Vuoden 2010 parhaat!

Samooja

Varapuheenjohtaja
Suomen Tolkien-seura
Jo monta vuotta jatkunut Käärmeen perinne "vuoden parhaat" on täällä taas! Tässä on muutama viikko aikaa summata kulunutta vuotta, menneiden vuosien pohdiskelut löytyvät linkkien takaa.
(2009, 2008, 2007, 2006, 2005 ja 2004).

Alla muutamia kysymyksiä joihin vastaamalla pääsee pohdiskelussaan alkuun.
Muutakin saa tottakai kertoa, yritetään kuitenkin keskittyä positiivisiin asioihin, parhaisiin suorastaan. Miten on vuosi mennyt? Oliko hyvä vai huono vuosi, tapahtuiko jotain merkittävää? Toteutuiko vuosi sitten tehty lupaus jos sellaisen teit?
Muistakaahan laittaa mukaan jotain perusteluakin jotta ei aivan listaukseksi menisi.

1. Vuoden 2010 kirja?
2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2011!


//Nerwende korjasi kaksi vanhinta linkkiä
 
Ihan kuin olisi vasta tehnyt sen "Vuoden 2009 parhaat". :) Vuosi on mennyt taas ihan älyttömän nopsaan.

1. Vuoden 2010 kirja?

Paras kirja, minkä olen tänä vuonna lukenut, on varmastikin Joanne Harrisin Pieni suklaapuoti. Kannatti todellakin lukea, aivan ihana kirja, kiva yllätys, että oli aika paljon eroavaisuuksia sen leffan kanssa.
Ja varmaan täytyy mainita myös jatko-osa Karamellikengät, sillä se oli myös todella hyvä.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

Uusia tv-sarjoja ei ole tullut ainakaan kuvioihin.
Vaikea muistaa, mitä elokuvia oon katsonut juuri tämän vuoden puolella, mutta ainakin pitää mainita Harry Potter & Kuoleman varjelukset osa 1, sillä siinä on kerrankin onnistunut Potter-leffa (tosin Azkabanin vanki oli myös hyvä).
Coco avant Chanel oli kyllä koskettava elokuva. Katsoin sen lähinnä sivistyksen vuoksi, mutta se olikin niin paljon ihanampi kuin kuvittelin.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

The Script:n uusi levy on ehdottomasti parasta! Olin odottanut bändiltä uutta musiikkia kuin kuuta nousevaa, enkä pettynyt. Huippuhyviä biisejä, ei jää tasossa kakkoseksi ekalle levylle.
Hurts taas on vuoden hieno uusi tuttavuus.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Henkilökohtaisesti:
Varmasti pakko sanoa: se, että täytin 18. Onhan se sentään jotakin, enkä puhu nyt siitä, että pääsee baareihin tai, että "vanhemmat ei enää voi määrätä".
Olen kasvanut taas vuoden aikana henkisesti ainakin metrin.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Henkilökohtaisesti:
Saavutus voi olla sekin, että olen rämpinyt koulussa tänne asti, vaikka ala ei voisi vähempää kiinnostaa. Haluan kyllä käydä tämän koulun loppuun, se on selvä.
Olen tyytyväinen siitä, että tulevaisuutta ajatellen on aika selvät sävelet ja plan b, jos kaikki ei mene niin kuin toivoisi.

Yleisesti:
Suomi on kehittynyt taas vähän lisää tasa-arvon kannalta. Nyt on naispiispa ja homokeskustelua on käyty. Pistin merkille, että Linnan juhlissa oli enemmän homo- / lesbopareja kuin ennen (vaikka ei nyt montaa kuitenkaan). En muista oliko jo viime vuonna ollut näin, mutta kuitenkin halusin sen mainita, että niin ne asiat pikkuhiljaa kehittyvät.

6. Lupaus vuodelle 2011!

Viime vuonna lupasin aloittaa jonkun liikuntaharrastuksen, ja aloitinkin. :) Kävin "jumpassa" (Body Step & Body Balance).
Ensi vuodeksi lupaan yrittää käydä koulun mahdollisimman hyvin loppuun asti, että valmistuisin.
Sen lisäksi lupaan aloittaa harrastuksen, josta olen ollut kiinnostunut jo vuosia: tanssin.
 
1. Vuoden 2010 kirja?
Tämä on jo ties kuinka mones vuosi, jonka aikana en ole lukenut juuri lainkaan muuta kuin tenttikirjoja. Niistä suurimman vaikutuksen teki Clive Pontingin A New Green History of the World, joka avasi silmiäni sen suhteen, miten käsittämättömässä mittakaavassa ihminen on läpi historian järjestelmällisesti tuhonnut ympäristöä. Ei siis mikään hyvän mielen kirja, mutta todella mielenkiintoinen.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
Olen katsonut tänä vuonna monta pitkään katselulistallani ollutta leffaa, joista mm. Fight Club, The Wrestler ja Donnie Darko nousivat suosikkieni joukkoon.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Kerrankin vuoden levy on helppo valinta, sen verran paljon Stam1nan Viimeinen Atlantis on luureissani soinut. Stam1na on myös vuoden bändini, jonka näin vuoden aikana livenä useammin kuin minkään muun artistin. Musiikkiin liittyen vuoden huippukohta oli Porin Sonisphere, joka myrskyisten luonnonvoimien väliintulosta huolimatta oli loistava kokemus.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Festarikesä oli huippu. Olen myös tutustunut paremmin opiskelukavereihini ja todennut olevani omieni joukossa.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ehkä olen asteittain tullut enemmän sinuiksi itseni kanssa ja rohkaistunut sosiaalisesti.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Sama kuin viime vuonna: opettelen järkevää ajankäyttöä ja opiskelen ahkerammin. Se kun ei tänä vuonna ihan parhaalla mahdollisella tavalla toteutunut.

