Vasenkätisyydestä

Ilu

Hobitti
Tämä topicci on omistettu vasenkätisille. Maailman ihmisistä vain murto-osa on vasenkätisiä ja sen takia useimmat esineet on muotoiltu oikeakätisiä silmälläpitäen. Nyt toivoisin kommentteja itse vasenkätisiltä. (Kyllä ne oikeakätisetkin saavat kirjoittaa, jos osaavat.) Miten vasenkätisyys on vaikuttanut elämääsi? Onko jotain hankaluuksia esim. saksien kanssa? Haluaisitko elää oikeakätisenä?

15 vuotta olen elänyt vasenkätisyyden kanssa. Alusta asti olen sen hyväksynyt ja siitä on tullut rillien kanssa jo jonkinlainen tavaramerkki. :) (Tällä hetkellä olen sukuni ainoa vasenkätinen!) Saksia ja tölkinavaajaa olen onneksi opetellut käyttämään oikealla kädellä. Hankaluuksia on aiheuttanut mm. kuulantyöntö (Oikealla kädellä), "yksipuolinen" kastikekauha ja taululle kirjoittaminen. Oikeakätiseksi en haluaisi vaihtaa, vasenkätisellä kun tutkitusti on suurimmat aivot! Vasenkätiset on rautaa!
 
Jee, mikä keskustelu. :) Minä olen vasenkätinen.

Todella, siitä on tullut ainakin minun lyhkäisen elämäni aikan haitaa. Käsityö minulla on aina ollut 7. Olen aina viimeisten joukossa tekemässä työtäni.
Kun koulussa on aina niin hankala opetella neulomaan (osaan sen nyt). Muttakun opettajat ovat oikeakätisiä, ja mitenpä hän osaa opettaa vasenkätiselle.

Saksia osaan jo käyttää, vaikka sekin painaa inhottavasti peukaloa. Minusta vasenkätiset pitäisi ottaa huomioon enemmän.
Näin kerran ohjelman, jossa oli liike -jossain päin Suomea- jossa myytiin kaikkea vasenkätisille. Linkkuveitsiä jopa. :D
 
Itse olen kyllä oikeakätinen, mutta meidän perheestä on puolet vasenkätisiä eli kolme mutta nuorimmasta ei vielä tiedä. Siitä huolimatta meillä ei ole vasenkätisiä saksia tai muuta vastaavaa. äitini on juotunut opettelemaan kaiken oikealla kädellä, vaikka hän kirjoittaa vasemmalla. Ajatella, että joskus on syrjitty vasenkätisiä. esim. minun äitini tätiä on yritetty väkipakoin opettelemaan oikealla kadellä, vaikka hän on vasuri.
 
Vasenkätisten aivot prosessoivat tietoa nopeammin kuin oikeakätisten.

Vasenkätinen ihminen on suuremmalla todennäköisyydellä homoseksuaali kuin oikeakätinen.

Vasenkätiset elävät keskimääräisesti muutaman vuoden vähemmän kuin oikeakätiset.

Vasenkätiset ovat kaikki varmasti noitia, jotka pitää kaikki polttaa roviolla heti, nyt ja välittömästi. :p

Kunhan tarjoan faktoja.
 
Liityn vääräkätisten joukkoon.

Ilu sanoi:
Oikeakätiseksi en haluaisi vaihtaa, vasenkätisellä kun tutkitusti on suurimmat aivot! Vasenkätiset on rautaa!

Hmm? Olen jotain tutkimuksia itsekin lukenut mm. Tiede-lehdestä, mutta en uskalla sanoa niiden paikkansapitävyydestä mitään, jotkut ovat melko hurjia väitteitä. Erään tutkimuksen mukaan vasenkätisillä toimisi aivokurkiainen paremmin, jonka ansiosta heidän tapahtumamuistinsa olisi kehittyneempi mutta faktamuistinsa paljon huonompi. (Could be. 8))

Ihan kiehtova aihe joka tapauksessa.

Oletteko huomanneet, että esimerkiksi englannin kielessä sana "right" tarkoittaa oikeaa ja "left" jäljelle jäävää? Ihmiset istuvat Jumalan oikealla kädellä? En tunne hyvin vasenkätisten historiaa, mutta olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin, mitä kaikkea heille on tehty ja mikä vasenkätisyydessä oikeastaan niin paheksuttavaa oli paitsi se, että olivat vähemmistö.

