TSH 2023: I/1.9 Pomppivan ponin majatalossa

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Heidän eteensä kohosi valtavana möhkäleenä Briivuori sumuisia tähtiä vasten, ja sen länsikupeella levittäytyi suuri kylä. Sitä kohti he nyt kiiruhtivat toivomatta muuta kuin takkatulta, ja ovea itsensä ja yön väliin.


Näin loppui edellinen luku: meille esitellään Brii, jossa pysytellään seuraavat kaksi lukua ja osa kolmatta. En ole tullut tätä ajatelleeksi, mutta itse asiassa Brii on hyvin keskeinen paikka Sormuksen sodan tarinassa, kolmas etappi, jossa ensimmäisen kerran esitellään lukijalle Keski-Maan ihmiset: hyvå Viljami Voivalvatti ja paha Bil Imarre. Myös salaperäiset samoojat mainitaan.

Briistä tekee mielenkiintoisen myös sen ainutlaatuinen asujaimisto, pikkuväki ja isot ihmiset elävät sulassa sovussa ja heidän historiansa ulottuu aikoihin kauas ennen Konnun asuttamista – miten kauas, sitä ei oikein edes tiedetä. Kylän (ja tietysti sen ikivanhan majatalon) esittelyyn uhrataan paljon vaivaa eikä turhaan. Briistä saa hyvin täyteläisen kuvan, sen voi suorastaan haistaa, kuulla ja tuntea. Oma näkemykseni Briistä (ulkopuolelta) on hieman homeinen, hämärä, litisevä ja kostea. Mutta kuitenkin eläväinen ja virkeä. Ja majatalon sisältä edelleen hämärä, tunkkainen, meluisa, savuinen ja hikisen lämmin. Pidän näistä Tolkienin maalailuista jotka saavat lukijan uppoutumaan hänen luomiinsa ympäristöihin.

Voivalvatti on toki mahtava hahmo kaikessa hössöttämisessään ja puhetulvassaan. Mutta pinnallisesta hassuudestaan huolimatta hän selvästi pitää majatalonsa, valtakuntansa, asiat tiukasti hyppysissään ja on tarkasti perillä lähes kaikesta. Sallittakoon hänelle se, että hän välillä unohtaa jotakin (mitä, se jääköön seuraavan luvun huomaan).

Briiläisten hobitti- ja ihmissukujen nimiluettelot ovat sympaattinen esimerkki Tolkienin rakkaasta harrastuksesta, nimien keksimisestä.

Ennen pitkää salin hämärästä alkaa erottua jännittävä hahmo, jonka esittely on eeppinen:

Äkkiä Frodo huomasi oudon näköisen ahavoituneen ison ihmisen, miehen, joka istui seinän vierustalla varjossa ja kuunteli hänkin tarkkaan hobittien puhetta. Hänellä oli iso tinakannu edessään ja hän poltteli pitkävartista, merkillisesti koristeltua piippua. Hän oli oikaissut jalkansa niin, että pehmeästä nahasta tehdyt pitkät saappaat näkyivät; ne sopivat hänelle hyvin mutta olivat kokeneet kovia, tällä hetkellä niissä näkyi mutapaakkuja. Hänellä oli käytössä nuhrautunut, paksusta tummanvihreästä kankaasta tehty kaapu, jonka hän oli kietonut tiukasti ympärilleen, ja huoneen kuumuudesta huolimatta hänellä oli päässään huppu, joka varjosti hänen kasvonsa, mutta silmien välke näkyi hänen katsellessaan hobitteja.


Sitten alkaa tapahtua. Eipä aikaakaan, kun Frodo (lievästi päihtyneenä) loikkaa pöydälle ja päräyttää ilmoille pitkän koomisen laulun humalahakuisesta Kuu-ukosta, joka on itse asiassa Tolkienin paljon aikaisemmin (joskus vuoden 1920 tienoilla, runon historiasta ks. Kontuwiki) sepittämä mukaelma vanhasta englantilaisesta lastenlorusta Hey Diddle Diddle, jonka hän surutta upotti tarinaansa. (Siitä on Toni Edelmann tehnyt mainion sävellyksen Ryhmäteatterille nimellä "Vanha iloinen kapakka". Laulun esittää Frodo eli Taneli Mäkelä.)

