Voi hitsi! Liikaa vai liian vähän pilkkujen viilausta?

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Adonai kyseli yötopikissa, miksi konnavahdit olivat vaihtaneet sanat juma lauta miedompaan muotoon "voi hitsi". Elhath virnuili, että Käärme on niin uskonnollinen foorumi, että täällä ei herjaamista sallita. Molemmat hyviä ja keskustelemisen arvoisia kommentteja.

Kyse ei ole uskonnosta, vaan foorumin yleisistä periaatteista, jotka ovat ystävällisyys, asiallisuus ja toisten kunnioittaminen. Tässä tapauksessa lähinnä asiallisuus, välillisesti myös toisten kunnioittaminen. Ystävällisyyskin astuu peliin joissakin tapauksissa.

Konnun opaste sanoi:
(täällä)

Kiroilua ei sallita, koska se on keskustelualueella tarpeetonta - voit aina kiertää kiroilemisen toisella tavalla.

Voi tietysti kysyä, mihin raja piirretään, mutta rajoilla on taipumus olla sekä epämääräisiä että jyrkkiä, joskus yhtä aikaa.

Itse en sitä alkuperäistä viestiä muokannut, eikä jumalauta ole voi hitsi sentään minustakaan mikään kovin vahva kirosana. Tällaiset teologiaan pohjautuvat ilmaisut ovat kaiken kaikkiaan paljon verevämpiä ja rehdimpiä kuin rahvaanomainen genitaali- ja kopulaatiosanasto, jota jokaisen ainakin toivoisi pitävän myös loukkaavana.

Mutta toisaalta, eikö varsinaisen asian kirjoitetussa viestissä voi kuitenkin tuoda esiin ilman lieviäkään voimasanoja ja vieläpä vakuuttavammin? Kirjoitettuna lievätkin voimasanat näyttävät voimakkaammilta, ja jo puheessa ne madaltavat keskustelun tasoa, puhumattakaan tekstiviestinnästä.

Käärme koettaa monien "viästi!!!!!!!!!!"-keskustelupalstojen joukosta erottautua sekä ulkoisesti että sisäisesti korkeatasoisena, ja sen vuoksi konnavahditkin koettavat ylläpitää ylläsiteerattua sääntöä. Eivät ilkeyttään eivätkä keskustelijoita leimaten tai ahdistellen, vaan toivon mukaan huomaamatta ja sulavasti paattia virrassa pitäen. Niin että iästä, sukupuolesta ja maailmankatsomuksesta riippumatta täällä voisi viihtyä mahdollisimman moni ystävällinen, asiallinen ja toisia kunnioittava netinkäyttäjä.

Melkein enemmän minua häiritsevät pienet alkukirjaimet virkkeiden alussa, välimerkkien täydellinen puuttuminen ja liiallinen puhekielen suora siirtäminen tekstiin. Sellaista tekstiä ei jaksa eikä viitsi lukea. Tulee mieleen, että kirjoittaja ei kunnioita lukijaa. Mutta voi toki olla niinkin, että kyseessä on tottumaton kirjoittaja. Siksipä olen ryhtynyt vaivihkaa korjaamaan kaikkein silmiinpistävimpiä viestejä.

En ole kuitenkaan mikään äidinkielenopettaja, joka on korjaamassa aineita, enkä missään nimessä ole liikkeellä arvosanoja antaakseni tai torumisen aihetta keksiäkseni, joten ei kannata lopettaa kirjoittamista, jos tuntee epävarmuutta oikeinkirjoituksen suhteen.

Kuten sanoin: kaikkein silmiinpistävimpiä viestejä. Toivon sekä auttavani kirjoittajia saamaan viestinsä ymmärretyksi että lukijoita ymmärtämään, mitä heille on kirjoitettu. Jos menen liiallisuuksiin, ojentakaa minua.

Mutta tämä ei varmaan ole mikään sellainen asia, jonka voisi sivuuttaa ylläpidon tai konnavahtikunnan ultimaatumilla, vaan keskustelu voisi olla hyväksi (niin kuin ylipäätään kaikissa asioissa).

Eli kysynkin, mitä mieltä olette kirosanoista viesteissä? Mihin on raja vedettävä? Tuntuuko siltä, että teidän sanomisianne vahditaan ja ylimielisesti sensuroidaan? Onko rima liian korkealla tai matalalla vai harmittaako sen heiluminen ylös alas?

Entä viestien kieliasu yleensä? Uskaltaako tänne ollenkaan kirjoittaa, jos ei ole aivan varma siitä, onko viestissä tarpeeksi tai liikaa pilkkuja, pisteitä, yhdyssanoja tai oikeankokoisia alkukirjaimia? Vai kismittävätkö epätäydellisesti muotoillut virkkeet?

