Uutisoinnista

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Kaikkea TORnin uutisointia ei meillä tarvitse laittaa esille, joten tämä topikki on sitä varten, että selvitämme millaisen linjan otamme. Näin ensialkuun mieleeni nousevat ainakin syntymäpäiväuutisoinnit, joita meillä ei tarvitse olla.

Päivittelen vaikka tätä ykkösviestiä tarpeen mukaan.
 
Oletan, että syntymäpäiväuutisointi tarkoittaa tekijöiden synttäreiden uutisointia... "Peter Jacksonilla synttärit huomenna!" Juuei ehkä tarpeellista ei.

Ymmärsin, että Järin Möyremä olisi täysin Konnusta erillinen sivusto, joka siis ei tällä hetkellä ole millään tapaa näkyvillä missään, olenko oikeassa? Círdan kyseli paria tuntia aiemmin mesessä, teemmekö uutisoinnin Möyremän elokuvauutisiin vai minne.
Mikäli nyt olen täydessä ymmärryksessä ja Möyremä ON erillinen sivusto, niin onnistuisihan siinä sivussa varmasti uutisointi Käärmeen puolellekin.

http://www.theonering.net/torwp/2009/03/10/31356-astin-up-for-hobbit-if-hobbit-up-for-him/
Tämänkaltaiset ovat imo uutisoinnin arvoisia, samoin viime syksynä olleet chattailyt Alan Leen kanssa ym.
(muok: pistin tuosta nyt jokatapauksessa Möyremän elokuvauutisten huoneeseen, on se kuitenkin sen verran iso juttu... eikö niin :) )

Jotain minulla oli vielä mielessä, mutta unohdin sen. Ehkä se palaa vielä takaisin mieleeni, kun olen sellaisessa tilanteessa, että voin varmasti unohtaa sen uudelleen ennen koneellepääsyä.
 
Meillä ei vielä ole sivustoa Möyremää varten, koska se täytyy ensin suunnitella. On vanhaa materiaalia joka pitäisi käydä lävitse ennen kuin se laitetaan esille, mutta samalla pitäisi miettiä mitä uutta sivuille tulee. Linkki kuitenkin tulee ylälaitaan muodossa Elokuvat. Nämä kuitenkin ovat sitten toisen topikin aiheita, ettei mene heti keskustelut sotkuun :D

Tällä hetkellä uutiset siis tosiaan tulevat Käärmeen puolelle. Se että muuttuuko tämä asia myöhemmin ei ole olennaista juuri nyt, paikka uutisille on kuitenkin olemassa.
 
Nyt kun olen hieman ehtinyt tutkiskella tätä uusjakoa niin ilmaisen mielipiteeni. :p

Möyremän päivittyminen jää todella helposti huomaamatta jos eli kun Kontuun tuiskahtaa vain Käärmeen kautta. Ymmärrän idean siitä etteivät uutiset vie puolta keskustelualueen pääsivusta, mutta jotenkin tämä täytyisi ratkaista kompromissina. Miten olisi johonkin kohtaan sijoitetut uutisOTSIKOT joita klikkaamalla sitten siirtyisi Möyremän puolelle itse juttua lukemaan? Esim. 5 tuoreinta otsikkoa? Käärme on kuitenkin se suosituin osio, eikä sitä liikennettä tällä tavalla välttämättä saa muaalle Kontuun levitettyä vaikka se suotavaa toki olisikin.

Sitten pitäisi miettiä sitä mikä materiaali kuuluu Möyremään ja mikä ei. Heitin nyt tänä iltana pari päivitystä "vanhaan" Möyremään eli keskustelualueelle, koska ne eivät IMO ylitä uutiskynnystä hirveällä loikalla vaan pikemminkin noruvat sen yli ja ovat jatkoa jo aiemmin uutisoiduille. (JRD ei aio olla kääpiö, C. Leen aatelointi olikin oikeasti vasta tänään). Periaattessa kummastakin saisi kunnon uutisen, kun yhdistelisi vanhaa materiaalia.

Ja sitten vielä yksi huomio - uutisen kirjoittaja olisi minusta kiva olla näkyvissä Möyremässä, siis ihan siellä julkisella puolella.