Hauskuus päättyy kuin veitsellä leikaten, kun Frodo äkisti katoaa ja luku päättyy seuraavaa enteillen, kun Konkari paljastaa tietävänsä Frodon oikean sukunimen ja lausuu pahaenteisesti: ”Nyt vasta pistitte lusikkanne soppaan! Vai pitäisikö sanoa sormenne?” Sormenne! Tätä kirjaa ensimmäisen kerran lukevan kannattaisi ehkä lukea vain yksi luku viikossa ja jännittää seitsemän päivää ja yötä seuraavaa odottaen (niin kuin me esiteollisen ajan lapset jouduimme tekemään kun television jännärisarjoista ei millään konstilla saanut uusia jaksoja nähtäväkseen sitä nopeammin). Viljami Voivalvattikin antaa ymmärtää, että hänellä on jokin tärkeä uutinen tai suuri salaisuus paljastettavanaan. Plot thickens, kuten anglit ja saksit saattaisivat sanoa.

Hän alkoi epäillä, että jopa kunnon Voivalvatin paksun naaman takana piili synkkiä suunnitelmia.
 
Last edited:
Oma näkemykseni Briistä (ulkopuolelta) on hieman homeinen, hämärä, litisevä ja kostea. Mutta kuitenkin eläväinen ja virkeä. Ja majatalon sisältä edelleen hämärä, tunkkainen, meluisa, savuinen ja hikisen lämmin. Pidän näistä Tolkienin maalailuista jotka saavat lukijan uppoutumaan hänen luomiinsa ympäristöihin.​
Minä olen kamppaillut paljon tuon Briin kanssa kun olen luonut itselleni omaa Keski-Maan identiteettiäni. Luonteeltani sopisin jurottamaan Kontuun, jossa kaikkea ulkopuolista pidetään outona, mutta puolihobitille Brii sopisi hyvin asinpaikaksi. Se kuitenkin kuvataan kovin kynkkänä paikkana. Oletan kuitenkin kuvausten johtuvan vuorokauden ajasta (pääasiassa yö) ja säästä (sateinen) sekä siitä, että hobiteille sattuu siellä varsin ikäviä asioita. Olen vakuuttunut, että aurinkoisena päivänä iloisissa merkeissä se olisi varsin viehättävä ja varsinkin joku sen hobittikylistä voisi hyvin sopia asuinpaikakseni.
Tolkien on todella taitava luomaan tunnelmia ihan pieniä yksityiskohtia kertomalla ja rakastan hänen tapaansa kuvailla ympäristöjä todella yksityiskohtaisesti.
 
Last edited:
Luku totisesti loppuu varsinaiseen "cliffhangeriin": kuka on ystävä, kuka vihollinen, miten Konkari tietää Frodosta niin paljon ja mitä hän aikoo, mihin ja mitä tekemään häipyivät pahaenteiset tummaverinen briiläinen ja kierosilmäinen etelän mies ja mitä asiaa Voivalvatilla voi Frodolle olla? Sinänsä ystävällisen oloinen majatalo tuntuukin olevan outouksia ja vaaroja pullollaan. Onneksi niihin saadaan selvyyttä jo heti seuraavassa luvussa.

Minua jäi mietityttämään Briin asujaimiston koko ja todellinen perimä. Briin ihmisethän siis sanovat polveutuvansa niistä ihmisten esivanhemmista, jotka vaelsivat alueelle jo ensiajoilla. Siis ilmeisesti niistä samoista tyypeistä, jotka muinoin laittoivat Hautakerot alulle? Mutta kun ottaa huomioon, miten pieni koko Briimaa väkimäärän puolesta loppujen lopuksi on ja miten osa senkin väestöstä on hobitteja, niin pakkohan ihmisväestön on ollut saada uutta verta muualtakin. Kun paikka, varsinkin Briin kylä, kaiken lisäksi sijaitsee aikoinaan hyvin tärkeiden kauppareittien risteyksessä, niin kuvittelisin Briimaan ihmispopulaation pikemminkin olevan aika iloinen sekoitus eri kansoja - mikä ei toki sulje pois sitä, että he polveutuvat myös alueella jo muinoin asuneista ihmisistä.

Taisin tällä lukukerralla kiinnittää ensimmäistä kertaa huomiota lyhyeen mainintaan kulkurihobiteista ja siitä, että heitä oli todennäköisesti enemmän kuin "kunnialliset" kylissä asuvat hobitit tiesivätkään. Kun tietää, miten turvallisuushakuisia Konnun ja ilmeisesti myös Briimaan hobitit ovat, on aika jännä ajatus, että sitten on myös ihan toisenlaisia hobitteja, jotka vaeltelevat vapaasti ympäriinsä, kaivavat kolon mihin huvittaa, asuvat siinä aikansa ja jatkavat sitten ehkä taas vaeltelua. Harmi, ettei tällaisiin törmätä tarinassa lainkaan.

Sekin mietityttää, että kun Konnun ja Briin välillä on aiemmin ollut vilkasta kanssakäymistä, miksi se tarinan ajankohtaan mennessä hiipunut niin paljon. Ovatko sukusiteet heikentyneet ajan mittaan ja kumpikin hobittiyhteisö muutenkin kääntynyt sisäänpäin, alkanut kokea seikkailemisen edes päivänmatkan päähän vastenmieliseksi ja keskittynyt itsetyytyväisenä omiin asioihinsa?