Itselläni on tietysti pienimuotoisia ongelmia ollut asiassa kuin asiassa. Voiveitset, tölkinavaajat. Raivostuttavat kännykät joita on tarkoitettu pidettäväksi oikeassa kädessä. Taululle kirjoittaminen. Valssi (köh). Autolla ajaminen. Huilun soittaminen.

Kuulemma jostain Suomessakin sijaitsevasta pikkuliikkeistä saisi vasenkätisille tarkoitettuja kelloja, jotka käyvät vastapäivään. Tiedä sitten onko tuossa yhtään mitään pointtia...
 
Itse olen oikeakätinen ja suvussani on vasenkätisiä ja tiedän muutamia toisiakin.Enoni osaa kaiketi kirjoittaa molemmilla käsillä :shock: Vasemmalla kädella on huomattavasti vaikeampi kirjoittaa, mutta vasenkätiset ajattelaa varmasti samoin oikeakätisistä :roll:
Vasenkätisissä ei ole mitään outoa.Se vaan ihmetyttää, kun he kirjoittavat eri päin ^_^
 
Ei nyt ihan suoranaisesti liity vasenkätisyyteen, mutta olen huomannut käyttäväni kumpaakin kättä ihan samoihin asioihin. Eli olen tavallaan "kaksikätinen".
Kirjoittaminen ei kyllä oikein onnistu vasemmalla kädellä. Tai onnistuu se, mutta kirjoitusjälki ei olekaan sitten niin selvää. :roll:

Mistähän tuo vasenkätisyys sitten pohjimmillaan johtuu? Onko vasenkätinen ihminen todellisuudessa muka poikkeava yksilö?
 
Culgrodiel sanoi:
Mistähän tuo vasenkätisyys sitten pohjimmillaan johtuu? Onko vasenkätinen ihminen todellisuudessa muka poikkeava yksilö?

Käväsin Akuutin kotisivuilla ja siellä oli juttua vasenkätisyydestä. Selvisi, että perintötekijöillä on aivan ilmeinen vaikutus vasenkätisyyteen. Ennen vanhaan vasenkätinen lapsi pakotettiin vasenkätiseksi, koska hitaasti kuivuvaa mustetta ei sopinyt tahrata kirjoituskädellä. Tämän enempää kunnollista ja helposti löytyvää tietoa ei löytynyt. Maailman väestöstä vain 5-10% on vasenkätisiä, mutta näilläkin vain murto-osalla oikea aivopuolisko on vallitseva. (Tämä oli minullekkin uusi tieto!)
 
mä olen osittain vasenkätinen. eli kirjotan oikeella mut teen kaiken muun vasemmalla..(paitsi käsityöt)..vanhemmat muistuttelee aina ku teen jotain vasurilla et vaihda kättä, ollaan riidelty asiasta monta kertaa.. :( mun kaveri on vasen kätinen ja aivan mahtava käsitöissä, taitaa numero olla 9, mut syy on se et maikka ei pidä siitä. mulla ei oo pahemmin ongelmia sen kaa (tuskin pidätte sitä minään sillä en oo "oikee" vasuri) koska oon joutunu opettelee melkein kaikki oikeella vaikka se onki ongelmallista, teen kaiken kuitenki vasurilla eikä oo tarkotuksena kiusata vanhempia..
 
Itse olen enemmän vasenkätinen kuin oikeakätinen, mutta teen paljon eri toimintoja oikealla kädellä joten olen kaksikätinen. Jos tain luin että se lisää 25% onnettomuusriskiä ja sitä se tuntuu tekevän. Kirjoitan vasemmalla ja lyön pesäpalloa vasemmalta, mutta kun heitän niin se tulee aina tehtyä oikealta eli olen outo tapaus pesäpallossa. Vasenkätisyys on aika haitallista täällä oikeakätisten maailmassa. Välillä ottaa päähän kun joutuu opettelemaan oikeankätisten tavalla kun opettaja ei osaa opettaa muuten.
 
