Tekniset vimpaimet miiteissä

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Tämä on vähän tämmöistä kokoamista asioista, joita voin (ja jaksan) kuljettaa mukanani miitteihin. Tarkoituksena lähinnä se, että tietää mitä mahdollisuuksia löytyy. Näistä on mahdollista yhteisesti hyötyä miitin aikana.

  • Projektori (HDMI- ja VGA-liitännät)
  • Pienet kaiuttimet
  • Jatkojohtoja
  • Wii U
  • Mikrofoni
  • Jaettu netti (Tom Bombadil)
  • 27" näyttö (= TV + kaikki oleelliset liitännät)

Kaikkea en kerralla kyllä yhteen miittiin ole ottamassa ja projektori taitaa kyllä syödä kokonaan tarpeen näytön rahtaamiselta, mutta projektorin pieni koko taas mahdollistaa sen, että voisin kuljettaa mukana ainakin yhden jatkojohdon enemmän. Valkokangasta minulla ei ole enkä ole sellaista hankkimassa.

En tiedä miten paljon väellä on halua nauhoituksille, mutta mikrofonini riittänee nauhoittamaan kuuntelukelpoista materiaalia. Eli laulut ja puheet olisi haluttaessa mahdollista taltioida. En ota mikrofonia matkaan ellei sitä kohtaan osoiteta kiinnostusta.

Wii U:n rahtaamisessa pitäisi jaksaa itselläni muistaa jättää se pois joistakin miiteistä, ettei tule liian automaatiolla matkaan. Ainakin Vuosijuhlamiitti ja The Miitti ohjelmaa sisältävinä miitteinä pitäisi jättää Wii-vapaiksi.

Hajatelmia näistä asioista saa heitellä ilmoille. Tekniikkanörtti kiittää ja kuittaa.
 
Vanhoja Konnunpändin taltiointeja on ainakin ollut hauska kuunnella ja minusta olisi hienoa saada joitakin esityksiä taltioitua. Kannatan siis ainakin musiikillista ohjelmaa sisältäviin miitteihin kyseisen tarpeiston raahaamista edes sillointällöin. Muutamien vuosien päästä noilla esityksillä on varmasti jo joillekin nostalgistakin arvoa.
 
Mikrofonilla taltioiminen vaatisi vähän harjoittelua, koska en tiedä miten laajalta alueelta se nappaa hyvin ääntä ja kannattaako se esim. sijoittaa esiintyjien etu- vai takapuolelle. Eli varmaan pitäisi sitten laulujen harjoittelun yhteyteen ottaa myös nauhoittamisharjoittelua, jos ei minun niin jonkun kiinnostuneen toimesta.
 
Se riippuu paljon mikistä. Minulla on kondensaattorimikrofoni, joka on kohtalaisen herkkä ja nappaa ääntää kohtalaisen hyvin pitkänkin matkan päästä. Dynaaminen mikrofoni puolestaan ei yleensä kerää ääntä ihan niin kaukaa, mutta mahdollistaa paremmin samanaikaisen äänentoiston, koska konkkamikki aiheuttaa herkästi kiertoa, napatessaan äänentoistovälineistä lähtevät äänet. Myös mikrofonin suuntakuviointi vaikuttaa äänennappauskykyyn ja etenkin siihen, mistä suunnasta tulevalle äänelle mikrofoni on herkin. Wikipedia-artikkelista löytyy itse asiassa paljon kaikkea tarvittavaa tietoa moiseen.

Vaikken mikään AV-ihminen olekaan, niin voisin joku kerta ottaa pelit ja pensselit mukaan ihan vaan leikkimielessä.
 
Last edited:
Ylös