The Kinks

Ereine

Kontulainen
Kuuntelen tällä hetkellä Lolaa ja tunsin tarvetta perustaa keskustelun. Saa nähdä löytyykö ketään aiheesta kiinnostuneita.

Olen ehkä hieman naiivi mutta vasta olen varmistunut siitä mistä Lola oikeastaan kertoo. Toki sitä aiemminkin vahvasti epäilin, mutta luettuani laulun sanat epäilystäkään ei jää (Well I'm not the world's most masculine man / but I know what I am and that I'm a man / so is Lola / Lo lo lo Lola. Lo lo lo Lola). Ihmettelen entistä enemmän miksi Lola oli tunnusmusiikkina jossain Lola Odusogan juontamassa ohjelmassa. Onhan nimi tietenkin sopiva mutta yritetääänkö meille vihjata että Lola Odusoga on transvestiitti? :D

En ole varma miten oikeastaan löysin The Kinksin. Äitini kuunteli heitä nuoruudessaan mutta yhtään levyä ei ole peritynyt niiltä ajoilta. Voi olla että ensimmäisen kerran tietoisesti törmäsin heihin kun Damon Albarn teki Ray Daviesin kanssa uuden version Waterloo Sunsetista.

Waterloo Sunset on yksi suosikkejani, samoin Lola, Sunny Afternoon ja monet muut. Pidän bändistä ehkä heidän englantilaisuutensa vuoksi, musiikki on nokkelaa ja mukana on aavistus dekadenssiä, vähän Oscar Wilden tyyliin. Pidän laulajan äänestä, se ja musiikki muutenkin on tarpeeksi rentoa ja tarvittaessa energistä.
Musiikillinen yleissivistykseni on hieman vajavaista, olen Kinksiä kuunnellut enemmän kuin Beatlesia ja ehkä sen takia pidän heistä enemmän.

Vähän pelkään ettei tämä keskustelu saa suurta osanottoa, mutta ei sitä koskaan tiedä.
 
Yritetään nyt saada edes vähän eloa tähän keskusteluun. :)

Minä olen kuunnellut The Kinksiä todella vähän, Lola nyt on varmasti tuttu kaikille, mutta nimeltä en varmaankaan edes tiedä muita biisejä. Tiedän kyllä, että olen niitä (paljonkin) kuullut, isäni nimittäin on jonkin sortin fani ja aina hiemankin alkoholia ottaessaan alkaa paasaamaan kuinka hieno bändi The Kinks on.

Laulajalla tosiaankin on mukavan kuuloinen ääni, ja se musiikki on sellaista sopivaa. En oikein osaa selittää, vähän samanlaista kuin Supergrass (tai siis ei, mutta mulle tulee näistä bändeistä samanlainen fiilis). Tulee semmoinen positiivinen olo (ei kumminkaan mikään yltiöpositiivinen, hyvän maun rajoissa kuitenkin ;)) ja hyvä meininki. Pitäisi tutustua vielä enemmän. Isä varmaan mielellään auttaisi.
 
No minulla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa tähän keskusteluun, mutta The Kinks on yksi niistä yhtyeistä joista pidän tosi paljon. Itse asiassa kuuntelen sitä tälläkin hetkellä. Beatles on toinen oma suosikkini, ja vaikka näiden yhtäläisyydet taitaa jäädä siihen että kummatkin on englantilaisia, niin kummatkin ovat aivan yhtä hyviä.

Kappaleista mun suosikkeja on Waterloo Sunset, Plastic Man ja Days. Varsinkin vm. on mukavat sanat. Ja Sunny Afternoon on kivan reipas kappale.. olen huomannut hyräileväni sitä työmatkalla viime aikoina.
 
Vertaus Supergrassiin on oikeastaan aika hyvä, Supergrasskin on hyvin englantilainen ja peitellysti vähän härski.
Days ei kuulostanut nimenä tutulta mutta kun kuuntelen sitä nyt muistan mikä se on ja kyllä se aika hyvä on. Kun luen loistavan Kinks-kokoelmani (ei oikeastaan, maksoi aikoinaan 19,90 Anttilassa mutta on tarpeeksi hyvä) takakantta tulee mieleen muitakin hyviä, Tired of Waiting for You, Dedicated Follower of Fashion, Dead End Street ja oikeastaan muutkin. Rakentava keskustelu on vaikeaa minullekin, en ole niin hyvin perehtynyt bändiin, joten mielipiteeni eivät taida olla järin perusteltuja. Yksi ehkä perusteeton mielipide on että Kinks vaikuttaa aika suvaitsevalta (Lolan lisäksi muistakin tulee sellainen tunnelma) ja modernilta, he eivät ehkä ole yhtä avoimesti seksuaalisia kuin Rolling Stones (toinen vähän tuntemani 60-luvun bändi) mutta heidän aiheensa ovat aika erikoisia osittain.

Kun etsin tietoa netistä törmäsin aika outoon tietoon: Kinksin ensimmäissellä Amerikan kiertueella tapahtui jotain ja he saivat neljän vuoden maahantulokiellon, mikä tietenkään ei tehnyt hyvää heidän menestykselleen siitä. Syytä ei ilmeisesti tiedetä.
 
Kinks on kyllä hyvä bändi. Alkutuotannon suorat rokkibiisit kuten "You Really Got Me" ja "All Day And All Of The Night" on klassikkoja, mutta itse tykkään eniten vähän myöhemmistä, yhteiskunnallisemmista kappaleista. Albumeista musta tosi hyvä on Village Green Preservation Society. 70-80-luvuilla Kinks siirtyi enemmän areenarokin ja hardrokin suuntan, ja tuosta kaudesta en kyllä jaksa oikein hirveästi kiinnostua, kun en siitä genrestä muutenkaan piittaa.
 
Ylös