Hienoa! Onpas mukava, että tällainen aihe on tänne aloitettu :)

Itse olen vasenkätinen. Pienenpänä vasenkätisyys merkitsi minulle erilaisuutta. Minut otettiin huomioon siinä ja olin hiukkasen ylpeä kun olin ainut koulussa jolla oli oma vasenkätisten räpylä pesäpallopeleissä :) Pienenä sain omat vasenkätisten sakset. Nykyään meillä kotona on vain sellaisia saksia, jotka sopivat kumpaankin käteen ja purkinavaajatkaan eivät ole enää oikea/vasenkätisyyteen sidonnaisia.

Vasenkätisyys on myös joskus hankalaa. Varsinkin kirjoja selaillessa ne täytyy plärätä lopusta alkuun, sillä se on vasenkätisille helpompaa. Minua harmittaa kovasti myös se, että kuviollisten mukien kuvat eivät koskaan katso minuun päin, koska pidän kahvasta kiinni "väärältä puolelta". Sama juttu joihinkin mittakulhoihin. Pitäisi pitää kulhoa kiinni vasemmalla kädellä, mutta sillon ei näe niitä viivoja siitä kupista, kun ne osottaa aina väärään suuntaan..

Minä ja veljeni olemme vasenkätisiä. Olemme myös ortodokseja. Jännä sattuma, että koulussamme oli yhteensä neljä ortodoksia, jotka kaikki olivat vasenkätisiä :D Pikkuveljeni tietenkin alaluokilla ynnäsi yksi+yksi, eli: kaikki ortodoksit ovat vasenkätisiä. Kyllä siitä tuli ihmettelemistä, kun veljelleni selvisi, että isä oli oikeakätinen, mutta myös ortodoksi :D Btw, Joensuussa seminaarilla asuu yksi poika, joka on suomenruotsalainen vasenkätinen ortodoksi, eli moninkertainen vähemmistön edustaja :)

Vasenkätisyys johtuu jotenkin geeneistä. Usein perheessä onkin useampi vasenkätinen.
Vasenkätinen käyttää askareissaan enemmän sitä toista aivolohkoa kun oikeakätiset ja jotenkin tämän takia vasenkätisten aivot ovat jollainlailla suuremmat. Olen kuullut, että vasenkätiset ovat usein matemaattisesti keskivertokansalaista lahjakkaampia. Mitä minuun ja veljeeni tulee, väite pitää ainakin osittain paikkaansa.

Tässä muuten mielenkiintoinen juttu vasenkätisille.
Pienen selailun jälkeen löytyi linkki sinne vasenkätisten omaan kauppaan Leftoveriin. Eli eikun shoppailemaan :)
 
En ole vasenkätinen, mutta uskallaudun silti kirjoittamaan tänne...

Vasen- ja oikeakätisten eroja on tutkittu paljon ja löytyyhän sitä kaikenlaisia tuloksia. Kiinnostavia sinänsä, mutta kannattaa pitää mielessä, että varianssit näissä tutkimuksissa ovat (ainakin sikäli kun olen vilkaissut muutamaa artikkelia) niin valtavia, että käytännössä kätisyyden merkitys on tältä osin olematon. Mutta hauskoja tuloksiahan nuo silti ovat :)

Nojatuolievoluutiobiologit selittävät vasenkätisyyden yleisyyden ihmisellä (reilut 5% väestöstä on vasenkätisiä, Ilu taisi tietää luvuksi 5-10%) sillä, että taistellussa vasenkätisellä on etulyöntiasema. Vasenkätisen valtti on se, että hänen vastustajansa ei ole tottunut taistelemaan vasenkätisen kanssa kun taas vasenkätiselle oikeakätinen vihollinen on tuttu. Tiedä häntä, mutta onpahan ainakin näppärä ja hauska selitys :)
 
Minä liityn myös joukkoon kirjavaan. Eipä minulla ainakaan ole pahempia vaikeuksia ollut tähän mennessä. On Fiskarsin vasenkätiset sakset, sedän tekemä vasenkätinen purkinavaaja (tosin osaan käyttää oikeakätistä yhtä hyvin). Langaton hiiri nopeuttaa puolen vaihdossa. Sulkapalloa pelaan vasemmalla, mutta osaan keskinkertaisesti oikeallakin; syöminen onnistuu molemmin päin, miten milloinkin. Voiveitsi ei ole koskaan ollut ongelma, en oikein ymmärrä mikä ongelma siinä voisikaan olla: samahan se on kummin päin sitä pitää. Kirjoittaminen sujuu vasemmalla, jolloin sotkee mukavasti kätensä harmaaksi ja kalvolle ei voi kirjoittaa kuin pari sanaa kerrallaan.