Minun mielestäni tärkeintä olisi saavuttaa mahdollisimman suuri yleinen viihtyvyys ja runsas ajatustenvaihto ketään karkottamatta syystä tahi toisesta. Mutta mikä on konnavahtien oikea toimenkuva? Olen ymmärtänyt, että meidän roolimme on auttaa ja palvella, vahtia aitoja ja keskittyä enemmän eläinten kuin kansalaisten harharetkiin, niin kuin J.R.R. Tolkien sääntömme aikoinaan muotoili (TSH, Prologi). Miten siis konnavahdit parhaiten auttavat ja palvelevat muuttumatta pelottavaksi Itäneljännyksen plutoonaksi tai - siitä Eru meitä varjelkoon! - jopa Sarkun Isoiksi Ihmisiksi?

Olisihan se surkuhupaisaa, jos väestä alkaa tuntua siltä, että täällä hyökätään sumeilematta ja nöyryyttäen jokaisen "eliitin" oikkuja noudattamattoman kimppuun. Sellaisiakin foorumeja tietääkseni on, eikä Käärmeen saa ottaa edes puolen tuuman askelta siihen suuntaan. Mutta onko jo menty virsta väärään, vai pysymmekö yhä oikealla raitilla? Saako hobitti yhä kulkea rauhassa Vuolta Virralle?
 
Saatanasta puhutaan jo Raamatussakin, mutta jos joku huutaa että voi saatana, niin se on kiroilua. Jotta kiroilusta voi puhua ei voida kirosanoja sensuroida siitä keskustelusta, koska muuten se vasta hölmöksi menisikin.

Jumalauta ei edes erikseen kirjoitettuna mitään kiroilua ole, eli yliaktiivisuudesta pisteet (vai onko tämä oire liian monesta vahdista ettei kaikille riitä oikeaa työtä? :) Pakollinen hymiö että ymmärretään ero kevyen kettuilun ja todellisen riidanhaastamisen väliltä.).

Vulgaarit sukuelimiin liittyvät sanat joutaa sensuroiduksi ihan kaikkialta, jopa keskustelusta jossa keskustellaan kirosanoista.

EDIT: Siis mitä? Sensuroiko tämä foorumisofta automaattisesti jum4laudan voi hitsiksi? Muutosta heti!

EDIT2: Poistettu kapsit.
 
Täällä on rima niin korkealla, että olen välillä haaveillut jonkinlaisesta todistuksesta, jonka täältä pyytäessään saisi. "Konnun korkeat laatuvaatimukset täyttävä kirjoittaja" tai jotain vastaavaa, jonka voisi esittäytyessään esittää toisella foorumilla ja saada välittömästi ainakin moderaattorin statuksen.

Mikäli haluaa kirjoittaa huonompaa kieltä, niin voi mennä toiselle foorumille. Minä olen tehnyt niin. Elokuun jälkeen olen kirjoittanut yli 400 tyhjänpäiväistä, huonoa suomea käyttävää ja ketjuun liittymätöntä viestiä eräälle toiselle foorumille ja se on ollut hyvin terapeuttista ja rentouttavaa. Loistavaa vaihtelua.
 
Pagba sanoi:
Mikäli haluaa kirjoittaa huonompaa kieltä, niin voi mennä toiselle foorumille.

Vastustan ihan vaan periaatteesta ajatusta siitä "että jos minun tapani ei kelpaa niin aina saa mennä pois". Muuten hyvä mutta kontulaiset luovat konnun, eli jos kontulaiset haluavat että A niin konnun tulee muuttua eikä ihmisten lähteä pois. Noin niinkuin yleisellä tasolla.

Itse kannatan kyllä sitä että korkeat standardit pidetään. Korkeisiin standardeihin kuuluu myös se ettei siellä ole hölmöyksiä kuten vaikka ei-kirosanojen pakkosensuuria.

EDIT: Entä jos toteaisin että pakanallisuuteen viittaava sana hiisi tai hitsi loukkaa minua ja minun uskontoani. Mikä hemmekon (myös laimennus helvetti sanasta) idea on korvata laiha huudahdus toisella laihalla huudahduksella? Ymmärtäisin vulgaarin sukupuolielimiin viittaavan sanan korvaamisen mutta tämä menee yli.

