Isilmírë
Kuukivi
Reaalimaailman näkökulmasta kirjoitetun esipuheen tunnelmista astutaan suoraan tarinan maailman sisään prologiin siirryttäessä. Nyt saamme tietää, että niin Hobitti kuin myös edessä oleva kertomus Taru Sormusten Herrasta pohjautuvatkin hobittien itse muinoin kirjoittamiin selontekoihin ja saamme hobiteista itsestään lisätietoja omassa maailmassamme eläneen ja yhä edelleen olemassa olevan kulttuurin edustajina.
Itseäni jaksaa vieläkin joka lukukerralla hätkähdyttää se, miten kovin pieniä hobitit oikeasti ovat. Vaikka mittana käytettäisiin Suomessa aikoinaan käytössä ollutta varsin pitkää venäläistä kyynärääkin, yhden ja kahden kyynärän välille sijoittuva pituus tarkoittaa silti vain noin 70 - 140 cm:n mittaa, ja kun nykyään harvat hobitit yltävät edes puoleentoista kyynärään, se tarkoittaisi vain noin metrin mittaista vartta. Toisin sanottuna hobitit ovat taaperokokoisia, pienimmät aikuiset vain muutaman viikon ikäisen suomalaisvauvan mittaisia. Tämä tuppaa itseltäni unohtumaan, koska niin monissa visuaalisissa Keski-Maa-tulkinnoissa hobitit ovat pikemminkin juuri murrosiän saavuttaneen suomalaislapsen keskimääräistä kokoa tai jopa vain vähän aikuisia ihmisiä lyhyempiä.
Maininta siitä, että hobittien ainoa tiedonjanon kohde on sukututkimus, sai miettimään syytä tähän. Jos he muuten suhtautuvat asioiden tutkimiseen piittaamattomasti, miksi kuitenkin sukujuuret ovat niin tärkeitä? Voiko se liittyä siihen, että Keski-Maan (tai nykymaailman) mittakaavassa hobitteja on loppujen lopuksi hyvin vähän ja avioliittoja suunnitellessa on tärkeää voida tarkistaa, ettei haikailun kohteena oleva sulhas- tai morsiankandidaatti olekin vahingossa turhan läheistä sukua - tai sukua turhan monelta taholta? Varsinkin, kun tämä jo kokonaisuutena pieni kansa oli vielä alkujaan jakautunut kolmeen ulkomuodoltaan selkeästi erilaiseen heimoon, eli lisääntynyt pitkään vain vielä koko kansaa pienempien ryhmien kesken.
Tarina hobittien vaelluksesta länttä kohti on kaikessa lyhykäisyydessään ja epämääräisyydessään hieno ja uskottava. Juuri sillä tavallahan ihmiset ovat historian aikana oikeastikin levittäytyneet: eivät yhtenä ryhmänä ja suunnitelmallisesti vaan pieninä, omia tarpeitaan seuraavina retkikuntina, jotka ovat pyrkineet löytämään jostain uudesta paikasta paremmat elämän edellytykset kuin mitä edellisessä oli.
Pidän myös siitä, miten ihmisten ja haltioiden kuningaskunnat ja kulttuurit voivat sortua ympärillä ilman että se millään tavalla heilauttaa keskenään rauhassa omaa elämäänsä eläviä hobitteja. He vain hyödyntävät sen mitä jää, entiset kuninkaalliset tarhat ja muut viljelmät, tekevät työtä pelloillaan ja voivat paksusti paria luonnonkatastrofin ja epidemian aiheuttamaa takaiskua lukuunottamatta. Toki samoojien suojelemina, mutta eivätpä he sellaista seikkaa muista. Hobittien Kontu on rauhan, yltäkylläisyyden, hyvinvoinnin ja tyynen onnellisuuden tyyssija. Mitään lötköjä lekottelijoita hobitit eivät silti parhainakaan päivinään ole vaan reippaan viljelijäkulttuurin edustajia ja lisäksi muutenkin selkeästi sisukkaita ja sekä puolustustaitoisia että -tahtoisia.
Olin ehtinyt unohtaa senkin, että kuten haltioille ja Elrosin sukua oleville ihmisille, myöskään hobiteille ei kasvanut partaa (eikä oletettavasti viiksiäkään). Alkaa tuntua siltä, ettei Tolkien oikein pitänyt parroista sankareilla, kun hän näin näppärästi on huolehtinut siitä, ettei sellaisia yksinkertaisesti voinut kasvaa monille hänen päähenkilöistään.
Eräänlainen toistuva ristiriita prologissa on se, että toisaalta hobittien sanotaan eläneen hiljaksiin keskenään muiden kansojen unohtamina, mutta toisaalta heidän sanotaan Kontuun asetuttuaan oppineen vaikka mitä haltioilta, ihmisiltä ja kääpiöiltä - jopa siinä määrin, että unohtivat oman kielensä ja alkoivat sen sijaan puhua dúnedainin kieltä. Ja kyllähän sekä kääpiöt että haltiat kulkivat silloin tällöin Konnun mailla vielä Sormusten Herran tapahtumienkin aikaan ja sekä Bilbo että Frodo olivat haltioiden ystäviä.