Äitini on myös vasenkätinen. Sitä ikäluokkaa vielä, että yritettiin pakottaa oikeakätiseksi, mutta se ei ollut enää yleisesti hyväksyttyä silloin. Kutomistyöt hän hoiti isotätinsä avustuksella, joka kutoi peilin avulla vasenkätisesti :lol: ja niin saivat työt tehtyä.

Pistänpä tähän toisen viestin perään, kun en viitsi tähän samaan pötköön lainata tuota yhtä lehtijuttua.
 
Tämä on siis äitini säilömästä Nyt viikkoliitteestä, oletettavasti jostain 90-luvulta. Se on aika pitkä, toivottavasti monet jaksavat kuitenkin lukea sen :)

"Vähemmistö vasemmalta
Vasenkätiset ovat yhtä suuri alakulttuuri kuin suomenruotsalaiset.

Suomen väestöstä arviolta neljästä kahdeksaan prosenttia on vasenkätisiä.
Vielä joitakin vuosikymmeniä sitten he olivat vainottu vähemmistö. Vasurien elämää määräsi oikeakätisen valtaväestön käsitys vasenkätisyyden haitallisuudesta.
Mustekynien aikaan vasenkätisten koulunkäynti oli sottaista puuhaa. Vasurin kirjoitus oli aina tuhruista ja kädensyrjä musta. jotta opettajien ei olisi tarvinnut lukea töhryisiä kouluaineita, yritettiin vasenkätisistä tehdä oikeakätisiä.
Kouluhallitus lopetti virallisesti vasenkätisten syrjinnän vuonna 1931. Kuitenkin vielä 1950-luvulla Suomen kouluissa oli opettajia, joiden mielestä vasenkätinen oppilas piti pakottaa oikeakätiseksi. Tällaiset oikeamieliset opettajat eivät kaihtaneet koviakaan otteita; julkinen pilkka ja vasemman käden sitominen olivat oikeita keinoja koulittaessa vasurista oikeakätistä.

Sanapariin oikea-vasen liitetään monissa kielissä käsitys hyvästä ja pahasta: oikea merkitsee hyvää ja vasen pahaa. Sekä englantilaiset että ranskalaiset yhdistävät sanaan vasen käsitteet kömpelö, huono ja epärehellinen, kertoo Marjaleena Laaksonen kirjassa Vasenkätiset. Myös venäjän kielessä vasen viittaa epämieluisiin asioihin.
Suomalaismetsien tukkikämpillä vasenta kättä kutsuttiin mutkattomasti v***nkoittelukädeksi. Suomalaiset ovat kunnostautuneet myös nimittämällä vasenta kättä huonommaksi kädeksi, vääräksi kädeksi sekä rumaksi kädeksi.
Nykyäänkin me saatamme kuvailla huonosti tai huolimattomasti tehtyä työtä vasemmalla kädellä tehdyksi.
Vielä [viime] vuosisadan alkupuolella vasenkätisyyttä pidettiin merkkinä huonoudesta tai heikkoudesta. Tutkijat yrittivät kehnolla menestyksellä todistaa, että vasenkätiset juovat, murhaavat, kärsivät masennuksesta ja lukihäiriöistä sekä henkisestä vajavuudesta tai syntymävioista useammin kuin oikeakätiset. Vasenkätisyyden syiksi tarjottiin muun muassa vuodenaikojen vaihtelua sekä syntymähetkellä saatuja traumoja.
Moderni aivotutkimus armahti lopullisesti vasenkätiset. Nyt tiedetään, että vasenkätisellä oikea aivopuolisko ohjaa käden liikkeitä, oikeakätisellä vasen.

