The History of Middle-earth

Eli pieni kysymys:
Olen aikeissa tilata noita HoMe:ja ja Suomalaisesta katselin noita kirjoja ja sieltä putkahti eteen History of the Lord of the Rings niminen kirja. Eli siis tietääkö joku mitä osia tuohon kuuluu, kun minä en tyhmänä ymmärtänyt kuuluuko siihen kaikki osat 6-12 vai vain jotkut osat jotka käsittelevät Sormusten Herraa ja sen historiaa? Ja sitten vielä toinen kysymys: olisiko mielestänne järkevämpi tilata osa kerrallaan vai painoksina joissa on monta kirjaa yhdessä?
Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuisi vastaamaan...
 
The History of the Lord of the Rings on History of Middle-earthin alisarja, joka varsinaisesti käsittää osat ainakin 6-8, en nyt ulkomuistista ole aivan kuuluuko 9. osa nimellisesti sarjaan, sen jälkipuolisko kun huitelee jo aivan muissa asioissa. Osat 10 ja 11 käsittelevät Silmarillionin kehitystä lähinnä TSH:n kirjoittamisen jälkeen, osassa 12. syynissä ovat TSH:n liitteet ja joitakin Tolkienin viimeisten elinvuosien tekstejä.

Se on sitten makuasia millaisina paketteina sarjansa haluaa. Kokoomalaitosten kokoaminen taitaa olla kokonaisuudessaan hitusen halvempaa, mutta überpaksujen kirjojen käsittely ja selailu on jokseenkin hankalampaa. Henk. koht. olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni hankkia sarja yksittäispokkareina.
 
Haltiamieli sanoi:
en nyt ulkomuistista ole aivan kuuluuko 9. osa nimellisesti sarjaan, sen jälkipuolisko kun huitelee jo aivan muissa asioissa.

En minäkään, niinpä katson kirjaa itzeään. *Selaa, rapinaa.* Umh, Sauron Defeatedin eli osa yhdeksäisen (kaksiosainen) alaotsikko onkin poikkeuksellisen monimutkainen:

Sauron Defeated : The End of the Third Age (The History of The Lord of the Rings Part IV) : The Notion Club Papers And The Drowning of Anadunê.

Huomata voi vielä, että ainakin minun HarperCollins -pokkarissani (1. ed. 2002) on jopa painovirhe nimiösivulla, alaotsikossa: Anadunê eikä Anadûnê niin kuin olla pitäisi.
 
Ei ole, mutta netistä löytyy pienellä etsinnällä nimimerkin Haltiamieli tekemiä käännöksiä parista hometekstistä, joita voi lueskella niin kauan kuin kirjat on kokonaan kääntämättä. :)
 
Okei, kiitoksia oikein paljon. Enkun taitoni ei vielä ole ihan tarpeeksi hyvä HoME:jen lukemiseen, ja keski-maan historia kiinnostaa tosi paljon :)
 
Uh-oh, nuo Miccohin linkittämät käännökset ovat sitten varsin vanhoja ja jokseenkin nolon heikkotasoisia. Ei siis kannata erityisen kirjallisen korkeatasoista kokemusta odottaa, mutta saahan niistä juonen selville... kaiketi.
 
Ylös