Briin portin en muistanut olleen niin matala, että sen yli voi katsella ulkopuolella olijoita. Minulla oli mielikuva jonkinlaisesta kurkistusluukusta, mutta teksti on eri mieltä. Ilmeisesti Briissä ei siis pelätä niinkään hyökkäyksiä kuin ympäröivän erämaan villieläimiä ja kaksijalkaiset kulkijat halutaan vain pysäyttää tarkastettaviksi.

Frodon tuntiessa halua laittaa Sormus sormeensa Ponin salissa tunteen kuvataan tulevan ikään kuin ulkopuolelta, "joltakin tai jostakin samassa huoneessa". Mutta keneltä tai mistä?

Lopuksi toimin Tikin kaikuna ja sanon, että pidän siitä, miten elävästi Brii, Pomppiva Poni ja ihmiset siellä kuvataan. On helppo kuvitella itsensä paikalle - joskin Tolkienin piirtämä kartta uudessa kuvitetussa laitoksessa saa ihmettelemään, miten paljon tyhjää tilaa ja miten harvoja taloja Briin aidan sisäpuolella on ennen Ponia. Liekö kyse asukkaiden kasvimaista tms. pienemmistä viljelmistä, joita halutaan suojella villieläinten tekemiltä tuhoilta? Varsinaisten peltojenhan kerrotaan levittäytyvän Briin ympärille.
 
Last edited:
Minua jäi mietityttämään Briin asujaimiston koko ja todellinen perimä. Briin ihmisethän siis sanovat polveutuvansa niistä ihmisten esivanhemmista, jotka vaelsivat alueelle jo ensiajoilla. Siis ilmeisesti niistä samoista tyypeistä, jotka muinoin laittoivat Hautakerot alulle? Mutta kun ottaa huomioon, miten pieni koko Briimaa väkimäärän puolesta loppujen lopuksi on ja miten osa senkin väestöstä on hobitteja, niin pakkohan ihmisväestön on ollut saada uutta verta muualtakin. Kun paikka, varsinkin Briin kylä, kaiken lisäksi sijaitsee aikoinaan hyvin tärkeiden kauppareittien risteyksessä, niin kuvittelisin Briimaan ihmispopulaation pikemminkin olevan aika iloinen sekoitus eri kansoja - mikä ei toki sulje pois sitä, että he polveutuvat myös alueella jo muinoin asuneista ihmisistä.
Tässä voidaan tehdä myös sellainen tulkinta, että vaikka todennäköisesti Briin ihmisten perimässä on paljon sekalaisuutta ja sinne on todellakin ihan varmasti tullut geenejä vähän jokaiselta suunnalta niin he pitävät tiettyjä ihmisiä esivanhempinaan ja mahdollisesti geenitukimuksessa alkuperäisillä Briin ihmisillä ja heidän jälkeläisillään olisi noiden samojen esivanhempien geenejä kaikilla. Se yhdistäisi heitä riippumatta minkälaisia muita geenejä heidän sukulinjoihinsa on aikojen saatossa sekoittunut. Ja tosiaan vahvana heidän oma identiteettinsä tiettyjen kansojen jälkeläisinä.
Frodon tuntiessa halua laittaa Sormus sormeensa Ponin salissa tunteen kuvataan tulevan ikään kuin ulkopuolelta, "joltakin tai jostakin samassa huoneessa". Mutta keneltä tai mistä?
Tätä mietin itsekin tällä lukukerralla. Tulin siihen lopputulokseen, että joko ratsastajien kutsu kantoi majataloon asti, vaikka tunnetta kuvaillaankin kuin se olisi tullut samasta huoneesta ja Frodo tunsi sen erityisen vahvasti tilanteessa, jossa hänen mielensä etsi vastauksia.
Toinen tulkintani on, että, koska sormus haluaa paljastua ja se havaitsee itäläisten mielenlaadun ja jotenkin tiedostaa niiden työskentelevän välillisesti sen isännälle se yrittää erityisesti houkutella Frodoa paljastamaan itsensä.
Kumpikin teoria on vähän hatara eikä sovi täysin tekstin kuvaukseen, mutta tällaisia vaihtoehtoja minä mietin.
 
Briin ja Ponin kuvaus on kyl parhautta. Vasta aikuisella iällä saanut jonkinlaisen kokemuksen vanhasta brittiläisestä pubista, ja onhan siinä samaa, paitsi majatalo puuttuu. Tikin kuvauksesta jäi ruokapäivitys tekemättä. Mitäs siinä hoppelien pöydässä olikaan: keittoa, tahko juustoa, leipää, leikkeitä (sic?), olutta kannussa.

