Uudistettujen smialkisasääntöjen suunnittelutopikki

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Minä kun olen tällainen pohtija ja suunnittelija niin minulla on pyörinyt päässä smialkisan uudistaminen.
Minulla ei ainakaan tällä hetkellä riitä rahkeita ryhtyä smialvastaavana pyörittämään kisaa, mutta hiljaa hiomalla hyvä tulee.

Minun ajatukseni olisi lähteä pisteytyksessä sellaiseen suuntaan, että pisteitä ei saisi järjestään jokaisesta tapaamisesta vaan mentäisiin enemmän sellaiseen suuntaan, että olisi pieniä (tai suuria) haasteita, joita pisteytettäisiin mahdollisimman selkeän kaavan mukaan.
Pisteet koostuisivat kolmesta osasta
  1. Haasteen suorittaminen: 2-5 pistettä
    Haasteen asettaja (smialvastaava, seuran hallitus tai joku smial) päättää montako pistettä haasteesta saa.
    Nämä pisteet saa kun haaste on suoritettu.
    Jos haasteen on asettanut joku smial, se saa haastamisesta yhden pisteen ja haasteen suorittaminen pisteytetään samoin kuin muillakin smialeilla.
  2. Bonuspisteet: 1-3 pistettä
    Nämä pisteet antaa smialvastaava ja niitä saa suuremmasta vaivannäöstä. Esim. ison tapahtuman järjestelyistä tai erityisen luovasta toteutuksesta.
  3. Raportointipisteet: 1-3 pistettä
    Nämä pisteet antaa smialvastaava ja niitä saa raportointiin panostamisesta.
    Raportointi tapahtuu julkisesti Käärmeeseen (smialvastaavan valitsemalla tavalla) ja jos raportti kiinnittää huomion on informatiivinen ja on hyvää mainosta smialtoiminnalle niin siitä voi saada bonuspisteitä.
Jokaisen annetun haasteen voi suorittaa vain kerran vuodessa ja jokaisella smialilla on mahdollisuus haastaa muut smialit kerran vuodessa.
Haasteet voivat vaihdella vuosittain, mutta joitain perus haasteita voisi olla mukana vuodesta toiseen.

  • Järjestä tapaaminen/tapahtuma Tolkien-lukupäivänä (tapaaminen 2p tapahtuma 5p)
  • Järjestä piknik (2p)
  • Järjestä lukupiiri (3p)
  • Kokatkaa yhdessä (3p)
  • Pitäkää teemailta, johon pukeudutaan teeman mukaisesti (1p/pukeutunut osallistuja, mutta maksimissaan 5p)
  • ...
Tähän tyyliin.
Tämä oli varsin pikainen luonnos ideastani. Se antaisi tasoitusta pienten paikkakuntien pienille smialeille, joilla ei ole viikottaisia/kuukausittaisia tapaamisia.
Jätän tämän nyt tähän pohdittavaksi, kommentoitavaksi ja muokattavaksi.
 
En ole itse aivan vakuuttunut siitä, tarvitaanko koko smialkisaa ja jos tarvitaan, niin mihin sitä tarvitaan. Nythän smialit eivät toimi sen vuoksi vaan siitä huolimatta.
 
Minä näen smialkisan eniten hyvänä tapana pitää smialtoimintaa esillä. Se on hyvää mainosta.
On tyhmää, jos smialit toimivat lähinnä kisaa varten, mutta ehkä vähän ikävä sanoa, että smialit toimivat siitä huolimatta. Smialit toivottavasti toimivat ihmisiä varten ja kisa on hauskaa pientä miekkojen kalistelua smialien kesken, ei itse tarkoitus.
 
Jotain kertoo ehkä se, että aktiivisesta toiminnasta huolimatta Brandagammassa ei kukaan oikein jaksanut raportoida.
 
