Vinkeät skottipopparit

Franz Ferdinand
Belle & Sebastian
Teenage Fanclub
Beta Band
Travis
ja muut suloistakin suloisemmat Skotlanninmaalta ponnistaneet pop-ryhmät ovat ilahduttaneet vaativampia musiikin kuuntelijoita vuosikaudet. (Ikävä kyllä Beta Band sattui lopettamaan..)
On todennäköisesti kätevämpää keskustella kaikista näistä yhtyeistä saman otsikon alla, onpahan selkeämpää. :lol:

Itse satun pitämään noista kaikista mainitsemistani. Hyvinkin paljon. Yllättäen.. :wink:
 
suloista!

No mutta! Skotlannistahan tulee sangen hyvää popmusiikkia. Kuten mainitsitkin, mm. Franz Ferdinand ja Travis, ovat mukavaa kuunneltavaa, erityistä ensimmäinen. :)

Pidän heidän letkeästä meinigistään kovin. Kappaleet, kuten Michael, Come on home ja Auf Asche ovat ihania. Musiikista ainakin minä olen kuulevinani aitoa tekemisen riemua. Lisäksi on pakko mainita, että pojat ovat tosi suloisia.. :wink:
 
Franz Ferninandilla on kyl siistii discomenoo, josta pointsit kotiin. (Levy ollut jo jonkun aikaa "ostetaan kun on liikaa rahaa"-listalla.) Muuten noi mainitut kyl jättäny mut ihan kylmiks. Vai olikohan Beta Bandilla joku hyväkin biisi... ei pysty muistaa.

Mut Take Me Out! Thump thump thump thump. Toimii.
 
Hankin tuon Franz Ferdinandin levyn jokunen viikko sitten, kun olin ihastunut bändin radiossakin tiiviisti soineeseen biisiin. Onhan se mainio levy, valitettavasti en ole juuri sitä ehtinyt kuunnella. Laulajapojalla on kerrassaan mainio ääni, sellainen mukavan pehmeä. Biiseissä on sopivia koukkuja, vaikka ovatkin melko yksinkertaisia. Mutta sepä se just toimiikin. Matinee saa aina hymyn huulille, tunnistan sanoituksesta oman teinivuosieni angstin vähän turhankin hyvin... jotenkin sitä osaa katsella jo tietyn itseironiseen tapaan. :roll:

Iloista poppia. Kivaa bilemusiikkia. Kuulemma bändi on suunnattu tytöille, jotka haluavat tanssia. Ilmankos FF soikin lähes jokaisissa ainejärjestömme bileissä. Humanistitytöt tahtoo tanssia silleen söpösti. :D

Kaidosetä, Take me out toimii, jep jep.
 
Pari skottibändiä on minullekin tuttuja.

Franz Fredinand onkin mainittu tässä jo useaan kertaan, jonkin aikaa sitten tutustuin heidän debyyttilevyynsä. Tykkään niiden energiasta ja tyylistä. Nämä sinkkuina julkaistut biisit Take me out ja Matinee iskevät levyltä parhaiten.

Travis onkin sitten toinen tuttu. Hyllystä löytyy Travisin Invisible band ja 12 memories -levyt, molemmista tykkään. Travisin musiikki on tässä ajan myötä jotenkin mennyt synkempään suuntaan mielestäni, kun näitä kahta levyä vertaa, niin Invisible band on ehdottomasti iloisempi, 12 memories jopa masentava. Mutta kyllä toimii, vaikka kieltämättä Travisin musiikki on pidemmän päälle vähän yksinkertaista ja yksitoikkoista. Lempibiisejä Travisin tuotannosta on tietty melkein jo klassikoiksi luokiteltavat sinkut Why does it always rain on me, Sing ja Side sekä Quicksand, Somewhere ja Humpty dumpty lovesong.
 
Tuttuja mainituista bändeistä ovat Franz Ferdinand, joka miellyttää kovasti, Travis ja on tullut muutama biisi kuultua Belle & Sebastianiakin.

Joo, tosiaan Franz Ferdinandista tykkään kovasti. Eniten. Yksi lempparibändeistä. Levy on mahtava ainakin niiltä osin mitä olen kuullut, kiitos uutuuslevyjen hinnoittelun. :roll:
Lempparibiisejä Michael, Matinee, Come on home ja Take me out. Toivon kovasti, että eksyvät joskus tänne Suomeenkin keikkailemaan.
 
Franz Ferdinand, Travis ja Belle & Sebastian \o/

Ihan mahtavaa musiikkia, ihanan mukaansatempaavaa kaikilla. Ja mikä vielä lisää kiintymystäni kyseisten musiikkiin, on sen skottilaisuus. Ah.
Matinee on ehdottomasti paras biisi.
 