Mutta joo. Joko Hoppelien mieleen jäi paremmin Poni kuin myöhemmät majatalot, tai sitten Tolkien itse veltostui Kuninkaan paluussa, eli olisi siellä niin ikään voinut panostaa Minas Tirithin kapakoiden kuvauksiin, joissa varmaan ainakin Merri ja Pippin kävivät sormuksen tuhoutumisen jälkeen.

Tolkienin epäsosiologisuus näkyy ehkä selkeimmin Briin kuvauksessa. Briin sata taloa (n. 800 asukasta) ja kolme pientä kylää naapurissa (ehkä saman verran). Joo, neoliittisella kaudella se voisi toimia orgaanisena kokonaisuutena eristyksissä muista, mutta jos aikoo myöhäiskeskiaikaisen elintason säilyttää, niin pitäisi olla enemmän yhteyksiä maailmalle kuin pari seikkailevaa hoppelia Konnusta tai pakolaista etelästä tai joitain kääpiökaravaaneja.
 
Pohjoisen tiehän oli vasta nurmettunut, ei sen pahemmin umpeen kasvanut, rapautunut tai kadonnut. Ellei kyseessä ollut roomalaistyylinen kunnon perustusten päälle rakennettu kivitie, oletan jopa autioon pohjoiseen olleen jonkin verran trafiikkia vielä suhteellisen vähän aikaa ennen tämän tarinan alkua. Mutta silti Briimaa kyllä vaikuttaa väestömäärän ja eristäytyneisyyden puolesta vähän kuolevalta kulttuurilta.

Mitä Ponissa tarjottuihin ruokiin tulee, ei pidä unohtaa karhunvattupiirakkaa! Lisäksi leipien kanssa oli myös voita.
 
Last edited:
Pohjoisen tiehän oli vasta numettunut, ei sen pahemmin umpeen kasvanut, rapautunut tai kadonnut. Ellei kyseessä ollut roomalaistyylinen kunnon perustusten päälle rakennettu kivitie, oletan jopa autioon pohjoiseen olleen jonkin verran trafiikkia vielä suhteellisen vähän aikaa ennen tämän tarinan alkua. Mutta silti Briimaa kyllä vaikuttaa väestömäärän ja eristäytyneisyyden puolesta vähän kuolevalta kulttuurilta.

Käsittääkseni dunedainin tiet olivat kuin roomalaisten teitä siltoineen jne., mutta kyllähän nekin puskittuvat, jos ei ole liikennettä. Itse asiassa tässä mielessä koko Eriadorin kuvaus on vähän ongelmallinen. Jos se autioitui pitkälti jo suuren ruton aikoihin, miksi ei ole umpeen kasvanut. Tosin aikakirjojen mukaan Tharbadissa oli vielä jonkin verran asutusta Bilbon nuoruuden aikoihin. Se olisi ollut Briimaata lähin ihmisasutus (jos mahdollisia dunedanin lymypaikkojen ei lasketa).
 
joko ratsastajien kutsu kantoi majataloon asti, vaikka tunnetta kuvaillaankin kuin se olisi tullut samasta huoneesta ja Frodo tunsi sen erityisen vahvasti tilanteessa, jossa hänen mielensä etsi vastauksia.
Toinen tulkintani on, että, koska sormus haluaa paljastua ja se havaitsee itäläisten mielenlaadun ja jotenkin tiedostaa niiden työskentelevän välillisesti sen isännälle se yrittää erityisesti houkutella Frodoa paljastamaan itsensä.
Kumpikin teoria on vähän hatara eikä sovi täysin tekstin kuvaukseen, mutta tällaisia vaihtoehtoja minä mietin.
Jos Frodon tuntemus oli oikea, ja ajatus tuli joltakulta samassa huoneessa, niin todennäköisesti tämä "joku" oli tosiaan sormus itse.

Tosin ilman myöhempiä lisätietoja, pelkästään tämän luvun perusteella saattaisi ajatella että ajatuksen lähettäjinä olivat "tummaverinen briiläinen" (Imarre), ja/tai hänen seurassaan ollut "kierosilmäinen etelänmies". Frodon ilmestyttyä uudelleen näkyviin Imarre katseli Frodoa "naamallaan tietäväinen ja puolipilkallinen ilme", ja poistui sitten saman tien [raportoimaan nazguleille]. Sormusten herrassahan yllättävän monet vastaantulijat tuntuvat tietävän sormuksesta tai aavistavan että se on Frodolla. Mutta vaikka tämä pilkallinen parivaljakko olikin Sarumanin (ja nazgulien ilmaannuttua myös niiden) palkkalistoilla, kuten Keskeneräisten tarujen kirjan "Sormuksen etsinnät" luvussa kerrotaan, niin Keski-Maan "taikuutta" koskevan myöhemmän tiedon valossa tämäntapaisilla tusinavakoojilla tuskin oli kykyjä telepaattisten viestien lähettämiseen. Tätä varhaista lukua kirjoittaessaan Tolkien ei ehkä kuitenkaan ollut vielä lyönyt asiaa mielessään lukkoon.

