Underground

Ronin

Hobitti
Ok...somebody had to do it. :D

Elikkäs, kuunteletteko te ihmiset minkäänsorttista musiikkia minkä voisi luokitella undergroundiksi? Ehkä voisi aluksi koittaa vetää edes jonkinlaisia raameja undergroundille:
Esim. aiemmin tunnetut, mutta nyttemmin unholaanjääneet artistit eivät käy (esim. XL5 :lol: ), koska heidän musiikkinsa on yhtäkaikki "kaupallista" vaikkei sitä kukaan enää kuuntelisikaan.
Mielestäni UG:ksi voisi aika hyvin luokitella artistit joiden tuotantoa media ei juurikaan tue jotain pieniä julkaisuja lukuunottamatta (esim. vahtoehtoiset radiokanavat tai "underground"-lehtijulkaisut).
No, ei nyt lähdetä pilkkuja viilaamaan; pidetään homma avoinna ja katsotaan mitä tapahtuu. :)

Eli voisin itse aloittaa tämän ottamalla puheeksi undergrounding isän: Frank Zappa. Hän on myös ehkä tunnetuin undergrounin edustaja. Zappa vaikutti pääasiassa 1970- ja 1980-luvuilla ja hänen musiikkinsa on ollut vaikuttavana tekijänä monien tunnetumpien artistien kehityksessä (mm.Steve Vai joka soitti hänen bändissään).
Itse pidän aika lailla Zapan huumorista. Törmäsin aika osuvaan kuvaukseen siitä: high brow humor presented in a low brow way. Eli erittäin älykästä yhteiskunta-/ihmiskritiikkiä verhoiltuna junttihuumoriin tyyliin Monty Python.
Musiikki on kieltämättä erittäin omaperäistä (joskus pelkkää meteliä kuten Weazels Ripped My Flesh) ja erittäin...heh, taiteellista.

Mutta pidemmittä puheitta; the ball (and the court) is yours! 8)
 
Umm, joo? Jos undergroundiksi lasketaan kaikki ei-mainstreammusiikki (kuten yleensä tupataan laskea), niin eikös tästä keskustelusta putoa pohja aika nopeasti? Aika nihkeää keskustelua, jos jokainen keskustelee siitä omasta ei-mainstreamlempiartististaan.

Tietenkin jos taasen käsittää undergroundin vanhahtavasti, eli siksi mitä esim 60-70-luvulla käsitettiin Suomessa undergroundiksi, saattaisi keskustelusta syntyä jollain tasolla mielenkiintoista. Tosin epäilen kuinka mielenkiintoista keskustelua syntyisi, say, Erkki Kurenniemen tuotannosta.

Mutta joo, kyllä mä ei-mainstreammusiikkia kuuntelen. Mutta ei se ole mikään itseisarvo, mulle toi Beyoncén Crazy In Love ihan samalla viivalla kuin joku undergroundtesnorymistely.

Ja tota Zappa viittausta en kyllä ihan taas ymmärrä. Undergroundin isä?
 
kaidosetä sanoi:
Umm, joo? Jos undergroundiksi lasketaan kaikki ei-mainstreammusiikki (kuten yleensä tupataan laskea), niin eikös tästä keskustelusta putoa pohja aika nopeasti? Aika nihkeää keskustelua, jos jokainen keskustelee siitä omasta ei-mainstreamlempiartististaan.

En tässä halua liian tiukasti lähteä määrittelemään undergroundia. Itse lähtisin niin liikkeelle, että kukin voi ikään kuin kertoa omista ajatuksistaan ja omista suosikki(ug)artisteistaan ja niistä keskusteltaisiin. Katsoin turhaksi seurata musahuoneen peruskaavaa (aloittaa oma topic joka bändille) ja sen sijaan pistin topicin tyylisuunnalle, jotta homma vähän laajenisi.

Mutta joo, kyllä mä ei-mainstreammusiikkia kuuntelen. Mutta ei se ole mikään itseisarvo, mulle toi Beyoncén Crazy In Love ihan samalla viivalla kuin joku undergroundtesnorymistely.

