Vuoden 2008 parhaat

Samooja

Varapuheenjohtaja
Suomen Tolkien-seura
Perinteistäkin perinteisempi "vuoden parhaat" on täällä taas! Pitkää perinnettä ei toki sovi katkaista vaan tämä topik on syytä perustaa hyvissä ajoin.
Käärmeessä on siis ollut tapana pohtia kulunutta vuotta alla olevien kysymysten avulla. Perinne alkoi vuonna -05 ja edellisten vuosien pohdiskelut löytyvät linkkien takaa.
(2007, 2006, 2005 ja 2004).
Muutakin saa tottakai kertoa, yritetään kuitenkin keskittyä positiivisiin asioihin. Jos haluaa niin voi esimerkiksi kertoa toteutuiko vuosi sitten tehty lupaus.
Muistakaahan laittaa mukaan jotain perusteluakin jotta ei aivan listaukseksi menisi.

1. Vuoden 2008 kirja?
2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2009!
 
Jee! Oon eka! ;)

1. Vuoden 2008 kirja?
Parhain kirja oli Mustan Suden aika, jota olen etsinyt ihan älyttömän kauan, mutta minulla onkin ollut monia kirjoja tänä vuonna. Oli siis todella kamalaa valita vain yksi. Mutta sitä olen odottanut kauan ja sen tähän laitan.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?

Ei ehkä parhain koko vuodelta, mutta nyt muistilistalta löytyi:
Wall-E, Ihana leffa, jossa tarina periaatteessa herättääkin ihmisiä ajattelemaan toisin maailmasta. Josta sitten riitti paljon huumoria jälkeenpäinkin.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Anguish! :D Ehdottomasti... *naurua* Perustelu: Sisäpiiri juttu, jota kukaan Konnussa olevista ei tiedä :grin:

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
SakuStars Kulttuurikilpailut 2008, koska sain vahvistettua ystävyyksiäni moniin ihaniin immeisiin, koruni antaja liittyi remmiin ja vietin kesäni Oulussa. Siellä kisoissa oli mahtavaa aikaa!

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Otin oman elämäni härkää sarvista kiinni. Ja hyvin tottelee! ;)

6. Lupaus vuodelle 2009!
Lupaan suorittaa kouluni kunnialla loppuun ja saada päättöpaperit. (Viime vuoden lupaukseni toteutui :))
 
Re: Vuoden 2008 parhaat.

1. Vuoden 2008 kirja?
Paulo Coelhon Brida. Pitkästä aikaa enemmän, sanoisinko juonellinen, kirja Coelholta. Luin surkeana ajankohtana, pelasti paljon.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Täytyi kuitenkin vaihtaa tätä Stargate: Continuum-leffaksi, joka tuli tänään. Ehdottomasti sittenkin se kovin ja odotetuin tänä vuonna :D
(Hmm, tämä on jo paha, mutta uskaltaisin valita tähän Arn -Pohjoinen valtakunta-leffan, joka saapui postin mukana jokunen päivä sitten, ja jonka katsoin toissapäivänä. Ensimmäistä elokuvaa vahvempi, ja vei tunteita laidasta laitaa. Tätä olin odotellut jo muutaman vuoden luettuani Jan Guilloun Ristiretki-trilogian.)

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ehdottomasti Elisa di Rivombrosa - parte seconda-soundtrack :D

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Monen edellisen vuoden tapahtumien hyväksyminen.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Valkolakki :)

6. Lupaus vuodelle 2009!
Lupaan ahkeroida pääsykoelukemisen parissa seuraavat viisi kuukautta (aih ja voih!)
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Vuoden 2008 parhain kirja oli Harry Potter ja Kuoleman Varjelukset, olihan sitä viimeistä Potteria ja myös suomenkielistä versiota kirjasta odoteltukin niin pitkään. Ympyrä on sulkeutunut.
2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Vuoden 2008 paras elokuva oli ylivoimaisesti Kummelin Alivuokralainen, koska...se nyt vain oli hauskaa peruskummelia, ja sitäkin oli pitkään odotettu.
3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Uusin musiikkituttavuus oli loistava Swallow The Sun, etenkin levy Plague Of Butterflies, loistavat melodiat ja upeat sanoitukset.
4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Parhaat asiat olivat ne lomat, kun sai olla rakkaan kanssa yhdessä, varsinkin kesäloman pidempi kahden viikon rupeama. :heart:
5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsin eroon masennuslääkkeistä.
6. Lupaus vuodelle 2009!
Yritän olla masentumatta/angstaamatta pikkuasioista, ja panostaa enemmän kouluun.
 
1. Vuoden 2008 kirja, jonka suurimmalla innolla luin läpi, on Eoin Colferin Artemis Fowl ja aikaparadoksi. Taidan olla Artemis-fani.

