Vanha kunnon Suomi-Rokki!

Sarkku

Kontulainen
Katsoin äsken Pitkä Kuuma Kesä(jälleen!) ja mieleeni
juolahti tehdä aiheesta topicci .Kuunteleeko ketään enää
suomi-rokkia minusta eppu normaali,yö,pelle miljoona on hyvii.
hyviä biisejä on Mootoritie on kuuma,vuonna 85,Murheellisten Laulujen Maa ja joutsenlaulu.
Mielipiteitä?
 
Eppuja on tullut kuunneltua. Ja valittuja Pellen teoksia. Pidän enemmän tuosta Hassisen Kone / Sielun Veljet-meiningistä. Eli Alangosta. :lol: Kyllähän 'perus-Suomi-rokkia' kuuntelee jos ei parempaa löydä.
 
No ovathan nuo Eput jo klassikkotavaraa Suomi-rockin saralla. Sopivan melankoliset sävellykset nerokkaiden sanoitusten kera.

Lähes kaikki uusi Suomi-rock on niin kuraa, ettei sitä helpolla niele. Varsinkin sanoituksissa tunnutaan menevän siitä missä aita on matalin. Miettisivät vähän mitä laulavat. Saisivat ottaa vähän oppia Martti Syrjältä, Juicelta, Hectorilta, Pauli Hanhiniemeltä tai vaikka Heikki Salolta. Ja Alangon veljeksistä Ismolta - Ilkasta (ja Neljästä ruususta) ei taida olla aivan samaan lauseeseen menijäksi... Ainoastaan Zen Café tulee mieleen mahdollisista tulevaisuuden klassikkoyhtyeistä. Jos heidän nyt klassista Suomi-rockia saa sanoa edes soittavan. Ehkä aika on ajanut sen perinteisimmän ohitse, että ainoastaan nostalgiahengessä sitä edes kaivataan.

Huumoripuolelta (no ainakin melkein) haluaisin mainita - pienenä siivuna Suomi-rockin historiaa - yhtyeet Inkvisitio ja Juliet Jonesin sydän... Niissä on yhä sitä jotain!
 
Suomi rockia... Noo... JOO! Riippuu tietysti, mikä lasketaan rokiksi ja mikä ei, mutta kaikenkaikkiaan suomalaisista tulee olla ylpeä, vaikka ei just omaa musamieltymystään oliskaan. Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma ja Tahdon rakastella sinua on tosi hyviä ja Eppujen Murheellisten laulújen maa ja Nuori Poika... Jaa... Ööh...
 
Eppujen Linnunradan laidalla ja Hipit rautaa ovat aivan mahtavia. Tahroja paperilla-biisiin olen kyllästynyt, kun harjoittelimme koulun juhliin sitä, ja hoilasimme sitä puoli vuotta kerran viikossa. Dindo on aina kuulunut suosikkeihini, samoin kuin Yö ja Eppu Normaali, Pelle Miljoona ja Popeda!
Hector ja Juice Leskinen kuuluvat nykypäiväänkin Syksyn sävelellä, Viidennennellätoista yöllä, Piironginjalalla ja Helamaailmallaan. Ei niitä saa hylätä!
 
Heh.. sarkku mainitsi Joutsenlaulun. Lauloin sen kolmen muun ihmisen kanssa kevätjuhlassa :) Olisin halunnut rumpuihin, mutta luovutin ne paremmin osaavalle.. Vähän rupesi koko laulu tympimään koko kesän sitä laulettuani (kyllä, koulunkin jälkeen..). Suomirokki on hyvää, vaikka ei se ihan päällimmäisenä musamaussani komeilekkaan.. Nimenomaan musiikintunneilla soitetaan jotain sellaista (tai vanhempaa vuosilukua olevia englanninkielisiä biisejä..:p).. Yö on hyvä, apulanta on hyvä (yllätys yllätys) etc. en osaa kunnolla sanoa, ku en semmoista kuitenkaan hirveästi kuuntele.

Muoks: Hih :D En tajunnut, että olen tänne joskus kirjoittanut, ja nyt onkin sitten uusi viesti loistamassa...
 