EDIT2: Heh, havaitsin että on ookoo huutaa "voi helvetti!" muttei "jum4lauta!". *rolleyes*
 
Huom. Uskoisin puhuvani kaikkien konnavahtien puolesta, kun sanon, että meidän kantamme ei ole se, että täällä joko kirjoitetaan erinomaista kieltä, tai sitten ei ollenkaan. Vastustan ainoastaan sellaisia viestejä, jotka menevät aivan käsittämättömiksi. Ja sellaistenkin saapumisesta olen iloinen. Hyvä että kirjoitetaan, kunhan vain kirjoittajat sallivat sen, että niitä hieman korjaillaan. Jos esimerkiksi näen tällaista (en ole nähnyt, vaan keksin itse):

ei kuka sanoi:
ole mä sitä mielt et klonku o iha jees. ei sit muutta. ja lohi käämre on kaa kivoi otuksii!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kenen mielestä teen väärin, jos korjaan sen tällaisesksi:

Ei kukaan sanoi:
Olen mä sitä mieltä, että Klonkku on ihan jees. Ei sit muuta. Ja lohikäärmeet ovat kaa kivoi otuksii!

Ja tämä ihan kaikessa hiljaisuudessa. Tuota pienempiin virheisiin tuskin tekisi edes mieleni puuttua.

Kokeillaanpa vielä softaa. Nyt kirjoitan tähän pahan j-sanan sekä yhdessä että erikseen:

juma lauta

jumalauta

Onhan toki niin, että Saatanasta tai kirosanoista asiallisesti keskustellessa täytyy puhua asioista niiden omilla nimillä. Mutta se onkin eri asia kuin jos kirosanoja käyttää välimerkkien asemesta.


EDIT: siis automaattinen j-sananmuunnin on käytössä. Mikäs siinä, en vastusta. Se tekee kiroilusta tietoisen valinnan ja karsii turhan jupisemisen pois. Tämän jälkeen jää yhteistesti sovittujen pelisääntöjen ja niiden valvonnan varaan, mitä viesteissä lukee. Ja siitähän tässäkin keskustellaan. Koska muunnin on kuitenkin vain aivoton kone, ei siltä voi vaatia liikaa.
 
Niin, sana "helvetti" tarkoittaa kuitenkin myös mytologista paikkaa, eli jonkinsortin manalaa. Siispä softaa ei voine laittaa sitä automaattisesti korjaamaan. Kun taas j-sana ei tietääkseni tarkoita mitään muuta kuin kiroilua. Jos tahtoo sanoa, niin sanokoon vaikka jumala auta.

Kannatan siis käärmeen kirosanatonta linjaa. Kiroilun voi kiertää puheessaan ja kirjoituksessaan. Kiroilen toisinaan puhuessani kaveripiirissä, mutta ainakin minä olen tottunut olemaan kiroilematta mm. puhuessani koulussa, töissä, vanhempieni kanssa jne... En siis näe miksi käärmeessäkään pitäisi kiroilla, miellyttävämpää tekstiä. Ehkä on silloin myös helpompaa välttyä ylilyönneiltä, kun ei vartavasten tarjota välineitä siihen.
 
Roark sanoi:
Entä jos toteaisin että pakanallisuuteen viittaava sana hiisi tai hitsi loukkaa minua ja minun uskontoani.

Ei ole mitään sellaista, mikä ei aina jollekulle meistä monista olisi hävityksen kauhistus. Riippuu kuulijakunnan koosta. Mutta yksissä tuumin meidän pitäisi löytää sellainen kultainen keskitie, joka noudattelee nk. yleisiä hyvän ja toiset huomioon ottavan käytöksen sääntöjä (eli Konnun periaatteita), kun kirjoitamme viestejämme suurelle vastaanottajakunnalle. Mutta jos keskustelen yksityisesti sellaisen ihmisen kanssa, jonka tiedän vaihtavan väriä kuullessaan sanan "hiisi", en tietenkään käytä sitä ellen erityisesti halua nähdä, punastuuko hän vai kalpenee ennen kuin sanoo ystävyyden irti. (Ja jos harkitsen kirjautumista foorumiin, jonka Pyhiin Sääntöihin kuuluu mm. sanan "hiisi" välttäminen ikuisten bannien uhalla, harkitsen kirjautumista kaksi kertaa. Mutta jos foorumi kehottaa vain välttämään kirosanoja, nostan sille hattua. Kuulen niitä tarpeeksi muutenkin, enkä yleensä pidä kuulemastani.)

Eli jonkinlainen taju kulloisenkin kuulijakunnan yleisistä normeista ja puhetilanteen laadusta on varmaan riittävä. Jos pidän esimerkiksi esitelmää koulussa, tuskin sitäkään aloitan edes näin: "Mika Waltarin syntymästä tulee kuluneeksi tänä vuonna, voi hitsi, jo sata vuotta." Jos kirjoitan viestiä keskustelupalstalle, jota lukevat sekä enemmän tai vähemmän tutut että täysin minulle tuntemattomat ihmiset, olen jossakin esitelmän ja kaverin kanssa keskustelun välimaastossa. Useimmissa topiikeissa (niidenkin välillä on huomattavia eroja) toki hyvin paljon lähempänä jutustelua, mutta en aivan samalla tasolla.
 
