Tolkien-trivia

Miten triviaa pitäisi uudistaa - vai pitäisikö?

  • Antaa jatkua niin kuin ennenkin

    Votes: 14 37,8%
  • Helpompia kysymyksiä, hyvänen aika!

    Votes: 4 10,8%
  • Vielä vaikeampia kysymyksiä, hähää!

    Votes: 2 5,4%
  • Lupa katsoa kirjoista (ei sentään netistä), kiitos

    Votes: 9 24,3%
  • Vaihtoehtokysymykset ovat poikaa, yksi risti kaksi...

    Votes: 7 18,9%
  • Sallittakoon kaikki apuvälineet, kaverille kilauttamisesta netin selailuun

    Votes: 1 2,7%
  • Mielessäni on jokin muu ehdotus, kerron sen viestissäni

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    37
Oli kyllä, mutta poistin nerokkaasti kaikki viestit yksäreitten saapuneet-osiosta.:roll: Niinpä niin, taitaisin olla Vuoden Töppälijä-palkinnon ehdoton saaja, jos sellainen nyt siis jaettaisiin. Yrittäkää Jaamar ja kumppanit kestää minua, vaikka olenkin tämmöinen hölmöläinen.:hups:
 
Onko nyt siis tarkoitus lähettää kaikki vastaukset uudestaan? Koska siihen en itse ainakaan jaksa ryhtyä tässä vaiheessa.
 
Ymmärrän, että tämä onneton töppäykseni saattaa rasittaa kontulaisia aikatavalla, ja vielä kerran, anteeksipyyntöni.:oops: Mutta mitä Jaamarin kysymykseen tulee, kaikkien ei tarvitse lähettää uudestaan viestejään, riittää kun he, joilla on edes aavistus siittä, että ovat mahdollisesti vastanneet oikein, vastaavat.:)
 
Nyt olin itsekin varsinainen harvapää. MInä kun en tapaa poistella viestejä niin lähetetyistä tietysti löytyi myös trivian vastausviesti.
 
Heh, ei haittaa yhtään![7]

Kiitos, että te jotka vastasitte uudestaan triviaan, jaksoitte vielä kerran lähettää vastauksenne!:) Tarkastan ne vielä ja kerron viim. 2:n viikon päästä mikä on tulos. Tällä kertaa en poista viestejä ettei tarvitse käydä enää samaa näytelmää läpi.:)
 
No niin, vastaukset on nyt tarkastettu suurennuslasin kanssa.:grin: Trivian voittaja on... Tättärä-tättät-tää, JAAMAR! Eli uus triviavuoro siirtyy sinulle. Onnea! Ja onnea kaikille oiken vastanneille, ehkä Onnetar hymyilee joskus teillekin!:wink:

Lisäys, oikeat vastaukset meinasivat vallan jäädä, mutta onneksi Tik mainitsi asiasta.:)
1.
Frodo Reppulin.
2.
Ei.
3.
Balrog, ´´entisaikojen hirviö´´.
4.
Frodo Reppuli, Samvais´´Sam´´ Gamgi, Merjadoc´´Merri´´ Rankkibuk, Peregrin ´´Pippin´´ Tuk Gimli Glóíninpoika, haltia Legolas, Gondorin Boromir, Aragorn alias Konkari ja Gandalf.
5.
Sarumanhan se Orthancissa majaili.
6.
TSH-kirjassa Sauronia sanottiin Sauroniksi ja Mustaksi Ruhtinaaksi, muut nimetkin hyväksytään oikeina.
 
Ok. Olin iloisesti unohtanut Että oli minun vuoroni laittaa pystyyn trivia. Tik muistutteli minua siitä (kiitos siitä) ja lupasin hänelle että teen sen tänään tai annan vuoron eteen päin. Mutta jos saan armonaikaa huomiseen klo 21:00 asti niin olen kiitollinen. Jos triviaa ei vielä silloin näy niin annan vuoron toiseksi tulleelle tai jollekin muulle edellisessä triviassa kunnostautuneelle.
 
Eihän tässä jäniksen selässä olla. Mitä jos antaisit itsellesi vaikkapa ainakin viikon aikaa trivialisoitumiseen?
 