2. Vuoden 2008 elokuva oli taas kerran Hayao Miyazakin ohjaama, tällä kertaa Tuulen laakson Nausicaä, hauska, surumielinen, koskettava ja kaunis. Parasta TV-ohjelmaa en osaa sanoa, mikään töllöstä tullut ei jäänyt erityisesti mieleen, hohhoijaa.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus ei ole levy, bändi eikä uusi tuttavuus, vaan Joe Hisaishin elokuvamusiikki yleensä. Turha kai sanoa, kenen elokuvissa sitä erikseen kuulee.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti) on kai se, että täällä sitä vielä keikutaan, sekä rotta että iso pallo. Tiedä sitten ensi vuodesta kummankaan osalta, mutta kierros on taas tehty kunnialla (melkein ainakin).

5. Vuoden 2008 suurin saavutus on aina yhtä vaikea keksiä. Koska mitään "suurta" ei mieleen tule, kopioin tähän vastaukseni vuoden 2005 topiikista: "Emmätiä, mun saavutukset niin suuria ole, että niistä erottuis mikään semmosen kauppareisun yli, kun kerranki muistaa tuoda kaikkee mitä listassa lukee ja jos sitte vielä saa selvän omasta käsialasta siinä kauppalapussa, että onhan sekin saavutus."

6. Lupaus vuodelle 2009: Jatkan muuttumista entistä friikimmäksi. Ei tarvitse edes luvata, klunk.

Poistin toisen kappaleen kahteen kertaan tulleesta viestistä. -Samooja
 
Re: Vuoden 2008 parhaat.

1. Vuoden 2008 kirja?

Monta hyvää tuli luettua, mutta Ellen Kushnerin Swordspoint oli ylitse muiden. Fantastista fantasiaa (jossa oli tosin kovin vähän fantasiaa) erinomaisilla hahmoilla. Kovaa kamppailua 1.sijasta kävivät myös Cory Doctorowin Someone comes to town, someone leaves town sekä Carols Ruiz Zafónin Tuulen varjo. Hm, kaikissa noissa oli selkeitä fantasialementtejä, mutta ns. trad. fantasiaa ei kyllä yksikään edustanut (ei haltian haltiaa!)

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?

Leffoja tuli katsottua vähän, joten palkinto mennee suoraan uudelle Bättikselle. Ei "paras leffa ikinä", mutta silti vuoden paras. Sweeney Todd pääsi melko lähelle sekin (musikaali on aina musikaali... hm, Mamma Mia!-sing-a-long-versio vetosi sekin). TV-ohjelmapuolella tilanne on ollut jo pitkään sama, eli Galaktikaa...

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Uutena tuttavuutena tänä vuonna tuli kuvioihin mukaan Voltaire, johon olen aiemmin tutustunut vain sarjakuvien muodossa. Mutta nyt siis musiikkina! Vinkeää, ja vinkeitä sanoituksia! Lisää tätä ensi vuonna!

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Se, että sain viran? Ja siis - toistaiseksi - vakituisen työpaikan? Maran Nobel oli sekin varsin siisti juttu.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Tämä on helppo: Finncon-Animecon08! Se oli melkoinen saavutus (IHMO). Ja saavutus yleiselläkin tasolla: Tampereen eka Finncon! (Ja Animecon...) Parhautta!

6. Lupaus vuodelle 2009!

Komppaan viime vuotta: yritän olla stressaamatta asioista, joille en voi mitään. Ei onnistunut tänä vuonna, ehkä ensi vuonna?
 
Re: Vuoden 2008 parhaat.

1. Vuoden 2008 kirja?
- Arto Paasilinnan Jäniksen vuosi. Yllättävän vähän tuli luettua, mutta Jänöjussi osoittautui positiiviseksi yllätykseksi (tosin, en ole ihan lopussa, mutta melkein, ja en aio enää lukea mitään tänä vuonna kuitenkaan).

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
- Lost, uusi tuttavuus minulle. Synttärilahjaksi tuli, eikä se ollutkaan niin typerä ja juoneton kuin luulin. Ainakaan ensimmäisen kauden perusteella (ei silti hakkaa Pakoa, älä luulekaan Círdan).

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
- Ehdottomasti Claas P. Jambor! Maata Näkyvissä -festareilla kuulin ja ihastuin heti. Olkoon ties mitä gospelia, mutta minä pidin siitä oikeasti, ja mies veti yleisön hyvin meininkiin. Pointsit Saksanmaalle!

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- Henkilökohtaisesti ihmissuhteiden yllättävä parantuminen *outoja katseita erään tietyn suuntaan, heheheh*, masennuksen ja angstin hetkittäinen poissaolo ja sellaiset. Yleisesti olen onnellinen Barack Obaman vaalivoitosta, hän oli siihen kyllä oikeutettu kaiken sen perusteella, mitä nähnyt ja kuullut olen.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- En sortunut ostamaan juurikaan "krääsälahjoja" kenellekään koko vuonna :) Rippilahjat oli itse tehtyjä, joululahjat on itse tehtyjä, moni synttärilahja oli itsetehty... Omatekoista joulua :)

6. Lupaus vuodelle 2009!
- Hankin elämän. Menen nukkumaan ajoissa, luen kokeisiin ajoissa, ja harrastan no-life-nukkumaanmenoa sitten miiteissä ja yli kahden yön lomilla.