Olen aivan ihastunut 80-luvun suomirokkiin. Ei sillä tavalla löydy levyjä, että tiettyä bändiä oikein palvoisin, mutta saa kyllä aina hyvälle tuuleelle jos radiosta kuulee sitä musiikkia. Olin aika pieni vielä silloin kun suomirokki oikein kukoisti, mutta siskoni kuunteli sitä niin paljon että kai se sitten muistuttaa siitä ihanasta lapsuudesta. Suomirokkilevyjä on hyllyssä, mutta ne uudemmat ovat kyllä melko paljolti rahastusta. Mitä ihmeen suomirokkia on viime vuonna ilmestynyt kappale, mitä on kuullut radiossa ärsytykseen asti. Tai mistä lähtien Disco on ollut rokkia? Antakaa armoa. Kyllähän sitä rokkia (suomalaista) on paljon nykyäänkin, mutta se kulta-aika oli mielestäni 80-luvulla, kuten olen jo toitottanut.
 
Nyt saitte mut kehräämään. Ah, tuo 70-80-luvun suomirock, joka kerran repi mieleni palasiksi, sekoitti sen ja kokosi uudelleen...Voisin luetella vaikka miljoona nimeä, tässä muutamia joiden vaikutus on kuin metrin halko päähän:
Pelle Miljoona, Hassisen Kone, Leevi, Eppu, Kaseva, :!: Sielun Veljet :!: , Musta Paraati, SIG, Sleepy Sleepers, Eurooppa 3, Ratsia, Tuomari Nurmio, Tarharyhmä, Badding, Se, Noitalinna Huraa,Dingo, Kake Singers, Korraasio, Juicen kaikki pändit, Virtanen, Tahvo Limppunen eli Dave Lindholm, Hurriganes...
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH!
 
Tykkään jonkin verran Suomirokista... En kuitenkaan mitenkään hirmu paljon, joskus vaan on semmonen fiilis että "nyt pitää kuunnella sitä..." :wink:

Leevi and the Leavings on paras vanha suomirock-bändi :D Ne tekee ihan tajuttoman hyvää musaa...Tuli kuunneltuu ala-asteella kolmannella ja neljännellä, sillon kaikki kuunteli Leeviä täällä päin.
Myös Epuilta löytyy pari hyvää kappaletta, eniten tykkään Vihreän joen rannalla-biisistä.
Pelle Miljoona, Hassisen Kone ja Badding on myös todellakin kuuntelemisen arvoista musiikkia!
Raptoria tuskin lasketaan Suomirokiksi, ehkä ennemminkin alkukantaista suomiräppiä, mutta Raptori rocks 8)

Btw, Pitkä Kuuma Kesä on aiiiivan paras suomalainen leffa!!! Osaan puolet repliikeistä ulkoo :D
"Nii ja ratti."
 
Muistaako kukaan muu Aknestikin Suomirokkia? Todellinen klassikko jota jaksaa aina kuunnella. Suosittelen. :)
 
nythän päästiin keskustelemaan Juuri siitä musiikista, mitä minä rakastan :) mikään muu musiikki ei oikein kuulosta minun korvissani musiikilta, kuin suomirokki...ja erityisesti juuri se 80-luvulta peräisin oleva musiikki. suosikki yhtyeitäni ovat ehdototmasti yö, miljoonasade, mamba, sig, klamydia, sir elwoodin hiljaiset värit, leevit, aknestik ja monet muut. myös tämän päivän suomalainen musiikki on lähellä sydäntäni, muttei sieltä kuitenkaan nouse varsinaisesti bändejä esiin niinkuin biisejä. myös tienkin vielä 80-kuvun ulkopuolelle, taaksepäin, ulottuva musiikki on mielestäni loistavaa...ja noilta ajoilta mainitsisinkin kaksi solistia ylitse muiden; juice ja hector...heidän lisäkseen vielä irwin ja badding, vaikkeivat nuo jälkimmäiset ehkä varsinaisesti suomirokkiin kuulukaan...mutta mutta...loppupelissä voisin luetella loputtomasti minulle rakkaita bändejä ja lauluntekijöitä, mutta siinä vaiheessa tästä viestistä tulisi ehkä liiankin luettelomainen...
suomirokista ei voi muuta sanoa, kuin että se on omasta mielestäni parasta mahdollista musiikkia...en tiedä miksi...toki kuutenlen myös monia ulkomaisia yhtyeitä ja solisteja, mutta jotenkin vain suomalaisissa biiseissä on sitä jotain...heikki salo, jussi hakulinen jne... loistavia lauluntekijöitä kaikki tyynni... kiitos heille suomen musiikkikulttuurista :D
 
Teenpä koulussa esitelmän suomirockista ja sen vaiheesta sun muusta. Onko ideoita siitä mitä olisi *pakko* mainita aiheen yhteydessä? :) Olen koonnut listaa bändeistä ja muista olennaisista seikoista, jotka olisi mainittava, mutta haluaisin varmistua, että kaikki olennainen on kasassa... En ole muuten vieläkään aivan varma kuinka (suomi)rock rantautui tänne? Siis Elviksen yms. myötäkö vai kuinka. harmittavan vähän kirjallisuuttaa aiheesta.
 
