Vuoden 2012 parhaat

1. Vuoden 2012 kirja?
Hah, kyllä se olisi varmaan Taru Sormusten herrasta, tai oikeastaan The Lord of the Rings, koska todellakin luin sen vihdoin ensimmäistä kertaa englanniksi. Tolkienien uusintalukemisen lisäksi en sen sijaan ole taaskaan saanut romskuja luettua. En silti viitsi luvata elvyttäväni lukuharrastusta vielä ensi vuonnakaan, koska tiedän, ettei siitä minulla opiskelujen tässä vaiheessa mitään tule kuitenkaan.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Kyllähän se Hobitti on vuoden elokuvani, vaikka asiaa miten päin katsoisi. Olen vuoden aikana nähnyt parempiakin leffoja, mutta Keski-Maahan paluu oli kuitenkin ylittämätön kokemus. Vuoden TV-ohjelma on ehdottomasti Breaking Bad. Lämpenin sarjalle melko hitaasti, mutta sitten jäin koukkuun ja ahmin koko sarjan parissa viikossa enkä nyt millään jaksaisi odottaa uusia jaksoja ensi kesään asti.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ginger Wildheart on julkaissut vuoden aikana fanirahoitteisesti kaksi (tai oikeastaan neljä, koska ensimmäinen on triplalevy) levyllistä loistavaa musiikkia. Luultavasti eka kerta, kun vuoden top 2 -levyni ovat samalta artistilta.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Monia hyviä hetkiä ja reissuja yksin ja ystävien kanssa. Erityisen hienoa oli päästä ensimmäistä (eikä jää viimeiseksi) kertaa käymään Skotlannissa.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olen saanut edistettyä opintojani ja suoritettua joitakin vuosia roikkumassa olleita kursseja.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Eka kertaa näiden topicien historiassa edellisvuotinen lupaukseni toteutui, ja sain kuin sainkin kandin työni tehtyä kevään aikana ja vieläpä kunnialla. Lupaukseni ja tavoitteeni vuodelle 2013 onkin sitten siirtyä gradun pariin yhtä määrätietoisesti ja paketoida muutenkin pikkuhiljaa näitä venähtäneitä opintojani.


/Muoks: Olipa hauska lukea aiempien vuosien vastauksiani, harmi että 2008 olen jostain syystä jättänyt välistä.
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Vladimir Nabokovin Silmä taikka Juha Seppälän Ei kenenkään maa. Muistuttivat siitä, ettei tosiaankaan kaikkia kirjoja tarvitse kirjoittaa tavalla "Auto on punainen". Ja minä kun niin pidän näkökulmilla ja kirjoitustyylillä yleensäkin leikkimisestä, joten jepulisjee.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Jätän itsestäänselvyydet mainitsematta. Uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus, tosin vähän röyhkeä ja tunkeileva, oli minulle vuoden aikana elokuvista Natural Born Killers. Tv-sarjoista QI ja Horrible Histories tulivat ja yllättivät mukavasti. Ettäpä ihan sarjansa nippelitiedolle yleisesti ja historiasta? Meikäläinen pitää ja paljonpa pitääkin.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Eleanoora Rosenholm ja Pugh Rogefeldt. Lyhyestä virsi kaunis.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Meiningin rauhoittuminen, ei ole kokoajan häslinki päällä samaan malliin kuin joskus.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olen löysännyt jälleen sitä hihnaa, jota kiristin kaulani ympärillä tietyiltä osin välillä jopa liiankin tiukaksi muutama pari vuotta taaksepäin. Kaupanpäällisenä se, että olen saanut myöskin rytmitettyä päiväni oman säveleni mukaan. Hyvät kaupat tuli näiltä osin tehtyä siis. Ja niin juupas joo, sekin oli aika suurta ja mahtavaa, kun tajusin oppineeni kirjoittamaan tietokoneelle näppäimistöä katsomatta. (Eikä tarvitse mainita, jos se jotain jokapäiväistä on, varmaan voipi näin ollakin, mutta saavutus on kuitenkin saavutus)

6. Lupaus vuodelle 2013!
Otan selville kunnolla ja saatanpa myös opetella, että miten puuveistoksia oikein tehdään. Opettelen myös erikaltaisten maalien käyttöä.
 