Hmm, kaikki on jotenkin syyspainotteisia? Mitä keväällä oikein tapahtui, kun en muista siitä mitään...
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Luin entistä vähemmän fantasiaa joten mikään sieltä ei taida yltää vuoden kirjaksi. Merkittävin kirja tai oikeastaan kirjailija on ollut Suzanne Brockmann, johon tutustuin erään kaverini kautta ja yllätyin kun koukutuin. Brockmann kirjoittaa romanttista toimintaa, jossa pääosassa ovat Yhdysvaltojen laivaston SEAL-tyypit, jotka joutuvat erilaisiin seikkailuihin ympäri maailmaa. Jotain erityistä niissä on kun tällainen vasemmistolainen pasifistikin pitää niistä, ainakin niiden maailmankuva on huomattavan vapaamielinen (mukaan lukien yksi homoliitto). Ehkä niitä voi pitää tavallaan fantasiana, niiden kuvaama maailma on niin kaukana omastani että voisi olla hyvin toisesta maailmasta.
2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Kävin vain muutaman kerran elokuvissa eikä mikään ole jäänyt ihmeemmin mieleen. Televisiotakaan en katsonut. Ehkä merkittävintä on että innostuin katsomaan elokuvia kotona ja lainaamaan niitä kirjastosta, sitä en ole juuri harrastanut.
3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tärkein musiikkituttavuuteni on varmasti Turun kaupunginkirjaston uudelleen avattu musiikkiosasto. Olen sen kautta päässyt tutustumaan vaikka mihin uuteen musiikkiin ja innostunut voimakkaasti vanhasta jazzista.
4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ehkä helmikuinen matka Tukholma, kaikki sujui oikein hyvin. Tai sitten se että huolimatta siitä että vuoteni alkoi aika epätoivoisissa tunnelmissa niin olen kuitenkin edelleen hengissä ja järjissäni ja suhteellisen hyvässä kunnossa. Tai ehkä vuoden paras asia oli se kun äitipuoleni hankki uuden ompelukoneen ja minä sain hänen vanhansa ja pääsin ompelukurssille ja olen muutenkin innostunut käsitöistä.
5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti) Tunnen aikuistuneeni aika paljon, ehkä se on saavutus ja on jo aikakin. Pidän sitäkin aika suurena saavutuksena että olen oppinut ompelemaan ja saanut aikaan hameen ja olkalaukun joista molemmista pidän kauheasti.
6. Lupaus vuodelle 2009!
Perinteisesti, yritän saada ruokavalioni kuntoon.

(vähän hauskaa että olen aloittanut perinteen :))
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Onpa tullut luettua vähän tänä vuonna! Tai monikaan kirja ei ole jäänyt mieleen. Ehkäpä vaikuttavin lukuelämys oli György Konrádin Vierailija. Se jäi pitkäksi aikaa pyörimään mieleen enkä pystynytkään vähään aikaan lukemaan mitään muuta.
Luin myös Yashar Kemalin "ohdaketrilogian", mutta vain oikeastaan sen ensimmäinen osa vakuutti minut. Elämyksenä tuo Vierailija taitaa edelleen olla vaikuttavampi.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Sex And the City- the Movie. Se oli kuin valtaisa herkullinen jälkiruoka sarjan fanille. Ja hetki, kun kävin katsomassa sen elokuvissa, oli kerrassaan ihana. Shoppailtiin äidin kanssa ja mentiin ex tempore leffaan. Ja leffan jälkeen nautimme cosmopolitanit Teatterin terassilla.. Se oli lähes täydellinen iltapäivä!
Toisaalta uusi Indiana Jones pääsee myös lähelle, olihan siinä Indy-henki tavoitettu niin hyvin eli vauhtia ja kiperiä tilanteita riitti..

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Uutta musiikkiakin on tullut kuunneltua todella vähän. Vuosi on mennyt niin hujauksessa. Ehkäpä mieleenjäävin uusi musiikkituttavuus on Deti Picasso, jonka keikalle eräs kaveri onnistui houkuttelemaan. Tuli sitten ostettua keikan jälkeen yhtyeen molemmat levyt. He onnistuivat yhditämään hyvin psykedeelisen rokin ja armenialaisen kansanmusiikin ja päälle vielä hyvin mielikuvituksellinen visuaalinen ilme.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsin Unkariin! (Viime vuoden toive siis toteutui.) Ja täältä löytyi ihana asunto ja paljon uusia ystäviä.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ehkäpä se, että olen oppinut unkaria enemmän jo tämän syksyn aikana kuin olisin koskaan kuvitellut, ja koko kevät vielä edessä.