Minä tykkään. Travisin Invisible band löytyy hyllystä ja Franz Ferdinand on ihan jees niiden parin radiosta kuulemani riemastuttavan viisun perusteella. Eniten minä kuitenkin pidän Belle&Sebastianista. Harmikseni yhtäkään kyseisen yhtyeen levyä en omista, vielä, mutta kirjastosta on tullut lainattua useampiakin. Boy with the Arab Strap on levyistä suosikkini ja nimiraitakin yksi niistä parhaista biiseistä. Muita suosikkeja mm. Is it wicked not to care ja.... noh, nyt ei tule nimiä mieleen. Mutta hyviä on monia. Belle&Sebastian soveltuu erinomaisesti kesäisen pyörällä ajelun taustamusiikiksi. Ihan pakko mutkitella sitä kuunnellessa :lol: . Mukavan leppoisaa ja lempeää.
 
Hui! :shock:

Erittäin hieno bändi Sons And Daughters on myöskin kotoisin Skotlannista..
Olisihan se pitänyt arvata, sen verran ihanaa musiikkia tekevät. :D
Kuulin La Lune -nimisen biisin muutamia viikoja sitten, ja se oli todella, todella kaunis...
 
Jos mennään joitain vuosikymmeniä taaksepäin, niin Skotlannistahan löytyy myös tuo legendaarinen Jethro Tull. Pumppu on vieläkin pystyssä, nähtyään 60-, 70-, 80-, 90- ja 2000-luvut. Aika harva bändi yltää moiseen maratooniin. Varsinkin 70-luvun tuotannosta löytyy aivan käsittämättömiä helmiä.
 
Oi Jethro Tull on niin ihana!! mun lempparibiisi on varmaankin se tunnetuin eli Aqualung. Mä en ymmärrä mikä siinä biisissä on niin upeeta. Se saa aina mut itkemään. Siinä on jotain niin upeeta ja ihmeellista! Kuinka musiikki voikin olla niin ihmeellistä?? Mä en oo ikinä ymmärtäny miten musiikki voi herättää niin suuria tunteita.. :wtf:
 
Vaikka mä yleensä kuuntelenkin vähän raskaampaa musiikia, ni musta se FF:n Matinea oli tosi hyvä biisi... :) En kuuntele radiota, että en oo kuullu sitä pitkään aikaan ja olin jo unohtanut kyeisen bändin ja biisin olemassaolon... Ei oo rahaa niin paljoa että ehtis poppia osteleen ku on muutenkin rahat koko ajan lopussa ku kekkailee niin paljon.... :(

Mutta, ihan hyvä bändi, tykkään laulajan äänestä... :yay:
 
Lomëfindë sanoi:
Oi Jethro Tull on niin ihana!! mun lempparibiisi on varmaankin se tunnetuin eli Aqualung. Mä en ymmärrä mikä siinä biisissä on niin upeeta. Se saa aina mut itkemään. Siinä on jotain niin upeeta ja ihmeellista! Kuinka musiikki voikin olla niin ihmeellistä?? Mä en oo ikinä ymmärtäny miten musiikki voi herättää niin suuria tunteita.. :wtf:

Jos tykkäät Aqualungista (aivan ihana muutes) niin kuuntele Jeff Buckleyn Dream Brother. Musta niissä on jotain samaa.
 
Skotinmaalta näyttää tosiaan tulleen useita mainioita bändejä. Näistä uusista olen Travisiin ehtinyt levyllisen verran tutustuakin, muita kuullut vain radiosta tai MTV:ltä.

Halusin kuitenkin muistuttaa muutamasta 80- tai 90-luvulla vaikuttaneesta yhtyeestä.
Oma pitkäaikainen suosikkini lemmikkini on Big Country. Taitaa kyllä istua paremmin rock-kategoriaan kuin poppiin. 1980-luvulla yhtye oli tunnettu säkkipillikitaroinnistaan. Ah, Look away ja muut The Seer albumin kappaleet. Sopii loistavasti myös fantasian ystävälle. 1990-luvulla yhtye jatkoi levyttämistä, mutta hävisi yleisestä tietoisuudesta. Kerrassaan hienoja blues vaikutteisia rocklevyjä. Valitettavasti yhtyeen elämänlanka on katkennut keulakuvan ja lauluntekijän Stuart Andersonin kuolemaan tässä muutama vuosi sitten.

Muita tutustumisen arvoisia, löytäneet tiensä levyhyllyyni, ovat Del Amitri ja Goodbye Mr MacKenzie. Varsinkin ensin mainittua voisin kutsua varhaisemmaksi Travisiksi. muokattu: Jälkimmäisessä vaikutti myös Garbagen Shirley Manson.
 
Ylös