Tool (+ A Perfect Circle)

Danyan

Kontulainen
Helou. Mulla oli kovasti semmoinen mielikuva, että ainakin A Perfect Circlestä olisi ollut topikki, mutta en löytänyt. Jos olen taas puusilmä, niin kaad dämit.

Tässä kuuntelen Toolin Dispositionia ja päätin aloitella bändille oman topikin, jossa voidaan sivuta myös A Perfect Circleä. Itselle Tool on enemmän mieleen, Lateralus-albumi on vallan mainio, samoin Aenima ja Opiatekin. Maynardilla on älyttömän kiva laulutyyli ja -ääni, ja bändillä on ylitarttuvat kitarasoundit. Lempparibiisejä on monta, näin muutamia mainitakseni Schism, Disposition, 46 & 2, Sober, Stinkfist.. Niitähän löytyy.

Oliko kukaan todistamassa Toolia livenä Provinssissa sinä yhtenä vuonna jota en nyt muista? Oli kuulemma ollut aika kova keikka. Harmittaa kun en ollut paikalla.

Sitten tämä A Perfect Circle. Erittäin kova ja hyvä bändi sekin, vaikka tosiaan Tool kolahtaa enemmän. Tämä uusi levy löytyy kokonaisuudessaan itseltä, vanhemmalta varmaan melkein kaikki piisit. Lemppareita on Weak and Powerless (josta mulle tulee ihan hirveästi mieleen Opeth), Thinking of You, Breña, 3 Libras..

Maynard on kiva. Tool on ylikiva. Kertokaa juttuja.
 
Jeap, enemmän Toolia kuunnelleena sanon vain siitä jotain salamyhkäistä. hmm, musiikkivideot.. onko kukaan nähnyt niitä? Melkoisia on. Itse musiikki on osin hyvää, välillä ei-niin-hyvää. Lähinnä mulle mieliala-musiikkia. Hyviä biisejä ei nyt voi alkaa erottelemaan, satunnaisesti kun vaan kuuntelen.

A Perfect Circleltä oon tainnu kuulla vain muutaman biisin, yks niistä tuo Breña. Ihan jees, pitää vielä perehtyä enemmän tähän.
 
Kummatkin hyviä. Mulla tosin vaatii kans jonkun tietyn mielialan/mielentilan kuunnellakseni Toolia. Pistinkin juuri taustalle soimaan Aenema -levyn, kun ei pitkään aikaan oo tullu kuunneltua. :wink: Itseltä löytyy tämä Aenema ja Undertow -levyt koneelta, pidän molemmista.

A Perfect Circleä kuuntelen enemmän, vaikkakin vain Mer de Nomsin omistan (koneella sekin). En tiedä miksi tämä kolahtaa mulle enemmän, kai se on vain siinä, että olen tätä yhtyettä kauemmin kuunnellut. 3 libras biisiin ensiksi ihastuin ja se on hyvä edelleenkin.

Molemmat ovat siis hyviä.
 
Toolin musasta en niin ihan älyttömästi välitä, vaikka on niilläkin hyviä biisejä. Hieman turhan melodiatonta möykkää ja muutoinkin liian koukeroista kamaa. Videot ovat kaikessa ahdistavuudessaan kyllä ihan törkeän hyviä. Taitavat olla kaikki niitä hyvin samantyylisiä animaatiojuttuja, itse bändiä ei koskaan missään niistä nähdä. Ovat kyllä melkoisen häiriintyneitä, juu-u.

A Perfect Circle onkin enemmän minun mieleeni, varsinkin se toka levy, Thirteenth Step, suosikkibiisinä myös Weak And Powerless. Pet on myös erinomaisen hyvä. Sopivasti melodiaa, hissuttelua ja raakoja kitaravalleja. Ehdottoman tyylikästä musaa. Suosittelen yhä varauksetta kaikille vaihtoehtoisemman rockin ystäville.
 