Tilannehan oli pitkän aikaa sellainen, että Brandagamba oli kisoissa aivan ylivoimainen, koska sillä oli sen verran paljon aktiivijäseniä, että säännölliset tapaamiset eivät kaatuneet jos muutama ei päässyt paikalle. Sen takiahan kisa laitettiin tauolle, kun motivaatio raportointiin ja ylipäätään kisan vetämiseen lopahti kun tilanne oli aika epätasaväkinen. Se ei ole pidemmänpäälle motivoiva tilanne kenellekään. Silloin todettiin, että tarvitaan vähän taukoa, joku ihan uusi pisteytyssysteemi ja motivoitunut smialvastaava.
Voi hyvinkin olla, että nykyiselläänkään ei vielä ole tarpeeksi kisaan mukaan lähteviä smialeja tai motivoinutta vastaavaa ei löydy, mutta minusta on ollut hauska miettiä näitä uudistettuja sääntöjä ja voi olla, että joku päivä meillä onkin taas tarpeeksi aktiivisia smialeja, jotta kisaa olisi mahdollista taas herätellä. Tai sitten ei. Minä en kuitenkaan näe smialkisaa negatiivisena juttuna, joka pitäisi kokonaan kuopata. Se on smialeille täysin vapaaehtoinen toimintamuoto, joka omalla tavallaan tuo smialeja yhteen ja motivoi seuraamaan myös muiden toimintaa aktiivisemmin. Se saattaisi jopa herättää halun pitää joku vuosi taas pitkästä aikaa smialcon.

Smialtoiminta on tällä hetkellä ulkopuolisen silmin melko näkymätöntä ja se on myös yksi syy, miksi halusin itse alkaa taas aktiivisesti toimia jossain smialissa. Että toimintaa olisi muuallakin kuin parissa suuressa kaupungissa. Että se näyttäytyisi kokonaisuutena, jonka sisällä toimii useampia pieniä yksiköitä, joista valita se itseä lähimpänä oleva ja lähteä mukaan. Vaikka sillä ei ole käytännön väliä niin minusta on helpompi lähestyä jotain harrastusporukkaa kun se on selkeästi osana isompaa kokonaisuutta kuin, että se on vain yhden paikan paikallinen porukka (vaikka se sitä on, mutta ehkä joku ymmärtää mitä haen takaa). Ihan yhtä hyvin mekin Ämyrilinnan smialilaiset olisimme voineet vaan jatkaa tapaamisia ja pelailua ihan vaan keskenämme ilman, että sitä tuodaan smialtoiminnan alle, mutta näin pystytään samalla ehkä tuomaan oma osamme smialtoiminnan herättelyyn myös muualla kuin Helsingissä ja Tampereella. Olemaan esimerkkinä.
Samaa smialtoiminnan pitämistä tapetilla haen myös kun puolusta smialkisan olemassaoloa. Ehkä muualla ei ole riittävästi aktiiveja ja jonkun jäädessä pois joukko smialtoiminta hiipuu, mutta minä haluaisin nähdä toivonkipinän smialtoiminnan olemassaolosta muuallakin ja kisa nimenomaan on sellainen, jonka kautta joku saattaa hoksata smialtoiminnan ja haluta alkaa pitää tapaamisia omalla paikkakunnallaan. Kyllähän vanhat parrat tietävät smialtoiminnan ilmankin, mutta uusille se on nykyisellään aika näkymätöntä. En minäkään ole tällä hetkellä yhtään kartalla mitä Morel tai Brandagamba puuhaa. Onko heillä jotain lukupiiriä pyörimässä tai millaista toimintaa heillä on. Kisan kautta se olisi esillä kaikille kiinnostuneille.

No nyt lopetan tämän palopuheeni smialkisan puolesta 😅 Missään tapauksessa kisan palauttaminen tapetille ei ole juuri nyt ajankohtaista, mutta olisi tosi surullista todeta, että kisaa ei tarvita mihinkään.
 
Sen verran kuitenkin korjaisin, että viimeisessä järjestetyssä smial-kisassa voiton taisi viedä Juhlapuu, koska se oli ainoa smial, joka raportoi. Mutta on hyvä tietää, jos tosiaan tuntuu siltä, ettei esim. Brandagamban toiminnasta tule riittävästi tietoa. Meidän kuukausitapaamiset kun on tarkoitus järjestää yhdessä Tolkien-seuran kanssa, joten ne tietysti ovat superavoimia kaikille.
 
