarot-korttien käyttämistä on perinteisesti pidetty epäkristillisinä, joten klassisen kristinuskon kannattaja ei turvaudu niihin kuolemattoman sielunsa turmion pelossa. Hän ei väitä, etteivätkö ne toimisi tiettyyn rajaan asti. Hän vain sanoo, ettei niitä pitäisi käyttää.

Kristillisten symbolien esiintymisen tarot-korteissa klassisen kristinuskon kannattaja kuittaa suden esiintymisenä lampaan vaatteissa. Silloin kun Lapissa noitarummun hallussapidosta saatettiin langettaa jopa kuolemantuomio, muuan rysän päältä kiinni jäänyt lapinnoita pystyi oikeudessa antamaan kristillisen tulkinnan lähes jokaiselle rumpunsa kalvoon piirtämälleen symbolille :) En muista, upposiko selitys tuomariin.

Oma näkökulmani niin klassiseen kristinuskoon kuin muihinkin yliluonnollisiin ilmiöihin on ateistinen ja skeptinen.
 
Pagba sanoi:
Niinpä pistän oman asiantuntemattoman lusikkani soppaan ja arvelen, että Telimektar viittasi jyrkkään dualismiin klassisesta kristinuskosta puhuessaan. Silloin yliluonnollisilla ilmiöillä on vain kaksi vaihtoehtoista lähdettä: Jumala tai Saatana.Jos ennustus ei ole lähtöisin Jumalasta, niin se on Saatanasta. Muita vaihtoehtoja ei jyrkkä dualismi tunnusta. Kristalliin katsomista, henkien kanssa kommunikoimista ja tarot-korttien käyttämistä on perinteisesti pidetty epäkristillisinä, joten klassisen kristinuskon kannattaja ei turvaudu niihin kuolemattoman sielunsa turmion pelossa. Hän ei väitä, etteivätkö ne toimisi tiettyyn rajaan asti. Hän vain sanoo, ettei niitä pitäisi käyttää.
Pagban mainitsema dualismi on ainakin jyrkässä muodossaan kyllä lähempänä reformoitua kristillisyyttä kuin klassista kristinuskoa. Itse sanoisin, että viimeksimainitun kannattaja voi pitää niitä sekä toimimattomana hömppänä (jolloin niiden ongelmana ovat ensisijaisesti valheellisuus ja toissijaisesti se, että neuvon kysyminen korttipakalta menee aika helposti 1. käskyn rikkomiseksi) että toimivana, mutta pahana asiana.

kielo sanoi:
Oletko muuten tullut ajatelleeksi kuinka paljon joissain Tarot-korteissa on itseasiassa kristillisiä symboleja ja merkkejä? :)
Miksi ihmeessä ei olisi? Nehän ovat keskiajalta peräisin olevia pelikortteja, ja kristillisessä ympäristössä oli vallan luontevaa käyttää kristillisiä symboleita. Mutta ei kai symbolien kristillisyys ole mikään osoitus mihinkään suuntaan siitä, onko joku asia kristillinen vai ei? Muutenhan Musta Raamattukin olisi hyvin kristillinen kirja, kun puolissa sen loitsuista tehdään manauksia Herra Sebaotin nimeen.
 
Pagba sanoi:
Toisaalla Telimektar mainitsi, ettei hän lähiaikoina paljoa ole keskuudessamme. Itse epäilen, että hän on Lehdossa sisimpäänsä sulkeutuneena ja tulee ulos vasta kun on ansainnut sauvansa.

Hiukan tuohon suuntaan. En ole aivan noin pitkällä, mutta lähivuosina häämöttävään initiaatioon valmistautuminen vaatii paljon aikaa.

Kielolle taas covenveljet jo vastasivatkin puolestani. Tarkoitin vain väljästi kirkkojen perinteistä ennustamiskieltoa, jonka eri vivahteisista perusteluista joskus myöhemmin. Mutta parhain päin tulkiten tarotkorttien luentaa voi pitää jonkinlaisena projektiivisena psykologisena testinä, joka hyödyllisellä tavalla selventää ihmisen itseymmärrystä.
 
Ereinion sanoi:
kielo sanoi:
Oletko muuten tullut ajatelleeksi kuinka paljon joissain Tarot-korteissa on itseasiassa kristillisiä symboleja ja merkkejä? :)
Miksi ihmeessä ei olisi? Nehän ovat keskiajalta peräisin olevia pelikortteja, ja kristillisessä ympäristössä oli vallan luontevaa käyttää kristillisiä symboleita.

Pahoitteluni, että minulla on unohtunut vastata tähän. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Mutta tosiaan, ihmettelin tuota kristillisten symbolien laajuutta korteissa sen takia, sillä ainakin itselleni tarokki-korttien ympärillä pyörii melko okkultistinen käsitys ja tunnelma. Tai ainakin minulla on aiemmin ollut sellainen käsitys. Siksi itsekin hämmästelin korttien kristillisyyttä ensimmäistä kertaa tutustuessani kortteihin.
 
Toisaalta kristilliset kirkot ovat käsittääkseni aikojen kulussa omineet melkoisen määrän symboleja, joilla ei alkujaan ollut mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Esimerkiksi erilaisia ristikuvioita on käytetty maailman sivu mm. auringon symboleina.
 
Ylös