6. Lupaus vuodelle 2009!
En edelleenkään tee lupauksia, mutta toivon pääseväni hyvän ystäväni lapsen ristiäisiin keväällä ja jaksavani tehdä ensi kesänkin yhtä ahkerasti töitä.
 
1. Vuoden 2008 kirja?
En oikein osaa nimetä vuoden kirjaa, mutta henkilökohtaisen elämäni vuoden kirjatapahtuma oli se, että ylipäänsä aloin jälleen lukea romaaneja lähes säännöllisesti.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Tänä vuonna on tullut katsottua ennätysvähän elokuvia. Ainut, joka todella sykähdytti oli yllättäen musiikkielokuva Once.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Vuoden levy on minulle ehdottomasti Coldplayn Viva la Vida. "Vanhan suosikin" uusi levy olikin oikeasti hyvä!

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisessa elämässä suurin ja paras asia on kihlautuminen ja siinä samaan syssyyn selvinneet tulevaisuudensuunnitelmat sen osalta, missä ja milloin pääsemme vihdoin samalle mantereelle asumaan. Tähän on pakko laittaa [26] :yay:

Yleisesti parasta vuodessa oli Barack Obama. (Ministerivalinnatkin! Sen verran kun nyt niistä mitään osaan ajatella.) Voi kunpa Obama olisi parasta ensi vuodessakin.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olen kehittynyt työssäni enkä ole uupunut (vaikkei sekään ole välillä kaukana ollut).

Maailma ei yleisesti tainnut saavuttaa mitään kovin mullistavaa, vai saavuttiko?

6. Lupaus vuodelle 2009!
Köh. En kehtaa käydä tarkistamassa mitä lupasin viime vuonna, toivottavasti en sitä yhtä asiaa jota en vieläkään saavuttanut... Ensi vuodelle lupaan jotain ihan muuta, nimittäin lupaan vähentää pitkälle edennyttä erakoitumistani ja olla sosiaalisempi ja huomaavaisempi ystäviäni kohtaan.[/i]
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Melkein mahdoton kysymys, koska tuli taas luettua monta hyvää kirjaa :D Voisin luetella monta hyvää ja suositella montaa hyvää, mutta sitä varten on oma keskustelu. Sanotaan, että kevään lukukokemus Beowulf. Minä kun luulin olevani kykenemäntön lukemaan "runoutta" ;)

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Aikahyppy eli Quantum Leap. Muitakin sarjoja on hyviä ja tykkään monista sarjoista enemmän, mutta tähän taisin rakastua nytten vasta :grin: Olen myös seurannut Pientä taloa preerialla tänä vuonna ensimmäistä kertaa, ja tähän herttaiseen sarjaan on niin ikään helppo rakastua. Keväällä päättyi Fullmetal Alchemist ja näin elokuvan - ei erikoisen hienoja kumpikaan, mutta jollain oudolla tavalla merkittäviä ;) Kyllä se manga nimittäin on parempi. House on vielä yksi, sitä olen seurannut alusta asti lähes joka jakson.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Juuri äsken itselleni tutuksi tullut The Ark. Pidin sitä hiljaa mielessäni hyvänä bändinä, sitten lainasin levyn ja rakastuin tähänkin :D Kirjekaveri Kiinasta on myös tutustuttanut minua maansa musiikkiin hiljattain.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
No, vuosihan ei ole ollut kovin hyvä ainakaan täältä loppupuolelta, mutta olin iloinen saavuttaessani peruskoulun päättötodistukseen 10 englannista ja sain vielä siitä erikoismaininnan stipendien jaossa ^_^ Lisäksi tämä ihana oma valkoinen läppäri oli aivan ihQ asia - en ikinä luovu tästä :heart:

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Öööö... No keväällä suoritettu 2/3 peruskurssi musiikissa käyrätorvella, vaikka se tulikin yllättäen ja harjoittelu tapahtui paniikinomasesti. Kirjoittaminen edistyi keväällä vallan mainiosti, mutta jäätyi syksyllä - mutta mainitsen tässä kuitenkin.

6. Lupaus vuodelle 2009!
En vietä kaikkia iltoja netissä ja luen koulukirjoja muulloinkin kuin koeviikkoa edeltävänä viikkona. Venyttelen ja kävelen ulkona, jottei alituinen sisätiloissa nyhjääminen muuta minua nuutuneeksi traakkipuuksi.
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Ehdottomasti Harry Potter ja Kuoleman varjelukset. Oli kyllä tosissaan niin hyvä ja jotenkin erilainen kuin muut Potterit vaikka kaikkihan tietty on hyviä.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
TV-ohjelma: Comanche Moon (vaik onki minisarja). Tykkäsin tosi paljon, hyvät näyttelijätkin, harmittaa et oli niin lyhyt.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Apulanta - Vauriot. Apulanta kun ei (taaskaan) petä koskaan ja Toni on paras. :grin:

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Yläasteelta pois pääseminen ja amikseen pääsy. Ootin sitä niin kovasti ja olin todella kypsynyt jo koko yläasteeseen, opettajiin ja oppilaisiin.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Jostain syystä ekana tulee mieleen se, kun opin soittamaan pianolla Tuulen värit. En kun pahemmin osaa soittaa pianoa vaikka haluisinkin.