Jos en väärin muista niin raportti olisi lähetetty, mutta myöhässä. Saatan toki muistaa väärin. Mutta tällaisella yksityiskohdalla nyt ei ole väliä. Tämä kuitenkin kertoo juuri siitä tilanteesta, missä oltiin silloin, että kun ei ole todellista kisatilannetta niin ei oikein ole motivaatiota kisatakaan.
Ja jos yleinen mielipide tai hallituksen mielipide on, että smialkisaa ei enää ikinä järjestetä niin sitten se on sitten niin eikä kisaa ikinä järjestetä ja tämä topikki on tavallaan ihan turha. Mutta minulla nyt kumminkin oli hauskaa näitä sääntöjä pohtiessa, joten minä sain siitä jotain itselleni. Pienen luovan hetken.
 
No minä taas muistan sen, kuinka raportointiin ei oikein ainakaan Brandakampan tapaamisissa löytynyt vapaaehtoisia kisan loppuaikoina. Hallitus taas ei mielestäni ole mitään päättänyt kisan suhteen, paitsi, ettei sitä tällä kaudella järjestetä tai kehitetä, koska ei ole smialvastaavaakaan.
 
Minä taas en tiennyt hallituksen päätöksestä olla kehittämättä smialkisaa. Pahoittelut, jos astuin hallituksen varpaille pohtiessani tätä vaihtoehtoista mallia. Viimeksi kun itse olin hallituksessa kisa päätettiin hyllyttää toistaiseksi, kunnes joku ehtii/jaksaa/viitsii pohtia uusia sääntöjä ja löytyy aktiivinen smialvastaava.
Minulla oli aikaa ja motivaatiota pohtia tätä ja luulin tekeväni näin palveluksen myös muille tuomalla idean, josta saattaa poikia uusia ideoita ja olla mahdollisesti pohja uusille säännöille jos jossain vaiheessa löytyy innokas smialvastaava, mutta ehkä parempi, että jätetään asian pohtiminen nyt sitten tähän ettei tule turhia ristiriitaisuuksia.
 
Telcontar lopetti aikoinaan raportoinnin siksi, että halusi antaa muillekin mahdollisuuden kisassa. Käsittääkseni syyt Morelin raportoimattomuuden taustalla ovat samansuuntaisia.

Smialkisan alkuperäinen tarkoitus oli nimenomaan kannustaa smialeita raportoimaan eli kertomaan toiminnastaan julkisesti (tai niin julkisesti kuin nyt HobSanin levikki salli) ja sitä kautta rohkaista vielä smialeihin kuulumattomia ihmisiä hakeutumaan mukaan kotipaikkakuntiensa smialien toimintaan tai perustamaan omia smialeita. Tämä siksi, ettei itse seura järjestänyt jäsenilleen kuin neljä vuotuista kokousta Helsingissä, ja tarkoitus oli, että kokousten välissä jäsenistö kehittäisi jotain omaa kivaa keskenään. Jos kisa elvyttämällä saataisiin tämä tarkoitus taas toteutettua, niin olisihan se hienoa.
 
En tiedä, mikä tässä viestinnässä meni pieleen, mutta tarkoitus oli sanoa, ettei hallitus ole tällä kaudella kehittämässä kisaa, koska meillä ei ole smialvastaavaa. En ole väittänyt, että kehittäminen olisi jotenkin kielletty tai että uusia ideoita ei saisi esittää. Hallituskauttakin on kuitenkin vain kuusi kuukautta jäljellä.
Sen sijaan se, että en pidä kisaa smialien välillä kovin mielekkäänä, on ihan oma mielipiteeni.
 
Last edited:
Hallituksella ei lähinnä ole ollut kiinnostusta kehittää smial-kisaa, koska kukaan ei ole ollut halukas sitä tekemään. Kisahan lopahti sekä smialvastaavan puutteeseen että smialien vähäiseen intoon osallistua. Osin syynä oli varmasti kisan epätasaisuus, minkä vuoksi kisan kehittäminen oli esillä jo aiemmin.