Minkä tahansa tyylisuunnan ottaminen itseisarvoksi on typerää. Mutta joo, 90% kaikesta on täyttä BS:sää (kuten popissa, metallissa, ug:ssä, humpassa jne.).
Kuunteletko sitten mitään ug-artisteja?

Ja tota Zappa viittausta en kyllä ihan taas ymmärrä. Undergroundin isä?

Varmaan myöntänet, että Zappa oli undergroundia, right? Ja mitä itse tyylisuuntaan tulee niin hän oli aika pitkälle yksi undergroundin tunnetuimpia ikoneita. Keitä sitten laittaisit hänen edeltäjiksiin mitä vanhahtavan ug:n edustajiksi tulisi?
 
Ronin sanoi:
Kuunteletko sitten mitään ug-artisteja?
Kuten sanoin, mä en tee tai osaa tehdä mitään eroa "ug" ja "mainstream" artistien välillä. Kuinka monta levyä pitää artistin myydä, että ei ole enää "ug"? Kuinka isolle levy-yhtiölle pitää levyttää?
Kyllä tähän voisi aina namedroppailla kasan artisteja joista kukaan teistä ei ole todennäköisesti kuullutkaan saati tule kuulemaankaan, mutta mitä siitä hyödytään?

Ronin sanoi:
Varmaan myöntänet, että Zappa oli undergroundia, right? Ja mitä itse tyylisuuntaan tulee niin hän oli aika pitkälle yksi undergroundin tunnetuimpia ikoneita. Keitä sitten laittaisit hänen edeltäjiksiin mitä vanhahtavan ug:n edustajiksi tulisi?

Shrug, emmä vaan jotenkin osaa ajatella Zappaa undergroundina. Mutta saattaa olla, että se olen vain minä.
Vanhempia artisteja voisi niitäkin tiputella vaikka kuinka paljon. Onks Stockhausen tarpeeks UG? Tai John Gage? Delia Derbyshire?
Mut joo, ei vedetä tätä kissaa hännästä.
 
Mm. Mulla tulee kuunneltua jotain ug-hoppia. Ostelen aina jostain levyjä. Ja radiosta kuulee aina niitä omakustanneita.
UG on ihan hyvää , jos on osaavia ihmisiä..

[turhuusviesti]
 
Kuuntelen paljon Oululaisia UG bandeja. Lähinnä metal/rock gategoriaan meneviä. Jotku mitä olen kuunnellut ei enää ole UG. Ei se musa kuitenkaan ole huonontunut vaikka bandilla olisi lisäkseni satoja faneja.
(Esimerkiksi Sentencedin keikoilla olen käynyt jo monta vuotta. Niitä aikoja, kun lisäkseni oli lavan edessä kahdeksan muuta katsojaa. Nykyään varmasti lähes jokainen suomalainen nuori tietää Sentencedin(??).)

Oulusta kyllä pukkaa paljon hyviä bandeja, jotka ei ole vielä ihan tähtiin noussut. esim. The RMS, Embraze, Radiopuhelimet, Ruotomieli, Mary, Catastrophe, Scenery Channel, Scent, Throwback ja Final Dawn.

Montako tunnistit? (boldilla henkilökohtaiset suosikit)

Huomenna Final Dawnin keikka. Luvassa pirun kovaa menoa. http://www.final-dawn.com
 
Radiopuhelimet, jee! Jos joskus perustan uuden uskonnon, niin rukoukset pitää lukea Ouluun päin kumartaen ihan sen takia että Radiopuhelimet on sieltä lähtöisin.

Sinänsä "ug" on minustakin vähän turhan moniselitteinen käsite jäntevän keskustelun pohjaksi. Mutta uskaltaisinko väittää, että Captain Beefheartin "Trout Mask Replica" vuodelta 1970 on undergroundia? Joka tapauksessa se on parhaita rocklevyjä mitä tiedän. Ja FlaminŽ Grooviesin "Teenage Head" vuodelta 1971 on hyvä kanssa :p
 
Hexan viestistä tunnistan Ruotomielen, ja senkin vain koska luokkakaverini soittaa siinä, niin ainakin luulen.
Kuuntelemaani musiikkia suurin osa ihmisistä ei tunne, mutta ei se silti mitään undergroundia ole, alternative on varmaan parempi termi. Toisaalta joku musiikki voi olla suhteellisen marginaalista Suomessa mutta muualla suosittua. Ennen minulle oli tärkeämpää oliko musiikki yleisesti suosittua vai ei, vanhemmiten olen päässyt liiasta snobiudesta eroon.
 