Fica sanoi:
Niin, sana "helvetti" tarkoittaa kuitenkin myös mytologista paikkaa, eli jonkinsortin manalaa. Siispä softaa ei voine laittaa sitä automaattisesti korjaamaan.
Eikä missään tapauksessa pitäisikään. On jo tarpeeksi noloa että se sensuroi juma laudan.
Kun taas j-sana ei tietääkseni tarkoita mitään muuta kuin kiroilua. Jos tahtoo sanoa, niin sanokoon vaikka jumala auta.

Nyt en ymmärrä. Eli ei saa sanoa juma lauta, mutta saa sanoa jumala auta? Miksei vaan poista koko sensuuria.

Kysytäämpä näin päin: Onko sinun mielestäsi täysin pakollista sensuroida juma lauta ja kaikki sen väännökset?
Kannatan siis käärmeen kirosanatonta linjaa.

Niin minäkin. En vain kannata että laimeita huudahduksia pitää oikein softan voimin sensuroida. Eihän hemmettikään ole mitään muuta kuin kiroilua, hitto, eikä ole hittokaan mitään muuta kuin kiroilua. Ei ole mytologinen paikka, ei, hemmekko.

Juma lauta sensuurin kannattajat! Perustelkaa minulle miksi saa sanoa hemmetti ja hitto muttei juma lauta yhteenkirjoitettuna? Perustelkaa kun kerran alkuun pääsette että mitäs muuta se hitto on kuin pelkkää kiroilua jos kerran juma lautakin on. Kertokaa myös että miksi pakanoita saa rienata muttei kristittyjä (tai toisin päin, miten sen juma laudan nyt rienaamiseksi saakaan).

(Itse en tätä keskustelua ennen ole koko juma lautaa käyttänytkään, eli ei ole oma lehmä ojassa, ei. Pannahinen. Hittoa tulee kyllä välillä käytettyä.)
 
Minä en millään muotoa vastusta Konnun kirosanatonta linjaa (ja konnavahtina tietysti kannatan sitä) mutta minusta kirosanat ovat oikein käytettyinä vain sanoja ja välillä niilläkin on paikkansa. Mutta mieluummin olen kyllä sellaisella foorumilla, jossa kiroilu on kielletty kuin jossa sitä on runsaasti.

Lempikirosanani on kirottu, se ei ole alatyylinen eikä erityisen uskonnollinen ja sopii hyvin tällaiselle pakanalle eikä ole minusta niin vahvakaan että sitä pitäisi sensuroida.
 
Olisiko sillä mitään asian kanssa tekemistä, että juma lauta on jokseenkin aggressiivinen ilmaus? Sehän on toki peräisin rukouksenomaisesta huudahduksesta "Jumal' auta!" eikä ole siis millään tavalla rienaava niin kuin esimerkiksi italialaisten suosimat "Porco Dio!" ja "Porca Madonna!", vaan sangen hurskas avunpyyntö kiperissä tilanteissa, mutta näin korvakuulolta se tuntuu nimenomaan vihaiselta ja hyökkäävältä huudolta ja siksi särähtää korvaan enemmän kuin pehmeämpi hemmetti. Toki sekä juma lauta että hemmetti osoittavat selvästi, että puhuja on vihainen ja ovat tyyliarvoltaan kumpikin aika matalia. Ja niin kuin aluksi sanoin, kirjoitetussa tekstissä mitkä tahansa voimasanat näyttävät paljon vahvemmilta kuin puheessa. Onko niitä tosiaan pakko käyttää? Eikö itseään voi ilmaista tarpeeksi selvästi muutenkin?

Tarvitseeko kenenkään tosiaan kiroilla toisille kontulaisille?
 
Tarvitseeko kenenkään tosiaan kiroilla toisille kontulaisille?

Minä en ollut ajatellut asiaa tuolta kantilta, tajusin etten minä kiroile toisille ihmisille, en siis sano "sinä &%#!§ julmuri kun noin ajattelet", vaan kyse on melkein aina elottomista esineistä "se "#§&% tietokone päätti sitten räjähtää", tarkoitus ei ole siis loukata toisia (olen sitä mieltä ettei tietokoneilla ole tunteita) ja väittelyyn kiroilu ei tosiaan sovi vaan jonnekin ärsyyntymiskeskusteluun. Sitä varmaan tarkoitin oikein käytetyillä kirosanoilla, mutta sama pätee muihinkin sanoihin, ilman kirosanojakin pystyy loukkaamaan aika pahasti, paljon pahemmin mielestäni kuin kirosanoilla (niiden ilmaisuvoima on kuitenkin aika rajallinen).
 