6. Lupaus vuodelle 2009!
Olen reipas ja teen jotain asioiden hyväksi sen sijaan, että murehdin niitä. :D (toi kyl pitäs alottaa jo tästä päivästä)
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Minä luin todella vähän tänä vuonna. Älkää kysykö miksi, mutta niin vain kävi. Miellyttäviä uusia lukukokemuksia olivat Eddingsin Belgarionin Tarut, sekä mainittakoon vuoden alkupuolella luettu S. E. Hintonin <i>Me kolme ja jengi</i>, engl. The Outsiders. Mainioita kirjoja kaikki konsanaan, mutta siihenpä ne sitten jäivätkin. Uusin Potteri tuli tietysti ahmittua, ja Tolkienia vieläkin enemmän, mutta kaiken kaikkiaan tämä oli epäkirjallisuuteni vuosi. Plääh.

2. Vuoden 2008 elokuva/TV-ohjelma?
LOST. Taaksejäävä vuosi on elähdyttänyt sarjan seuraamistani suorastaan pakonomaisiin mittoihin, ja katselen jaksoja lähes päivittäin. Se ansaitsee listassani kunniapiakan ja ihan size17-tagit. Niin tärkeä se minulle on.
Myös 4400 ja muutamat mainiot elokuvat ovat antaneet hienoja hetkiä elämääni, nekin mainitsen.
<i>//muoksmuoks kukkaruukku, Elberethin viesti innoitti jatkamaan. Comanche Moon kunniaan! Suunnattoman mielenkiintoinen minisarja!</i>

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tämäkin osio on jäänyt minulta aika hiljaiseksi. En kuuntele musiikkia kuin ihan vähän, ja sekin mitä kuuntelen liittyy usein joko elokuviin tai TV-sarjoihin. Ehkä minulle miellyttävin uusi tuttavuus, tai ei välttämättä uusi mutta kasvanut tuttavuus on Petula Clarkin Downtown, jota kuuntelen nykyään suhteellisen ahkerasti musiikinkuunteluuni verrattuna. Varsin mainio kipale. ^_^

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Konnun löytyminen pitää mainita ensimmäiseksi, vaikka se tapahtuikin 2007 uudenvuodenyönä. Vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon, olisinko voinut silloin uskoa, että menisin jo seuraavana jouluna Kontulaisen luo käymään? En usko. Niin kuitenkin kävi. Muita tärkeitä tapahtumia olivat Nuvaan pääsy ja tanssiesitys Fokus. Sen tekeminen oli erinomaista aikaa.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Hmm.. Nuorisovaltuustoon pääsy? Riparin käyminen? En ole tehnyt mitään kovinkaan ihmeellistä. Koulussa on mennyt ihan hyvin, omanlainen saavutus sekin, ja en ole tuhonnut ihan kaikkia ihmissuhteitani. Eiköhän tämä riitä yhdelle vuodelle.

6. Lupaus vuodelle 2009!
Sama kuin Jasserilla, yritän hankkia elämää. Jos vaikka koittaisi lopettaa muiden ärsyttämisen ja kokeilla semmoista positiivista asennetta asioihin. Ja lupaan olla purematta kynsiä. Ja lupaan aloittaa kesällä taas lenkkelyn. Mmm.
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Alkuvuoden ahaa-elämykset eivät enää muistu mieleen, joten ehkä se minun kohdallani olisi Maguiren Wicked jatko-osineen. Ozin ihmemaa oli aikoinaan hyvin lähellä sydäntäni, ja uusi, synkkä ja raadollinen Oz on ollut todella ajatuksia herättävä tuttavuus.

Muoks Miten saatoin unohtaa?!? Ken Follettin World Without End, Taivaan pilarien "jatko-osa", vei kertakaikkiaan mennessään. Ei se toki ihan niin hyvä ollut kuin Taivaan pilarit - erityisesti toinen naispääosan esittäjä oli pikkuhiukkasen epäuskottava suunnattomassa feminismissään - mutta silti kertakaikkiaan loistava ja viihdyttävä lukukokemus.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Jestas... minä en edes muista, mitä olen tänä vuonna nähnyt, niin vähän on tullut leffoja ja telkkaria katsottua. Ei kai sitten mikään, kun mitään ei ole mieleen jäänyt.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Mediaeval Baebesiin saatoin törmätä jo viime vuoden puolella, joten sanotaan varmuuden vuoksi Posle11. Todella kivoja biisejä, joissa sekoittuu kansanmusiikki ja nykyaikainen meno yhtä kivasti kuin konsanaan vanhalla Värttinällä.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisesti opiskelun päättäminen ja työnteon aloittaminen. Yleisesti se, että USA:n presidentiksi valittiin vaihteeksi täysijärkiseltä ja vastuuntuntoiselta vaikuttava kaveri.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisesti opinnäytetyö. Yleisesti en osaa sanoa.