Undergroundia käytetään yleensä aika epämääräisesti - niin kuin monia muitakin termejä. Usein se kai viittaa ei-listamusiikkiin tai on synonyymi "vaihtoehtoiselle" musiikille. Kokonaisuutena se ei ole mikään musiikkiliike tai tyylisuunta, vaikkakin jossain määrin se voi jossakin maassa/kaupungissa sellaiseksi tiettynä aikana muodostuakin.

Jotkut artistit saattavat aloittaa ungergroundina, mutta tulla valtavirraksi. Zappa ei ole valtavirtaa, mutta en menisi sitä ainakaan enää ungergroundiksi sanomaan, enkä sen isäksi. Ungerground/ei-valtavirtamusiikkia on ollut ennen Zappaakin. Ei hän keksinyt ensimmäisenä soittaa eri tavalla kuin valtavirta.

Toisaalta tekisi mieli varata underground termi kokskemaan todella maanalaista musiikkia eli sellaista jota ei voi julkisesti ilman seurauksia esittää. Länsimaissa sananvapauden vuoksi tällaista musiikkia varsinaisesti ole ellei ehkä jotain äärimmäistä whitepower punkkia sellaiseksi laske. Mutta esim. Neuvostoliitossa aikanaan oli todellista underground rockia kuten nykyisin esim. Kiinassa, missä poliisia oikeasti kiinnostaa millaista musiikkia esitetään ja kuka sitä kuuntelee.

Toisaalta ungergroundilla voi viitata musiikin sisältöön jättämättä huomioon onko musiikin esittäminen sallittua eli ei. Tällöin ei-konventionaalisia esitystapoja tai sisältöjä sisältävä musiikki olisi undergroundia ja olisi käyttökelpoinen laajemmaltikin.

Itse en osaa oikein päättää kumpaan kantaan pitäisi taipua. Toisaalta houkuttelisi varata termi todelliselle maanalaiselle musiikille eikä vesittää termiä koskemaan kaikenlaista soitantoa, mutta laajempi musiikin sisältöä koskeva määritelmä on toisaalta myös käyttökelpoinen..
 
Keskustelut näyttäisi matkaavan hiljalleen vähän samaan suuntaan kuin aloittelevia/lupaavia bändejä käsitellyt topic. Mitäpä moisesta, onhan kyse sentään -vain- hiljalleen matkaavasta aiheesta. :)

Olen ja jonkin aikaa meinannut pistää topicin pystyyn sellaisesta artistista kuin John Frusciante. Varmaan sanoo monille aika paljon RHCP-kannustensa perusteella, mutta soolomateriaalinsa on todella vaihtelevasta tasosta(jätkä oli heroiinin maailmassa tuuliajolla 1992-1997 ja teki tuona aikana yhden levyn) huolimatta miellyttävää. Kun fakta on, että RHCP on maailman isoimpia bändejä, on vaikea änkeä Frusciantea undergroundiin tai johonkin edes vastaavaan lokeroon, kun aika moni RHCP-fani ostanee Frusciantenkin levyjä, vaikkei niitä jaksaisi kuunnella. Musiikillisesti ainakin tuorein, vasta hiljan helmikuussa ilmestynyt Shadows Collide With People-levy on monilta osin henkeäsalpaavan loistava, etenkin lähinnä sadepäivämusiikiksi sopiviin edeltäjiinsä verrattuna. Tutustukaa, jos ette ole tutustuneet. Vaikka ei ole kait kovin eh.. true-undergroundia, että artistin levy ilmestyy ison lafkan julkaisemana niin kyllä Frusciante musiikillisesti helposti pistää pään pyörälle - miekkonenhan palvoo Frank Zappaa tietääkseni, vaikka ei musiikki muuten sinänsä erityisemmin sinne viittaa.