On muuten kiinnostava kysymys, mistä nämä Vihertietä etelästä tulleet pakolaiset olivat tulossa. Rohirrimilta tai gondorilaisilta he eivät vaikuta, Rhunista tai Haradista asti he tuskin olivat tulossa (Rohan ja Gondor olisivat olleet välissä), joten Sormusten herrassa asutuiksi mainituista alueista kysymykseen tulisi vain Mustainmaa. Miksi sieltä paettiin? Oliko rohirrimin suhde mustainmaalaisiin pelkästään niin puolustuksellinen kuin kirjassa myöhemmin annettiin ymmärtää? Eivät kai jalot Ratsuruhtinaat tehneet ryöstöretkiä mustainmaalaisten naapureidensa lammaskatraiden ja paimentyttöjen kimppuun? Vai halusivatko jotkut mustainmaalaiset vältellä Sarumanin armeijaan joutumista tai kenties tämän kovakätisiä uruk-veronkantajia? Vai olivatko nämä "pakolaiset" itse asiassa karkotettuja rikollisia tai osa Sarumanin hybridioperaatiota? Myöhemmin kirjoitetussa, Sormusten herran tapahtumien taustojen selittämiseen pyrkivässä Keskeneräisten tarujen kirjassa mainitaan että "kierosilmäinen etelänmies" oli Mustainmaasta karkotettu lainsuojaton, mutta tämän mainitseminen erikseen tarkoittanee että muut eivät olleet.

Some while ago one of Saruman's most trusted servants (yet a ruffianly fellow, an outlaw driven from Dunland, where many said that he had Orc-blood) had returned from the borders of the Shire, where he had been negotiating for the purchase of 'leaf' and other supplies...He was the squint-eyed southerner at the Inn.
(Unfinished Tales, 332-333, "The Hunt for The Ring")

Mutta tätä lukua kirjoitettaessa Tolkienilla ei vielä ollut selvää karttaa Keski-Maan läntisistä osista Kolmannen ajan lopulla, joten Vihertien eteläpäässä olisi voinut olla mitä tahansa. Eräs mahdollinen fanfiktio-tyyppinen selitys etelästä tuleville pakolaisille voisi muuten olla sellainen, että jossain Enedwaithin tai Minhiriathin rannikoilla olisi harvakseltaan asunut briiläisille ja mustainmaalaisille sukua olleita ihmisiä, ja että esimerkiksi Umbarin merirosvot olisivat ahdistelleet näitä. Tällaisen rannikkoasutuksen olemassaolo olisi myös selittänyt Vihertien mahdollista liikennettä ja Briin kaupallista olemassaoloa. Rannikon ihmiset olisivat voineet tulla etelästä Briihin käymään kauppaa kääpiöiden kanssa (jotka taas tulivat Briihin idästä tai lännestä).

Myöhemmin selvisi että noina Kolmannen ajan viimeisinä vuosina Konnusta Rautapihaan kulki jonkin verran tavaraliikennettä (vaikka useimmat Konnun hobitit eivät tätä tienneetkään), mutta tämä liikenne kai kulki etelämpää Sarnin kahlaamojen kautta, eikä olisi hyödyttänyt Briin majoitus- ja ravintolaelinkeinoja.
 
@Tik :ltä lainattua: "Briistä saa hyvin täyteläisen kuvan, sen voi suorastaan haistaa, kuulla ja tuntea. Oma näkemykseni Briistä (ulkopuolelta) on hieman homeinen, hämärä, litisevä ja kostea. Mutta kuitenkin eläväinen ja virkeä. Ja majatalon sisältä edelleen hämärä, tunkkainen, meluisa, savuinen ja hikisen lämmin."

Tämä vastaa hyvin pitkälle Peter Jacksonin leffojen Briitä, mutta jotenkin olen itse hahmottanut sen aina toisin. (Jo ennen Tampereelle muuttoa) olen ajatellut sen hyvinvoivaksi tiiviisti rakennetuksi kyläksi, jossa punatiiliset pikemminkin 1800-luvun kuin keskiajan pikkutalot reunustavat kauniisti kylänraittia. Pomppiva Poni on punertavan takkahämyn valaisema talonpoikainen mutta hyvää makua osoittava kaikkien olohuone, jossa kukaan ei rähjää kännissä vaan kaikilla on hiprakassakin iloinen ja sosiaalinen mieli. Jos savua onkin ilmassa, antaa se korkeintaan palvaamon viehkon aromin, sisätiloissa ei missään tapauksessa ole savupirtin silmät vuotamaan saavaa käryä ja malariasääskiä väijymässä nukkujia.