6. Lupaus vuodelle 2009!
Ensi syksynä menen yliopistolle ja selvitän tilanteeni. Ts. ovatko muinaiset opintosuoritukseni enää edes voimassa ja onko minun mahdollista kirjoittautua pitkästä aikaa läsnäolevaksi, tehdä se #¤%*!@ henkilökohtainen opintosuunnitelma ja suorittaa ne opinnot, jotka vielä puuttuvat alemmasta tutkinnosta. Maisteriksi asti en enää taida jaksaa pinnistellä, mutta hukin paperit olisi kuitenkin kiva saada kätösiin. Ammattikorkeaan loikatessani kun niihin vaadittavasta opintomäärästä ei puuttunut kuin 15 ovaria + kypsyysnäyte.
 
1. Vuoden 2008 kirja?

Ää, liian monta. Ian McEwanin Sovitus ja Rannalla oli hienoja tuttavuuksia ja heidän loppunsa ovat <3, samoin A. S. Byattin Riivaus, Michael Cunninghamin Tunnit, Virginia Woolfin Mrs Dalloway ja Neil Gaimanin Smoke and Mirrors ja Fragile things. Ja tiedän, paljon kirjoja, mutta tänä syksynä on tullut luettua paljon ihanuuksia. Keväällä luinkin vain lakia ja Pratchetteja...

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?

Evangelion: You are (not) alone, Tuulen laakson Nausicaä, Tunnit, Rakasta jos uskallat. Kaikki aiheutti akuuttia onomatopoeettisuutta ndfkjnagbliweja, you see?

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Koska CMX on ennestään tuttu mutta levy ei niinkään, sanon levyksi Talvikuninkaan, jonka kimppuun pääsin vain vuosi levyn ilmestymisen jälkeen. Bändiksi sanoisin Clann Zù:n, jota kukaan ei tiedä ja jolla saan revittyä katu-uskottavuuspisteitä sellaisten ihmisten seurassa, jotka kuuntelevat musiikkia.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Perhe, ystävät. Nyt jos koskaan.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Lakki. Semmoinen hassun näköinen ja mustavalkoinen. Yleisesti se, että ihmiset näköjään alkaa haluamaan muutosta. Jej.

6. Lupaus vuodelle 2009!


Eikun lupaus itselleni: Lupaan hankkiutua opiskelemaan jonnekin! Jollei supermieluiseen niin sitten johonkin muunlaiseen. Ei enää välivuotta.
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Täytynee sanoa, että se on J.R.R. Tolkienin Silmarillion, koska sain sen loppuun vasta alkukesästä ja luin sitä ensimmäistä kertaa. Se oli hajanaista, mutta erittäin mielenkiintoista luettavaa.

2. Vuoden 2008 elokuva/TV-ohjelma?
Kesän paras sarja oli Rooma (1.-2. tuotantokaudet)
Olin katsonut 1. kauden jo aikaisemmin, mutta 2. tuotantokausi esitettiin ensi kertaa Suomessa. Rooma on paras sarja ikinä. Sen näyttelijät, historia, roolisuoritukset...kaikki ovat huippuluokkaa.

3. Vuoden 2008 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus?
Vaikka en kuuntele paljoa musiikkia, luulen silti, että tämä hoidetaan magneettisesti eli paras levy oli Metallican Death Magnetic.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaiseti/yleisesti)
Parhaita asioita on, että lähdemme ulkomaille perheen kanssa. Se, että lähdemme jouluksi kyllä mietityttää...
Myös, kuten Círdan jo mainitsi, Konnun löytäminen on suuri asia sekin.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Olen aika passiivinen henkilö, joka ei saa mitään aikaan, mutta hyvästä koulumenestyksestäni, olen kuitenkin ylpeä. (Todistukseen on varmistunut jo muutamia loistonumeroita)

6. Lupaus vuodelle 2009!
Aion petrata edelleen enemmän opiskelussa, vaikka moni sanoo, että minun ei tarvitse enää parantaa numeroitani yhtään. Aion myös olla mahdollisimman sosiaalinen ja kohtelias muita ihmisiä kohtaan.
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Luin aivan järkyttävän vähän verrattuna edellisiin vuosiin. Lukupäiväkirjasta poimin parhaina vuoden ekan kirjan, Scott Lynchin Locke Lamoran valheet jota kuvasin silloin hauskaksi ja ovelaksi, sekä viimeisimmän luetun, Markus Zusakin Kirjavarkaan, joka oli aika ihana.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Kuten tavallista, kävin tosi vähän elokuvissa. Mamma Mia! sieltä varmaan nousee esille. TV-puolelta Sydämen asialla (varsinkin kevään ja kesän jaksot koska Merton *fanityttöilyä*). Housen se mainitsee taas, ja kesän sarjat olivat yleisesti aika kivoja (Kyllä Jeeves hoitaa ja Foylen sota). Katson ehkä vähän liikaa telkkaria?