Ehkä itse näen ongelmana sen, että meillä on ollut vain pari kolme aktiivista smialia, ja niiden toiminta on vakiintunut omiin uomiinsa. Olisi mukavaa, että smialit kertoisivat avoimesti toiminnastaan, mutta jaksavatko ne enää innostua kilpailemaan? Minusta tämä vertautuu miittitoimintaan: alkuvuosien miiteistä muistellaan, kuinka kova meno siellä oli, mutta väkeä oli enemmän ja valtaosin nuorta. Nyt miiteissä käy vakiintunut porukka, mutta aamuyöt ovat käyneet hiljaisiksi.
 
Tutkailin vähän mistä löytyisi tietoa smialien toiminnasta. BRandagamban FB löytyi, mutta siellä viimisin päivitys näkyy ainakin kirjautumattomalle vuonna 2015. Käärmeen topikin aloitusviestissä puhutaan vuoden 2014 lukupiiristä ja viimeisin viesti topikissa on vuodelta 2023.
Morelin nettisivuilla myös uusin tieto on vuosien takaa. Marach on ollut hiljainen jo todella pitkään. Juhlapuu kaatui ehkä siihne, että verkkotoiminta ei lopulta poikkea niin paljon siitä, mitä muutenkin voi tehdä Käärmeessä, joten se kuihtui kasaan.
Tässä valossa ulkopuoliselle tulee todella helposti sellainen vaikutelma, että koko smialtoiminta on vain kuivunut rusina.

Mitä tulee väärinymmärrykseen niin tuolla yllä hyvin selvästi lukee, että hallitus päätti, ettei smialkisaa kehitetä ja koska hallituksen jäsenen viesteistä välittyi hyvin vahvasti se kanta, että kisa on huono juttu niin luonnollisesti siitä johtui päätelmä, että tämä on hallituksen kanta asiaan.
Oli kuinka vaan niin minä aion tässä kohtaa hylätä nyt tämän idean eteenpäin viemisen kokonaan ja käyttää energiani Ämyrilinnan paikallistoimintaan yleisen smialasian ajamisen sijaan. Jos hallitus tai joku muu innokas kokee halua yleisesti kehittää smialtointaa johonkin suuntaan niin minun osaltani kenttä on vapaa ja tyhjä.

Minulla meni tämä keskustelu aika pahasti ihon alle, koska olen tuttunut siihen, että seurassa on suhtauduttu positiivisesti kaikkiin yrityksiin kehittää toimintaa ja olla aktiivinen. En toki olettanut monenkaan innostuvan kanssani, mutta pyörittelin jopa mahdollisuutta vuoden-parin päästä tarjoutua smialvastaavan rooliin, JOS aktiivisia smialeja olisi tarpeeksi tai jos syntyisi joku muu hyvä idea smialtoiminnan kehittämisestä. Sillä asenteella lähdin tähän juttuun ja minulle tuli täysin puun takaa, että tällaista ei nyt haluta (tässä kohtaa olin vahvasti siinä uskossa, että Ilma puhui hallituksen puolesta).
Minä tarvitsen nyt tämän asian suhteen aikaa ottaa vähän happea, antaa pölyn laskeutua ja keskittyä vain pitämään yllä tätä meidän vasta alkanutta paikallistoimintaa.
 
Toisaalta, jos smialkisalle löytyy innokas vetäjä ja tavoitteeksi kisan alkamiselle asetettaisiin seuraava toimintakausi eli ensi syksy ja nyt mainostettaisiin jo, että kisa starttaa taas ensi syksynä, niin innostaisiko se ihmisiä perustamaan uusia smialeita kotipaikkakunnilleen?
Luulen että voisi innostaakin ja parikin uutta, aktiivista smialia olisi hieno juttu. Tässä olisi silloin koko kevät ja kesä aikaa saada uusi smial koottua ja toiminta käyntiin.