Pitäisi varmaan lukea vielä uudestaan Tolkienin kuvailu Briistä, jostain syystä oma mielikuvani on niitä harvoja joka ei sopinut lainkaan PJ:n näkemykseen, vaikka muuten en ole ajatellut hirveästi paikkojen ulkonäköä kuin jollain abstraktilla tavalla.
 
Tämä vastaa hyvin pitkälle Peter Jacksonin leffojen Briitä, mutta jotenkin olen itse hahmottanut sen aina toisin. (Jo ennen Tampereelle muuttoa) olen ajatellut sen hyvinvoivaksi tiiviisti rakennetuksi kyläksi, jossa punatiiliset pikemminkin 1800-luvun kuin keskiajan pikkutalot reunustavat kauniisti kylänraittia
Oma mielikuvani on ehkä jostain tältä väliltä, keskiaikainen mutta ei post-apokalyptinen. Tuo jacksonmaisen uhkaava, kostea tunnelma vastaisi ehkä Samin alustavaa pelon ja epäuskon sekaista kokemusta. Kylänraitin rakennuskannan tiiviydestä:

Hobitit ratsastivat loivaa ylämäkeä, sivuuttivat pari yksittäistä taloa ja pysähtyivät majatalon eteen.
 
Katsoin äskettäin PJ:n Sormusten ritareiden alkupuolen (Extended edition, ensimmäinen DVD). Sen jälkeen luin uudelleen tämän luvun TSH:n uudesta laitoksesta ja mieleeni tuli muutamia huomioita. Ensinnäkään en huomannut PJ:n Briissä olevan yhtään hobittia sankareiden lisäksi, vaikka kirjassa on majatalossakin monia. Pelkkiä ihmisiä, jotka ovat lisäksi varsin likaisia toisin kuin hobitit Konnussa, ilmeet ovat epäystävällisiä tai pilkallisia. Kuitenkin kirjassa sankarinelikko otetaan tervetulleina vastaan ja heistä ollaan kiinnostuneita. Sokkelin Alismäet jopa adoptoivat Frodon kadonneeksi pikkuserkukseen! Sitten Frodo esittää pöydällä seisten hilpeän laulunsa (kahdesti) ja tekee katoamistempun. Briiläiset tyrmistyvät! Hyvin erilainen versio kuin elokuvassa, jossa Pippin jo lipsauttaa Frodon oikean sukunimen ja tilannetta pelastamaan tullut Frodo vain liukastuu lattialla.

Mistä on kyse? Jos lähdetään siitä liikkeelle, että Vanhaan Metsään siirryttäessä alkoi aikatakauma, ovat hobitit päässeet juuri Kultamarjan helmoista ja suuntaavat loogisesti heti baariin. Monet laillani nuorina kännissä törttöilleet tunnistavat tilanteen, jossa nousuhumalan fiilis vie mukanaan ja kohta ollaankin jo häpäisemässä itseään, mistä kärsitään morkkista pitkään. Baarithan olivat muuten Suomessakin ennen vanhaan savuisia kun sai vielä polttaa pöydissä; piippukessu on löytänyt tiensä Briihin, jonka tupakkalainsäädäntö on vielä taantumuksellista. Joka tapauksessa Konkari on selvästi Frodon isoveli, joka sanoo että nyt v*ttu lähdetään ennen kuin tulee paikallisilta turpaan.

Sitten Briimaasta. Ensinnäkin sanotaan "Briivuoren ja kylien ympärillä oli vain muutaman virstan levyinen kaistale peltoja ja hoidettua metsää". Jos yksinkertaistetaan kuvauksesta jonkinlainen arvio, niin voitaisiin sanoa, että muutama virsta olisi n. 6 virstaa eli 10 kilometriä ja jokainen kylä olisi keskellä raivattua neliötä, jonka sivun pituus on tuo 10 km, eli pinta-ala olisi jokaiselle 100 neliökilometriä. Keskiajan Englannissa yksi neliökilometri hoidettua maata elätti 20-30 ihmistä. Briimaassa olisi luokkaa 4 x 100 x 25 = 10 000 asukasta. Varmaankin kylien ympärillä on maatiloja haja-asutuksena.