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Coldplay. Tänä vuonna se vain kolahti.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Apua, en mä tiedä! Ehkä ainakin jollain tasolla se, että osasin laittaa pisteen pianonsoittostressille.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ajokortti ekasta inssistä sekä kaksi laudaturia syksyn yo-kirjoituksista!

6. Lupaus vuodelle 2009!
En tiedä mitä uskallan luvata, mutta yritän olla hajoamatta, tapahtuu ensi syksynä sitten mitä tahansa.
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Olen jälleen tänä vuonna onnistunut lukemaan rikollisen vähän mitään...edes perinteista Tolkien-kierrosta en ole tehnyt. Ei ehkä paras, mutta mielenkiintoinen oli Humphrey Carpenterin Tolkenin elämänkerta.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Elokuvien saralta olen katsonut lähes yksinomaan aivan uskomattomia hömppäleffoja. Mamma Mia vetosi aurinkoisuudellaan ja energisyydellään. Tv-sarjoista ne vanhat tutut pitivät pintansa: Greyn Anatomia, Pako, House, Lost. Iloisena yllätyksenä uusintana tuleva Tohtori tuli kaupunkiin. En vain voi vastustaa näitä lääketieteen kanssa painivia sarjoja. :D

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Herää kysymys mitä minä olen oikein tänä vuonna tehnyt koska musiikkiakaan en ole pahemmin kuunnellut. Uusia tuttavuuksia ei ole pahemmin päässyt syntymään, lähinnä olen kuunnellut vanhoja suosikkeja sekä parin musikaalin soundtrackejä. Yksittäisiä biisejä vähän sieltä sun täältä mutta ei mitään kunnollista, kokonaista levyä.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisesti Englannin reissu kontulaisten kanssa vaatinee maininnan tässä kohden, oli upeaa. Ratsastusharrastuksen uudelleen käynnistely on myös ollut hienoa, monta muistiinpainuvaa maastolenkkiä tuli tehtyä. Yleisesti varmaankin Amerikan seuraava presidentti, edellisestä on varmaan vaikeata enää huonontaa?

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Suurin saavutus olisi varmaankin kehittyminen työssä ja oman elämän raiteilla pysyminen melkoisen mukavasti. Olen onnistunut säilyttämään tyytyväisyyden ja positiivisuuden oman elämäni ja valintojeni suhteen. Yleisesti en oikein keksi mitään, maailma ei tainnut saavuttaa mitään kovin suurta vuonna 2008?

6. Lupaus vuodelle 2009!
Lupaan pitää enemmän hauskaa ja hellittää vähän työtahtia. Elämä on elämistä varten joten parempi ottaa siitä kaikki ilo irti. ;)
Tämän lupauksen sitäpaitsi pidän aivan erinomaisen mielelläni. No voisin myös luvata esim. jatkaa hyvin edistynyttä kuntoiluharrastusta ja yrittää elää vieläkin terveellisemmin, mutta ne asiat tulevat todennäköisesti tapahtumaan jokatapauksessa. Lupaan siis pitää enemmän hauskaa.
 
Jo viides vuodenparas-topiikki, hurjaa miten se aika kuluu! Ensimmäiseen vastatessani oli aloittelemassa sivaria (miten siitäkin on jo niin pitkä aika?) ja yo-kirjoitukset olivat lähihistoriaa. Tapoihini kuuluu etsiä edellisvuosien topiikeista omat merkinnät ja lukea ne ennen kuin aloitan uuden vuoden kommentointia. Kerran vuodessa on hyvä olla kunnolla retrospektiivinen ja miettiä menneitä.

1. Vuoden 2008 kirja?
Sama valitusvirsi jatkuu kuin aiempinakin vuosina: luen niin vähän, niin vähän! Noloa kertakaikkiaan. Mutta sentään kevättalvella onnistuin pitkien aikomusten jälkeen, mutta lopultakin hetken mielijohteesta poimimaan Sadan vuoden yksinäisyyden hyllystäni ja lukaisemaan sen. Vaikkei se kokonaisuutena ehkä aivan täydellisesti kannatakaan itseään, on se jokatapauksessa melkoisen hykerryttävä teos. Aureliano ja José Arcadio, siinä vasta liuta (ja nimitoistumien vuoksi nimenomaan liuta!) hienoja persoonia.