Kaiken kaikkiaan vuosi on ehdottomasti plussan puolella. Paljon hienoja ihmisiä, uusia kokemuksia, bileitä, keikkoja, oppimisen iloa. Jonkin verran myös pään seinään hakkaamista ja omasta typeryydestä johtuvaa ahdinkoa, mutta enimmäkseen olen tykännyt olla kyydissä. Lisää tällaista!
 
1. Vuoden 2010 kirja?

Sylvia Plathin runokirja Ariel, joka sopii lähinnä kirkkaisiin kesäpäiviin suuren tammen varjossa. Synkkää ja syvää kuin kylmä tummavetinen suolampi. Roikkui pitkään lukulistallani.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

Mr. Nobody joka on huomattavasti parempi elokuva kuin vaikkapa The Butterfly Effect käsitellessään scifi-teemoja jotka sattuvat kiinnostamaan. Niin ja se on myös tavallaan herttainen.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Greenrose Faire, jota ystäväni kuvaili heleä-äänisen naisen laulamaksi Manowariksi. Eräänlaista keskiaikapoppia siis.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Vaistonsa noudattaminen kun on aika rakastua ja iltapäivä frisbeen heittelyä järvessä.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Ystävän auttaminen yli vaikeiden aikojen.

6. Lupaus vuodelle 2011!

Teen enemmän luovia asioita. Taitojaan pitäisi käyttää, jos niitä väittää omistavansa.
 
1. Vuoden 2010 kirja?
Ehdottomasti Robert Jordanin ja Brandon Sandersonin The Gathering Storm, eli noin vuosi sitten ilmestynyt Ajan pyörän osa, jonka ostin helmikuussa, ja joka oli ehkä paras osa koko kirotussa sarjassa. Reilu kuukausi sitten ilmestyi seuraavakin osa Towers of Midnight, joka sekin oli erittäin hyvä, mutta ei läheskään yhtä tajunnanräjäyttävä, kuin TGS. Tosin ToM:ia lukiessani itkin, TGS:ää lukiessa en, mutta sen jälkeen seuraavan osan odotus oli hyvin tuskaisa, kun lopetus oli niin kutkuttava. Ei epäilystäkään, paras lukukokemus moneen vuoteen.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
En tainnut katsoa telkkarista säännöllisesti paljon mitään, paitsi Salkkareita, mutta se on hyvin huono ohjelma. Teatterissa kävin vain kolme leffaa katsomassa, eikä yksikään ollut mikään erityisen hyvä. Deathly Hallows 1 oli melko hyvä, joo, mutta ei ehkä vuoden elokuva. Tänä vuonna näin ensimmäisen kerran Sormuksen ritarien extended-version, se pitää mainita. Mutta ehkä kuitenkin parasta oli kakkoselta jälleen tullut Alfred J. Kwak. :p
Edit: Ei mutta, nythän minä sen vasta muistin. Auringon uuvuttamat. Näin sen venäjän tunnilla syksyllä. Se oli mahtava. Joulupukki toi sen vielä lahjaksikin.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
En tainnut tälläkään saralla kehittyä erityisesti. Rhapsody of Fire tuli tässä hiljattain testattua, ja rakastuttua, samoin kuin uusin Blind Guardianin levy, mutta olikohan alkuvuodesta mitään... Eipä kai. Vaikeita nämä kysymykset. Anssi Tikanmäkeen tutustuin vähäsen, ja pidin kaikesta, mitä kuulin, mutta tutustumiseni on ollut hyvin hyvin rajallista. Mainitsinpa kuitenkin.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Kesä. Mahtava kesätyö Kerimäen kansanoopperan orkesterissa ja matka Ahvenanmaalle. Molemmat kokemukset haluaisin uusintaan vaikka joka kesä.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisesti oopperajutun ja ensi keväänä edessä olevan 3/3-tutkinnon takia olen soittanut paljon enemmän ja edistynytkin (toivottavasti ainakin). Ylioppilaskirjoitukset pitää myös mainita, vaikka pahin onkin vasta edessä. Se L uskonnosta oli kuitenkin melkoisen hienoa.
Yleisesti? En minä seuraa mitä yleisesti tapahtuu. :grin:

6. Lupaus vuodelle 2011!
Nyt ei mitään höpölöpölupauksia ulkoilusta ja ahkeruudesta. En minä ole niitä ennenkään pitänyt.
Minä lupaan, että en päästä fobiaa enää villiintymään. Se kävi jo riittävän vakavana, että nyt kun sekin on koettu, niin en enää lähde lipsumaan, kun se on saatu vähän kuriin.
Jos näyttää, etten pidä lupaustani, heittäkää minua jollakin.
 