Voi mahtava topicci. W A U. Kiitos, Danyan :wink:

Minulle Tool on Se Kaikkien Aikojen Suurin Bändi, eikä parempia levyjä ole ikinä tehty kuin Aenima ja Lateralus. Undertow ja Opiate ei taas yllä lähellekään samaa tasoa. Toolissa on sellaista "kieroutuneisuutta", joka ei päästä otteesta, ja jonka ansiosta biiseihin ei koskaan kyllästy, vaan ne kuulostavat aina yhtä tuoreilta. Tästä syystä bändin musiikki ei todellakaan ole helpointa kuunneltavaa, sitä kun todella täytyy kuunnella. Itseltäni vei melkein vuoden, ennen kuin pääsin täysin Lateraluksen "sisään" ja koin valaistuksen sen mahtavuustasosta. Ja Maynard on kiva :D Sillä on kyllä upea ääni: ihmeen "neutraali", mutta kuitenkin samalla älyttömän persoonallinen. Ja rummut ja kitarat on myös kivoja.

Danyan sanoi:
Oliko kukaan todistamassa Toolia livenä Provinssissa sinä yhtenä vuonna jota en nyt muista? Oli kuulemma ollut aika kova keikka. Harmittaa kun en ollut paikalla.

Minä olin todistamassa, olikohan vuosi 2000 vai 2001, en muista. Ja kovettu keikka oli kyllä toden totta, vaikka eikös bändi itse ollut ollut vähän sitä mieltä, että Suomessa ei kuitenkaan oo kovin kivaa :? Nooh, eihän sillä ole väliä, mitä bändi on mieltä, kun yleisö on vaan mukana. Ja sitä se todellakin oli.

A Perfect Circle kuulostaa myös hyvältä, vaikka ei olekaan niin kulutusta kestävä kuin Tool, joka kyllä vetoaa minuun enemmän. Noose on biiseistä parhain, ainakin tällä hetkellä. Sen kertosäkeessä on jotain, joka saa selkärangassani väristyksiä aikaan.
 
Serayna sanoi:
Sillä on kyllä upea ääni: ihmeen "neutraali", mutta kuitenkin samalla älyttömän persoonallinen.

Nimenomaan, aika lailla täydellisesti sanottu.

Mites, Tool kuulemma alkaa väsäilemään uutta albumia. Ensin APC kiertelee ympäri mualimaa, ja kesällä kuulemma olisi Toolin aika palata studioon. Kewl. Enkä pistäisi yhtään pahakseni, jos A Perfect Circle vierailisi vaikkapa Provinssissa kesällä. 8)
 
Joo samaa oon miettinyt minäkin, voisitpa paremmin kuin hyvin tullakin. Tuota Toolin uutta tuotantoa on kyllä odotettu niin hartaudella, että ihme jos eivät jo piakkoin saa jotain aikaan. Vaikka eikö siinä ollu jotain levy-yhtiökiistoja hiljaiselon syynä.
 
Noista levy-yhtiöjupakoista en kyllä osaa sanoa mitään. Yritin vilaukselta katsoa nettisivuilta, mutta en jaksanut alkaa lukea mitään pitempiä juttuja. Toolin nettisivut ovat muuten aika tyylikkäät. Tsekkailkaa jos kiinnostaa.
 
yuki sanoi:
A Perfect Circleä kuuntelen enemmän, vaikkakin vain Mer de Nomsin omistan (koneella sekin). En tiedä miksi tämä kolahtaa mulle enemmän, kai se on vain siinä, että olen tätä yhtyettä kauemmin kuunnellut. 3 libras biisiin ensiksi ihastuin ja se on hyvä edelleenkin.

