Tolkienin muistopäivä + messu

Terve kaikki eli aiya!

Kohta jo alkaa Tolkienin kuolinpäivä eli kauniimmin sanottuna muistopäivä. 41 vuotta J. R. R. Tolkien on ollut poissa keskuudestamme. Vai onko asia näin yksinkertainen? Ainakaan minun elämäni ei olisi sitä, mitä se nyt on, ilman Tolkienia. Se, mitä hän ajatteli, ja hänen mielikuvituksensa elää.

Usein tolkienistien piirissä muistetaan Ronaldin syntymäpäivää innokkaasti, kuolinpäivä lentää ohitse kuin Manwen kotkat. Menehtyminen, kuolema, on kuitenkin jo Tolkienin legendariumissa ihmisille annettu lahja. Se on pääsy Erun luo. Tolkien oli (kuten tiedämme) harras kristitty ja osa katolista kirkkoa, jolle edesmenneiden muisto on pyhissä vahva. Näitä seikkoja mielessä pitäen ei olisi mitenkään luonnotonta muistella Tolkienia hänen taivaallisena syntymäpäivänään 2.9.

Maljan kohottamisseremoniat sun muut kuuluvat tammikuun alkuun, mutta kyllä jotain kokretiaa tällaiseenkin juhlintaan tarvitaan. Kuoleman edessä konkretia tiivistyy siihen, mikä on pyhää ja pysyvää. Tätä ajatellen sain idean, että Tolkienia voisi muistaa hänen muistopäivänään messussa. Messukin on maljan, tässä yhteydessä Kristuksen maljan, kohottamista. Niinpä Tolkienin muistopäivän messua vietetään 2.9. klo 18 Kallion kirkossa (tässä linkki Facebook-tapahtumaan: https://www.facebook.com/events/597871356996733/?fref=ts ).

Viime vuonna olin järjestämässä Tolkien-teemoihin ja Omentielva-konferenssiin liittyvää sunnuntaimessua Temppeliaukion kirkossa, mutta sillä oli siis oma kirkkovuoteen liittyvä aiheensakin ("Itsensä tutkiminen"). Tähän muistopäivän messuun olen valinnut omat lukukappaleensa, mm. Tolkienin kolmanteen nimeen Reueliin liittyvän kohdan (puhumattakaan Johanneksen evankeliumista). Olen siis luterilainen pastori, mistä kiittäminen Tolkienia osaltaan (vaikka takuulla Ronald toivoisi kaikista katolilaisia, kuten anglikaaniksi mennyttä Lewisiäkin).

Tervetuloa siis messuun, jos satut pääsemään, anteeksi, että informoiminen tälle foorumille viivästyi viime tinkaan. Joka tapauksessa, missä oletkin, voi Tolkienia muistella näillä lukukappaleilla (osa niistä Tolkienin kirjeissään itse mainitsemia):

Psalmi 148 (antifoni - Danielin kirjan lisäykset C: 82)
2. Moos. 2: 15-22
Ef. 1: 19-23
Joh. 1: 5-10, 15-18
Hallelujasäe 1. Joh. 5: 20a
 
Kiitos tiedotteesta! Tapahtuma kyllä kiinnostaisi, mutta kun asun Tampereella ja olen laiska matkustamaan, niin taitaa jäädä väliin. Kyseiset kohdat täytyy slti tarkistaa kirjasta.

Metallimessuja on ymmärtääkseni järjestettykin useamman kerran, mutta onkos järjestetty vielä kristilliskriittistä metallimessua? Tässä yhteydessä haluan tuoda esiin (jälleen kerran) suomalaisen The Crescent -yhtyeen levyn Risti, joka sisältää hienoa pohdintaa kristinuskon ja satanismin suhteesta. Käydessäni viime viikolla Tampereen vapaa-ajattelijoiden pubikokoontumisessa sainkin tiedustelutietoa, jonka mukaan ev.lut. kirkko pitää Kalliota "menetettynä seurakuntana", jonka takia siellä kokeillaan kaikkea radikaalia. Eli siinäpä olisi haaste heitetty!

Ja mukavaa nähdä Petri Tikkaa jälleen foorumilla. Suuri tolkienisti ja sanoman levittäjä on aina tervetullut ainakin omasta puolestani täällä Vihreän Lohikäärmeen (tuttavallisemmin Käärmeen) polulla. ;)

Mutta joku rakastaa aina,
Vielä kynttilän sammuessa
Herätessäsi siitä unesta - käärmeen polulla
 
Tolkienin kuolinpäivää ei tosiaan ole juuri juhlistettu. Kuoleminen tarkoittaa lähes kaikissa tapauksissa sitä, että kirjailijan tuotanto lakkaa lopullisesti, joten siitä ei ole useinkaan riemua revitty fanikerhoissa. Voisihan tuota juhlistaa Tolkienin lähtöpäivänä Harmaista Satamista.
 
Kiitokset kutsusta. On aina mieltä ylentävää kun Tolkienin perintöä tehdään eläväksi paneutumisella ja intohimolla.

Itse olen kiinni lapsen vanhempainillassa joten en valitettavasti pääse paikalle. Onko saarna katsottavissa You Tube-kanavallasi?
 
Kiitos kutsusta, mutta valitettavasti näin lyhyellä varoituksella joudun minäkin skippaamaan. Harmi sinänsä, kun satun juuri tänään olemaan ihan lähistöllä töissäkin, mutta en nyt kuitenkaan ala rukkaamaan koko perheemme harrastusaikatauluja uusiksi tältä illalta ;)

Onko toivoa, että vastaava messu järjestettäisiin jonain tulevanakin vuonna?
 