J-sana on yksi neljästä voimakkaimmasta suomalaisesta kirosanasta, jotka opeteltiin lapsena yhtenäisenä rimpsuna. Tieto sen etymologiasta ei muuta sen asemaa.

Konnun linja on hellyyttävän lukiomainen. Vältä alatyyliä. Perustele mielipiteesi. Ole kohtelias. Puhu asiaa. Käytä välimerkkejä ja jaa tekstisi kappaleisiin.

Söpöä.
 
Pagba sanoi:
Konnun linja on hellyyttävän lukiomainen. Vältä alatyyliä. Perustele mielipiteesi. Ole kohtelias. Puhu asiaa. Käytä välimerkkejä ja jaa tekstisi kappaleisiin.

Söpöä.

Älä sentään puhu "hellyttävyydestä" ja "söpöstä" näiden ohjeiden yhteydessä. Joku vielä uskoo, ja ajattelee, että kovat kundit eivät sillä viisiin tanssi. Nuo ohjeet ovat aivan yleispäteviä ja niitä kannattaa soveltaa myös koulun ulkopuolella ja sen jälkeen.

Vältä alatyyliä = Älä esiinny idioottina jos se ei ole erikseen tarpeen. Ota aina tilanne huomioon, kun avaat suusi tai lasket kätesi näppäimille. Alatyyli sopii loppujen lopuksi hyvin harvoihin tilanteisiin ja sen käyttäminen vaatii suurta harkintaa (ellet siis halua esiintyä idioottina).

Perustele mielipiteesi = Älä hukkaa lyhyttä elämääsi sellaisten mielipiteiden esittämiseen, jotka jäävät huomiota vaille. Parempi kuluttaa sekin aika vaikka Aku Ankan (hyvää suomea!) lukemiseen.

Ole kohtelias = Hanki itsellesi ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa. Hyvä neuvo koko elämän ajaksi. Ihan totta. Kohtelias voi olla silloinkin, kun ei pysty olemaan ystävällinen, joten kyse ei ole mistään maailmanhalaamisideologiasta.

Puhu asiaa = ??? Tuota, et kai tarkoita, että "puhu aina asiaa"? Eihän täällä Konnussa tuollaista ole? En minä aikanaan, ei kun ainakaan allekirjoita moista. Toki voi mielestäni olla asiallinen silloinkin kun ei puhu asiaa.

Käytä välimerkkejä ja jaa tekstisi kappaleisiin = Erittäin hyvä neuvo, jota kannattaa noudattaa aina kirjoittaessaan. Jos tekstiä ei ole lainkaan jaettu kappaleisiin, sen lukeminen on niin raskas urakka, ettei siihen yleensä jaksa ryhtyä ollenkaan. Lisäksi kokemus osoittaa, että sellaiset tekstit harvoin ovat lukemisen arvoisia. Ensivaikutelmana on usein se, että pötkötekstin on sepittänyt joku hikipäinen monomaani. Ja harvinaisen usein ensivaikutelma pitää paikkansa.

Jako kappaleisiin on silkkaa ystävällisyyttä lukijaa kohtaan ja varmistaa oman viestin perillemenon. Sama pätee tietysti välimerkkeihin. Niiden puuttuminen tekee lukemisesta niinikään raskaan kokemuksen ja toisinaan aiheuttaa väärinymmärtämistä.

Ei koulussa (koskee muitakin oppilaitoksia kuin lukiota) aina opeteta vain koulua, vaan joskus myös elämää varten. Söpöys on kaukana näistä Pagban luettelemista kivenkovista opinkappaleista, jotka jokaisen tässä tiedonvälityksen hallitsemassa maailmassa on syytä osata, jos haluaa siinä edes pärjätä, viihtymisestä puhumattakaan.

EDIT: Luin oman viestini ja voisin vielä lisätä yhden neuvon: Vältä pitkiä lauseita ja monimutkaisia lauserakenteita. Kyseessä on taas viestin perillemeno ja se, haluaako antaa itsestään hikipäisen monomaanin kuvan.

Kaikki tämä vaatii tietysti jonkin verran paneutumista ja viitseliäisyyttä. Aina ei toki jaksa eikä ole tarpeenkaan. Kukaan ei ole täydellinen, ei edes lähes täydellinen. Joskus on kiva hullutella. Hyvin harva sääntö on ehdoton, varsinkin kielenhuollossa. Aku Ankan lukeminen kannattaa. Lukeminen kannattaa aina.
 