Tämä 2010 vuosi oli ihan hyvä. Kuuma, tukahduttava kesä oli yhtä tuskaa minulle, mutta lopputalvi ja näin alkutalvi on olleet kyllä mukavaa aikaa. Kovia pakkasia ja paljon lunta :) Kesä oli muutenkin vähän ahdistava, kun oli paljon venksloilua sen kouluunpääsyn kanssa. Vaikkei omaa kämppää ole vieläkään löytynyt, niin metsästys jatkuu edelleen. Eniten muutoksia on kyllä tapahtunut itsessä.

1. Vuoden 2010 kirja?
- Hum hum, itselläni ei ole tullut luettua tänä vuonna kovinkaan paljoa(mikä on sinänsä todella harvinaista), mutta Maggie Stiefvaterin Väristys jäi todella hyvin mieleen. Tykkäsin kovasti kirjasta jo ensi lukemalta, ja pidän siitä vieläkin.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
- Elokuvateatterissa ei tullut tänäkään vuonna käytyä, mutta dvd:ltä katsoin Jane Austenin elämästä kertovan, osin fiktiivisenkin elokuvan. Siitä pidin kovasti. Hatchiko oli myöskin todella hyvä elokuva, tulihan siinä itkettyä silmät päästä mutta kaunis se oli.
Tv-ohjelmista uusin ja mielestäni todella hyvä uutuus oli Subilla pyörivä Glee. Koukuttava sarja ja muutenkin mukaansatempaava.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
- Hmm, vaikea kysymys. Lähinnä olen kuunnellut vanhoja levyjä sekä radiota, mutta ei ole ponnahtanut mitään uutta bändiä/levyä omaksi lemppariksi.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- Elukoiden, perheen ja luonnon läsnäolo. Koulun mukana tulleet uudet ihmiset. Konnun ja kontulaisten olemassaolo. Oma kehittymiseni kameran kanssa.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- Pääsin kouluun!! Ja vieläpä sellaiselle alalle, josta olen todella kiinnostunut ja tuntuu, että tämä on nyt sitä minun omaa alaani.
Lisäksi järki voitti itsepintaiset tunteeni ja näin osaan käsitellä niitä paremmin. Näin on hyvä, eikä tarvitse kaikkea sulkea sisäänsä ja olla möllöttää kuin muumien mörkö.

6. Lupaus vuodelle 2011!
- Viime vuoden lupaus olla enemmän oma itseni täyttyi menneenä vuonna, joten tänä vuonna voisin luvata kehittyä ainakin koiran kouluttajana ja muutenkin eläintenhoitajana. Lisäksi haluan luvata itselleni sellaisen asian, että annan tilaisuuden ihmisille päästä itseni lähelle. Tai ainakin yrittää tuota asiaa omasta puolestani. Lisäksi lupaan neuloa enemmän :)
 
2010

Woah! Taas vuosi mennyt! Paljon on tähän vuoteen mahtunut, niin monta asiaa etten oikein käsitä, että ne oikeasti ovat tapahtuneet vain vuoden sisällä. Vuosi on oikeastaan ollut positiivinen, vaikka pari varsin ikävää suhdesotkua vuoteen sisältyi. Hyvillä mielillä kuitenkin suuntaan uutta vuotta.

1. Vuoden 2010 kirja?
Minulle vuoden 2010 kirja tulee olemaan Justin Croninin Ensimmäinen siirtokunta. Viimeksi TSH muutaman vuoden takaa sai minut koukkuuntumaan yhtä pahasti kuin tämä kirja. Luin sen ahmien ja lukemisen keskeytys teki pahaa. Halusin vain lisää! Ensimmäinen siirtokunta oli myös ensimmäinen kirja, joka sai minut säikkymään varjoja. Mökin vessareissu oli kirjan jälkeen hiukan pelottavampi… ;)

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
Humm… Elokuvia on tullut katsottu liian monta ja TV-sarjoja taas liian vähän että tähän voisi sanoa mitään. Animesarjoista taas pystyisin sanomaan muutaman… Muun muassa ihanan ([22]) ecchimäiset Sora no Otoshimono ja High School of the Dead ovat minun tämän vuoden ohjelmat. Nämä ihan sen vuoksi, että niihin liittyy hyviä muistoja poikaystävästäni, jonka kanssa katsoin näitä ennen kuin aloimme seurustelemaan.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Uusi musiikkituttavuus… Voisin sanoa tähän Pendulumin, johon tutustuin kesällä larpissa. Tavattoman koukuttavaa musiikkia, joka miellyttää korvaani paljon. Ikuinen suosikki on taas Mokoma, joka on tässäkin mainittava. Mokoman sanoituksista aina löydän jotain itsestäni.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Tiihiihii, voisi tässäkin mainita poikaystävän :p Ihana, huolehtiva ja samoista asioista kiinnostunut ihminen, joka on kaiken lisäksi ihastunut minuun. Se on uskomattoman tuntuista. (vähän pelottaa hehkuttaa näin, ajattelen, että kuitenkin tapahtuu jotain surullista. *koputtaa puuta*)