Voin toki antaa, mutta silloin ehdin unohtaa asian jo moneen kertaan. Minulle on parempi asettaa kohtalaisen tiukat aikarajat (mutta järkevät) niin toimin paljon tehokkaammin ;)
 
No niin. Sain kuin sainkin trivian nopeassa tahdissa pystyyn.
Ensin kuitenkin hieman infoa triviasta. Minulla on pöydälläni kuusi sellaisen täysin tuntemattoman kirjailijan kuin J.R.R. Tolkienin kirjaa. Seuraavaksi aion avata jokaisen noista kirjoista kahdelta satunnaiselta aukeamalta joilta sitten keksin kysymykset. En siis osaa vielä tässä vaiheessa sanoa tuleeko trivia olemaan helppo vai vaikea. Samasta kirjasta olevat kysymykset ovat peräkkäin, mutta en aio kertoa mikä kirja kulloinkin on kyseessä.
Pisteitä saa jokaisesta oikeasta vastauksesta yhden ja kirjan tunnistamisesta kaksi. Eli puolet pisteistä tulee kirjatunnistuksista, minkä pitäisi olla helpottava tekijä. Ja viimeaikaisen laimean trivia aktiivisuuden tuntien sijoittuminen jo pelkästään kirjatunnistuksilla voi olla odottamattoman hyvä.

Vastausaikaa on Vesilahtimiitin loppuun asti 21.2. klo 12:00. Lisäaikaa en anna vaan jos vastauksia ei kuulu niin kerron oikeat vastaukset ja mietitään sitten mitä tehdään. Mutta toivottavasti edes joku vastaa :)Vastaukset tavalliseen tapaan yksrillä.

Mutta asiaan.

Kirja 1.
1) Kuka ajoi Glaurungin takaisen Angbandiin sen ensikertaa hyökätessä haltioiden kimppuun?

2) Kun Angband kukistettiin niin kuinka monesta ihmisten huoneesta oli sotureita taistelemassa Valarin puolella?

Kirja 2.
1) Kuka tallusti pitkin puutarhakäytävää vanhassa ikäkulussa takissa, vanha piippu suussa, vanha vihreän hattu päässä?

2) Mikä eläin on Uin?

Kirja 3.
1) Mikä kaupunki oli rakennettu seitsemään tasoon?

2) "Minä itse olen välillä käynyt Rohanissa, mutta en milloinkaan ole ylittänyt sitä pohjoissuunnassa. Kun minut lähetettiin sananviejäksi, kuljin läpi aukon, joka on Valkoisten Vuorten liepeillä ja ylitin Rautkymin ja Harmaavirran päästäkseni Pohjolaan".
Kuka puhuu?

Kirja 4.
1) Oliko salinen ovi kätketty Yksinäisenvuoren pohjois-, etelä-, itä- vai länsirinteelle?

2) Mikä oli hiisien antama nimi Orkristille, Hiidensurmalle?

Kirja 5.
1) Kuka seurueineen mätkähti Dorkinsien keittoon?

2) Mitä karhut auttoivat saamaan ulos talosta?

Kirja 6.

1) Kenen miekka oli Anglachel?

2) Kenestä alkaa Noldorin ruhtinaiden sukupuu?
 
Viimeaikaisen vastausaktiivisuuden huomioiden voisi olla myös hyvä sauma pitää pientä triviataukoa mikäli seuraavalle trivialle ei saada tekijää. Toistaiseksi viestilaatikkoni näyttää tyhjää. Kenties väki innostuisi uudestaan vaikkapa syksyllä (kesällä lienee turha yrittää aktivoida mitään kun ihmisillä on muutenkin aktiviteettia). Vai mitä mieltä olette?
 
Hm-hmm, pläräsin trivia-aiheisia viestejä aikani kuluksi. Harmillista, ettei kukaan ole vastannut triviaasi Jaamar. Sanoit, että olisi ehkä viisasta pitää triviatauko, jos seuraava trivia ei näytä saavan tekijää. En ole varmaan mikään mestari puhumaan, yhden trivian laatineena, mutta itse en oikein tiedä mitä sanoa. Kesällä ei ole järkevää aktivoida porukkaa, kun kaikilla on varmaan jotain kesäsuunnitelmia, luulen ma.:)
 
No olen saanut pari vastausta (kiitos teille), mutta siis ihan yleisesti. Ei pelkästään tätä triviaa ajatellen vaan ihan muutenkin tuntuu että moneen triviaan on saatu väkisin lypsää vastauksia. ja sehän ei ole niin kovin hauskaa. Ei tekijälle eikä lopulta kai vastaajallekaan (minusta ainakin on mukavampi osallistua jos tietää että on vertailukohtia omille vastauksille).
 