Jumal´avita, mikä keskustelu!
Mitenköhän usein tämä "automaattinen sananmuunnin" (?) oikein Konnussa toimii? Olisin ehkä valmis kannattamaan sen poistamista, ellei tämä muutos sitten hukuttaisi konnavahtejamme saastavirran alle. Vai olisiko mahdollista, että tällainen foorumisofta olisi päällä toisissa huoneissa mutta ei esimerkiksi Pyöreässä pöydässä, jossa muutenkin käsitellään herkemmille lukijoille sopimattomia aiheita, ja johon kirjoittamisen rima on ilmeisesti monien mielestä muita huoneita korkeammalla?
 
Hieman OT, mutta...

Lueskelin toista foorumia pari vuotta sitten ja siellä oli hyvin tarkka "esisensuuri" päällä, tosin softa- eikä ylläpitäjälähtöisesti. Ilmeisesti joskus (jossain muualla) oli ollut suurta ongelmaa terrorismi-keskusteluiden karatessa käsistä ja siksipä tiettyjen terroristijohtajien nimet menivät automaattisesti sotketuiksi (tyyliin ¤#&@/!).

No, foorumille sitten ilmeistyi 100% asiallinen viesti eräästä tapahtumasta, johon osallistumisen pystyi maksamaan monella tavalla, mm. osamaksulla. Sanan alkuosa ("osama") sitten jäikin sensuurin hampaisiin... :)

Kukaan ei ollut koskaan törmännyt foorumin sensuuritoimintoon aikaisemmin, joten tuota ei tietenkään kukaan ollut huomannut.
 
Tik sanoi:
Olisiko sillä mitään asian kanssa tekemistä, että juma lauta on jokseenkin aggressiivinen ilmaus?

Hmmm.... Hyvä pointti.

Mutta on se nyt perkele että muuten saa niin helvetin aggressiivisesti kirjoittaa kun haluaa, mutta vain yksi saatanan tapa on estetty ihan softapohjaisesti. Mitä jos ne kaksikymmentä konnavahtia katsoisivat softan sijaan ettei aggressiivisuus mene yli? Kun ne kuitenkin sen joutuvat tekemään. Eli oli softapohjainen sensuuri eli ei niin konnavahdit joutuisivat asiaan kiinnittämään huomiota.

Monta kiroilutarkoituksessa käytettyä sanaa esimerkinomaisesti käytössä.

Toki sekä juma lauta että hemmetti osoittavat selvästi, että puhuja on vihainen ja ovat tyyliarvoltaan kumpikin aika matalia. Ja niin kuin aluksi sanoin, kirjoitetussa tekstissä mitkä tahansa voimasanat näyttävät paljon vahvemmilta kuin puheessa. Onko niitä tosiaan pakko käyttää? Eikö itseään voi ilmaista tarpeeksi selvästi muutenkin?

Tarvitseeko kenenkään tosiaan kiroilla toisille kontulaisille?

Kyllä pystyy ja ei tarvitse. Konnavahtiarmeija riittänee hoitamaan ylilyönnit. Softapohjainen sensuuri ei ole tarpeellinen. Vaan on ihme holhousta.


Veikkaan että juma lauta on päätynyt sensuurilistalle jonkinsorttisena sivuajatuksena. Vähän tyyliin "mitäs kirosanoja sitä onkaan... *insert list of vulgar words*... Niin joo, ja sitten jumalautakin taitaa olla kirosana."


Telimektar sanoi:
Olisin ehkä valmis kannattamaan sen poistamista, ellei tämä muutos sitten hukuttaisi konnavahtejamme saastavirran alle.

Onko sinulla näyttöä siitä että näin kävisi? Tai ennemminkin, en usko.
 
Paras syy (mielestäni) Käärmeen tiukkaan kielenhuoltoon löytyy Tarun liitteen F osasta II otsikon "Käännöksestä" alta:
Mutta örkit ja peikot puhuivat miten taisivat, rakastamatta sanoja tai asioita; ja todellisuudessa niiden kieli oli paljon alhaisempaa ja iljettävämpää kuin millaiseksi olen sen esittänyt. Tuskin kukaan kaipaa tarkempaa käännöstä, vaikka esikuvien löytäminen ei olekaan vaikeata. Samalla lailla puhuvat örkkimieliset nykyäänkin: tylsästi ja jankuttavasti, inhoten ja vihaten, niin kuin puhuvat ne jotka ovat eläneet hyvästä niin erillään ettei kielikään enää luonnistu - puhumattakaan niistä joiden korvissa vain likainen on kyllin voimakasta.

Ja lisäksi: kirosanoissa on se ongelma, että ne ovat huomattavasti voimakkaampia kirjoitettuna kuin lausuttuna. Tavallisessa puheessa ne sujahtavat ohi suhteellisen nopeasti (paitsi jos päästelee ärräpäitä oikein litanian), mutta kirjoitettuna ne pysyvät - ja netissä pahimmassa tapauksessa myös monistuvat, kun joku lainaa/kopioi kirjoitettua tekstiä.