Vastaisiko sitä nyt itsekin kun olen vihdoin joululomalla sekä koulusta että harrastuksista. Jostain mystisestä syystä olen ilmeisesti itse onnistunut muoksimaan viime vuoden viestistäni puolet pois, joten en tiedä mitä olen luvannut. Oletettavasti jotain ympäripyöreää liikkumisesta ja henkisestä hyvinvoinnista. No, kesällä ja syksyllä juoksin aika aktiivisesti, nyt on liian kylmä enkä ole vieläkään saanut aikaiseksi uusia yliopistoliikunnan kausikorttia. Jaksan paremmin kuin aikoihin, vaikka vielä on varmasti työnsarkaa ja romahdusmahdollisuuksia, enkä missään nimessä ole ihan niin onnellinen kuin haluaisin olla.

1. Vuoden 2012 kirja?
Yllätys, luin varsin vähän. Taisin kyllä lukea Robin Hobbin Näkijän tarun tänä vuonna, olkoon se kokonaisuutena valintani. Edelleen vannon että lukisin enemmän jos jaksaisin innostua joka toisesta vastaankävelevästä kirjasta samaan tapaan kuin yläasteella, vaan enpä osaa.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Elokuva varmasti Hobitti. Yksistään jo sen takia että sitä oli niin kovasti odotettu, ettei sitä edes voi ajatella samalle viivalle muiden leffojen kanssa. Ja tykkäsin siitä joka tapauksessa.

Telkkarin puolelta vanhaa kunnon Doctor Whota tuli katsottua paljon ja alkusyksystä myöskin odotettua samankaltaisella innolla kuin Hobittia. (Kohta jouluspesiaali jee!) Uusista tuttavuuksista lemppariksi taitaa nousta Community. Radiokuunnelmat pitänee niputtaa tähän kohtaan, sillä vaikka taisin tutustua Cabin Pressureen jo toissakesänä, sitä on tullut kuunneltua tänäkin vuonna reippaanlaisesti ja haluan ehdottomasti sen mainita.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tykkään kaikista jotka ovat maininneet tässä kohdassa ihanan Florencen, vaikka Ceremonials olikin itselleni oikeastaan viime vuoden juttu. Tänä vuonna olen kuunnellut aika paljon Musea. Puhtaasti tämänvuotisista tuttavuuksista Amanda Palmer on myös ollut aika paljon soitossa. Oman musiikkielämän puolelta voisi nostaa kuoron upean juhlakonsertin, orkesterin railakkaat rokkikeikat Ruotsissa sekä Doctor Who Fan Orchestraan osallistumisen.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Kaikki hienot ihmiset jotka tunnen ja kaikki hienot asiat joissa on ollut mahdollisuus olla mukana. Obaman vaalivoitto oli vissiin ihan pop.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ehdottomasti se että erinäisistä vaikeista asioista huolimatta en ole täysin jämähtänyt sängynpohjalle itkemään vaan tunnen toisinaan oloni jopa ihan normaaliksi, ei-masentuneeksi ihmiseksi. Ja olen kaiken normaalista elämästä selviämisen ohella suoriutunut myös parista kohtuullisenkokoisesta järjestövirasta sekä harrastanut kaikennäköistä enemmän kuin ennen.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Jatkan liikuntaa. En sano ihan kaikkeen kyllä. Valmistun kandiksi.
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Tänä vuonna olen lukenut kaikki tulen ja jään laulun ilmestyneet osat. Ihan huikea sarja. Olen lukenut kirjat kuitenkin niin peräkkäin, että rajat niiden välillä ovat vähän häipyneet, enkä oikein osaa valita parasta, joten sanon ne kaikki.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Hobitti.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Kunkkuidea. Loistavaa musiikkia ja samalla jätkillä on sellasta vekkulimaisuutta ja pilkettä silmä kulmassa.
Lisäys. Vuoden viimeisenä päivänä (tänään) saamani Beecaken uusin albumi. Ehtinyt kuitenkin pari kertaa jo kuuntelemaan sen läpi.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Näistä kahdesta taisin selvitä viime vuonnakin yhdellä vastauksella. Higgsin Bosonin mahdollinen löytyminen on todella iso juttu. Vielä jos se varmistuu, niin hienoa on. Saati sitten, jos se paljastuisi joksikin ihan muuksi, pitäisi taas vähän rukata maailmaa kuvaavia fysiikan teorioita.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Pidin viime vuoden lupaukseni. Vaikkei se nyt kovin suuria vaatinutkaan, mutta silti.