Olen tietoinen ajan loppumisesta jo kauan sitten, mutta on ollut aamuvuoroviikko töissä niin energiat illalla vähän vähissä. Saatte kyllä vastauksia mahd pian.
 
No pieni ikuisuus on vierähtänyt enkä ole saanut mitään aikaan ja syy on puhtaasti oma laiskuus.
Joka tapauksessa sain kaksi vastausta jotka silmäsin läpi. Kiitos molemmille vastanneille. En edelleenkään ole saanut aikaiseksi ihan kirjan kanssa katsoa teille vastauksia, mutta sen verran silmäsin läpi että ilman tarkistuslaskentaa Tik sai enemmän pisteitä. Toiseksi tulisi näin ollen Olórini.
Kerroin nämä epäviralliset tulokset jo nyt jos joku kaipailee uutta triviaa. Mutta jos kisaajat haluavat 100% varmuuden ja pisteet ennen sitä niin voitte toki odottaa. Laitan kyllä vastaukset ja lopulliset pisteet jossain vaiheessa, mutta mitään aikarajaa en nyt uskalla luvata.
 
Jaamar sanoi:
Viimeaikaisen vastausaktiivisuuden huomioiden voisi olla myös hyvä sauma pitää pientä triviataukoa mikäli seuraavalle trivialle ei saada tekijää. Toistaiseksi viestilaatikkoni näyttää tyhjää. Kenties väki innostuisi uudestaan vaikkapa syksyllä (kesällä lienee turha yrittää aktivoida mitään kun ihmisillä on muutenkin aktiviteettia). Vai mitä mieltä olette?

Kesän triviatauko tuntuu toteutuneelta suunnitelmalta. Pitäisikö nyt aloittaa uusi trivia? Jos halukkaita pitäjiä ei löydy, voisin minä tekaista sellaisen. :)

Edit: Tik, saanko luvan? ;)
 
Syksy on taas saapunut, ja on aika elvyttää kauan kukoistanut triviaperinne. Tämänkertaisena teemana on vuodenajat, luonto ja luonnonantimet Tolkienilla. Hobitista, Tarusta sormusten herrasta ja Silmarillionista on kustakin kuusi monivalintakysymystä, ja lisäksi koko Tolkienin tuotannosta on yksi esseemuotoinen bonuskysymys. Huom! Katso lopusta pisteytys.

Vastaukset yksärillä minulle, kiitos. Vastausaika päättyy 14.9.2010 klo 23:59.

Hobitti

1. Minä päivänä seurue ratsasti Rivendellistä?
a) Kevään viimeisellä viikolla
b) Kesän ensimmäisellä viikolla
c) Keskikesän päivänä
d) Syksyn ensimmäisenä päivänä

2. Mitä Beornin kerrotaan syöneen enimmäkseen?
a) Marjoja ja hunajaa
b) Vehnäkakkuja ja hunajaa
c) Kermaa ja vehnäkakkuja
d) Kermaa ja hunajaa

3. Missä seurue oli, kun syksyn viimeinen viikko alkoi?
a) Yksinäisellä vuorella
b) Haltiakuninkaan vankeina
c) Pitkäjärven Esgarothissa
d) Beornin luona

4. Mihin puuhun Fili ja Kili nousivat pakoon susia?
a) Lehtikuuseen
b) Mäntyyn
c) Koivuun
d) Kuuseen

5. Missä vaiheessa kuu oli, kun salaovi avautui Yksinäisellä vuorella?
a) Kapea vanha kuu
b) Täysikuu
c) Kapea uusi kuu
d) Uusikuu

6. Mitä Bilbo ajatteli Sumuvuorilla ollessaan?
a) "Alhaalla on kesä, heinää tehdään ja huviretkillä käydään. Muut korjaavat eloa ja käyvät marjassa..."
b) "Alhaalla on kesä, heinää tehdään ja huviretkillä käydään. Muut korjaavat eloa ja käyvät sienessä..."
c) "Alhaalla on kesä, heinää tehdään ja piippukessua poltellaan. Muut korjaavat eloa ja käyvät marjassa..."
d) "Alhaalla on kesä, heinää tehdään ja piippukessua poltellaan. Muut korjaavat eloa ja käyvät sienessä..."