Käärmeen kirosanakiellon voi ottaa vaikkapa haasteena - miten keksiä uusi tai erilainen tapa ilmaista esim. kiukkuaan. Mikäs sen paremmin sopisi foorumillemme kuin esimerkiksi "hiisi vieköön"? Rikastuttaa kieltä, kun ei voi käyttää niitä surullisenkuuluisia v-p-s-h-p-välimerkejä. ;)

Roark, Käärmeessä ei todellakaan "saa kirjoittaa niin aggressiivisesti kuin haluaa" - esim. uhkaileva ja/tai toisia käyttäjiä halventava teksti aiheuttaa ihan varmasti ensin huomautuksen ja muutamaan banniinkin on vuosien varrella tästä syystä päädytty.
 
Nerwen sanoi:
Roark, Käärmeessä ei todellakaan "saa kirjoittaa niin aggressiivisesti kuin haluaa" - esim. uhkaileva ja/tai toisia käyttäjiä halventava teksti aiheuttaa ihan varmasti ensin huomautuksen ja muutamaan banniinkin on vuosien varrella tästä syystä päädytty.

Luithan viestini? Lue se silti uudestaan, niin kaukana väitteesi on minun viestistäni. Minä en esitä että käärmeessä saisi tai edes pitäisi saada kirjoittaa niin aggressiivisesti kuin haluaa.

EDIT: Noh, ehkä Nerwen ei nähnyt metsää puulta tai väitettä esimerkin takaa. Aina ei voi onnistua. Sattuu sitä paremmissakin perheissä.


Kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan esittämääni haasteeseen siitä että pitäisi perustella miksi juma lauta pitäisi estää (no, Tik otti aiheen sivusta vähän kantaa). Oletan tämän johtuvan joko siitä ettei viestejäni vaivauduta lukemaan tai kysyn niin vaikeita ettei niihin uskolleta vastata (lähinnä että vastatessa huomaisi kuinka oikeassa olinkaan). Tai todistakaa minun olevan väärässä.

Tik esitti että juma lauta on estetty koska se on aggressiivinen, minä esitin että aggressiivisesti voidaan kirjoittaa muutenkin mutta ei sitä ole _softan avulla_ estetty (eikä tarvitse estää) ja että konnavahtien tulee joka tapauksessa kiinnittää siihen huomiota, oli softasensuuri tai ei ole softasensuuria.

Muistutukseksi että mistä se taas meuhkaa laitan lainauksen itseltäni tähän:

Juma lauta sensuurin kannattajat! Perustelkaa minulle miksi saa sanoa hemmetti ja hitto muttei juma lauta yhteenkirjoitettuna? Perustelkaa kun kerran alkuun pääsette että mitäs muuta se hitto on kuin pelkkää kiroilua jos kerran juma lautakin on. Kertokaa myös että miksi pakanoita saa rienata muttei kristittyjä (tai toisin päin, miten sen juma laudan nyt rienaamiseksi saakaan).

EDIT2: Heh, pitäis varmaan kirjoittaa tuo viimeine kappale muotoon `"Juma lauta"-sensuurin kannattajat!`. Koska nyt jos sen haluaa väärin tulkita niin sen voisi lukea: `Juma lauta, sensuurin kaanaatajat!"

EDIT3: Luonnollisesti jos Kontu kieltää _kaikki_ (siis ihan kaikki) vain kirosanana käytettävät sanat niin sitten se kyllä minulle passaa. Olisi se tyhmää mutta ainakin olisi johdonmukaisesti tyhmää, nyt johdonmukaisuuskin on kateissa sen lisäksi että käytössä on tyhmä sanasensuuri (tyhmän siitä tekee se että se sensuroi juma laudan, se että se sensuroi nämä suositut sukuelin viittaukset on vain hyvä asia).

EDIT4: Mitä jos kirjoittaa nuotiolle kirjan jossa on ruokoton äijä joka sanoo juma lauta? Tai jos fopessa pelaa ruokotonta piraattia? Tai jos kertoo jostain anekdootista jossa käytettiin tätä, niin pientä ja kesyä, kirosanaa?

EDIT5: Njääh, antaapa olla. Totesin etten jaksa vaivautua enempää merkityksettömän asian tiimoilta. Syy miksi meinasin, oli se että halusin johdonmukaisuutta. Sitten muistin että jos jotain niin johdonmukaisuutta ihmisiltä on turha odottaa. Eli tajusin taistelevani hävittyä sotaa. Poistan boldid tuosta yhdestä kappaleesta.