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Leffoja on tullut katsottua, mutta loppujen lopuksi mitään ei ole jäänyt mieleen oikein ylitse muiden. Erinäisiä hyviä leffoja ovat olleet esimerkiksi Wall-E, The Dark Knight, Juno, There Will Be Blood... Tv-ohjelmia ei ole pahemmin tullut katseltua, mutta loppusyksystä kolmen hengen porukalla vedetty The Prisoner -katselukavalkadi ansaitsee kyllä maininnan siitäkin huolimatta, että viisi jaksoa odottaa vielä katsomistaan. Kutonen on hauska heppu, vaikka onkin vähän äkkipikainen.

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Hiljaista on ollut uusien musiikkituttavuuksienkin osalta, joten mainitaan taasen ainaissuosikkini Levellersin uusin levy (tähän ratkaisuun päädyin myös vuonna 2005) Letters from the Underground, joka taitaa olla Levellersin paras levy yli vuosikymmeneen. Siinä on 2000-luvun levyistä tuoreimmassa suhteessa sekä 90-luvun alun kultakauden aineksia että uudempaa sävyä ja sointia. Myös Flogging Mollyn uusin levy Float on minusta ollut varsin vahva tekele.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Yleisesti voidaan kaiketi muita matkien sanoa Obaman presidenttiys, vaikka sen potentiaali onkin tässä vaiheessa vielä enemmän toivon kuin toteutumisen tasolla. Henkilökohtaisesti... opiskeluthan ovat menneet tasaista persmäkeä, mutta opiskeluporukka ja ainejärjestö ovat yllätyksekseni muotoutuneet jopa jokseenkin merkittäväksi viiteryhmäksi. Tarjoaa ihan tervetullutta vastapainoa muuten niin kovin nettisuodatetulle sosiaaliverkostolleni.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Vuoden UDK:laisen pokaali, niin ansaitsematon kuin se olikin? :p

6. Lupaus vuodelle 2009!
En tiedä onko minulla enää varaa luvata, pikemminkin olisi jo tarpeen vannoa vähintään kiven ja kannon kautta, mutta opintoihin olisi päästävä kiinni ja opintopisteitä pitäisi saada kertymään. Ei se kurssit olisivat vaikeita; sitä ne eivät ole. Mutta kun on niin aikaansaamaton, ettei kertakaikkiaan saa mitään aloitetuksi. Ehkä uusi vuosi muuttaa kaiken, saahan sitä toivoa...
 
1. Vuoden 2008 kirja?
Alkuvuonna yo-kirjoitukset aiheuttivat ikävän tauon kaunokirjallisuuden lukemisessa, eivätkä muutamat tauon aikana luetut teokset oikein jääneet mieleen, kun en niitä nytkään muista. :p Vastaanpa siis Martinin Tulen ja jään laulu. Uuteen kaupunkiin muuttamisen kunniaksi aloitin tuntemattoman fantsu-sarjan ja jäin nopeasti koukkuun. (jostain syystä olin aluksi kuvitellut sarjaa trilogiaksi ja ihmettelin kolmannen kirjan 2. osan loppupuolella mikseivät langat jo punoudu yhteen...)

2. Vuoden 2008 elokuva / TV-ohjelma?
Elokuvia katsoin melko vähän. Mieleenjääneitä ovat Juno, Wall-E ja Dark Knight. Mamma mia oli lievä pettymys, ehkä odotukset olivat liian korkealla. Henkilökohtaisella tasolla uusin Kummeli-elokuvakin oli merkittävä; ekoilla treffeillä poikaystävän kanssa käytiin katsomassa Jackpot - tapa tämäkin mitata ajan kulumista. :p

3. Vuoden 2008 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Uh-uh. Taidan olla tulossa vanhaksi, kun mitään uusia jätti-ihastuksia ei ilmeenny, lähinnä samat vanhat suosikit. Volbeat iski keskilujaa.

4. Vuoden 2008 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Opiskelut on alkaneet kivasti ja uudet ihmiset eivät olekaan niin pelottavia kuin mitä pelkäsin. Tuntuu ihan siltä kuin olisi ote elämästä ja tulevaisuudesta. Ja se tuntuu hyvältä. Kesän interrail-reissu oli aivan uskomattoman ihana ja kesäöitä Nizzassa on erityisen mukava muistella Suomen ankeassa pimeydessä.

Yleisesti komppailen muita tyytyväisyydessäni Yhdysvaltain tulevaan presidenttiin.

5. Vuoden 2008 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ööh, jussipaidan neulominen penkkareihin? :p Mitään suurempia projekteja ei ole ollut.

6. Lupaus vuodelle 2009!
Yritän elää terveellisesti ja opiskella tunnollisesti ja ylläpitää jonkinlaista sosiaalista elämääkin siinä sivussa. Ja vähentää finnien repimistä, sen ei luulis olevan niin vaikeaa.
 
Ylös