Tolkien fanielokuvat!

Voiko oikeasti pitää paikkansa ettei löydy omaa aihetta fanien luomille Tolkien elokuville kuten The Hunt For Gollum ja Born of Hope?!

Tämähän on huutava vääryys sillä molemmat fanielokuvat on tehty niin suurella rakkaudella ja kunnianhimolla että on vääryyttä mainostaa näitä itsenäisiä mestariteoksia. Muistan joskus kyllä lukeneeni Käärmeestä juttua Hunt for Gollum leffasta mutta kyllähän fanileffatkin sietää saada oman osionsa Tolkien-elokuvat osiossa.

Suosittelen kaikille Tolkien faneille kyseisiä leffoja ja ne voikin katsastaa suoraan leffojen kotisivuilta maksutta.
Itse näin The Hunt For Gollum leffan ekana ja elokuva on koko lyhyehkön kestonsa (alle 40min) todella upeasti tehty ja kosketti suuresti tälläistä vanhaa Tolkien-fania samoin kuin uudempi Born of Hope (68min) joka on indie masterpiece ja oli upeaa nähdä Arathornin tarina hienosti toteutettuna.

Toivon mukaan tulisi enemmän vanhasta ajasta (ennen Hobittia) kertovia fanipätkiä jotka olisivat yhtä laadukkaita ja samanlaisella rakkaudella tehtyjä. Uskon että itse Tolkieninkin arvostaisi tälläistä omistautuneisuutta faneiltaan.

Olisi todella mahtavaa päästä lukemaan muidenkin mielipiteitä näistä kahdesta elokuvasta ja muistakin mikäli semmoisia on jo olemassa tai on tulossa joskus.

http://www.bornofhope.com/
http://www.thehuntforgollum.com/
 
Voi jukra! Tänään juuri katsoin tuon Born of Hopen alun YouTubesta ja tottakai tällainen uskollinen Tolkien fanaatikko innostui! Jos tässä joku päivä ehtisi katsoa koko jutun loppuun...

Hunt for Gollum taasen löytyy jopa FinTvstä josta sen katsoinkin jokunen aika sitten. Ja sekin vaikutti minuun suuresti.

Voi kuinka haluankaan nähdä näiden tyyppien tekevän elokuvan Túrinista, Tuorista, Númenorista tai vaikkapa kestosuosikistani Tom Bombadilista (vaikkapa runojen pohjalta)!
 
Sareth sanoi:
Voi jukra! Tänään juuri katsoin tuon Born of Hopen alun YouTubesta ja tottakai tällainen uskollinen Tolkien fanaatikko innostui! Jos tässä joku päivä ehtisi katsoa koko jutun loppuun...

Hunt for Gollum taasen löytyy jopa FinTvstä josta sen katsoinkin jokunen aika sitten. Ja sekin vaikutti minuun suuresti.

Voi kuinka haluankaan nähdä näiden tyyppien tekevän elokuvan Túrinista, Tuorista, Númenorista tai vaikkapa kestosuosikistani Tom Bombadilista (vaikkapa runojen pohjalta)!

Itse kanssa toivoisin että jomman kumman fanileffan tekijät (tai mieluiten molempien tekijät =)) tekisivät näistä vanhoista Keski-maan tapahtumista enemmän leffoja kuten juuri Túrinista, Tuorista, Númenorista jne Melkorin noususta pahuuteen sun muuta!

Eilen katsoin itse tuon Born of Hopen ensimmäistä kertaa ja huh että se vaikutti vahvasti tälläiseen vanhaan ukkoon =) kosketti tunteita useammin kuin kerran ja se on aina saavutus elokuvalta saati sitten fanielokuvalta.
 
CthulhuBard sanoi:
Itse kanssa toivoisin että jomman kumman fanileffan tekijät (tai mieluiten molempien tekijät =)) tekisivät näistä vanhoista Keski-maan tapahtumista enemmän leffoja kuten juuri Túrinista, Tuorista, Númenorista jne Melkorin noususta pahuuteen sun muuta!