Mitä tulee kotimaan underground-meininkiin niin totta kai homma kiteytyy aika hyvin Suomi-avantgarden maailmaa valottavalla kokoelmalla nimeltä Arktinen Hysteria. Valloittavaa hölmöilyä. Ja jos nyt sitten ihan oikeita underground-bändejä mainitaan niin tulkoot seuraavat nimet julki: Trigon, Fume, Jumalan Ruoska ja Puhdas Hallinto. Näitä jos olette kuulleet ja tykänneet niin two thumbs up! Jos ette ole kuulleet niin ottakaa selvää.
 
kaidosetä sanoi:
Kuten sanoin, mä en tee tai osaa tehdä mitään eroa "ug" ja "mainstream" artistien välillä.

Et siis näe mitään eroa Britney Spearsin ja esim. Anal Cuntin välillä jos UG:sta puhutaan? :?

Kuinka monta levyä pitää artistin myydä, että ei ole enää "ug"? Kuinka isolle levy-yhtiölle pitää levyttää?

Imo tuolla ei ole paljoakaan merkitystä; puhun itse lähinnä undergroundista musiikkityylinä. Esim. Zappan levyjä on varmaan myyty vaikka miten paljon ja silti musiikkityyliä voisi kutsua undergroundiksi. Eihän hänen biisejään soiteta juurikaan radiossa eikä videoita näytetä MTV:ssä vai? Vai eikö tässäkään pysty erottamaan hänen musiikkiaan Justin Timberlaken musiikista mitä UG:na pitämiseen tulee?

Kyllä tähän voisi aina namedroppailla kasan artisteja joista kukaan teistä ei ole todennäköisesti kuullutkaan saati tule kuulemaankaan, mutta mitä siitä hyödytään?

Selitänpä vielä kerran: eli ideanan EI ollut ruveta listaamaan kaverin kaverin bändejä vaan "tunnettuja" artisteja jotka eivät saa samanlaista julkisuutta kuin ne joille suodaan radio/TV-soittoa. Esim. Primus. Ainoa heidän tekeleensä joka on vähän tunnetumpi valtavirrassa on South Parkin tunnari. Kuunteleeko kukaan tätä bändiä? Mitä mieltä on bändistä? Jne. jne.

En ymmärrä mikä tekee tällaisesta laajemmasta topicista keskustelukelvottoman jos kerta jokaiselle bändillekin tehdään oma keskustelu. Vai olisiko pitänyt aloittaa esim. Zappa-topic, Primus-topic, Buckethead-topic, Residents-topic ja Praxis-topic erikseen? Hassua, itse käsitin, että yksi aihe noille kaikille voisi olla käytännöllisempi...

Shrug, emmä vaan jotenkin osaa ajatella Zappaa undergroundina. Mutta saattaa olla, että se olen vain minä.
Vanhempia artisteja voisi niitäkin tiputella vaikka kuinka paljon. Onks Stockhausen tarpeeks UG? Tai John Gage? Delia Derbyshire?

Mihin tyyliin sitten luokittelisit Zappan? Tuleeko siihen sellainen nimihirviö johon liitetään kaikki musiikkityylit joista hän on koskaan ottanut vaikutteita? Eikö undergroundin (musiikkityylisuuntata) ideana nimenomaan ole pistää tuollaiset "kummallisuudet" saman katon alle?
Stockhausenista en ole kuullut. John Cagen taas voisi varmaan hyvin luokitella undergroundiksi, koska hänen musiikkinsa ei nyt niin hirveän pinnalle pääse mainstream medioissa juuri erikoisuutensa vuoksi, right? Jälkimmäistä nimeä en myöskään tunne.

Muutenkin outo kysymys tuo "onko se ja se tarpeeksi ug?". Kuka minä olen sitä sanomaan? Ja muutenkin, miksi edes kysyä moista? Vähän sama kuin typerykset jotka väittelevät vuosikausia metallin eri genreistä; who cares!? Mitä väliä sillä on; jos on joku artisti joka periaatteessa voisi olla tunnettu, mutta erikoisuutensa vuoksi ei saa massamedian tukea niin itse ainakin kelpuutan nimen tänne. Toki järkeä saa käyttää vaikka se haastavaa olisikin. Eli esim. Tool nyt on aika monelle jo tuttu ja muutenkin bändi saa tukea massamedialta (esim. MTV:llä videot) kun taas vaikka jos päätän nyt tältä istumalta perustaa Pentin NeoVäinöProgeseura-nimisen orkesterin en laittaisi sitä tänne uutena coolina ug-bändinä. :roll:

Ja vielä; jos nyt joku sattuu veljensä bändin tai Michael Jacksonin tänne laittamaan niin tuskin kukaan häntä syö...
 