Briin kylästä sanotaan, että talot oli rakennettu kivestä, mikä oli keskiajalla varsin kallis materiaali. Ehkä se on louhittu suoraan Briivuoren kyljestä, mikä alentaa kustannuksia? Toisaalta jos Briimaa on saareke erämaan keskellä, pitäisi ympäristössä olla paljon metsää eli halpaa puuta, puhutaanhan kuitenkin Aarnimetsästä ja asutetun alueen hoidetuista metsistä. Varmaankin kirjan mukana tuleva kartta on vain keskiaikaishenkinen "tarinallinen" kartta, joka ei kuvaa tarkasti alueita, joista hobitit eivät tienneet juuri mitään tai joita ei pidetty kiinnostavina. Isilmírën mainitsema kirjan uuden laitoksen sivulla131 oleva Briin kylän kartta kuvaa tosiaan hyvin saman mihin Telimektarkin viittaa, eli kylän talot ovat enimmäkseen vuoren alarinteellä. Onko kyse alunperin puolustuksellisesta ratkaisusta sotaisempina aikoina? Voisiko portin ja Pomppivan Ponin välisellä tyhjähköllä alueella olla karja-aitauksia ja heinälatoja? Läheisissä erämaissahan voisi olla susia, joilta kotieläimet on hyvä saada yöksi suojaan. Ehkä se olisi nimenomaan pensasaidankin tärkein tehtävä?
 
Pensasaitojahan on brittiläisellä maaseudulla käytetty nimenomaan eläimiä ohjaamaan ja poissa viljellyiltä alueilta pitämään, joten Briin pensasaidan voisi tosiaan loogisesti ajatella olevan nimenomaan eläimiä eikä ihmisiä estämään istutettu. Aseiden kanssa hyökkäävät ihmisethän hakkaisivat pensaat hetkessä maahan. Saman käyttötarkoituksen puolesta puhuu aidassa olevan portin mataluus.

Minulle "muutama" tarkoittaa yleensä noin kolmea - neljää, ja siksi mietin Konkarin mainitseman pensasaidan takana kykkimisen kohdalla sitä, oliko kyse briiläisten pelto- tai laidunaidasta. Hobitithan olivat silloin juuri neljän virstan päässä Briistä.

Mitä kivitaloihin tulee, ehkä niitä varten on käyty hakemassa materiaalia myös Arnorin jälkeisten ja sittemmin sortuneiden pikkuvaltioiden (eikö Brii sijaitse muinaisen Cardolanin alueella?) raunioista - tai itse Fornostin raunioistakin. Valmiiksi taidolla hakatut rakennuskivet ovat hyvinkin voineet olla kärryillä tai reellä rahtaamisen arvoisiksi katsottuja.
 
Briimaassa olisi luokkaa 4 x 100 x 25 = 10 000 asukasta. Varmaankin kylien ympärillä on maatiloja haja-asutuksena.

10 000 asukasta ei kyl millään saa Briimaahan, jos keskuskylässä on 100 taloa + hobitinkoloja sekä sit on kolme pienempää kylää.

Keskiajalla yhdessä talossa asui keskimäärin 8 henkeä. Eli hobitteineen Briin asukasluku olisi ollut 1 000 – 1 200 palleroa. Kolmesta pienemmästä kylästä toinen mokoma, ja sitten ehkä joitain syrjäisempiä maatiloja. 5 000 ehdoton maksimi, Vohobtin tulkinnan mukaan puolet siitä.

Jos Briissä olisi budjannut enemmän possea, olisi se kaupunki.

Puoli tusinaa Briimaan kokoisia yksiköitä jos olisi puoli tusinaa, sitten isompi keskuskaupunki ja kreivin linna, niin se olisi tyypillinen kreivikunta, Shire, mikä onkin aika lähellä Konnun olemusta. Ja kun sellaisia liitetään tarpeeksi yhteen, niin saadaan kuningaskunta jne.
 
Miksei yksittäisiä maatiloja pienine peltotilkkuineen olisi voinut olla paljonkin? Eihän esimerkiksi pronssikauden Suomessa edes ollut varsinaisia kyliä vaan pelkkiä taloja, ja uusjako hajotti Suomessa vanhat tiiviit kylänraitit jälleen yksittäistaloiksi. Kyse on sosiaalisesta organisoitumisesta. Sitä paitsi 800 asukkaan keskuskyläkin on aika suuri, siitä on pitkät kävelymatkat reuna-alueen peltoja hoitamaan. Vuoden 1400 tienoilla Turussa oli noin 1500 asukasta ja se oli silti Ruotsin valtakunnan toiseksi suurin kaupunki. 800 asukkaan Brii voisi viitata siihen, että siellä on kohtuullisen paljon käsityöläisiä, jotka esimerkiksi Briimaan reuna-alueiden maatilat ruokkivat.