Niin tietääksenihän näillä leffoilla on sama ohjaaja. Mutta ammattitaitoa näiltä tyypeiltä ainakin löytyy!
 
Hivenen ehkä hassusti näitä leffoja käsittelevä aiempi topiikki oli Elokuvateatterin puolella, sieltä löytyy parin sivun verran odotusta ja kommentteja, mm. allekirjoittaneen fiilikset ainakin BoHista.

Sareth sanoi:
Niin tietääksenihän näillä leffoilla on sama ohjaaja.
Ei sentään, The Hunt for Gollumin on ohjannut Chris Bouchard ja Born of Hopen Kate Madison. Tuotantotiimien välillä tehtiin kyllä yhteistyötä ja jonkun verran taisi olla samoja nimiä. Jos englanti luonnistuu, niin Wikipediasta löytyy näistä molemmista kohtuulliset artikkelit: The Hunt for Gollum ja Born of Hope.

Mitä tulee tulevaan, niin ainakin BoHin ohjannut Madison on jo ilmoittanut seuraavasta projektistaan, joka ei ole Tolkien-fanielokuva. Tavallaan harmillista mutta ymmärrettävääkin, kun tällaiset rainat pyörivät monella tapaa ongelmallisen harmaalla alueella. Toisekseen Tolkienilla on oikeastaan ehkä aika rajallinen määrä tarina-aihioita, jotka sopisivat tällaisiin faniprojekteihin: tarinan täytyy olla pienimuotoinen pituudeltaan ja hahmomäärältään, eikä se voi vaatia kovin ihmeellisiä miljöitä saati erikoistehosteita. Sikäli Túrinit, Tuorit ja Númenorit ovat aikalailla poissa laskuista. Mutta Tom Bombadil -aiheinen fanileffa kuulostaisi kyllä hilpeältä idealta... [15]
 
Minä tykästyin myös molempiin. Jotenkin The Hunt For Gollumia katsoessa tuli samanlainen olo kuin silloin ensimmäistä kertaa katsomassa Sormuksen ritarit-elokuvaa. Oli kyllä taidokkaasti tehty, vaikka kyseessä oli paljon pienemmällä rahalla tehty elokuvapätkä(jos nyt verrataan vaikkapa joihinkin tv:ssä pyöriviin fantasiasarjoihin, jotka ovat paljon vähemmän uskottavia kuin tämä ja silti ne on tehty suuremmalla budjetilla). Mutta näyttelijät olivat taitavia ja tekivät hyvät roolisuoritukset. Kuvaajista puhumattakaan. Voi vain kuvitella kuinka kauan vaatetukseen ja muuhun maskeeraukseen on mennyt aikaa.

Ainoa mikä itseä pisti silmään, oli Gandalfin ja Konkarin ulkonäöt. Ne olisivat tällaisessa projektissa voineet olla paljon Jacksonin elokuvista poikkeaviakin. Mutta ei se suuremmin kuitenkaan haitannut ja toisaalta, jos nämä kuitenkin ovat saaneet suurimman kipinänsä niistä elokuvista. Arwen vaikutti tässä niin paljon paremmalta kuin Tyler, että voisin jopa sietääkkin hänen katsomista pidempäänkin :D
 
Löysin tänään, omasta mielestäni todella mainion, Berenin ja Luthienin tarinaa, voisiko sanoa mukailevan, fanielokuvan, Ranger. Visuaalinen jälki on hyvää ja pätkään on mielestäni saatu aika sopiva tunnelma. Näyttelijäsuoritukset ovat ajoittain hieman kankeita, mutta muuten varsin pätevä filmi. Kannatta ehdottomasti katsoa, jos joskus löytyy puolituntia luppoaikaa.

