Voltaire (ja hengenheimolaiset)

Päärynä

Kontulainen
No niin, ajattelin olla radikaali ja perustaa keskustelun Musahuoneeseen. En etsinnöilläkään löytänyt tällaista valmiina, jos on, viestin voi toki poistaa.

Voltaire on yhdysvaltalainen ei-aivan-tuore bändi, ja käsittääkseni monet pitävät sitä jonkinlaisena goottibändien goottibändinä. En osaa sanoa, koska itse en ole gootti (vaikka kai jokaisen sisällä asuu pieni gootti). Sen lisäksi musiikissa on aika paljon folk-vaikutteita, ainakin jousisoittimia käytetään todella runsaasti melkein joka kappaleessa, ja rytmitkin ovat välillä eriskummallisia. Sanoitukset ovat ironisia, ja ainakin minua Voltairen huumori huvittaa suunnattomasti - tulee huumorista aivan etäisesti mieleen Kitkerät neitsyet, mutta Voltaire tekee senkin paremmin ja tyylikkäämmin. Levyistä mainittakoon esimerkeiksi The Devil's Bris ja Almost Human, mutta on heiltä muitakin ilmestynyt, ja joitain kirjojakin pyörii mukana kuvioissa (Oh my Goth tai jotain sinne päin).

Mä kuulin ekana kappaleen When You're Evil, youtuben kautta, ja ihastuin nopeasti. Se taitaa olla yksi heidän tunnetuimmista kappaleistaan, ja se onkin todella hyvä. Itse asiassa yksi parhaista kappaleista, jonka tiedän, kaikki muutkin yhtyeet mukaanlaskettuina. Voltairen (laulaja kutsuu itseään Voltaireksi, se ei ole vain yhtyeen nimi) ääni on aivan poikkeuksellisen upea, ja minusta hän todella osaa laulaa. Muista kappaleista voin suositella vaikkapa God Thinks:iä ja The Chosenia näin pikaisen, mutta sitäkin maanisemman em. kahden levyn kuuntelun perusteella.

Musiikillisesti minusta on hienoa, ettei Voltaire käytä kovin paljoa bassoa eikä musiikki ole sellaista kamalan aggressiivista jytkettä. Sellaista ei tahdo aina jaksaa. Kaiken kaikkiaan, paras bändilöytöni sitten Green Dayn.

Mitä mieltä muut ovat? Löytyykö ihkuttajia, vai ettekö voi sietää koko bändiä? Tiedättekö joitain Voltairea muistuttavia bändejä?
 
Minä en ole Voltairelta kuullut juuri muuta kuin tuon When you're evilin. Tarkoitus on kyllä ollut jo jonkin aikaa tutustua tarkemmin ja ehkä saan jotain jossain vaiheessa tehdyksikin (Voltairea on vaan ollut todella hankala saada käsiinsä). Kuten Päärynää, minuakin viehättää kovasti Voltairen jännittävä, bassoton ja folk-vaikutteinen musiikki. Hyvä juttu, jos WYE:n ohella muissakin kappaleissa mennään samalla periaatteella. Laulajan ääni on niin ikään minustakin miellyttävä, mikä on erittäin hyvä juttu, sillä yleensä jostain syystä karsastan miesten lauluääniä. Ihastelen vain muutamaa ja Voltaire on siis yksi näistä harvinaisuuksista. Ja plussaa vielä poikkeuksellisen hyvistä lyriikoista. Niihin olen netin avulla sentään hieman enemmän tutustunut.

Kun nyt katselen tuota kirjoittamaani tekstiä, huomaan sen olevan pelkkää ihkutusta. Ja kun ottaa huomioon, että kuinka nirso minä yleensä olen, en tajua miksen vieläkään ole syventänyt tuttavuuttani Voltairen kanssa. Vinkit samantyylisiin bändeihin ovat tosiaankin erittäin tervetulleita. :p
 
Joo nuo lyriikat ovat minustakin todella mainioita. Ne kestävät useammankin kuuntelun (voin tässä vaiheessa jo vakuuttaa 8) ), ja monasti laulu onkin aivan erilainen kuin mitä sen nimi antaisi ymmärtää. Kaikkia sanoituksia en ole lukenut, koska en halua pilata ylläreitä, mutta joitain kappaleita olen kuunnellut jo sen verran paljon (ja lujalla), että sanoista saa selvää väkisinkin. Mun mielestä Voltairen ääni ja laulutekniikka sopivat tosi hyvin tuollaisiin vähän ironisempiin sanoituksiin.

Parhaat sanoitukset on mun mielestä toistaiseksi The Chosenissa. Heh heh hee. Varsinkin se kertosäe on niin hyvä.
 