Aika paljon tässä on kyse siitä, kuinka paljon on "muutaman virstan levyinen kaistale" ja mikä on kylien tarkka etäisyys toisistaan. Paljonko jää viljeltävää pinta-alaa? Jos Briimaan asukkaita olisi 2500, tarvittaisiin maata vain noin 100 neliökilometriä, eli 10x10 km neliön kokoinen alue.
 
Tein hyvin karkean karttaversion siitä, kuinka suuri alue 10 000 asukkaan vaatima 400 neliökilometriä olisi (vihreä neliö). Esimerkiksi Sääskiveden suo olisi koko asutettua Briimaata suurempi.

Tolkien kartta Briimaa Käärme.png
 
Ihan näin kevennyksenä, sillä muistin juuri erään muutaman vuoden takaisen kapakkaillan, josta lähdin taksilla kotiin horisten kuljettajalle niitä näitä ja mukaan höpötyksiin tarttui luvussa esiintyvän laulun viimeinen säkeistö:"Oli täynnä Kuu, kun se mäen taa väistyi nousevan Auringon tieltä. Ei Aurinko yhtään käsittänyt, miksi päivän tultua kaikki nyt vain sänkyyn kömpivät sieltä."

Taksikuski:" Mitäs Vexi Salmea se tuo oli?" Minä:"Ä-ää! Ei Salmi, vaan Reppuli!"
Taksikuski:"Oletpas sinä kummallinen kaveri. Sanohan jo se osoite!"

Minä:"Ny lähetään Viimapäälle."

Taksikuski:"Viinapää kertoo oikean osoitteen."

Kerroin oikean osoitteen ja höröteltiin taksikuskin kanssa koko loppumatka. Tottakai annoin myös tippiä. :D
 
Last edited:
"Pomppivan ponin majatalossa" on koko trilogian yksiä lempilukujani, sillä löydän siitä niin paljon samaistuttavaa elämän virtaa, mikä viehättää minua juhlimisessa, eli juodaan minkä tunteen päälle vaan, ja pyritään iloitsemaan elämästä haasteidenkin keskellä pilke silmäkulmassa.

Vaan on Eriadorin antimet minua pohdituttaneet. Kontuwiki on tietänyt ehdottaa porteria yhdeksi oluttyypiksi Keski-Maassa ja allekirjoitan tämän kyllä. Mietin vain, että saatettaisiinko oluttuvissa nauttia myös esimerkiksi humaloituja ipoja tai kenties muita aletyyppejä? Kuitenkin eri tyyppisiin pintahiivaolueisiin vaistoni osuu. Olihan Konnussa kuitenkin kasvattamisen taito piippukessun eri lajikkeissa, joten jos voisi spekuloida tämän toimineen myös humalakasvin vastaavassa viljelyssä?
 
Last edited:
Taisin tällä lukukerralla kiinnittää ensimmäistä kertaa huomiota lyhyeen mainintaan kulkurihobiteista ja siitä, että heitä oli todennäköisesti enemmän kuin "kunnialliset" kylissä asuvat hobitit tiesivätkään. (– –)
Sekin mietityttää, että kun Konnun ja Briin välillä on aiemmin ollut vilkasta kanssakäymistä, miksi se tarinan ajankohtaan mennessä hiipunut niin paljon.
oletan jopa autioon pohjoiseen olleen jonkin verran trafiikkia vielä suhteellisen vähän aikaa ennen tämän tarinan alkua. Mutta silti Briimaa kyllä vaikuttaa väestömäärän ja eristäytyneisyyden puolesta vähän kuolevalta kulttuurilta.
koko Eriadorin kuvaus on vähän ongelmallinen. Jos se autioitui pitkälti jo suuren ruton aikoihin, miksi ei ole umpeen kasvanut. Tosin aikakirjojen mukaan Tharbadissa oli vielä jonkin verran asutusta Bilbon nuoruuden aikoihin. Se olisi ollut Briimaata lähin ihmisasutus (jos mahdollisia dunedanin lymypaikkojen ei lasketa).
Yleensä ottaen olen samaa mieltä, että Eriadorin autiutta on vaikea ymmärtää. Ajattelisin siellä olleen silti hajanaista järjestäytymätöntä asutusta, joka vain ei ole maininnan arvoista. Isilmírën huomio kulkurihobiteista sopisi myös tähän merkityksettömän asutuksen kuvaan. Muuten nämä Isilmírën ja Vohobitin huomiot sopivat sikäli yhteen, että jos sekä elämä Tharbadissa että muutenkin liikenne Eriadorissa oli hiipuvaa, Brii saattoi kivitaloineen hyvinkin olla jäänne vauraammilta ajoilta. Myös yhteyksien väheneminen Kontuun sopii yhteen hiipumisen kanssa.
 
Ylös