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsin läpi tämän vuoden YO-kirjoituksista! Jokaisesta mitä kirjoitin! Pakko olla ylpeä! Ensi keväänä on sama tavoite…

6. Lupaus vuodelle 2011!
Pysyn omana itsenäni, enkä yritä muuttua pakonomaisesti. Soljukoon muutokset ihan itsekseen.
 
1. Vuoden 2010 kirja?
Luin vieläkin aika vähän. Audrey Niffeneggerin Aikamatkustajan vaimo kyllä teki vaikutuksen.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
Esim. joku Inception menee mukavasti tähän kategoriaan. Viime kesänä kyllä näin niin mahdottomasti elokuvia ainakin omaan normaalimäärääni verrattuna etten enää jaksa edes muistaa mitä kaikkea tuli nähtyä enkä varsinkaan mikä kaikki teki vaikutuksen.

Telkkarista tuli tänä syksynä Komisario Lynley ja Peter Kingdom joita onneksi pystyi molempia seuraamaan Yle Areenan kautta, ihania.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ehdottomasti tämän vuoden löytö on ollut Hurts, sen verran innostuin että tammikuulle on keikkalippu ostettuna. Viime vuonna mainitsemani rakkauteni Florence + the Machinen näin maaliskuussa Tavastialla ja Flo on ollut tänäkin vuonna kovassa kuuntelussa.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ihan ehdottomasti kuoroon pääseminen syksyn alussa! Hyviä hetkiä on ollut tosi paljon eikä koskaan ole tullut sitä fiilistä ettei jaksaisi lähteä treeneihin. Kaikki joulunaluskeikat kyllä valitettavasti missasin terveyssyistä mutta pääsin sentään Mozartin Requiemia laulamaan :)

Hienoja hetkiä oli myös kesä-heinäkuun vaihteessa, kerrankin pääsin nauttimaan juuri sellaisesta kesästä josta olin aina haaveillutkin.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Keväällä uskaltauduin purkamaan mieltäni YTHS:n terkkarille ja kesästä alkoi positiivisen perusfiiliksen kausi joka on kestänyt tämän pimeyden keskelläkin. Toki huolia on mm. koulun suhteen aika paljonkin, mutta tuntuu että kestän ne. Ja olen pärjännyt poikaystävän intissäolon kanssa paremmin kuin ikinä kesällä uskalsin kuvitella.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Jos vain pääsen sairasteluista eroon, menen vihdoin mukaan yliopistoliikunnan juttuihin. Ja vaihdan alaa mikäli vain pääsen sisään kouluun.

Viime vuonna lupasin soittaa yths:lle. No soitin, muutamankin kerran :) Opiskeluun liittyvä lupaus sen sijaan meni ihan pipariksi, mutta nyt minulla on suunnitelma B joka tuntuu ihan hyvältä ajatukselta. Ja on myös suunnitelma C, joten kaikki on hyvin.
 
Pahoittelut angstista. :p

1. Vuoden 2010 kirja?
Hmmh. Vaikea sanoa, kurjan vähän tullut luettua kirjoja tänä vuonna. Angeluksesta pidin. Pitää palata tähän muutaman viikon päästä.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
Stargate Universe nousi kakkoskautensa myötä aivan uusiin sfääreihin ja kilpailee Galactican kanssa parhaan (SF-)sarjan tittelistä.

Inception oli suorastaan nerokas kaltaisekseen elokuvaksi.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
CMX ei taaskaan pettänyt. Iäti on jälleen hyvällä tavalla erilainen. Hiton hyvää musiikkia ja samalla mitä mainiointa terapiaa kurjaan elämään. Sen ansiosta vain harmittaa entistä enemmän ettei ole oikea ihminen pääse keikoille.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Näitä on näkynyt harmillisen vähän. Muutamat hyvät hetket syksyltä, mukavia ihmisiäkin löytyy.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ajatteluni ja maailmankuvani on jossain määrin selkeytynyt lukemisen ja pohtimisen ansiosta. Tiedän myös jossain määrin paremmin mitä saattaisin ehkä haluta elämälleni tehdä. Mitä pitäisi sille tehdä.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Koululle on pakko tehdä jotain. Pakko, pakko, pakko.

Muoks. Niin, siis, koulumenestykselleni, en ole ainakaan toistaiseksi ajatellut räjäyttää ko. rakennusta.
 
1. Vuoden 2010 kirja
Se taitaa olla Barack Obaman Dreams from My Father. Melko ainutlaatuinen elämäntarina, ja minulle avasi myös yhden uuden näkökulman nykyiseen kotiseutuuni. Ja luin sitä yli puolet vuodesta... hitaasti mutta varmasti, siis.

2. Vuoden 2010 elokuva/TV-ohjelma?
Vuoden TV-sarja on ehdottomasti Mad Men. Ainut sarja, jota seurasin tiiviisti, jonka tapahtumia ja hahmoja pohdiskeltiin, ja jonka neljäs kausi oli silkkaa kiitoa huippujaksosta toiseen.

Vuoden elokuva voisi hyvinkin olla vasta eilen näkemäni Black Swan. Darren Aronofskyn elokuva, jonka pääosassa näyttelee Natalie Portman. Hienovarainen ja lopulta ei niin hienovarainenkaan kuvaus mielen äärirajoilla tanssimisesta. Pitkään aikaan mikään elokuva ei ole jättänyt loppuessaan suorastaan hengästyneeksi. Tunnelmaa tiivisti entisestään lähinnä Tsaikovskin Joutsenlammen käyttäminen musiikkina. (IMDB:n mukaan elokuvaa varten sävellettiin myös, itse muistan kuulleeni vain Tsaikovskia. En tosin väitä että tunnistaisin baletin joka pätkän. :))

3. Vuoden 2010 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus?
Päällimmäiseksi on mieleen jäänyt Belle & Sebastian, joka viimein nähtiin livenä! :)

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti paras asia on avioliitto, viiden vuoden jälkeen vihdoin päästiin muutettamaan yhteen ja mentiin naimisiin.

Yleisesti ensimmäinen hieno asia joka tulee mieleen, on ensimmäisen naispiispan valinta.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Tämä vuosi on henkilökohtaisesti sisältänyt niin paljon suuria muutoksia, ettei saavutuksille ole tainnut jäädä tilaa... Muutoksista selviäminen taitaa olla se saavutus!

Ei tule mieleen suuria saavutuksia maailmalta, kun Berlusconikin voitti luottamuslauseäänestyksen... Ehkä edistystä on, että edes joutui äänestykseen.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Taidan jättää lupaukset tänä uutenavuotena väliin. Haasteita riittää ilman lupailujakin. :p
 
1. Vuoden 2010 kirja?

Aika vähän tullut luettua ainakaan mitään kaunokirjallisuutta. Kaksi pamflettia on kuitenkin jäänyt mieleen koska ne käsittelevät ajankohtaisia aiheita, pyrkivät olemaan analyyttisiä, mutta kuitenkin ovat poliittisia ja henkilökohtaisia: Juha Suorannan kirjoittama Piilottajan päiväkirja sekä Anna Kontulan Näkymätön kylä.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

Torstaina tuli Yle Teemalta quebeciläinen elokuva nimeltä La face cachée de la lune. Tosin se oli valmistunut jo vuonna 2003, mutta näin se vasta nyt. Tänä vuonna valmistuneista pätkistä paras on luonnollisesti dokumenttielokuva parfyrmööri Max Perttulasta nimeltä Max 44500, joka muuten tulee huomenna maanantaina uusintana TV 1:ltä.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?


Tajusin vasta kuluneen vuoden aikana kuin hieno säveltäjä Anssi Tikanmäki on. Ajattelin häntä aikaisemmin vain ja ainoastaan rokkarina, joka toimi muusikkona Juicen 1980-luvun kokoonpanoissa. Nyt huomasin, että hän jo vuonna 1981 sävelsi klassikkolevyn Maisemakuvia Suomesta. Hän oli tuolloin vasta 26-vuotias ja juuri valmistunut Sibelius akatemiasta.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)


Ei ole mitään erityistä tapahtunut ja kait se on se paras asia. Elämä on ollut tasapainoista ja asiat rullanneet hyvin.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)


Sain jonkun Pro feministipalkinnon ja pitkästä aikaa julkaistua pari artikkelia tieteellisissä aikakausilehdissä.

6. Lupaus vuodelle 2011!


Väitöskirja valmiiksi vihdoin ja viimein, että pääsee elämässä eteenpäin.
 
Tää on aina niin vaikeata, mutta yritetään...

1. Vuoden 2010 kirja?
Ehtisi joskus lukea jotakin. No, hauskin lukuelämys on kyllä ollut Alexandra Salmelan 27, eli....

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
Alkuvuoden elokuvat ovat jo haihtuneet hatarasta muistista, joten yllättävän hyvä H. Potter ja kuoleman varjelukset saa turhan paljon painoarvoa ajankohtansa vuoksi. Mutta se oli tosiaan yllättävän hyvä. Ei toki yhtä hyvä kuin esimerkiksi Inception.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tein vihdoin tuttavuutta Emerson, Lake and Palmerin kanssa, jos sitä nyt uudeksi voi mitenkään nimittää.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kesä oli kaikin puolin hyvä, ja syksystäkin jotkut osat. Yleisesti ottaen maailma on menossa yhä edelleen nilkuttaen kohti hautaa, joten siitä on vaikea löytää mitään hyvää. Ehkä löytäisi jos olisi positiivisempi luonteenlaatu.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
En kehtaa kehua oikein millään. Pienten askelten politiikka, se se maailman radallaan pitää.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Eläköön huono huumori 26/7, niin kuin kotopuolessa Deep Space 9:llä sanotaan!

PS. Onneksi olkoon Vohobitille hienosta palkinnosta! Ja tietenkin voimia ja menestystä väikkärin tekoon! Tsemppiä! Tsemppiä! Tsemppiä!
 
1.Vuoden 2010 kirja?
Sanon kirjakokoelman: Vanha Testamentti. Olen lukenut sitä hitaasti mutta varmasti viime vuoden syksystä asti. Joululomalla aion viimeistellä lukemalla Sananlaskut, jotka vielä puuttuvat. Mielenkiintoinen lukukokemus ja paikoin tuotti hupiakin (en tiedä onko syy kirjassa vai minussa, mutta Jumalan kommentit olivat välillä aika hauskoja), vaikka odotukseni olivatkin liian korkealla.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

BBC:n uusi Merlin-sarja on kiva tuttavuus, ja se alkaa muuten Subilla keväällä (mainos, mainos). Sarja viehättää siksi, että on mukavaa vaihtelua katsella vähemmän vakavaa versiota Merlinistä, jossa Guinevere voi olla Morganan palvelijatar ja Arthur omahyväinen kruununprinssi, joka kinaa jatkuvasti isänsä kanssa. Ärsyttävät lohikäärmeet ovat sitä paitsi aina hyvä lisä. Alan myös vakavasti koukuttua Doctor Whohon.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
David Bowieen olen hiukan tutustunut ja se on minulle uutta. Hänellä on hurmaavat hampaat ja on se musiikkikin ihan miellyttävää :p

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Tämä vuosi on ollut kokonaisuudessaan minulle todella hieno, mutta opiskelualan vaihtaminen oli kyllä ehkä hienointa, koska siitä on seurannut monta muutakin mukavaa asiaa. Yleisesti ottaen sanoisin että tämä luminen talvi on kyllä vuoden paras asia. Inhoan mustia talvia ja nyt onkin kahtena vuotena peräkkäin ollut näin kaunista.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Vaikea sanoa mitään yleistä. Olen ollut iloinen siitä, että Putin on osoittanut huolta tiikereistä, motiiveilla nyt ei ole minusta väliä. Olisi hienoa, jos muutkin valtionpäämiehet koettaisivat enemmän suojella uhanalaisia lajeja, esimerkiksi Halonen voisi käyttää asemaansa tässä suhteessa paremmin.

6. Lupaus vuodelle 2011!

Vielä mietinnän alla.
 
1. Vuoden 2010 kirja?
Koulukirjojen lisäksi ei ole ollut hirveästi aikaa/jaksamista lukea paljoa muuta, mutta ehdottomasti tämän vuoden parhaimpana lukukokemuksena täytyy mainita Robin Hobbin Renegade's Magic
2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma? /
Leffat ja tv on myöskin jääneet aika vähälle, mutta suurena Blanchett fanina mieleen on parhaiten jäänyt jokin aika sitten valmistunut Robin Hood.
3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Turisas! Kävin syksyllä Helsingissä kyseisen bändin keikalla ja mahtavaa kyllä oli. Oli siis ensimmäinen kertani kun näin sen livenä, eikä toivottavasti jää viimeiseksi.
Toisena on myöskin mainittava CMX:n uusin levy Iäti.
4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Seurustelusuhteen alkaminen :) Ei tarvine sen enempää selittää.
5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Suurin saavutukseni on varmasti ollut ajokortin hankkiminen. Ei sillä että siinä sinänsä olisi ollut suuria vaikeuksia, mutta onhan se iso asia :)
6. Lupaus vuodelle 2011!
Lupaan itselleni päästä tällä kertaa oikikseen!
 
Vuoden 2010 kirja?
Tänä vuonna olen lukenut todella paljon kirjoja, mutta Merja Jalon uusimmat kirjat tänä vuonna ovat vieneet voiton. Kikka ja Repe - Muistoja on ollut suosikkini.

Vuoden 2010 elokuva/Tv-ohjelma?
Taivaan tulet, ehdottomasti :)

Vuoden 2010 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus?
Näitä on muutama, mutta esim. Iikka Kahrin tekemät musiikit näytelmään Robin Hood. Erinäisesti napattuna yksi biisi ylitse muiden minulla henk.koht. oli Verolaulu, jota olin itse esittämässä.

yksi suosikeistani tänä vuonna on ollut: Suurlähettiläät - Sä näytät hyvältä noin :heart:

Vuoden 2010 paras asia? (henk.koht/yleisesti
Se, kun sain kuulla, että minusta tulee täti.

Vuoden 2010 suurin saavutus? (henk.koht./yleisesti
Pääsin Korvenkylän kesäteatteriin näyttelemään, joka on erittäin suuri ja suosittu täällä päin. Se oli minulle iso saavutus ja nyt minusta on tulossa sinne kovaa vauhtia vakkarinäyttelijä :)

Lupaus vuodelle 2011!
Se, että alan liikkumaan ihmisten ilmoilla. Näen enemmän myös Kontulaisia sekä omia ystäviäni. 2010 ei ollut mahdollisuutta.
 
1. Vuoden 2010 kirja?

Varmaankin Stieg Larssonin Millennium-trilogia, jonka lukaisin (ahmin) kesän aikana. Tarina oli hyvä ja mukaansatempaava. Samanlaisen ahmimisefektin on aikaisemmin saanut aikaan J.K Rowling.

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

Sopranos, jonka näin ensi kertaa kokonaisuudessaan. Toimivaa dialogia eikä katsojalle väännetä asioita rautalangasta. Hyvät näyttelijät. Me likey.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Sanotaanko, että olen yleisesti kuunnellut enemmän nykymusiikkia ja laajentanut sietokykyäni sellaisiin diskorämpytyksiin, jotka aiheuttivat ennen silkkaa pahoinvointia.

Toisaalta kaikista mieleenpainuvin keikka oli Cleaning Womenin esiintyminen turkulaisilla Ilmiö-festareilla. Kodinhoitovälineillä soittaminen on jo sinällään hämmentävää, mutta keikan tunnelma oli muutenkin niin maaginen, etten voi kuin suositella. Aaah.


4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)


Tähän on ainakin helppo vastata: valmistuminen. Ja sen lisäksi oman alan töiden saaminen. Vaikka palkka ei ole älytön, niin ainakin työ on mielekästä: katson sarjoja/leffoja ja käännän kaikkea sanaleikkien ja ruokatermien väliltä, samalla kun kissa kehrää sylissä. Eikä minulla ole edes työmatkaa. Tämä on kivvaa.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

No kai se on lähinnä tuo edellä mainittu valmistuminen? Ei tule äkkiseltään suurempia saavutuksia mieleen. Tein kyllä viikko sitten kukkoa viinissä, mikä onnistui myös hyvin.

En muista yleisiä saavutuksia, joista olisin erityisesti iloinnut.

6. Lupaus vuodelle 2011!

Lupaan syödä, juoda ja nukkua. Elämä täyttäköön kaiken muun.
 
1. Vuoden 2010 kirja?
Antikvariaatista serkkuni löytämä Taru Sormusten Herrasta -kirja. Koska olen jo kauan metsästänyt kyseistä opusta. Vuodelta 1989, 6. painos, WSOY. Toinen on Silmarillion, samaisesta paikasta löysin. Opus vain osui silmiini ja ostin sen saman tien. Vuodelta 1999, 9. painos, WSOY. Halvaksi tuli kirjat; TSH maksoi 5€ (vaarini lupasi maksaa, jostain ihme syystä) ja Silmarillion 7€ (maksoin itse). :p

2. Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?
Kyllä se on tuo Disneyn merirosvoleffat, katsoin ne tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokonaan. Jokainen varmaan jo tietää, mistä puhun. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl - Dead Man's Chest - At World End. Siitähän tulee alle puolen vuoden sisällä neljäs osa; On Stranger Tides, suomennettu alustavasti Vierailla vesillä.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tämä ei ole uusi tuttavuus, mutta vuoden 2010 albumi, ensimmäinen tältä bändiltä, tosin paranneltu versio. The Baseballs: Strike! Back on kyseinen albumi. 1 CD: Strike! Back. 2 CD: Rock'n' roll recorging. Rakastan 50-luvun rock'n' rollia, Elviksen tyyliin.

4. Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Helppo vastaus: rakastuminen. :heart: Ensirakkaus ja ensisuudelma. :heart: Aahh...

5. Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsy opiskelemaan haluaamaani oppilaitokseen, josta toivottavasti kolmen vuoden päästä valmistun ja pääsen työskentelemään ihmisten kanssa.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Aikaa perheelle, ystäville ja poikaystävälleni.
 
1. Vuoden 2010 kirja?
H.P.Lovecraftin koottuja on tullut luettua nyt syksyllä. Cthulhu-mytologian maailma on kylmä ja värisyttävä, tosin olisi ehkä ollut parempi tyytyä pienempiin annoksiin.

2. Vuoden 2010 TV-ohjelma?
Foylen sota. Hienoa ajankuvaa Britanniasta sota-aikaan, pitkiin jaksoihin oli mahdutettu paljon tarinaa ilman kiirehtimisen tuntua. Michael Kitchenin esittämä päähenkilö on juuri sellainen rauhallinen, älykäs, reilu mutta jämäkkä tervaskanto jonka jokainen haluaisi esimiehekseen.

3. Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Two Steps From Hell. Tätä Chuck Norris kuuntelee tuutulaulukseen. Jämerää instrumentaalisoundia, ei välttämättä jokapäiväiseen kuunteluun mutta taustamusiikiksi ehdotonta.

4. Vuoden 2010 paras asia?
Mitään erityistä ei tähän tule mieleen, paitsi tietysti että maailmansotaa ei ole vielä saatu aikaan, ja että perhe on pysynyt kaikin puolin terveenä.

5. Vuoden 2010 suurin saavutus?
Ylennys ja palkankorotus tuntuivat aivan mukavilta, mutta vaimon valmistuminen ja töihin pääsy menevät siitä yli.