Smialtoiminta sinänsä on mielestäni erittäin kannatettavaa, mutta on tosiaan viime vuosina hiljentynyt monestakin eri syystä. En kuitenkaan näe mitään estettä sille, etteikö sitä kannattaisi kaikin mahdollisin keinoin yrittää elvyttää (jos vaan tekijöitä löytyy) ja mielestäni on hienoa että Jaamar on ottanut asiakseen ideoida kisaa uudella tavalla. Jo tämäkin keskustelu Käärmeessä voi innostaa jotakuta perustamaan uutta smialia kotipaikkakunnalleen ja seuran tulisi nähdäkseni nimenomaan kannustaa ja tukea tällaisia yrityksiä, jotta uusia smialeita syntyisi.
---------------------------------------------------------------------------------
Edit. Kirjoitin yllä olevan samaan aikaan kuin Jaamar kirjoitti edellisen viestinsä.

Olen hyvin pahoillani jos viestintä meni tämän osalta pieleen, se ei varmasti ollut kenenkään tarkoitus. Tilanne on mielestäni kuten Olórin kirjoittikin; smial-kisa lopahti koska ei ollut smialvastaavaa eikä smialeillakaan intoa osallistua. Todettiin, että laitetaan kisa tauolle toistaiseksi. Mielestäni asenne on kokoajan ollut se, että jos smialtoiminta aktivoituu ja uusi smialvastaava löytyy, niin mikään ei estä kisan uudelleen käynnistämistä.
Ainakin itse koen, kuten yllä kirjoitinkin, että seuran nimenomaan tulisi tukea paikallistoimintaa ja kannustaa ihmisiä sellaista virittämään. Sitä kautta voitaisiin saada lisää porukkaa myös isompiin miitteihin, aktiivisia jäseniä pyörittämään seuran toimintaa muutoinkin yms.
 
Last edited:
Tutkailin vähän mistä löytyisi tietoa smialien toiminnasta. BRandagamban FB löytyi, mutta siellä viimisin päivitys näkyy ainakin kirjautumattomalle vuonna 2015. Käärmeen topikin aloitusviestissä puhutaan vuoden 2014 lukupiiristä ja viimeisin viesti topikissa on vuodelta 2023.
Morelin nettisivuilla myös uusin tieto on vuosien takaa. Marach on ollut hiljainen jo todella pitkään. Juhlapuu kaatui ehkä siihne, että verkkotoiminta ei lopulta poikkea niin paljon siitä, mitä muutenkin voi tehdä Käärmeessä, joten se kuihtui kasaan.
Tässä valossa ulkopuoliselle tulee todella helposti sellainen vaikutelma, että koko smialtoiminta on vain kuivunut rusina.

Seuran verkkosivuilla on oma osionsa smialeille, mutta se ei taida olla ajan tasalla. Tätä voisi ainakin hyödyntää viestinnässä, koska Käärmeen keskustelut löytävät ehkä vain Käärmeessä muutenkin käyvät aktiivit.
Jos tulevaisuudessa löytyisi uusi smial-vastaava, niin näkisin todella mielelläni vaikkapa Hobsanissa smialvastaavan oman palstan tai vaikkapa blogin verkkosivuilla. Smialitkin voisivat kirjoittaa itse omasta toiminnastaan verkkosivuille jne

Seuran verkkosivuilla muuten lukee näin:
"Vuodesta 2021 alkaen Tolkien-seuran smialkilpailu on siirretty tauolle pienen osallistujamäärän vuoksi. Kilpailua jatketaan mahdollisesti tulevaisuudessa uudistettuna. Seuran hallitukselle on mahdollista ehdottaa ideoita smialkilpailun uudistamiseksi."
 
HobSanin smialvastaavan palsta perustui aikoinaan siihen, että smialit rapostoivat toiminnastaan smialvastaavalle, joka sitten pisteytti raportit, kirjoitti HobSania varten niiden sisällöstä jonkinlaisen yhteenvedon ja kertoi samalla senhetkisen kisatilanteen. Jotta palsta voitaisiin elvyttää, pitäisi smialvastaavalla olla mahdollisuus pysytellä kärryillä siitä, mitä mikäkin smial puuhaa. Eli sitä raportointia tarvittaisiin, tai sitten pitäisi olla niin aktiivinen smialvastaava kuin Pagba oli aikoinaan ja matkustella tutustumaan kunkin smialin toimintaan paikan päällä. Muuten ei palstalle ole hirveästi sisältöä saatavissa.
 