Sitten vielä hauska muutaman videon mittainen sarja, A simple walk into Mordor, jonka olen saattanut aikaisemminkin mainita. Muutama kaverus päättää kävellä Repunpään kuvauspaikalta Tuomiovuoren kuvauspaikalle. Ei varsinaisesti fanielokuva, mutta ajattelin lisätä tähän, kun muutenkin kirjoittelin.
 
Tuli mieleeni, kuinka hienoa olisi, jos Ainurin Soitosta sävellettäisiin sinfonia ja siihen lisättäisiin kuvaksi erilaisia hieman abstrakteja muotoja... Sitten tajusin, että en varmaan ole ainoa, jolle tämä on tullut mieleen ja vaikkei sinfoniaa löydykään, niin aika paljon erilaisia tuotoksia kuitenkin. Esimerkiksi tälläinen:

https://www.youtube.com/watch?v=nz9t38CpdXM
 
Örkkien voitontanssia luvassa.


MMb8xf6KxYOaYQFza5wMo6D2L38DOhAdF78QVtDD1zkQSgX3mxiNWvKO4mLa6sENZcM50s-i74CyG-0Lkk-Fast4DGtHVTw8B1aeS3yfNymsh4Eqo2naN6d-E0X0xMYI229wDPHcz6LwzDFsw0RnfqnulD9JXSJ2QfHzZXdIur5iwdZGx2xg5rGa3jaDTDkIcbL3FCtGksKHOg4NFboi0kfaQBr5oHQOJbzlo9G0NsJemYIeQY3lst5uzvEvMbAnKkvl0-Ayi5-kRBzbr_5gSHI87f1m8NIJTrdQMN-u8UzEvJQxuWayP5Jvm6EViO07I0Rk7oLgnoL6AskA0OH8eO3FHHTjsnKA31783sG5btUMqjjOXDbQpqSGAUw9YbhA-mTdZyeMykqkr1JhKYTzWbRgHsnHBBCY553i0dqwhnlEb8f-DsisQNrrtGJoDSLSgASHauvv5ZPoURNkWW7cq6-4vuBV7k8xS90oDigwG3Z_GxeaP6-URPyKqRNuRZcHmkuj9motBS5AQr4nEuFLS9MvU8UkPWapCm-gJftAJ07De0PLyafH9ZCMoFyLkuejE9f2=w329-h174-no
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Btw, ei varsinainen fanielokuva, mutta hauskaa katsottavaa kyllä, jos kerkiää. Itse kun arvostan myös Star Warsien vanhaa trilogiaa, niin varsinkin kelpaa:
Princess Rap Battle - Galadriel vs. Leia
Linkkiä ei minulla ole, mutta tuolla haulla luulisi löytyvän youtubestakin.
Kyseessä on siis jonkun parodia Epic Rap Battles of History -videosarjasta jossa nähdään eläviä ja kuolleita kuuluisuuden henkilöitä sekä leffojen hahmoja (ja muistaakseni Super Mario ja Luigi ovat joskus myös olleet) räppäämässä toisiaan vastaan. Alkuperäisessäkin sarjassa on taidettu nähdä Gandalf vs. Dumbledore.
Itse kuitenkin pidän tästä Leia vs Galadriel jutusta enemmän. Loistavasti sanoitettu, ja hahmot näyttävät juuri sillä tavoin ns. kotitekoisilta versioilta leffahahmoista että se on hauskaa.

Meni vähän aiheesta ulos, mutta...:D
 
No jos musavideotkin hyväksytään, niin pistetääs sit kehiin Gandalf Style . Me ollaan kaverin kans repeilty että miten kellään voi ylipäätään tulla mieleen tehdä tollanen video...

(Hassumpi tekele ei ole myöskään Jedi and I Know It. Mä olen muuten henkilö, jolle esim. tv-huumori ja hauskat videot eivät välttämättä tipahda ollenkaan. En ole ikinä ymmärtänyt esim. Kummelin tai Putouksen suosiota.)
 
Ylös