Oikeakätiset ovat tietämättään kivenneet vasureiden peilikuvamaailman polut pienen pienillä kompastuskivillä.
Säilyketölkkienavaajat on suunniteltu niin, ettei niistä saa otetta vasemmalla kädellä. Useimmissa silitysraudoissa johto on vasemmalla kädellä silittävän tiellä. Ovien ja ikkunoiden kahvat on suunniteltu avattavaksi oikealla kädellä.
Yleisöpuhelimissa luuri on yleensä vasemmalla ja kirjoitusalusta oikealla puolella. Luentosalissa on usein käytössä tuolin ja pöydän yhdistelmä, jotka on tarkoitettu vain oikeakätisille.
Vasenkätisten kokkien, kylmäkköjen ja lihakauppiaiden on syytä olla varovaisia, sillä suurkeittiöiden ja kauppojen viipalointilaitteet, lihasahat ja lihamyllyt on tarkoitettu oikeakätiseen käyttöön. Myös kauppojen kassapäätteet on tehty oikeakätisille: vassen käsi siirtelee hihnalle laitetut ostokset ja oikealla kädellä näpytellään hinnat kassakoneeseen.
Vasen- ja oikeakätisten seka-avioliitossa on ongelmansa. Riita saattaa saada alkunsa väärinpäin katetuista ruokailuvälineistä tai tietokoneen väärälle puolelle asetetusta hiirimatosta.
Jokaisella vasurilla on omat keinonsa selviytyä ongelmatilanteista. Jos ei muu auta, niin useimmat muuttuvat hetkeksi oikeakätisiksi.

Vasenkätisyydessä on puolensa. Vasuri voi ylpeillä taidollaan kirjoittaa sujuvasti oikealta vasemmalle etenevää peilikirjoitusta. Vasenkätiset lapset saattavat tosin tehdä niin huomaamattaan, sillä tällainen kirjoitustapa luonnistuu vasurilta kuin itsestään.
Oikeakätisten on syytä muistaa, että monet maailman taiteen merkkiteoksista ovat vasemmalla kädellä tehtyjä. Esimerkiksi Leonardo da Vinci kirjoitti ja maalasi molemmilla käsillään.
Urheilussa vasenkätisyydestä on hyötyä. Vasurit ovat menestyneet erityisesti nyrkkeilykehässä ja tenniskentillä. Vasenkätisen valtti on yllätyshyökkäys. Puolassa ryhdyttiin 80-luvulla kouluttamaan vasenkätisiä lentopalloilijoita passareiksi, koska oikeakätiseen peliin tottuneiden vastustajien on vaikea ennakoida vasuripassareiden hyökkäyksiä.
Yllätyshyökkäys onkin tutkijoiden mielestä eräs selitys sille, että vasenkätisyys on säilynyt ihmisen perimässä: vasuri on selvinnyt kaksinkamppailuista yllättämällä oikeakätisen vastustajansa.
Yhdysvalloissa ja Englannissa on kauppoja, joissa myydään vasenkätisille suunniteltuja tavaroita. Kanadassa vasenkätiset ovat jopa marssineet oikeuksiensa puolesta. Amerikkalaisilla vasureilla on oma järjestö.
Yhdistyrekisteritoimiston mukaan Suomessa ei ole yhdistystä Suomen vasenkätiset ry. tai Vasenkätisyys - rikkaus ry. - ei ainakaan vielä."
 
Itse olen vasenkätinen, mutta muut meidän perheestä ovat oikeakätisiä. Äiti oi kyllä aluksi vasenkätinen, mutta sen äiti pakotti se kirjottamaan oikealla kädellä.Harjoittelen joskus oikean käden kirjoitusta.
En kyllä alkais oikeakätiseksi, liian vaikeaa. :p

Käytän joissain asioissa paremmin oikeaa kättä, esim. pesäpallossa lyön oikealla kädellä. Lautaillesssakin käytän oikeakätisen lautaa.Taululle kirjoittaminen on todella riesa, kirjoitus pyyhkiytyy sitä mukaa pois kun sitä kirjoittaa.

Ei ollut kyllä kovin hyvä kommentti :oops:
 
Oikeakätinenhän minä olen, niin kuin kaikkien kunnon kansalaisten kuuluukin olla (vitsi, vitsi). Kuitenkin isäni on vasenkätinen ja tunnen muutamia vasenkätisiä. Vaari oli molempikätinen, ja kun hän sävelsi vuorotellen kummallakin kädellä hirmuista vauhtia, rispektiä oli ilmassa.