Eihän smialvastaavan tarvitse toki paikan päälle asti matkustaa, riittää, että kysyy. Raportoinnin ongelma oli varmaan osittain liika työläys ja osittain turha kilpailullisuus. Jos smialvastaava kysyisi, millaista toimintaa teillä on ja mitä on suunnitteilla, varmaan sille olisi helpompi vain sanoa jotain.

Tuli mieleen myös sellainen vaihtoehto, että kilpailu olisi yksittäinen tapahtuma, ei koko vuoden kestävä pisteiden keruu. Kuten sanoin, epäilen, onko vakiintuneilla smialeilla riittävästi kilpailuhenkeä ja nuoruuden intoa järjestää tapahtumia pisteiden vuoksi. Toiminnan varsinainen tarkoitushan ei ole kilpailla. Mutta olisiko yksittäinen kilpailu, kuten taannoin järjestetty videokilpailu, innostavampi? Sellainen olisi myös tasapuolisempi, kun smialin koko ja aktiivisuus ei määrittäisi lopputulosta.
 
Jätän nyt suosiolla kisojen miettimisen muille. Sinänsä tuen toki smialien toiminaa ja on hienoa, että Hämeenlinnaan on sellainen perusteilla. Raportointi kertoo tietenkin sen, mitä on tullut tehtyä, mistä saa kokonaiskuvan toiminnasta. Mutta jäsenien houkuttelun kannalta olisi kuitenkin ehkä tehokkaampaa se, että smialit muistaisivat ilmoittaa tapahtumistaan etukäteen.
Autan mielelläni tiedon jakamisessa seuran somekanavissa tai nettisivuilla, jos se on tarpeen. Brandagamban kohdalla voin tehdä sitä itsenäisestikin, mutta muiden smialien pitäisi toimittaa tarvittavat tiedot minulle, jotta voisin niitä somettaa.
 
Sen verran palaan vielä tänne, että jos kilpailu ei ole se juttu niin yksi tapa kannustaa smialeja ilmoittamaan toiminnastaan aktiivisesti olisi varata seuran budjettiin joku tietty summa vuosittain yleisesti smialtoimintaan. Siitä voisi anoa rahallista avustusta smialin toiminnan tukemiseen (äkkiseltään tulisi mieleen, että esimerkiksi Ämyrinlinna voisi vierailla Hämeen linnassa ja anoa avustusta jäsenistön lippukuluihin, jotta tapaaminen olisi maksuton. Tai Brandagamba voisi anoa avustusta vaikka Suomenlinnan lauttalippuihin, jos retkeilee sinne). Jotain tällaista on muistaakseni joskus ollutkin budjetissa. Tällaiset avustukset aina kuittia vastaan. Tätä voisi myös rajoittaa niin, että jokainen smial voi käyttää tätä vain kerran vuodessa ja myös tämä edellyttää, että tilaisuudesta on tiedotettu selkeästi etukäteen seuran tiedotuskanavien kautta.
Vuoden lopussa jäljelle jäänyt summa jaettaisiin palkkioina niiden smialien kesken, jotka ovat aktiivisesti tiedottaneet toiminnastaan vuoden mittaan. Tässä hallitus voisi smialvastaavan kanssa käyttää omaa harkintaa, kuinka summa jakautuu. Aktiivisesta tiedotuksesta ja blogin/nettisivujen/somen ylläpidosta olisi tässä selvästi etua. Palkkio voitaisiin joko luovuttaa rahana, lahjakorttina tai vaikka seuran tuotteina tai miittimaksuissa. Tämä edellyttäisi, että smial ilmoittaa seuralle miten summa käytetään ja kuka/ketkä sen saa käyttää.
 
Last edited:
Ylös