Luulen että kaidosetä tarkoitti ettei hän tee laadullisesti eroa undergroundin ja valtavirtamusiikin välille, kumpaakin pystyy kuuntelemaan yhtä hyvin eikä sitä että Britney Spears olisi undergroundia. Tai mistä sen tietää.

Konnavahtina olen sitä mieltä että erilliset (ja todennäköisesti hyvin hiljaiset) keskustelut voisivat olla parempi ratkaisu, koska kukaan ei tunnu täällä tietävän mistä ihmeestä on tarkoitus puhua. Hyvistä ja tunnetuista bändeistä, jotka silti eivät ole saaneet paljon valtavirtajulkisuutta? Undergroundin määritelmästä näköjään pystyy syntymään samanlainen tappelu kuin siitä mitä metallimusiikki oikeastaan on, joten sen voisi jättää vähemmälle. Musahuoneen kuvaus sanoo ettei se ole mielipiteiden riitelypaikka (niin tökerö kuvaus kuin se onkin), kyseessä ei ole myöskään ihmisten riitelypaikka. Kiitos.
 
Theoderic sanoi:
Sinänsä "ug" on minustakin vähän turhan moniselitteinen käsite jäntevän keskustelun pohjaksi.

Let's give it a shot, shall we? :wink:

Mutta uskaltaisinko väittää, että Captain Beefheartin "Trout Mask Replica" vuodelta 1970 on undergroundia? Joka tapauksessa se on parhaita rocklevyjä mitä tiedän. Ja FlaminŽ Grooviesin "Teenage Head" vuodelta 1971 on hyvä kanssa :p

Tottakai uskaltaa. Itse en hirveästi ole oppinut pitämään Beefheartin ah-niin-charmantista äänestä. Mutta joo, ymmärrän kyllä miksi se toimii; just not my thing.

Minkälaista kamaa tuo Flamin' Grooves on?

Ereine sanoi:
Konnavahtina olen sitä mieltä että erilliset (ja todennäköisesti hyvin hiljaiset) keskustelut voisivat olla parempi ratkaisu, koska kukaan ei tunnu täällä tietävän mistä ihmeestä on tarkoitus puhua. Hyvistä ja tunnetuista bändeistä, jotka silti eivät ole saaneet paljon valtavirtajulkisuutta? Undergroundin määritelmästä näköjään pystyy syntymään samanlainen tappelu kuin siitä mitä metallimusiikki oikeastaan on, joten sen voisi jättää vähemmälle.

Eikö tällaista kuitenkin kannattaisi kokeilla? Jos siis nyt jätetään tuo UG:n määritteleminen kokonaan ja puhutaan vain itse asiasta, eli musiikista..?
Kukin saa laittaa tänne oman käsityksensä mukaan undergroundia edustavat suosikkiartistinsa keskustelun kohteiksi kuten jotkut ovat jo tehneet.
 
En tarkoittanut että keskustelu pitäisi lukita tai muuta, kunhan se ei taannu pahemmin. Kannattaa myös pitää huoli että kyse on keskustelusta, ei siitä että jokainen puhuu omasta suosikistaan eikä kuuntele muita.
 
Kuten Ereine ehtikin mun pointin tiivistämään, niin mä en näe mitään eroa ug:n ja mainstreamin välillä. Loppupeleissä ainut näiden termien ero on siinä kuinka paljon levyjä myydään, musiikin sisällöllä ei ole mitään merkitystä. Silloin tällöin joku esiintyjä saa sen maailmanlaajuisen superhitin, vaikka olisi kuinka undergroundpiireistä lähtöisin: kaikki varmaan edelleen muistavat Baha Menin Who Let The Dogs Out-renkutuksen parin vuoden takaa, mutta kuinka moni osaa mainita nimeltä toisen Miami Bass artistin? Tai biisin? Tai tietää mitä helvettiä Miami Bass on? (Ei tartte vastata, retorinen kysymys.)