Niin, ja nyt sitten Gösta ottaa ja kuolee! Ei hyvänen aika! Taas meillä on yksi nero vähemmän. Miehen lyriikka oli kerrassaan aivan käsittämättömän oivaltavaa ja nokkelaa. Ja koskettavaa. Suomalaisen miehen tuntojen tulkki on nyt poissa. :,,-(
 
Don Huonot. Ah, siinä vasta loistava bändi. Omistan kaikki levyt ja pidän ihan mielettömästi, joskus -96 taisin ko. bändin siskoni kautta löytää. Tosin tästä uudesta rumpalista Jussi Lehtisestä en pidä.
 
Nyt taisi mennä etunimet sekaisin, se Donkkareitten uusi rumpali on Antti Lehtinen (Ultra Bra, SMG), ja vanha oli Jussi Chydenius... ;-)
 
Nyt taisi mennä etunimet sekaisin, se Donkkareitten uusi rumpali on Antti Lehtinen (Ultra Bra, SMG), ja vanha oli Jussi Chydenius...

Hui noloa.. Olen sen verran kauan fani ollut, että luulisi sentään rumpaleiden nimet muistavan.. Noh, kerrankos sitä sattuu. Ei kannattaisi kirjoittaa mitään näin väsyneenä :D
 
Kyllähän noita tulee silloin tällöin kuunneltua. Suomi -rockhan on mitä parhainta musiikkia. Yön keikallekin eksyin tässä kesällä pitkästä aikaa ja mainiota oli meno. Problemsiakin kuuntelin livenä vast'ikään ja osin uusimman levynkin siinä samalla.
Tulee sellainen nostalginen olo aina 80 -luvun suomalaista musiikkia kuunnellessa, kun itse olin silloin teini-ikäinen ja käytiin keikoilla ja notkuttiin takahuoneissa. 8)
 
Tuleehan sitä kuunneltua, varsinkin Yötä ja EWppuja, mutta myös Dingoa, Noitalinna hurraa!ta :wink: , Aknestikkia, CMXää ja monia muita.

Ja ehdottomasti tähän asti suomen (ja muun maailman) paras biisi on, yllätys, yllätys!: Joutsenlaulu.
 
Tuollainen vanhempi suomirokki on kyllä aivan ihana musiikkia nuotiolla laulettavaksi. Juuri Leevi and the Leavingsia, Eppu Normaalia, Dingoa, jne. Yön Joutsenlaulu on ehdoton ykkönen. Niin, ja Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen on myös aivan ihana kappale.
 
Haa... siis Suomirokki...
Vietin tossa kuukauden meren takana Kanadassa ja sen jälkeen suomirokin arvo nousi! Kyllä se musiikki hyvin eroaa tästä suomalaisesta. Jotenki tuntu, et suurimmast osast kappaleist puuttu jotain (sanat ymmärsin kyllä). Niis ei ollu minkäänlaista pontta tai kertomusta tai ajatusta niitten takana... muutaku ehkä, kuinka saada se myymään oikein hyvin (ehkä jossain sielki on hyvii kappaleita, mut en vaan osannu kuunnella oikeita radiokanavia ym.). No jokatapauksessa siis kyllä suomirokki siihen verrattuna on kunnon musiikkia!! Se on kuulunut aina kuuntelemaani musiikkiin, mutta matkan jälkeen (ja varsinkin se aikana.. onneksi oli cd:tä mukana) se korostui niin, etten muuta oikein kuunnellutkaa.
Muuten musiikki makuni on hyvin laaja. Ei mitään tiettyä suosikkityyliä tai -bändiä...
Suomirokista vielä sen verran, että olen samaa mieltä sen tason laskusta. Kyllä ne vanhat klassikot ovat edelleen niitä parhaita!!

Jaa niin, se piti vielä sanoa, että onkos kukaan koskaan soittanu suomirokkia ulkomaalaiselle... Meikäläinen on kysynyt mielipidettä parilta ulkomaan elävältä, muttei oikein vedonnu niihin... en tie miks.... :D
 
Ylös