Ultramariini, tähteni pimeydessä!

Aiheena on siis Ultramariini, tuo ihanaisen suloinen ja sympaattinen hämeenlinnalaisbändi. Mielipiteitä, suosikkibiisejä ym.. ja tässä minun ŽtarinaniŽ:

Minä tykästyin Ultramariiniin joskus viime vuoden loppupuolella kuullessani tuon debyyttilevyn (Juuri ja juuri olemassa) kakkossinkkuun nimeltä Elohopeaa, joka soi hyvinkin paljon YleX:llä. En ollut vähään aikaan ollut kovinkaan innostunut uusista kotimaisista bändeistä, mutta Ultramariiniin ihastuin heti. Saatuani käsiini heidän levynsä ei ollut enää paluuta: olin vihdoin löytänyt YUPn, Zen Cafén ynnä muiden seuraksi hyvin koskettavaa ja kirpeänkaunista musiikkia tekevän, lahjakkaan bändin, joka lauloi suomeksi.

Ultramariinin biiseistä erityisesti Tänä iltana emme pelkää, Jos tekopyhyys on kauneutta, Kaupunginpuisto ja Halki pihojen sekä Kalpea tähteni ovat koskettaneet minua. Kitaristi Ville Aallon sanoitukset ovat jotain sellaista, mitä en uskonut olevan; pieniä ja kauniita tarinoita "tavallisesta elämästä". Laulaja Matti Johannes Koivulla on upea ääni, mutta minun suosikkini on Ville. :D

Mitä vielä voisin sanoa tästä kirpeänkauniista, upeasta ja suorastaan taianomaisesta yhtyeestä?? Parasta mitä minulle on tänä vuonna tapahtunut on ollut heidän löytämisensä.

"Tummenevan taivaan alla hysteerinen tyyni kaipuu."
 
Oiih, ihanaa!

Tutustuin itse Ultramariiniin kaiketi joskus viime syksyna, kun kaverini haki mun koneelle biisin Kalpea tahteni. Tykkasin kylla biisista, mutta en heti rakastunut taydella teholla.. Sinne se jai soittolistaan, vahan unohtui, kunnes radiossa alkoi soimaan Ultriksen biisi Elohopeaa. Se sitten kolahti heti oikein kunnolla, aivan upean kaunis ja herkkis biisi. Hommasin koneelle kaikki mahdolliset biisit (niita oli vahan), eli Koti ja Merkillinen vapaus oli noiden kahden lisaksi saatavissa.. Pitaisi se levy jostain hommata.

Bandissa iskee nimenomaan semmoinen herkka fiilis ja natit soundit. Laulajalla on niin sootti aani. Ultramariinissa on jotain pienta Crashia, mutta hyvin vahan, ja onkin aika omalaatuista (suomalaiselta bandilta ainakin).

Pakko mainita viela laulajan artikulaatiosta.. Se on ihan mahtavaa, herkkaa ja selkeaa. Luv it<3
 
Mitä itse kuullut olen, aika pitkälti Liekki-kopio. Ihan hyvää varmaan, mutta aika mitäänsanomaton bändi. Liekki on ihan hyvä bändi, mutta ei vielä niin merkittävällä uralla, että heitä matkivia bändejä pitäisi jo nyt perustaa. En arvosta.
 
Danyan sanoi:
Pakko mainita viela laulajan artikulaatiosta.. Se on ihan mahtavaa, herkkaa ja selkeaa. Luv it<3

Niin, laulu on kieltämättä hyvin, hyvin kauniin ja suloisen kuuloista :heart: ... Mutta sen verran mitä olen noita Ultramariinin haastatteluja kuullut (silloin Ruma-klubilta ja radiosta tuon Ilosaarirokin aikaan), niin kitaristi-Villen tapa puhua jätti minuun myös lähtemättömän vaikutuksen.. Sekin vaan kuulosti niin vinkeältä!
 
Ultramariini on näköjään täällä Turussa ilmaiskeikalla ens sunnuntaina. Jos on hyvä sää, voisihan sitä käydä tutustumassa tähänkin. :)


http://tapahtumakalenteri.turku.fi/paasivu.php?lang=fi&event=13233
 
Minulla on muutama biisi koneella ja kyllähän niitä ihan ilolla kuuntelee, taidokkaasti tehtyä musiikkia ja sitä rataa, mutta levyä en ostaisi, tuosta kuitenkin ehkä puuttuu tietty särö ja persoonallisuus. Tai jotain siinä on jonka takia musiikki ei kolahda totaalisesti. Mutta voi hyvänen aika miten kaunis ääni laulajalla onkaan, Ida sanoisi että hiekkalaatikkokarismaääni. Olen lähes rakastunut. :shock:
 
Voi kuinka ihanaa!

Kaikille asiasta kiinnostuneille tiedoksi: Kaupunginpuisto/Soma -sinkku (mukana myös ennenkuulematon biisi Havunneulasia uima-altaan pohjalla!!!) tulee kauppoihin perjantaina 17. syyskuuta! Ja uutta levyä on lupailtu ensi vuoden puolella ilmestyväksi. Odotan sitä henkilökohtaisesti mitä suuremmalla innolla! :heart:
 
Omistan Juuri ja juuri olemassa -levyn, ja tykkäilen.

Liekin levyt omistan molemmat, enkä näitä kahta vertaisi. Liekki on hyväntuulisen surullista, UM vain surullista. Liekin keikoilla tunnelma on iloisensurullisen kaunis, UM:n kaunis.

Eli melkein sama. Muttei sinne päinkään.
 
Löysin Ultramariinin uudestaan, se sopii jotenkin niin hyvin tähän talven odotukseen ja apeuteen. <i>Suudelma, Hämmästyttävä muuttuva poika</i> ja varsinkin <i>Vain sinä huomaat sen</i> ovat olleet soittolistalla nyt ihan taukoamatta. Tällaista musiikkia pitäisi kuunnella rakastuneena..

Harmittaa, kun Ultramariinin nettisivuilla lukee, että ovat nyt vähän niin kuin keikkatauolla. Äh! En ole vieläkään päässyt keikalle asti.
 
Ultramariinilta ilmestyy yhtyeen nettisivujen mukaan uusi levy tänä syksynä. Ilmeisesti tässä onkin ollut puolen vuosikymmenen hiljaisuus yhtyeen osalta. Tutustuin bändin musiikkiin talvella 2003-2004, koska sen laulaja Matti (Johannes) Koivu opiskeli tuolloin historiaa samaan aikaan kuin minä Oulun yliopistolla. Mattihan oli ihan mukavanoloinen jamppa, vähän turhan eläväinen vaan minun makuuni. Ja melkoista hinttipoppiahan se Ultramariinin musiikkikin on, en kuuntelisi kuin puuhun sidottuna. Mutta tulipahan tämäkin sanottua, ja infottua yhtyeen mahdollisia faneja.
 
Ylös