Taru sormusten herrasta

7. Mitä rouva Magot antoi läksiäislahjaksi Frodolle?
a) Säkillisen omenoita
b) Laukullisen leipää
c) Korillisen sieniä
d) Pussillisen piippukessua

8. Millä Sam heitti Bil Imarretta?
a) Kivellä
b) Omenalla
c) Mutapaakulla
d) Leivänkannikalla

9. Mille puolelle kalliota Sormuksen saattue suojautui lumimyrskyltä?
a) Pohjoispuolelle
b) Itäpuolelle
c) Eteläpuolelle
d) Länsipuolelle

10. Miten Legolas puhui Nimrodel-virrasta?
a) "Muistamme sen putousten kuohut ja sen vaahdossa uivat valkoiset kukat"
b) "Muistamme sen putousten sateenkaaret ja sen vaahdossa uivat kultaiset kukat"
c) "Muistamme sen putousten kuohut ja sen vaahdossa uivat kultaiset kukat"
d) "Muistamme sen putousten sateenkaaret ja sen vaahdossa uivat valkoiset kukat"

11. Missä Frodo ja Sam piileskelivät Faramirin miehiä
a) Katajojen seassa
b) Sananjalkojen seassa
c) Pähkinäpensaiden seassa
d) Myrttien seassa

12. Mikä ei kuulu kuvaukseen Mordorin läntisten vuorien juurien luonnosta?
a) Mustat törröttävät kannot
b) Maahan tarrautuneet puut
c) Vääntelehtivät takkuiset piikkipensaat
d) Murheelliset käpertyneet lehdet

Silmarillion

13. Mistä Nevrastin keskellä oleva suuri järvi tunnettiin?
a) Se oli hyvää kalastusaluetta
b) Sen rannat olivat jyrkästi vedestä nousevat kalliot
c) Siellä asusti valtavasti lintuja
d) Sen vedet olivat tummat ja kylmät

14. Mistä Helcaraxë oli tunnettu?
a) Hämähäkeistä
b) Lehtimetsistä
c) Jäästä
d) Havumetsistä

15. Seregon-kasvin kukinto oli väritykseltään
a) Kultainen
b) Hopeinen
c) Valkoinen
d) Punainen

16. Millä nimellä Kementári tunnetaan paremmin?
a) Ulmo, Vesien Valtias
b) Manwë, Ardan Henkäyksen Herra
c) Varda, Tähtien Kuningatar
d) Yavanna, Hedelmien Antaja

17. Mitkä olivat nimeltään Valinorin Kaksi Puuta?
a) Telperion ja Lórellin
b) Telumendil ja Lórellin
c) Telperion ja Laurelin
d) Telumendil ja Laurelin

18. Nirnaeth Arnoediad:n taistelun jälkeen taistelussa kaatuneitten ruumiit koottiin Anfauglithiin suureksi keoksi. Mitä tuolla keolla kasvoi myöhemmin?
a) Ei mitään
b) Korkeaa ruohoa
c) Valkoisia kukkia
d) Hopeisia kukkia

Bonuskysymys: Kirjoita korkeintaan 100 sanan pituinen essee aiheesta "Vuodenajat, luonto ja luonnonantimet Tolkienilla"

Jokaisesta oikeasta vastauksesta monivalintakysymykseen saa kaksi pistettä.
Jokaisesta vastaamattomasta kohdasta saa nolla pistettä.
Jokaisesta väärästä vastauksesta monivalintakysymykseen menettää yhden pisteen.

Bonuskysymys arvostellaan vain, jos kaksi tai useampi henkilöä päätyy tasapisteisiin. Bonuskysymyksen arvostelukriteerit ovat mielivaltaiset ;)

edit: lisätty vastausaika
 
Sanotaan vaikka 14.9 klo 23:59 visailun takarajaksi. Pari viikkoa varmaan riittää hitaimmillekin vastaamiseen. Tähän mennessä vastauksia on tullut 0 kpl, joten nyt on hyvä hetki veikata ja voittaa mainetta ja kunniaa ;)
 
Vielä on viikko vastausaikaa jäljellä. Vastauksia on tullut tähän mennessä kaksi kappaletta, lisää toivotaan vielä. Mitalisijoille on siis yhä reilusti tilaa! Tämänkertaiset kysymyksethän olivat monivalintoja, paitsi bonustehtävä, joka tosiaan tarkastetaan vasta mahdollisessa tasatilanteessa.

Jos et veikkaa, et voi voittaa!
 
Ylös