Et siis näe mitään eroa Britney Spearsin ja esim. Anal Cuntin välillä jos UG:sta puhutaan?
No, Britneytä voi tuskin kuvailla UG:ksi artistina, mutta tämä väärinkäsitys selvitettiin jo äskön. Mutta koskei asia ole tietenkään niin yksinkertaista, niin jos kuunnellaan tiettyjä osia Britneyn tuotannosta keskittyen ainoastaan niin sanottuun musiikkidataan, niin ihan selkeää undergroundtanssimusiikkia se on. Tämä tuskin tarkoittaa sitä, että Britneytä voi millään tavoin kutsua undergroundartistiksi, mutta sellaiselta hänen musiikkinsa kuulostaa.

Zappasta sen verran, että tuntemukseni herran tuotannosta on turhan ylimalkaista voidaksi aloittaa syvällistä keskustelua genrettämisestä, MUTTA käsittääkseni eiköhän kyseessä ole mies jota ei voi hirvittävästi luokitella mihinkään. Jats varman sopisi parhaiten, mutta sen alle sopii ihan kaikki muukin.
Mutjoo, jos sun mielestä Zappa on undergroundia niin sitten se sulle on. Mä en näe asiaa samoin. Apples and oranges niinku noi ulkomaankieliset sanoisi.

Ja eikös Primuksella ollut se yksi MTV-hitti silloin taannoin? Ainakin meitsi muistaa sen bändin ensisijaisesti siitä cowboymusiikkivideosta tai siellä juhla-Woodstockissa soitetusta Hendrix-pastissista.
Toisaalta oletettavasti tarkoitit, että samat ihmiset jotka muistavat Isaac Hayesin ainoastaan Chefin äänenä, muistavat Primuksen kyseisestä meriitistään.
 
kaidosetä sanoi:
Ja eikös Primuksella ollut se yksi MTV-hitti silloin taannoin? Ainakin meitsi muistaa sen bändin ensisijaisesti siitä cowboymusiikkivideosta tai siellä juhla-Woodstockissa soitetusta Hendrix-pastissista.
Toisaalta oletettavasti tarkoitit, että samat ihmiset jotka muistavat Isaac Hayesin ainoastaan Chefin äänenä, muistavat Primuksen kyseisestä meriitistään.

Musavideokuvauksesta päätellen biisi oli Wynona's Big Brown Beaver. En itse ole nähnyt sitä MTV:ltä, mutta johtunee varmaan siitä, etten silloin sitä katsonut. Ja joo, tuota juuri tarkoitin, eli eivät tunne Primusta juurikaan kuin nimenä.

Tietääkö täällä sitten kukaan kyseistä bändiä? Tai no, tiedän muutaman kontulaisen jotka varmasti tietävät mutta...anybody? 8)
 
Vastataan Roninin kysymykseen...

FlaminŽ Groovies oli silloin 60- ja 70-lukujen taitteessa vaikuttanut amerikkalaisbändi - yksi niistä, jotka yrittivät pitää rupisen ja yksinkertaisen garagerockin hengissä progeaikojen läpi. Heistä ei siis tee undergroundia mikään taiteellinen avantgardismi vaan ruttuinen imago ja kulttimaine kaukana mainstream-yleisön uskopuolella. Iso-Britanniassa FlaminŽ Grooviesia kuuntelivat monet niistä, jotka vähän myöhemmin olivat kehittämässä ilmiötä nimeltä punk.

Primus on niitä bändejä, joihin on ollut tarkoitus tutustua jo vuosien ajan, mutta aina vaan on jotenkin jäänyt. Hillitön Hendrix-fanaatikko kun olen, niin luulen saattaisin Primuksesta tykätä jos se on todella sellaista musaa kuin olen ymmärtänyt.

