TSH-kirjat: Elrondin poikien kohtalo ja Celebornin lähtö?

TSH:n liitteissä kerrotaan, että ensiajan lopussa valar vaativat puolhaltioilta peruuttamatonta päätöstä, kumpaan sukukuntaan he halusivat kuulua ja Elrond valitsi haltiat. Myös hänen lapsiltaan edellytettiin valintaa: lähteä hänen kanssaan Meren yli, tai jäädä Keski-Maahan, muuttua kuolevaisiksi ja kuolla Keski-Maassa.

Arwenin kohtalo oli osittain sidottu siihen, kuinka kauan Elrond viipyi Keski-Maassa. Aragornin ja Arwenin tarussa Elrond kertoo Aragornille: "Niin kauan kuin minä asustan täällä on hänellä eldarin nuoruus". Hieman myöhempänä kerrotaan, kun Sormusten sormus oli tuhottu ja Kolme sormusta menetti voimansa: "Silloin väsyi viimein Elrond ja hylkäsi Keski-Maan eikä enää palannut. Ja Arwenista tuli kuolevainen nainen." Arwen oli päättänyt jäädä, muuttua kuolevaiseksi ja se oli minun mielestäni peruuttamaton päätös.

Elrondin poikien valinnasta ei ole muuta tietoa kuin liitteissä mainittu: Galadrielin lähdön jälkeen Celeborn hallitsi muutaman vuoden Itä-Lórienia, mutta väsyi valtakuntaansa ja muutti asumaan Elrondin poikien luokse. Jos pojat ovat lopullisesti jääneet Keski-Maahan, ovat he muuttuneet kuolevaisiksi. Ehkä Elladan ja Elrohir päättivätkin jäädä, koska eivät lähteneet yhdessä isänsä kanssa.
 
Centaurea sanoi:
Arwen oli päättänyt jäädä, muuttua kuolevaiseksi ja se oli minun mielestäni peruuttamaton päätös.

Sitähän minäkin. Aragorn puheli hiukka pehmoisia kun selitteli vihoviimeisestä mahdollisuudesta, vaikka Arwen oli jo vuosia sitten valinnut kohtalonsa. Niinpä tämän sananvaihdon perusteella ei mielestäni voida vetää johtopäätöksiä Keski-Maan haltialaivojen tilanteesta.
 
Minun päähäni on väkisin (optimisti kun olen) jäänyt sellainen ajutus että kaikki haltiat eivät lähteneet keski-maasta pois ollenkaan, vaan esim. Vihermetsään jäi asumaan salohaltioita mailmanloppuun asti, samoin harmaisiin satamiin. Eli minun mielipiteeni on, että Elrondin pojan ja Celeborn jäivät Keski-maahan niin pitkäksi aikaa kun Keski-maa oli olemassa. Näin ainakin haluan uskoa :)
 
Miten arvelette rivendellin muuttuneen neljännellä ajalla? Jäikö sinne joitain haltioita vai lähtivätkö kaikki? Siirtyivätkö kaikki samoojat Aragornin mukanan Gondoriin vai olisiko heitä jäänyt myös pohjoiseen ja ehkä ottanut Rivendellin tukikohdakseen tai ehkä jopa kodikseen? Vai autioituiko Rivendel kokonaan? Miten nopeasti haltioiden vaikutus paikkaan hiipui?
 
Siirtyivätkö kaikki samoojat Aragornin mukanan Gondoriin vai olisiko heitä jäänyt myös pohjoiseen ja ehkä ottanut Rivendellin tukikohdakseen tai ehkä jopa kodikseen?
Dunedainin pohjoinen valtakuntahan palautettiin (yhteydessä Gondoriin) ja "Liitteissä kuninkaista ja hallitsijoista" kuningas Elessarin mainitaan pohjoisessa käydessään asuneen Annúminasin kartanossaan lännessä. Siellä oli ilmeisesti Arnorin hallintokeskuskus ja epäilemättä osa Sormuksen sodassa käyneistä pohjoisen samoojista oli palannut pyörittämään asioita sieltä käsin.

Rivendell olisi voinut olla pohjoisen valtakunnan asukkaille jonkinlainen pyhä paikka, mutta voi myös olla, että niiden aika oli ohi eikä kuningas Elessaria edeltäneitä aikoja enää kauaa muisteltu (paitsi Konnun arkistonhoitajien keskuudessa, hehän välittivät jälkimaailmalle tarinat kolmannen ajan lopun tapahtumista). Rivendellin suojainen laakso oli myös liikenteellisesti niin tärkeä etappi Sumuvuorten yli vieneen pohjoisen kauppatien varrella, että tuskinpa ihmiset sitä jättivät autioitumaan niin kauan kuin Maan muodot säilyivät kolmannen ajan lopun kaltaisina. Ehkä Rivendellin laaksoon jäi jokin muistuma tai perimätieto haltioiden muinaisesta oleskelusta, kuten Dol Amrothin alueelle oli aikaisemmin jäänyt.
 
Ylös