Piippukessun historia on hauska. Hobitin kirjoittamisen aikaan se ei liene ollut näin yksityiskohtaisena olemassa, jos sitä siinä vaiheessa ylipäätään oli vielä mietitty. On jotenkin hilpeä ajatus, että legendaarisesta Númenorista tuotu sulotuoksuinen kasvi päätyi kuivattuna savuamaan pikkuväen piippuihin heidän kansansa ehkä ainoana kolmannen ajan lopulla jäljellä olevana täysin omaperäisenä keksintönä.
Huvittava on myös suluissa oleva huomautus siitä, että seikkailumieli oli ominaisuus, jota Sormusten Herran tapahtuma-aikaan enää vain siedettiin vauraissa hobiteissa. Konnussakin siis rikkaille sallittiin helpommin normeista poikkeaminen.
Hämmentävä yksityiskohta on se, että Frodon mainitaan prologissa olleen Bilbon veljenpoika. Muistan jossain keskustelussa sanoneeni itsekin näin ja tulleeni asianmukaisesti oikaistuksi, sillä Bilbohan oli ainoa lapsi. Frodo ei ollut hänen veljenpoikansa vaan hänen isoisänsä veljen pojanpojanpoika, eli huomattavasti etäisempää sukua kuin veljenpoika olisi.
Hobitin tapahtumien lyhennelmästä minulla ei ole muuta kommentoitavaa kuin että sen mukana olo on looginen ja hyvä asia. Näin kirjaa lukematonkin pääsee vähän kärryille siitä, mitä aiemmin on tapahtunut ja mistä tilanteesta tähän uuteen seikkailuun nyt lähdetään.
Konnun kulttuurin jonkinasteinen akateemistuminen Sormuksen Sotaa seuranneen historiainnostuksen seurauksena on paitsi hauskan tolkienmainen juonenkäänne - hobitithan ovat tavallaan hänen alter egonsa ja heidän uusi kiinnostuksensa tutkimustyöhön vain lähentää heitä ja Professoria - myös tietysti välttämätön asia siltä kannalta, ettei muuten oikein voisi väittää koko kirjan olevan peräisin hobittien itsensä muinoin muistiin merkitsemistä lähteistä. Mutta on se lisäksi täysin looginen kehitysaskel myös reaalimaailman kulttuureihin peilaten. Kun tapahtuu jotain koko kulttuurin mullistavaa, asia halutaan luonnollisesti pyrkiä tuntemaan ja ymmärtämään ja merkitsemään muistiin, ja kun mukana mullistusta aikaansaamassa on ollut omaan ryhmään kuuluvia henkilöitä, heidän tekonsa varsinkin halutaan kirjata muistiin tuleville sukupolville - myös meille, jotka niistä nyt Tolkienin välityksellä saamme lukea.
Itseäni jaksaa vieläkin joka lukukerralla hätkähdyttää se, miten kovin pieniä hobitit oikeasti ovat. Vaikka mittana käytettäisiin Suomessa aikoinaan käytössä ollutta varsin pitkää venäläistä kyynärääkin, yhden ja kahden kyynärän välille sijoittuva pituus tarkoittaa silti vain noin 70 - 140 cm:n mittaa, ja kun nykyään harvat hobitit yltävät edes puoleentoista kyynärään, se tarkoittaisi vain noin metrin mittaista vartta. Toisin sanottuna hobitit ovat taaperokokoisia, pienimmät aikuiset vain muutaman viikon ikäisen suomalaisvauvan mittaisia. Tämä tuppaa itseltäni unohtumaan, koska niin monissa visuaalisissa Keski-Maa-tulkinnoissa hobitit ovat pikemminkin juuri murrosiän saavuttaneen suomalaislapsen keskimääräistä kokoa tai jopa vain vähän aikuisia ihmisiä lyhyempiä.
Maininta siitä, että hobittien ainoa tiedonjanon kohde on sukututkimus, sai miettimään syytä tähän. Jos he muuten suhtautuvat asioiden tutkimiseen piittaamattomasti, miksi kuitenkin sukujuuret ovat niin tärkeitä? Voiko se liittyä siihen, että Keski-Maan (tai nykymaailman) mittakaavassa hobitteja on loppujen lopuksi hyvin vähän ja avioliittoja suunnitellessa on tärkeää voida tarkistaa, ettei haikailun kohteena oleva sulhas- tai morsiankandidaatti olekin vahingossa turhan läheistä sukua - tai sukua turhan monelta taholta? Varsinkin, kun tämä jo kokonaisuutena pieni kansa oli vielä alkujaan jakautunut kolmeen ulkomuodoltaan selkeästi erilaiseen heimoon, eli lisääntynyt pitkään vain vielä koko kansaa pienempien ryhmien kesken.
Tarina hobittien vaelluksesta länttä kohti on kaikessa lyhykäisyydessään ja epämääräisyydessään hieno ja uskottava. Juuri sillä tavallahan ihmiset ovat historian aikana oikeastikin levittäytyneet: eivät yhtenä ryhmänä ja suunnitelmallisesti vaan pieninä, omia tarpeitaan seuraavina retkikuntina, jotka ovat pyrkineet löytämään jostain uudesta paikasta paremmat elämän edellytykset kuin mitä edellisessä oli.