Mahtaisikos, siskoseni, johtua siitä, että APC:ssa on enemmän tarttumapintaa tai siis, se ei ole niin progea kuin Tool..? :)
Juu, tuossa sain viime viikonloppuna Yukilta takaisin Undertowin ja Aeniman, levyhyllyssä ootteli kavereitaan myös Opiate. Hassua kyllä, Lateralukselta en ole kuullut pihahdustakaan, en edes Schismia. Olikin kyllä pitkään jonkinmoinen laskukausi Toolin kuuntelun suhteen, mutta kyllä nyt on napannut jo reippaasti. Progemiehelle maistuu aina ja voisiko muutenkaan King Crimsonin lämppärinä kiertänyt bändi olla oikeasti muuta kuin loistava? Keenanin sanoitukset ovat loistavia ja lauluääni mitä upein - vaikka onhan selvää, että mies on aikoinaan Cornellinsa kuunnellut(josta tuleekin hauska pikku seikka, että Adam Jones[Toolin kitaristi] ja Tom Morello[ent. RATM, nyk. Audioslave] olivat aikoinaan kämppiksiä ym. ja kukas nykyään Morellon bändissä laulaakaan? Kukas muu kuin Cornell!) - Opiate kuulostaa oikeastaan hemmetin paljon Soundgardenilta, mutta mitäs vikaa siinä on, että on paljon yhteistä 90-luvun alkupuolen tärkeimmän ulkomaalaisen rock-bändin kanssa? :)

Ja APC sitten? Komiaa on sekin ja luonnollisesti en itsekään omista kuin Mer De Nomsin, joka on myös Yukilla viihtynyt. Harmittaa, etten ole sitä uudempaa levyä kuullut, eräs suosikkikitaristeistani, James Iha, kun sillä on käynyt kitaraa soittamaan. Olisi ehkä syytä hankkia sekin.
 
Kannattaahan se uudempikin hommata. Hyvä levy se on, joskin itsestä se aiempi on parempi. Mutta ehdottomasti ostamisen arvoinen.
 
Dah, näyttää muuten Keenan ahkeroineen kovasti Underworld-leffan soundtrackin parissakin: levyltä löytyy APC:n kaksi viisua ja lisäksi herra on kirjoittanut pari biisiä ja laulaa parissa. Ihan toimiva soundtrack muuten.

Ja sitä piti kysymäni, että onko kukaan tutustunut Toolin toisen "oheisbändin", Pygmi Love Circusn, tuotantoon?
 
APC:n vuoksi lähinnä tähän nyt vastaan (Toolilla kun on ollut vähän hiljaiseloa nyttemmin). Eli tämä Thirteenth Step-levy. Aivan loistavaa perus rock-musiikkia. Etenkin The Outsider ja The Noose toimivat. Soundit ovat imo paljon paremmat kuin Mer De Nomsissa; kirkkaammat ja selkeämmät. Muutenkin monipuolisemmat ja rumpusoundit ovat aidommat. Ehkä hra. Freese on siirtynyt kokonaan akustiseen soundiin? :p Sääli vain, että Paz Lenchantin on ilmeisesti jäänyt pois yhtyeestä (muistaako kukaan onko hän soittanut uuden levyn millään raidalla?). Hänen soittonsa oli hyvää kuultavaa ja itse soittaja kaunista katseltavaa. :D
Mer De Nomsilla oli pari biisiä jotka oli pakko opetella itsekin soittamaan, mutta tältä uudelta kyllä taitaa löytyä pelottavan paljon enemmän; loads of work to do. :shock:
 
Grr. Inhottavasti tajusin vasta nyt, miten kivaa olisi omistaa Toolin Salival-CD ja -DVD. Ja koska tajusin sen vasta nyt, ei ole toivoakaan löytää niitä mistään itselleen jos ei sitten tahdo maksaa ihan tähtitieteellisiä summia. Tyhmää :x

Ja toivottavasti kukaan nyt ei tule tänne kertomaan että "lällälää, mullapas onkin ne!"
 
Ohhoh, en jaksa uskoa etten ole tähän topikkiin mitään kirjoittanut.

Tool on ikuisesti kestävä rakkauteni. Mikään muu bändi ei ole pitänyt otteessaan näin tiukasti ja pitkään. Minulla ei tarvitse olla edes mikään tietty mielentila kun Toolia kuuntelen, se kolahtaa aina ja missä tahansa. Sitä kuunnellessa saa sellaisenkin energiapommin että huh.
Lateralusta ja Aenimaa olen kuluttanut kovasti, mutta en uskalla mennä sanomaan kumpi on parempi. Se vaihtelee. Suosikkeja noilta levyiltä on ainakin The Grudge, Patient, Schism, Pushit, Stinkfist, Eulogy, H, Parabola ja Aenema.