Vasenkätiset tuntuvat olevan enemmän ylpeitä kätisyydestään kuin me oikurit. Toki tämä on ymmärrettävää pienoisen syrjinnän takia (OIKEAkätinen...) ja juuri noiden tavaroiden käytettävyyden takia. Isäni ehdottoli pyhiinvaellusmatkaa vasurikauppaan, mutta muu perhe ei oikein lämminnyt.
 
Minäkin olen vasuri. Kirjoitan, syön ja teen lähestulkoon kaiken muun vasemmalla kädellä. Hiirtä käyytelen oikealla, kun on ollut pakko. Pesäpallossa heitän vasemmalla kädellä, mutta lyön oikealta puolelta.

Nautin vasenkätisyydestä! Prosentuaalisesti taistelulajien kilpailujen voittajista on 60 prosenttia vasenkätisiä. Ja taasen harrastajista 10 prossaa. You do the math.

Tietysti suttuinen käsiala ei ollut hyvää mainosta YO-kirjoituksissa, mutta ei se siihen arvosanaan varmastikkaan vaikuttanut. Eikai? =)

Jenkeissä kävin vasenkätisten kaupassa. Siellä oli kivaa rojua, mutta kuitenkin ah niin tarpeetonta. Osaan käyttää saksia ja purkinavaajaa kuin vanhatekijä. Olviat ne sitten oikea taikka vasenkätisille.
 
Olisin halunnut heti kirjoittaa lukematta koko aihetta loppuun, mutta silloin olisin saattanut sanoa jo mainuttaja asioita ja ketäs se kiinnostaa?

Eli, olen vasenkätinen, tai oikeastaan molempikätinen.
Kirjoitan vasemmalla paperille mutta taululle kirjoitan oikealla paljon siistimmin.
Päiväkodissa ihmeteltiin miten vaihdan haarukkaa ja veistä käsistä toiseen ja jos harrastaisin miekkailua, miekkailisin oikealla kädellä.

Miksi vasenkätiset joutuvat useimmin onnettomuuksiin? Vastaus tulee tässä:
Autolla ajaessa kolarin vaaran uhatessa, vasenkätinen kääntää rattia päin tien toista reunaa, ei ojan suuntaan.

Miksi ihmisestä tulee vasenkätinen?
Vastaus tulee tässä:
Yksi syy saattaa olla kaksonen. Identtinen kaksonen joi olla toisen peilikuva. Toisella hiuskiehkura oikeaan, toisella vasempaan. Toinen on oikeakätinen, toinen vasenkätinen. jos taas ei ole kaksosta, se saattaa olla merkki toisen sikiön kuolemasta hyvin varhaisessa vaiheessa. Tietenkin syitä vasenkätisyyteen on muitakin.
 
Turha lisähuomio.

...Kävin tänään pankissa. Oletteko huomanneet, kuinka vaikeaa on yrittää saada aikaan nimikirjoitusta kynällä, joka on ketjulla kiinni pöydän oikealla puolella olevassa kynätelineessä? Blah.

Me olemme vain väärinymmärrettyjä neroja! ;)
 
Celebloteiel sanoi:
Minä ja veljeni olemme vasenkätisiä. Olemme myös ortodokseja. Jännä sattuma, että koulussamme oli yhteensä neljä ortodoksia, jotka kaikki olivat vasenkätisiä :D Pikkuveljeni tietenkin alaluokilla ynnäsi yksi+yksi, eli: kaikki ortodoksit ovat vasenkätisiä.

Tässä yksi uusi vasenkätinen ortodoksi :). Niitä on mielestäni jostain kumman syystä suhteellisen paljon. Johtuisiko perimästä? Toisaalta mun vasenkätisyys tulee ilmeisesti äitini luterilaiselta puolelta. Sillä puolella on paljon vasureita. Äitini suvussa on myös paljon kaksosia. :roll:

Kuten niin monet onkin jo sanoneet niin teen eri asioita eri käsillä. Oikea käteni on vahvempi eli urheilu yms. hoituu sillä paremmin, vasemmalla taas teen pikkutarkkaa työtä. Ketjulla kiinni olevat kynät on painajainen. Tekisi repiä ne irti :twisted: !
 
Ylös