Listaaminen on vähän noloa, mutta seuraavassa on muutama sellainen bändi, jotka kuuluvat suosikkeihini, ja jotka käsitän tavalla tai toisella undergroundiksi.
- Velvet Underground (ehkä paras amerikkalainen rockyhtye ikinä jos minulta kysytään)
- The Stooges (jos et tiedä kuka on Iggy Pop, desinfioin käteni käteltyäni sinua :lol: )
- MC5, New York Dolls, Johnny Thunders jne...
- Television (Marquee Moon on parhaita kitararock-levyjä ikimaailmassa, tai ainakin suuria henkilökohtaisia suosikkejani)
- Mott the Hoople (ansaitsemattomasti unohdettu glam rock/Heavy Metal - dinosaurus 1970-luvulta)
 
Theoderic sanoi:
Primus on niitä bändejä, joihin on ollut tarkoitus tutustua jo vuosien ajan, mutta aina vaan on jotenkin jäänyt. Hillitön Hendrix-fanaatikko kun olen, niin luulen saattaisin Primuksesta tykätä jos se on todella sellaista musaa kuin olen ymmärtänyt.


Onhan Lalonde varmaan Hendrixiltä vaikutteita ottanut. Primus on ehkä funkimpaa ja modernissa mielessä raskaampaa, mutta uskoisin että tulet pitämään. Itselläkin tuo tutustuminen Primuksen musiikkiin vei pari yritystä; ensimmäisellä kerralla kuulemani Pork Soda meni vähän yli kun en ollut silloin "tottunut" lainkaan erikoiseen musiikkiin ("erikoisempaan"). Suosittelisin ensilevyksi ehdottomasti bändin ensimmäistä levyä (live-levy) nimeltä Suck On This. Erittäin tiukkaa musiikka; taitavasti yhdistettyä funkia, rockia ja progea. 8)
 
Frank Zappalle on kyllä olemassa jazzrockin lisäksi toinenkin "puolivirallinen" kategoria, nimittäin avantgarderock. Sitä on käytetty yhteisnimityksenä sellaisille taiteilijoille, jotka ovat esitelleet rockille nykymusiikin (esim. John Cage ja Karlheinz Stockhausen) ja jazzin modernismin (esim. Ornette Coleman) ratkaisuja. Zappaa ja Mothers of Inventionia ei ehkä voi sanoa undergroundin isäksi, mutta varmasti avantgarderockin kantaäidiksi. 60-70-luvulla avantgardea olivat aiemmin mainitut Velvet Underground ja Captain Beefheart, Frank Zappa joka yhdisteli freejazzia ja Boulezia sekä esimerkiksi Kraftwerk, jonka musiikin juuret olivat osaksi Stockhausenissa ja jazz-improvisoinnissa.

Ehkä undergroundin sijasta tässä ketjussa pitäisikin puhua avantgarderockista tai kokeellisesta musiikista? Avantgarde tarkoittaa etujoukkoa, eli sen pitäisi viitata sellaisiin taiteilijoihin, jotka vievät musiikin kehityksen seuraavalle tasolle tai ainakin uudelle polulle. Alunperin tuota nimitystä alettiin käyttämään joskus toisen maailmansodan jälkeen Stockhausenin ja freejazzin yhteydessä, mutta varmasti rokin yhteydessäkin sillä voitaisiin viitata sellaisiin ilmaisutapoihin, jotka ovat uusia ja erilaisia verrattuna valtavirtamusiikin perinteeseen. Underground viittaa pelkästään marginaaliasemaan, mutta avantgarde kokeellisuuteen. Avantgarderock-nimitystä on esimerkiksi käytetty erotukseksi "progressiivisesta" eli edistyksellisestä rockista, joka on ollut jämähtäneempi 1800-luvun klassiseen musiikkiin. Esimerkiksi Emerson, Lake & Palmerin Pictures of Exhibition, joka on aika tunnettu esimerkki 70-luvun progesta, on Musorgskin teoksen uudelleentulkinta ja sellaisena varsin kankea.

Itse nostaisin esille My Bloody Valentinen ja Loveless-albumin, joka oli 90-luvun alussa täysin erilaista kuin mitä sitä ennen tai sen jälkeen on kuultu. Hyvää taidemusiikkia löytyy levyltä Daughters of the Lonesome Isle, jolla Margaret Leng Tan soittaa John Cagen pianosävellyksiä. Pidän myös Erik Satiesta, joka oli esimerkiksi Cagen mielestä ensimmäinen avantgardesäveltäjä. Hänen Gymnopedies-sarjansa on kauneinta pianomusiikkia jota tiedän.

Muoks: Nimi oikein.
 
Ylös