Toolissa kaikki on niin kohdallaan: Maynardin jumalainen ääni, rummut (!), lyriikat ja muutenkin joka biisin nokkeluus.

A Perfect Circleä olen kuunnellut myös paljon, mutta ei se ihan samalle tasolle Toolin kanssa yllä. Sanoisin, että APC ei ole ihan yhtä mielenkiintoista musiikkia.
Omistan molemmat levyt, Mer De Nomsin ja Thirteenth Stepin. Jälkimmäisestä pidän ehkä enemmän. Suosikkeja noilta levyiltä on Breña, 3 Libras, Magdalena, Judith, Outsider, The Package, Pet.
Pitäisi vielä hankkia se eMOTIVe. Seraynalla olen sitä kuunnellut ja tahtoisin sen omistaa. Hieno.
 
Seuraava on Toolin viralliselta nettisivulta, http://www.toolband.com

<i>Across the vast gulfs of cyberspace it tumbled, one of several dozens just like it on any given day, arriving in my mailbox on July 6th at precisely 11:55 PM.

SUBJECT: QUESTION

“I know that you probably get this all the time but is Tool coming out with a new CD some time?..”

YES … but for various reasons the album is being recorded in relative secrecy… I would say even more so than past recording sessions and related TOOL projects. Since this is the band’s decision and, ultimately, they are the ones in charge of the website (as well as being some of my closest friends), I am not going to betray their trust (although I can’t resist hiding a few things amid seemingly unrelated posts), even though I am painfully… painfully... painfully aware that there are some Tool enthusiasts out there who seem to need this info, not unlike some junkies need a heroin fix. That said, when members of the band and/or their manager decide to release certain details pertaining to the recording process ••• – •• – – • – – , as well as any projected time-tables, etc., it will most certainly be posted on the band’s official website. To think otherwise is, quite frankly, absurd! This could be tomorrow, or two days from now, or in a couple of weeks or even a month from now. At this stage, I honestly don’t know. But what I do know is that the members of the band are working hard and, as the saying goes, there is light at the end of the tunnel. I hope this answers your question. </i>

--

TOOLILTA TULEE UUS LEVY! JEEEEE! Asiasta tiedotti myös uusin Soundi. JES!
 
Eli jos TOOL touhuaa nyt levyn kanssa, niin APC:ltä ei varmaan kannata vähään aikaan odottaa mitään aktiivisuutta. Harmi, sillä noista kahdesta bändistä APC toimii ainakin minulle paremmin.

No, toivottavasti saadaan TOOL sitten Suomeen seuraavan levyn kiertueiden myötä. Vaikka Tuskaan :p

-Ville
 
Noteerasin että nyt on kauppoihin tullu jotain ihme levyjä toolilta, jotkut schism ja parabola -DVD Audio-Video Singlet... höö! Onkos jollain tietoa mitä ne sisältää kun en ihan viitti heti ostaa kun ne maksaa sentään yli kympin...

Toolin nettisivuilla luki että uus albumi tulis kauppoihin joskus toukokuussa... :p
 
Onkos jollain tietoa mitä ne sisältää

Toolin nettisivut kertovat että ne sisältävät kumpikin nimibiisin dvd-musavideon kommenttien kera ja bonuksena Brian Lustmordin remix-version samasta kappaleesta.
 
Jeee!! Tool tulee keikalle Suomeen!!! Ja vieläpä Turkuun Ruisrockiin!!! Voisiko enää käydä paremmin!?

Nä on siis virallisia tietoja sieltä niiden kotisivuilta.
 
Joo ihan sekopäistä, sinne on pakko mennä vaikka viime vuonna haukuin koko Ruisrockin pystyyn. Hemmetti! :roll:
 
Ylös