Voltairesta puhutaan yleensä artistina, vaikka emme tietenkään saa väheksyä instrumenttejen soittajia. Tämä siksi, että Voltaire esiintyy yleensä ilman bändiä (käsittääkseni, en ole päässyt häntä livenä näkemään) Kuuntelin Voltairea paljon yhdessä vaiheessa, mutta nyt se on jäänyt vähemmälle. Huomaan kyllä vieläkin hakeutuvani suosikkikappaleitteni ääreen uudestaan ja uudestaan (kuten when you're evil ja BRAINS!)

Voltairehan on myös animoija sekä kirjailija/taiteilija. Tälla hetkellä itseasiassa enemmän taiteilija kuin laulaja.

Vähän vastaavanlainen bändi on ehkä The Dresden Dolls, johon suosittelisin tutustumaan, jos ei jo ole niin tehnyt. Suosittelisin myös tutustumaan Nick Caven ja Tom Waitsin tuotantoihin (heidän tuotoksissaan ei tosin ole samanlaisia goottivivahteita)
 
Elena sanoi:
Voltairehan on myös animoija sekä kirjailija/taiteilija. Tälla hetkellä itseasiassa enemmän taiteilija kuin laulaja.

Nyt ääliö kysyy: onko tämä siis se sama Voltaire, joka on tehnyt Oh My Goth! ja Deady-sarjakuvat? (ja jos on, onko musiikissa/sarjakuvissa samantyyppisiä teemoja?)
 
Jep, samasta tyypistä on kyse :angel:

En ole noihin sarjakuviin tutustunut, mutta voisi kuvitella niiden olevan harmoniassa musiikin kanssa.

Minulla on muuten nyt The Devil's Bris levykokoelmaani kaunistamassa. Ai että se on hyvä! Sieltä siis löytyy tuo loistava When you're evil, ja toiseksi suosikiksi on kohonnut Ex lover's lover. Siinä oleva daidatus on ihan hillittömän hauska idea :D
 
Kannattaa Ksu ja muutkin käydä tsekkaamassa Voltairen kotisivut www.voltaire.net. Siellä on noita kuva/sanataideprojekteja selostettu tarkemmin, kuin myös musiikia. Ja ne on aika hienot sivut :)

Kokeilin tuota The Dresden Dollia, ja vaikutti lupaavalta, pitää ehkä lainata levy kirjastosta :)

Valitan tuota sotkuista linkkiä, en saanut sitä siistimmäksi vaikka tein mielestäni toimenpiteen ihan oiken.
 
:)

Hauskaa, että löytyi Voltaire-hengenheimolaisia :) Onkin niitä saanut metsästää. Loistavaa tuotantoa, lyriikat ehkä herkullisin osa lauluja. Inhoan myöskin sitä kamalaa bassonjumputusta useimpien artistien kappaleissa :/ Paras levy on varmaankin Almost Human, pidin kovasti ^^ Lyriikat mukavia, Feathery Wings kosketti. No mikäs on teidän suosikkibiisinne kyseiseltä artistilta? ja missäs tuota Oh My Goth!-sarjakuvaa voisi lukea? Olen metsästänyt jo jonkun aikaa :)
 
Haa, keskustelu on taas jatkunut minun huomaamattani. Minä oikeastaan pidän enemmän levystä The Devil's Bris, mutta se voi johtua osin siitä, että olen kuunnellut sitä enemmän ja siellä on muutama tosi loistava kappale - nyt olen alkanut tykätä kovasti The Man Upstairsista, jossa on jotenkin tosi kiva rytmi, ja kiva että sanoitukset on välillä tehty naapurikyttääjän näkökulmasta - ja Devil's Brisiltä löytyy myös Ex Lover's Lover ja When You're Evil. Tässä on linkki aika hauskaan juutuubin videoon, jos joku haluaa kuunnella When You're Evilin (siinä on Sormusten Herraakin): http://www.youtube.com/watch?v=WmLYw6wglEY . Ei silti, että käännyttäisin tai mitään :p

Muutenkin tykkään kovasti tavasta, jolla Voltairen lyriikat toimivat, tuntuu, että niissä aina on vähän hullu laulaja, vaikka Ex Lover's Lovers:in murhaaja tai The Chosenin skitsofreenikko. Joku voisi tietysti niistä loukkaantuakin, en tiedä. Lempibiisiä on muuten kyllä kohtuuttoman vaikea sanoa.

Niin, ja .:Voltaire-fan:., luulisin että sen sarjiksen voi ainakin tilata netistä :) Kerro minullekin jos saat sen käsiisi jotain kautta, haluaisin kuulla siitä jonkin mielipiteen :)
 
Ylös