Pidän myös siitä, miten ihmisten ja haltioiden kuningaskunnat ja kulttuurit voivat sortua ympärillä ilman että se millään tavalla heilauttaa keskenään rauhassa omaa elämäänsä eläviä hobitteja. He vain hyödyntävät sen mitä jää, entiset kuninkaalliset tarhat ja muut viljelmät, tekevät työtä pelloillaan ja voivat paksusti paria luonnonkatastrofin ja epidemian aiheuttamaa takaiskua lukuunottamatta. Toki samoojien suojelemina, mutta eivätpä he sellaista seikkaa muista. Hobittien Kontu on rauhan, yltäkylläisyyden, hyvinvoinnin ja tyynen onnellisuuden tyyssija. Mitään lötköjä lekottelijoita hobitit eivät silti parhainakaan päivinään ole vaan reippaan viljelijäkulttuurin edustajia ja lisäksi muutenkin selkeästi sisukkaita ja sekä puolustustaitoisia että -tahtoisia.
Olin ehtinyt unohtaa senkin, että kuten haltioille ja Elrosin sukua oleville ihmisille, myöskään hobiteille ei kasvanut partaa (eikä oletettavasti viiksiäkään). Alkaa tuntua siltä, ettei Tolkien oikein pitänyt parroista sankareilla, kun hän näin näppärästi on huolehtinut siitä, ettei sellaisia yksinkertaisesti voinut kasvaa monille hänen päähenkilöistään.
Eräänlainen toistuva ristiriita prologissa on se, että toisaalta hobittien sanotaan eläneen hiljaksiin keskenään muiden kansojen unohtamina, mutta toisaalta heidän sanotaan Kontuun asetuttuaan oppineen vaikka mitä haltioilta, ihmisiltä ja kääpiöiltä - jopa siinä määrin, että unohtivat oman kielensä ja alkoivat sen sijaan puhua dúnedainin kieltä. Ja kyllähän sekä kääpiöt että haltiat kulkivat silloin tällöin Konnun mailla vielä Sormusten Herran tapahtumienkin aikaan ja sekä Bilbo että Frodo olivat haltioiden ystäviä.
Piippukessun historia on hauska. Hobitin kirjoittamisen aikaan se ei liene ollut näin yksityiskohtaisena olemassa, jos sitä siinä vaiheessa ylipäätään oli vielä mietitty. On jotenkin hilpeä ajatus, että legendaarisesta Númenorista tuotu sulotuoksuinen kasvi päätyi kuivattuna savuamaan pikkuväen piippuihin heidän kansansa ehkä ainoana kolmannen ajan lopulla jäljellä olevana täysin omaperäisenä keksintönä.
Huvittava on myös suluissa oleva huomautus siitä, että seikkailumieli oli ominaisuus, jota Sormusten Herran tapahtuma-aikaan enää vain siedettiin vauraissa hobiteissa. Konnussakin siis rikkaille sallittiin helpommin normeista poikkeaminen.
Hämmentävä yksityiskohta on se, että Frodon mainitaan prologissa olleen Bilbon veljenpoika. Muistan jossain keskustelussa sanoneeni itsekin näin ja tulleeni asianmukaisesti oikaistuksi, sillä Bilbohan oli ainoa lapsi. Frodo ei ollut hänen veljenpoikansa vaan hänen isoisänsä veljen pojanpojanpoika, eli huomattavasti etäisempää sukua kuin veljenpoika olisi.
Hobitin tapahtumien lyhennelmästä minulla ei ole muuta kommentoitavaa kuin että sen mukana olo on looginen ja hyvä asia. Näin kirjaa lukematonkin pääsee vähän kärryille siitä, mitä aiemmin on tapahtunut ja mistä tilanteesta tähän uuteen seikkailuun nyt lähdetään.
Konnun kulttuurin jonkinasteinen akateemistuminen Sormuksen Sotaa seuranneen historiainnostuksen seurauksena on paitsi hauskan tolkienmainen juonenkäänne - hobitithan ovat tavallaan hänen alter egonsa ja heidän uusi kiinnostuksensa tutkimustyöhön vain lähentää heitä ja Professoria - myös tietysti välttämätön asia siltä kannalta, ettei muuten oikein voisi väittää koko kirjan olevan peräisin hobittien itsensä muinoin muistiin merkitsemistä lähteistä. Mutta on se lisäksi täysin looginen kehitysaskel myös reaalimaailman kulttuureihin peilaten. Kun tapahtuu jotain koko kulttuurin mullistavaa, asia halutaan luonnollisesti pyrkiä tuntemaan ja ymmärtämään ja merkitsemään muistiin, ja kun mukana mullistusta aikaansaamassa on ollut omaan ryhmään kuuluvia henkilöitä, heidän tekonsa varsinkin halutaan kirjata muistiin tuleville sukupolville - myös meille, jotka niistä nyt Tolkienin välityksellä saamme lukea.
Last edited: