Uuden-Seelannin Frodo-talous

haltia

Hobitti
Katselinpa tässä uutisia, ja siellä oli, että Uudessa-Seelannissa on aloitettu "Grodo-talous" eli matkaajia veidään katsomaan Sormusten herran kuvauspaikkoja. Myös kaikenlaisia elokuvaan liittyviä tavaroita/esineitä.

Päätinpä tässä kysyä, mitä mieltä te olette tästä? Ja lähtisittekö tällaiselle matkalle, jos pääsisitte ja mitä haluaisitte nähdä, ja miksi?


Merri paranteli kyselyn kielioppia
Tik paranteli kyselyn kielioppia, lisäsi välimerkkejä ja tappoi hymiöt
 
En lähtisi, koska TSH-elokuvat ei oikein innosta. Jos Uuteen-Seelantiin lähtisin, menisin sinne paikallisen luonnon takia. En sen vuoksi, että pääsisin katselemaan 10 000 muun turistin kanssa muutamaa paikkaa. "Ja hyvät ihmiset, oikealla näette kallion, jossa Frodo ja Samvais lepäsivät matkallaan Mordoriin" Ei oikein kolahda.
 
Haluaisin, ehdottomasti! Minulle Tallinakin olisi kokemus, koska en ole ikinä käynyt missään rakkaan Suomen rajojen ulkopuolella. Mutta minun on tuosta turha edes haaveilla. Uuteen Seelantiin olen halunnut mennä siiät lähtien kun ala-asteella käsiteltiin tuota maata ympäristötiedossa...
 
Haluaisitko lähteä Uuteen-Seelantiin? Kyllä, ehdottomasti! Katsomaan TSH:n kuvauspaikkoja? Noh, kun kerran siellä jo olisi, niin mikä ettei.
Jos ilmaiseksi pääsisin, lähtisin toki moneenkin paikkaan maailmassa enemmän kuin mielelläni, mutta jo kymmenisen vuotta on Uusi-Seelanti kangastellut mielessäni yhtenä sellaisena paikkana, joka olisi jossain vaiheessa elämää nähtävä. Paljon mielenkiintoista luontoa ja hienoja maisemia.
TSH:n kuvauspaikat nyt sinällään ovat vähän kyseenalaisen kiinnostavia, kun lavasteet on viimeistä sirua myöten raijattu pois ja piiloon (toivottavasti osa niistä joskus saadaan jonnekin näytteille asetettua). Toki esimerkiksi Edorasin kuvauspaikka Mount Sunday olisi ihan itsessäänkin upea paikka käytäväksi.
 
Kyllähän siellä olisi mukava käydä ja nähdä ne kuvauspaikatkin, mutta en itse ole juuri aivan tarpeeksi hörhö lähteäkseni pelkästään niitä varten sinne asti. Itsekkin näin sen uutisjutun, oli aika hupaisa vaikka kaikkihan tämän arvasivat varmasti aikoja sitten. :)
 
Tässä vielä video, kulttuuriuutisista
http://194.252.88.5/yle24/kulttuuri/kulttuuri-to.wmv
 
Minä tuskin menisin. Tai koskaan ei saa sanoa ei koskaan. Mutta en kuitenkaan keksisi mitään pointtia tai järkeä.

Minä en lähde kotiin. Minä lähden Tampereelle!


Tai siis Suomestakin löytyy mielettömästi mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja joita en ole vielä kerennyt näkemään. Minä käyn katsomassa niitä mieluummin.

Minusta on hupsua semmoinen ettei olla käyty kuin omassa pikkutuppukylässä ja mahdollisesti jossain toisessa kaupungissa, mutta toisaalta ollaan interrailailtu parissa kymmenessä ulkomaan kaupungissa. Matkailu avartaa. Kotimaakin ON matkailuun soveltuva.
 
Kyllä ja ei. Vastasin kyllä, sillä olisi mukavaa nähdä joitakin niistä alueista ihan vain kauneutensa tähden. Niistä osahan on luonnonsuojelualueita. Ne ovat niin mahtavia joka kolkassa.
Toisaalta en tahtoisi mennä sellaiselle järjesteylle turistikierrokselle. Aivan liikaa rahastuksen makua. Ja sitä paitsi niistä alueista ei ole kohta mitään jäljellä, jos kaikki siellä ravaavat.
Sen verran kaksipiippuinen juttu, että taidan tyytyä katselemaan näitä maisemia kotisohvalla ja menen sitten ulos ihastelemaan elävää luontoa. :D
 
Siis minulla on käynyt niin uskomattoman hieno onni, että tapasin viime keväänä reissullani erään kiinalaisen tytön (joka vieraili myöhemmin luonani) ja minut on kutsuttu hänen kotiinsa Uuteen Seelantiin vierailemaan. Suunnitelmissa on lähteä vuonna 2005 sinne. Tänä vuonna kun suuntana on Italia.
Elokuvien takia en sinne lähde (tai lähtisi), vaan sen mahtavan maan ja ystävän takia. Kyseessä on kuitenkin maa, joka on kuuluisa hienoista maisemistaan ja luonnostaan.
Roark puhui kotimaan matkustamisen puolesta ja siinä oli pointtinsa. Monta kertaa olen miettinyt kuinka paljon nähtävää täällä on ja mitä kaikkea haluaisin nähdä. Mutta se miksi minua polttelee ulkomaat on erilaiset kulttuurit ja se miten muualla eletään. Olenhan utelias persoona.
 
tuskin ihan asiakseni lähtisin katsomaan, mutta jos uuteen-seelantiin sattuisin kulkemaan, niin mikäs siinä, samalla kun siellä muuten kuljeksisi.
 
Minullakin on ollut jo vuosia haaveena lähteä Uuteen-Seelantiin niitä maisemia katsomaan ja maata tutkimaan, varsinkin se kiehtoo, että siellä ei ole niin paljon asutusta joka paikassa kuin muualla maailmassa! Siis en lähtisi sinne vain sen takia että TSH on kuvattu siellä vaan muutenkin! Tosin kun leffassa niitä maisemia katsoi niin tottakai tuo haave vain kasvoi (kyllä minä vielä joskus!). Ja jos nyt kerran sinne päin maailmaa matkaisi niin tottakai sitä pitäisi joitain kuvauspaikkoja käydä katsomassa. Ehkä suurin vaikutus leffojen maisemilla on ollut siihen että aina kun katsoo kun joku ratsastaa täyttä laukkaa Rohanin mailla tulee aivan mahdoton himo ja kaipuu päästä noille avarille maille laukkamaan! (ai minäkö hevos hullu? :roll: )
Mutta kuten hHalti tuossa jo sanoi eivät kuvaus paikat ehkä tyydyttäisi kaikkia niitä katsomaan lähteneitä, koska kaikki lavasteet on purettu. Mutta minua tuo ei haittaisi! Aina voi käyttää mielikuvitusta.
 
Tuskin lähtisin ihan vartta vasten toisella puolella maailmaa katsomaan kuvauspaikkoja, vaikka ne olisivat kuinka hienoja, mutta jos sattuisin jostain kumman oikusta eksymään Uuteen-Seelantiin, toki käväisisin Hobittilan kuvauspaikalla. Muut eivät mielestä ole vuoristoa jne. kummempia, mutta FotR SEE:n extrojen näkemisen jälkeen Hobittilan kuvauspaikka alkoi kiinnostaa.
 
Roark sanoi:
Matkailu avartaa. Kotimaakin ON matkailuun soveltuva.
Toki. Samoin kuin ulkomaat. Eihän ulkomaanmatkailu suinkaan sulje pois kotimaanmatkailua. Kuten sanoit matkailu avartaa (ainakin välillä), siksi minusta on mielenkiintoista nähdä erilaisia paikkoja niin lähellä kuin kaukanakin. En ole kolunnut Kotkankaan jokaista kolkkaa - en edes tunne kunnolla kaikkia Aittakorven, asuinlähiöni, pikkukatuja - mutten näe sitä mitenkään estävänä seikkana ettenkö voisi välillä käydä tutustumassa myös niin Turkuun ja Käsivarteen kuin Prahaan ja Jerusalemiinkin. Tai ehkä joskus tulevaisuudessa Uuteen-Seelantiin.
 
Olen jonkinasteinen matkailunfriikki. Suurimmaksi osaksi unelmissani, mutta jotkut unelmista on jo tullut toteutettua. Yksi totetutumattomista olisi päästä Uuteen Seelantiin, leffa or no leffa. Tai ilman TSH-leffoja Uusi Seelanti -unelma olisi saattanut jo unohtua, mutta alunperin se on elokuvia vanhempi. Ja jos/kun sinne joskus pääsen, täytyyhän sitä kuvauspaikkojakin päästä katsomaan. Topikissa visioitu 10 000 turistin joukko kuuntelemassa Rivendell-selostusta tosin olisi suunnilleen pahinta mitä voisi tapahtua, eli mieluummin sellaiselle vähemmän kaupallistetulle tai sitten muuten rauhalliselle paikalle.

Ja muistaakseni TORnilta luin, että Hobittila on ainakin jossain muodossa pystyssä siellä missä se kuvattiin. Että ilmeisesti se on joko rakennettu uudestaan tai muuten herätetty henkiin maanomistajan toimesta.

Itse asiassa matka, jota elokuvat vakavimmin ovat saaneet harkitsemaan, on patikkaretki jossain päin Suomea - kansallispuistossa, etelässä, keskellä tai pohjoisessa. Luonnonläheisyyden kaipuuta. (joka kestää ainakin kunnes ensimmäisenä yönä sataa tjsp...)
 
En kyllä varta vasten lähtisi sinne asti vain lavasteita tölläämään, mutta toki kävisin jos olisin sillä suunnalla vaikkapa töissä.
 
Itseasiassa kesällä olen ehkäpä lähdössä kaukaisille sukulaisilleni Uuteen-Seelantiin ja saatan tosiaan käydä katsomassa, mutta en pidä sitä niinkään tärkeänä. Onhan siellä paljon muutakin uutta ja ihmeteltävää. :)
 
Kateellinen kaikille jotka pääsevät johonkin kotikaupunkia kauemmas kesällä! :x
Ei tuo kotona majailu niin olisi muuten haitannut, mutta kun suunnitelmissa oli lähteä kesällä Lappiin vaeltamaan, mutta se kariutui kustannuksiin. Kaverilla jonka kanssa olisin lähtenyt ei olekkaan rahaa juna tai bussi matkaan (eipä tuota rahaa minullakaan liikoja ole). Joten homma siirtyi seuraavaan vuoteen jolloin voimme matkata autolla. (Kun tuohon autolla ajamiseen vaaditaan se tietty ikä.)
Mutta matka minne vaan, vaikka vain parin kilometrin päähän saattaa olla hauska. Varsinkin kesällä! Kamera mukaan vaan ja menoksi! Jokaisesta metsästä löytää joitan paikkoja joihin voi kuvitella vaikka haltioita vaeltamaan! :D
 
Kyllä varmaan. Olsihan se mielenkiintoista nähdä, missä mitäkin on kuvattu, ja miettiä sitten että "Ah! Tässä se Hobittila oli!" (olettaen että kaikki lavasteet on purettu...?) ja Uusi-Seelantihan on todella kaunis maa. Ja jotenkin se on aina kiehtonut minua, ennen TSH-innostustakin, kun pienenä ollessani minulle sanottiin aina sen olevan "maapallon toisella puolella" :D . Tahdoin mahdollisimman kauas :wink: .
 
Kyllä!! Tällainen "matkailu-friikki" :roll: kun olen, niin ehdottomasti haluaisin sinne lähteä! Ja varsinkin kun se on niin kaunis ja upea maa!
Ensi kesällä nyt oon menossa espanjaan(joka ei kyllä ole mitenkään "persoonallinen" matkailukohde...) ja englantiin kielimatkalle.
Että nyt on sitte matkat ens vuodelle kai jo buukattu. Enkä nyt vielä ainakaan, alaikäinen kun olen, pääse matkailemaan oikeen kauemmaksi ilman vanhempia. Mutta haluaisin oikeesti matkustaa jonnekkin tosi kauas ja ihanaan maahan... :1420:
Sademetsät on ollu aina mun unelmana, niin kauan kuin muistan(mutta ei niistä sen enempää)
Ja kyllä siis ehdottomasti haluaisin lähetä sinne Uuteen-seelantiin. Ja olis sekin kyllä ihan mukavaa käydä kattomassa niitä kuvauspaikkoja, vaikka se aika tyhmältä kuulostaakin "Tuossa vieressä näemme Rivendellin" ja siinä näkyis pelkkää metsää. :D Ehkä haluaisin ite vaan kierrellä siellä sitte tutkiskelemassa paikkoja... Mutta kyllä se varmaan olis kokemus!
 
Ylös