Olen kyllä varma ettei kaikkia näitä EDIT:tejäni jakseta lukea ja joku lainaa jotain viestistäni (väärin) ja joutuisin taas vastaamaan siihen. Huoh.
 
Nyt kun ollaan tällaisellä Tolkien-henkisellä keskustelupalstalla, voisi perinteisten kirosanojen sijasta käyttää foorumin hengen mukaisia kirosanoja, jos niitä edes on pakko käyttää. Jumalaudat ja voi perkeleet voisi kätevästi korvata erulaudoilla (tai pikemminkin eruauta) ja voi melkoreilla. Olisi tämä voimasanojen käyttö paljon "mielekkäämpää" ja mielikuvituksellisempaa. Tällaisien kirosanojen käyttöä osa kontulaisista jo harjoittaa, pisteet heille. Tosin jos näitä sovellettuja kirosanoja rupeaa kylvämään paljonkin tekstissä, menee koko homma silloin täysin mauttomaksi. Silloin melkeimpä pitäisi niitäkin ruveta sensuroimaan.

Itse kannatan aivan kaikkien perus-kirosanojen ja muidenkin sopimattomuuksien tekstistä pois jättämistä sekä niihin osoittuvaa sensuuria, jos niitä tekstissä esiintyy. Tässä sensuurissa en kylläkään kannata mitään softaa, konnavahdit ja ylläpitäjät voivat sitä kiroilua sensuroida, mikäli siihen on tarvetta. Sensuroimisen puolustamista perustelen sillä ettei kiroilu kuulu koskaan hyviin tapoihin, ei missään tilanteissa tai paikoissa, vaikka monet meistä käyttävät ainakin jonkinasteisia voimasanoja jokapäiväisessä elämässään.

Mitä nyt oikeinkirjoitukseen tulee, niin on vain hyvä mikäli konnavahdit ja ylläpitäjätkin korjailevat muiden kirjoittajien räikeitä kirjoitusvirheitä. Kokonaan pienillä alkukirjaimilla, ilman välimerkkejä, lukuisilla yhdyssanavirheillä rikastetut tekstit eivät tosiaankaan ole mukavaa luettavaa. Puhekielen vähäinen lipsahteleminen tekstiin on aivan ymmärettävää, mutta mikäli sitä esiintyy tekstissä paljonkin, pitäisi sitä hieman korjailla.

Selkeään ja asialliseen tekstiin pitäisi itse kunkin tähdätä, vaikkei se aina onnistukaan.
 
Roark sanoi:
Fica sanoi:
Kun taas j-sana ei tietääkseni tarkoita mitään muuta kuin kiroilua. Jos tahtoo sanoa, niin sanokoon vaikka jumala auta.

Nyt en ymmärrä. Eli ei saa sanoa juma lauta, mutta saa sanoa jumala auta? Miksei vaan poista koko sensuuria.

Kysytäämpä näin päin: Onko sinun mielestäsi täysin pakollista sensuroida juma lauta ja kaikki sen väännökset?

Oman käsitykseni mukaan sanaa juma lauta käytetään harvemmin sen alkuperäisessä merkityksessä. Eli harva silloin oikeasti pyytää jumalaa itseään auttamaan. Jos taas pyytää, asian voi varmaan kirjoittaa aukikin. Sama homma on joidenkin muiden kirosanojen kanssa, jotka ennen ovat olleet hyväksyttäviä sanoja. Jos vaikkapa haluaa puhua naisten sukupuolielimistä, voi asialle keksiä muitakin sanoja kuin sen käytetyimmän (vaikka se olisi ollutkin aivan hyväksyttävää sata vuotta sitten).

Roark sanoi:
Kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan esittämääni haasteeseen siitä että pitäisi perustella miksi juma lauta pitäisi estää (no, Tik otti aiheen sivusta vähän kantaa). Oletan tämän johtuvan joko siitä ettei viestejäni vaivauduta lukemaan tai kysyn niin vaikeita ettei niihin uskolleta vastata (lähinnä että vastatessa huomaisi kuinka oikeassa olinkaan). Tai todistakaa minun olevan väärässä.

Tai siksi että kaikki eivät välttämättä käy päivittäin käärmeessä, tai vain kerran päivässä... :)

Mutta asiasta sitten: Juma lauta sanaa ei käytetä kuin kiroilumielessä, toisin kuin helvettiä tai saatanaa. Siksi on mielestäni ihan asiallista että jokin botti hoitaa sen sensuroinnin, kun se sensuroitaisiin joka tapauksessa. Tietääkseni softa ei muissa asiayhteyksissä käytettäviä sanoja ole sensuroimassakaan?
 
Ylös