Semmottia tänään. :wink:
 
Lähden siitä, että keskustelualueelle tullaan keskustelemaan ja uutiset löytyy uutisalueelta. Järin Möyremän voi ajatella vaikka omana sivustonaan kuten Kontuwikin, Mathomin ja Galleriankin: ei näistä mikään tunge Käärmeen puolelle. Asiaa lienee parempi kysyä käyttäjiltä kyselyn voimin jossain vaiheessa, kun siirtymä 2008:sta tulee ajankohtaiseksi (2009:n Käärme-puoli on nyt junnannut paikoillaan).

Sinulta on jäänyt tämä kai huomaamatta, että kirjoitit viestisi käyttäjiltä suljettuihin huoneisiin. Ne kyllä näkee vielä, mutta vain ylläpitäjät pystyvät kirjoittamaan niihin. Toisen topikin siirsin jo Tolkien-elokuviin, toinen jäi vähän sellaiseksi "hmm"-mietinnäksi, että mitä sen kanssa tekisi. Se lienisi kuitenkin paikallaan uutisoida oikeasti Möyremässä. Mieluummin laittaa vähän liian herkästi uutisia kuin liian varovaisesti, kyllä se "mokien" kautta sitten alkaa hahmottua mikä kannattaa jättää uutisoimatta (esim. en taida enää uutisoida mistään Weta-tilpehööristä, muita Weta-uutisia sitten saattaakin päästä lävitse).
 
En oikeasti ihan hahmota tuota huonejakoa tai sen logiikkaa. Oletin, että Tolkien-elokuvat on keskustelulle elokuvista, ja uutiset uutisille, joita voi kommentoida. Onko sen siis tarkoitus olla tästä eteenpäin vain arkisto? Minusta oli paljon kätevempää, että uutiset olivat sekä uutisina että keskusteluketjuna jota voi kommentoida. (Tiedän, että nykyisiäkin ketjuja voi kommentoida, mutta se on useamman mutkan takana kuin jos ne näkyisivät suoraan omalla alueellaan täällä Käärmeessä.)

Tuosta Konnun twitter-tilistä, sitä voisi varmaan päivittää useampikin käyttäjä? (Ainakin Círdanilla ja minulla on jo valmiiksi tunnukset.) Tätä varten voisin suositella hootsuitea - ei tarvitse asennella mitään eli ei ole riippuvainen yksittäisestä koneesta, voi päivittää yhtä tai useampaa profiilia kerralla, antaa käyttäjille hieman eritasoiset oikeudet jne.
 
Twitteriin lähtee tällä hetkellä uutiset Möyremästä. En tiedä kannattaako tuohon muita sotkea, minultakin kyllä riittää juttua jo aivan kylliksi jos vain jaksan päivitellä uutisien lisäksi. Yhdistyksen sivut voisi tietysti yhdistää siihen niin, että muutoksista tulisi sinne jokin merkintä.


Vanhat uutishuoneet ovat nyt vain arkistona siltä varalta, että sieltä tarvitsee kaivaa jokin keskustelu. Kaikki vanhat uutiset eivät ole siirtyneet Möyremään (pitäisi jaksaa korjata tämä asia), joten on vähän pakkokin säilöä niitä. Sisällön kahdentaminen WordPressin ja Käärmeen välillä olisi aika työlästä tuskaa.
 
Niin, ymmärrän kyllä ettei sitä ainakaan nyt heti kannata lähteä muuttamaan takaisin, katsotaan nyt miten homma lähtee käyntiin ja muistavatko ihmiset seurata uutisia siellä. (En ole ihan varman käytiinkö tästä muutoksesta jossain kohti keskustelua, syyskuun lopun ja lokakuun alun käärmeilyni oli varsin vähäistä joten on hyvin saattanut mennä ohi.)