6. Lupaus vuodelle 2011!
Jaah... jospa taas kerran yrittäisi liikkua hieman enemmän ja pudottaa painoa?
 
Vuoden 2010 kirja?
En ole tänä vuonna pahemmin ehtinyt uusia kirjoja lukemaan (on ollut liian kiire sivistyä klassikoiden parissa), mutta minulle uusista (eli siis oikeasti vanhoista) parhaita löytöjä ovat olleet 1.Pratchettit (tosin en ole vielä lukenut 2010 ilmestynyttä Yövartiostoa)
2. Ian McEvanit (tänä vuonna ilmestyi Polte, ja olisi tarkoitus vielä joskus lukeakin se, sillä edelliset Lauantai ja Amsterdam olivat tosi hyviä)
3. Pat Conroyt (ensimmäinen Patilta lukemani kirja Vuorovetten prinssi oli mahtava. Uudessa Etelän Tuulissa olen ehtinyt puoleenväliin, ja yhtä tyrmäävä se ei ole, mutta ookoo kuitenkin)

Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

Ööö.. Avatar? Se saa juonensa puolesta kaksi tähteä, mutta kokemuksena viisi (hups, google kertoi juuri, että tämä julkaistiin itseasiassa jo joulukuussa 2009, mutta katsoin sen vasta 2010...)
No, OIKEASTI 2010 ilmestyneitä hyviä leffoja olivat Liisa ihmemaassa ja Nowhere boy. Teeveestä katsoin vain sitä mitä aina, eli ikisuosikkejani Lewisejä, Holmeseja ja Poirotteja, joita onneksi tänäkin vuonna näytettiin säännöllisesti.

Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Olen enemmänkin musiikki- kuin elokuvaihmisiä, joten tähän kohtaan saisin mailin pituisen selityksen (jos jotakuta kiinostaa tein aiheesta postauksen blogiini: http://foolishlyable.blogspot.com/ ) Siellä mainittujen täydellisyyksien lisäksi mm. uudet tuttavuudet Titus Andronicus, The Naked and Famous, Beach Fossils, Blackbird Blackbird, Tame impala, Two Door Cinema Club ja Infinite Body tekivät vaikutuksen.

Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henk.koht.: Oma pikku blogini. Musen keikka. Ja se, että pääsin haluamaani opiskelupaikkaan, lukio on aika jees.
Yleisesti: Hyvä musiikki

Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henk.koht.: En keksi mitä erityistä olisin saavuttanut, muuta kuin tavallista henkistä pituutta. Ja no niin, pääsin -ehkä- yli yhdestä -ehkä- kamalasta asiasta (ei voi enää epämääräisemmäksi mennä :D)
Yleisesti: Ai mitä Suomi on saavuttanut? Jaa-a... Mene ja tiedä.

Lupaus vuodelle 2011!
Olen saamaton ja epäpätevä ihminen... No, otan yhden jota en kuitenkaan voi toteuttaa: Näen Musen soittavan Citizen Erasedin livenä :) :D
 
Vuoden 2010 kirja?
En ole tänä vuonna pahemmin ehtinyt uusia kirjoja lukemaan (on ollut liian kiire sivistyä klassikoiden parissa), mutta minulle uusista (eli siis oikeasti vanhoista) parhaita löytöjä ovat olleet 1.Pratchettit (tosin en ole vielä lukenut 2010 ilmestynyttä Yövartiostoa)
2. Ian McEvanit (tänä vuonna ilmestyi Polte, ja olisi tarkoitus vielä joskus lukeakin se, sillä edelliset Lauantai ja Amsterdam olivat tosi hyviä)
3. Pat Conroyt (ensimmäinen Patilta lukemani kirja Vuorovetten prinssi oli mahtava. Uudessa Etelän Tuulissa olen ehtinyt puoleenväliin, ja yhtä tyrmäävä se ei ole, mutta ookoo kuitenkin)

Vuoden 2010 elokuva / TV-ohjelma?

Ööö.. Avatar? Se saa juonensa puolesta kaksi tähteä, mutta kokemuksena viisi (hups, google kertoi juuri, että tämä julkaistiin itseasiassa jo joulukuussa 2009, mutta katsoin sen vasta 2010...)
No, OIKEASTI 2010 ilmestyneitä hyviä leffoja olivat Liisa ihmemaassa ja Nowhere boy. Teeveestä katsoin vain sitä mitä aina, eli ikisuosikkejani Lewisejä, Holmeseja ja Poirotteja, joita onneksi tänäkin vuonna näytettiin säännöllisesti.

Vuoden 2010 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Olen enemmänkin musiikki- kuin elokuvaihmisiä, joten tähän kohtaan saisin mailin pituisen selityksen (jos jotakuta kiinostaa tein aiheesta postauksen blogiini: http://foolishlyable.blogspot.com/ ) Siellä mainittujen täydellisyyksien lisäksi mm. uudet tuttavuudet Titus Andronicus, The Naked and Famous, Beach Fossils, Blackbird Blackbird, Tame impala, Two Door Cinema Club ja Infinite Body tekivät vaikutuksen.

Vuoden 2010 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henk.koht.: Oma pikku blogini. Musen keikka. Ja se, että pääsin haluamaani opiskelupaikkaan, lukio on aika jees.
Yleisesti: Hyvä musiikki

Vuoden 2010 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henk.koht.: En keksi mitä erityistä olisin saavuttanut, muuta kuin tavallista henkistä pituutta. Ja no niin, pääsin -ehkä- yli yhdestä -ehkä- kamalasta asiasta (ei voi enää epämääräisemmäksi mennä :D)
Yleisesti: Ai mitä Suomi on saavuttanut? Jaa-a... Mene ja tiedä.

Lupaus vuodelle 2011!
Olen saamaton ja epäpätevä ihminen... No, otan yhden jota en kuitenkaan voi toteuttaa: Näen Musen soittavan Citizen Erasedin livenä :) :D
 
Ylös