Minuakin kiinnostaisi mahdolliset tulevat vuodet, etenkin jos niistä saisi tietoa hieman aikaisemmin (ulkopaikkakuntalaisena pitäisi järjestää matkat yms).
 
Hei kaikille,

Kiitos vastaanotosta ja hyvä kuulla, että asiaan on kiinnostusta. Uskon järjestäväni tulevina vuosina vastaavan. Mutta jo 22.11. olen toimittamassa hyvin läheltä liippaavan jutun. Silloin on nimittäin C.S. Lewisin muistopäivä. Klo 18 on Alppilan kirkossa siihen liittyvä messu ( https://www.facebook.com/events/1464488887149831/ ).

@Kointähti: Asiaa (eli tässä tapaukessa Tolkienin kristillisyyttä) kunnioittavalle ja ymmärtävälle juttu on merkityksellinen, muut saavat vapaasti kuvitella sellaisen olevan kosiskelua. Messu oli jykevä ja juhlallinen, kunnon normaali jumalanpalvelus. Yhtä paljon/vähän joulu tai Pyhän Henrikin muistopäivä ovat kosiskelua. Kalliossa on kyllä kaikenlaista puuhaa, mutta se lähtee innostuneesta meiningistä ruohonjuuritasolta (ei ole mitään ihme yläkomiteoita, jotka miettivät "menetettyjä seurakuntia"). + En ole kuullut, että olisi ollut yhteiskristillisiä metallimessuja. Kannattaa olla yhteydessä metallipastori Haka Kekäläiseen asiasta.


Ja tässä vielä messun saarna ynnä muuta tietoa tapahtuneesta: http://petritikka.blogspot.fi/2014/09/tolkienin-muistopaivan-messu.html
 
En oikeastaan sanonutkaan Tolkien-messua kosiskeluksi, ja tarkoitinkin ainoastaan että "menetetyn" luonteensa vuoksi Kalliossa voidaan tehdä kaikkea sellaista, mistä vaikkapa pohjoisen vanhoillislestadiolaisilla alueilla elävät voivat vain haaveilla. Minusta on myös hyvä idea tuoda Tolkienin kristillistä puolta esiin juuri hänen kuolinpäivänsä yhteydessä.
 
Kointähti sanoi:
Metallimessuja on ymmärtääkseni järjestettykin useamman kerran,

Nyt menee vähän sivuun aiheesta, mutta tuli tästä mieleen että 1993 Helsingissä Agricolan kirkossa järjestettiin teknojumalanpalvelus. Olin paikalla. Täällä on jonkinlainen ennakkojuttu asiasta. Jutussa väitetään että sinne maksoi 60 mk sisään mutta ei meiltä kukaan kyllä mitään rahaa karhunnut...
 
Oli hauska lukea saarnasta miten olit löytänyt Jeesuksen eri roolit paitsi TSH:sta, myös Tolkienin etunimistä. Hyvä saarna kaikkiaan.

En ole koskaan päässyt kunnolla sisälle C.S.Lewisin tuotantoon mutta ei se estä tulemasta Alppilan kirkkoon. Laitanpa muistiin tuon 22.11.

Toivotan hyvää jatkoa ja voimia työssäsi. Helpompi on tehdä niin kuin on aina ennenkin tehty.
 
Husky sanoi:
Kointähti sanoi:
Metallimessuja on ymmärtääkseni järjestettykin useamman kerran,

Nyt menee vähän sivuun aiheesta, mutta tuli tästä mieleen että 1993 Helsingissä Agricolan kirkossa järjestettiin teknojumalanpalvelus. Olin paikalla. Täällä on jonkinlainen ennakkojuttu asiasta. Jutussa väitetään että sinne maksoi 60 mk sisään mutta ei meiltä kukaan kyllä mitään rahaa karhunnut...

Jatketaan sivuraiteilla vielä hetken, niin löydämmekin junamme keskeltä pimeintä Afrikkaa. ;) Eli, Tampereen Tuomiokirkossa kuullaan tänään Juicen lauluja. Lutherkin taisi aikoinaan vääntää monesta juomalaulusta virsiversion, koska sääli olisi ollut jättää hyviä biisejä vain saatanalliseen käyttöön.
 
Tupla- tai triplaoffia:

Kointähti sanoi:
Lutherkin taisi aikoinaan vääntää monesta juomalaulusta virsiversion, koska sääli olisi ollut jättää hyviä biisejä vain saatanalliseen käyttöön.

Sen perusteella mitä olen Lutherin elämä(ntavoi)sta lukenut, hän ei pitänyt olutkulttuuria kovinkaan saatanallisena. Jotkin pöytäpuheetkin ovat sellaisia, että moni juomalaulu on niiden rinnalla kepeää kamaa.
 
Miksi sinä etelän mies pysyt ketjun asiassa, miksei sinä kirjoita offia?

Muuten en Lutherin pöytäpuheita tunne, mutta lukiossa viitattiin yhteen puheeseen, jonka mukaan Jumala teki miehistä leveäharteisia ja kapealanteisia jotta nämä työskentelisivät ahkerasti, mutta naisista kapeaharteisia ja leveälanteisia jotta nämä istuisivat hiljaa. :p
 
Ylös