Twitteristä vielä - minusta nimenomaan olisi hyvä jos sillä olisi useampi päivittäjä. Ensinnäkin (vaikka aika tuoreesta ilmiöstä on kyse) on havaittu että twittereitä joissa on "henkilökohtainen ote" seurataan paremmin kuin sellaisia jotka ovat vain suora syöte jonkun sivuston uutisista. Eli sitä välikommentointia ja käyttäjien huuteluihin vastailua tarvitaan jotta tili olisi "elävä". Ja toisekseen (ja tämä perustuu omaan kokemukseeni) sirkutusten seuraaminen ja lähetteleminen voi ajoittain käydä vähintään puolipäivätyöstä, joten mitä useampia sitä on tekemässä, sen parempi. Ja tuohan on hieno idea että yhdistyksen kuulumisia voisi uutisoida siellä myös. Enkä näe mitään syytä miksei jotain seuralaistakin voisi ottaa mukaan parveen. :)
 
Sanoisin ettei uutisten seuraaminen sieltä ole suurikaan ongelma: Möyremän lukijamäärät ovat kasvaneet tasaisesti, viime kuussa oli yhteensä 651 uniikkia kävijää ja 1525 käyntiä sivuilla, mikä on ihan ookoo "uudelle" sivustolle. Käärme vetää yli 16000 uniikkia kävijää kuukausittain, mutta siihen pitää toki huomioida keskustelualueen pitkä historia ja sen erilaisuus.

Lokakuussa aloittaessani näitä uudistuksia ei kellään tuntunut olevan minkäänlaista kiinnostusta ainakaan olla puuhaamisiani vastaan, oli varsin vaikea saada kenestäkään mitään irti. Kerroin muutoksista etukäteen ennen toteutusta, ja osa muutoksistahan taas on ollut sellaisia että olin aikeistani kertonut jo useita kuukausia sitten (osasta olen saattanut puhua kaksikin vuotta sitten, nopeaa toimintaa!). Uutisten siirrosta pidettiin mm. siksi, että se tuo painoarvoa Käärmeen ulkopuoliselle Konnulle. Ainakin oma tavoitteeni on saada muuta Kontua paremmin esille vielä ennen kuin Hobitti-elokuvien huuma rantautuu. Pari vuotta aikaa.

Mitä twitteriin tulee, niin haluan ensin omakohtaisia kokemuksia siitä. Se oli aluksi luodessani omalla nimelläni, mutta vaihdoin tilalle Konnun sitten kun huomasin miten monet muutkin twitteriä ovat käyttäneet (eli ei oikeaa nimeä). Lisäksi näytän poikkeavan monista suomalaisistakin siinä, että kirjoittelen suomeksi. Twitteriä varten saan tarvittaessa koodattua toimintoja.

En halua edes ajatella mahdollista Facebook-panostusta...
 
Tarkoitatko Merri Facebook-panostuksella Pages-sivun luomista Konnulle vai mitä? Itse olen vähän sitä mieltä, että ei maksa vaiva. Olen jonkin verran testaillut kyseistä toimintoa eikä siitä oikeastaan seuraa kuin ylimääräistä työtä. Erinäisiä RSS-työkaluja on toki olemassa, mutta mikään niistä ei oikein toimi niinkuin imo pitäisi.

Äh, täytyy jotenkin opetella erikseen vierailemaan tuolla Möyremässä. Twitter on tähän mennessä se joka on muistuttanut minua parhaiten, mutta muuten kontuilu on kyllä 95% käärmeilyä.

Kerran vielä pyydän nätisti että saisiko Möyremän uutisiin kirjoittajan nickin näkyviin? :)
 
Nerwende sanoi:
Kerran vielä pyydän nätisti että saisiko Möyremän uutisiin kirjoittajan nickin näkyviin? :)
Onhan se siellä. Heti päivämäärän jälkeen. :)

Vai tarkoititko, jos aukaisee uutisen, sitten se ei kyllä näy.
 
Onkos wp-twitter yhteys katkennut, viimeisin päivitys ei näytä kopioituneen?
(Edelleen kaipaisin twitterillemme useampaa päivittäjää, varsinkin nyt kun listat on otettu käyttöön...)

Toinen kysymykseni on kommenteista. Osa niistä näkyy päätyvän automaattisesti hyväksyttäviksi. Olen näitä poistanut/hyväksynyt tarpeen mukaan, mutta Anwinin kommentteihin tekemäni toimenpiteet eivät näytä vaikuttavan (olisin hyväksynyt ne, koska hän näyttää pommittavan samoja ketjuja ymmärtämättä miksei kommentti tule läpi... kai sieltä tulee joku ilmoitus moderointijonosta kuitenkin?) Puuttuuko minulta joku taso :p vai onko tuossa jokin bugi?
 
Ylös