Vielä ei ole tullut mieleen mitään sellaista, joka tuntuisi omalta uuden vuoden lupaukselta, mutta ehkä päivitän sen tänne, jos sellaisen vielä keksin.

E. Nyt tiedän. En lupaa sitä valmiiksi saada, koska mulla ei ole mitään käryä, kauan sellasen tekemiseen menee, enkä ole kovin kätevä käsistäni, mutta aion aloittaa rakentamaan kitaraa.
 
1. Vuoden 2012 kirja?

Vain yksi kirja oli niin hyvä kuluvana vuonna, että aloin lukea sitä uudelleen heti kun olin saanut sen loppuun. Se oli Ernest Clinen teos Ready Player One. Vuonna 2044 megalomaanisen virtuaalimaailman luonut nero kuolee erakkona ja testamenttaa miljardiomaisuutensa sille, joka ensimmäisenä pystyy ratkaisemaan hänen virtuaalimaailmaan piilottamansa pähkinät. Kirja sisältää valtavasti viitteitä 80-luvun populaarikulttuuriin, mikä sopii minulle, koska elin itsekin nuoruuttani silloin.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?

Olisi helppoa vastata Höpötti, mutta ehkä jään miettimään enemmän Looperin moraalivalintoja.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Two Steps From Hell. Äärimmäisen mahtipontista musiikkia, joka saa vessassakäynnin tuntumaan eeppiseltä sankariteolta.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Skippasin kaamosmasennuksen, enkä ole tavallista enempää alamaissa.

Yleisesti STsK:n sujuva rullaaminen on ollut parasta.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Pääsin omaksi pikkupomokseni työpaikalla toisella yrittämällä. Yritysten välillä hain tuloksetta muualle töihin, kun en kestänyt saamatonta esimiestäni. Nyt pääsin kalifiksi kalifin paikalle! :1420:

Yleisesti Obaman uudelleenvalinta oli parasta, mitä amerikkalaiset äänestäjät saivat aikaiseksi.

6. Lupaus vuodelle 2013!

Painoindeksini on siirtymässä lievästä merkittävään ylipainoisuuteen. Yritän _oikeasti_ pudottaa ne kymmenen kiloa.
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Viime vuonnakin tuskailin, kun olin lukenut mielestäni niin vähän. Tänäkin vuonna jouduin kaivelemaan muistia - mitä sitä oikein tuli luettua vuoden aikana? Teemestarin kirja, johon tutustuin Morelin kirjapiirin ansiosta oli hieno. Olen myös löytänyt mielenkiinnon venäjän kielen ja kulttuurin ja kääntämisen tieteelliseen ja semitieteelliseen kirjallisuuteen. Silleen että hei, kyllähän mä oikeasti olen kiinnostunut omasta alastani, jee.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
HBO:n Newsroom tuli katsottua ja tykättiin. Kesää ja alkusyksyä leimasi Doctor Who (+pienissä määrin Torchwoodkin), jota ahmin vuoden aikana kuusi ja puoli kautta. Ihan en fanikulttuurin kaikiin kikatuksiin innostu, mutta kuitenkin. Ja sit Hobitti, hii. Bilbo :heart:

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Öh, ohi. Vaikka olisi hienoa löytää uusia kivoja bändejä (ja vielä kivempaa sanoa löytäneensä niitä itse, noin vain), en pidä niitä yksittäisiä biisejä, mitä sisko heittelee Spotifyssa, vielä tuttavuuksina, vaikka kivoja yleensä ovatkin. Tai no joo, Kerkko Koskinen kollektiivi iskee. Ostin niiden levynkin, sähköisessä muodossa tosin toki.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Viime vuoden lupaus tuli toteutettua ja HuK-paperit saapunevat tammikuussa, jos opintosihteeri ei laiskottele loputtomasti. Löysin mielenkiintoista osa-aikatyötä opintojen sivuun, eikä mitään määräaikaista edes. :) Ja tuolla voi jatkaa suuremmilla tuntimäärillä valmistumisen jälkeenkin, joten ei ole pakko hypätä heti kääntäjä-tulkkiyrittäjyyden pelottavaan maailmaan. Alan vähitellen uskoa, että avomussu ei pidä minua vastuuta välttelevänä lunttuna, vaikken hoitaisikaan tasan puolia koiran ulkoilutuksista.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Aloitin säännöllisen kuntoilun, muoto tosin vaihtelee. Joskus kotona,
joskus akateemisissa liikuntapalveluissa. Kandin kasaaminen myöskin saavutus, josta toivottavasti opin vähän vähemmän jahkailevaksi. Maailman suhteen en osaa hyvistä asioista tai saavutuksista sanoa, uutiskatsaukset ovat mielestäni melko ahdistavia nykyään. Koira ei osaa ohittaa vielä, mutta nakeilla ja lujalla tahdolla päästään ehkä vielä siihen, että voi kävellä pururadan reunalla haukkumatta, eikä tarvitsisi pomppia metsän puolelle välimatkan ja rauhallisuuden säilyttämiseksi.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Gradun tutkimusosa kasaan ennen kesää, jos vain vastaajia kyselyyn siunaantuu. Haluan ensi vuonna jaksaa yhden leuanvedon. Työharjoitteluun tai kesätöihin Venäjälle, pakko sitä kieltä on saada lisää korviin, että voisi joskus tulkata venäjäänkin päin. Pyrin tasapainottamaan diabeteksen pitkäaikaisverensokerit sellaiselle tasolle, että en automaattisesti aiheuttaisi todennäköisiä epämuodostumia lapselleni, jos sellaista joskus yrittäisin.
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Tänä vuonna on tullut luettua todella paljon. Mikään lukemistani ei noussut selkeästi toisten yläpuolelle. Opiskelun puolesta olen lukenut monta hyvää romaania ja monta hyvää runoteosta, joita olisi mukava mainita. Valintani on kuitenkin Leena Krohnin Tainaron. Sen luin ihan omaksi ilokseni, ja kaiken opiskelulukemisen jälkeen se muistutti, kuinka ihanaa on, kun jokin kirja kolahtaa ja koskettaa niin paljon, kuinka kirjaa ei vain malta laskea käsistään ja kuinka sen luettuaankin on vielä vähän kuohuksissa. Siis ylipäänsä, miksi kirjoja on kiva lukea, vaikkei kukaan käskisi. Tainaron oli todella hieno lukukokemus.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
En keksi mitään muutakaan kuin Hobitti – Odottamaton matka. Ei ollut tänä vuonna Magadheeran voittanutta, mutta olihan tuo Hobitti odotettu ja lisäksi minusta ihan oikeasti hyvä leffa.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
En minä ole tainnut mihinkään uuteen sen pahemmin hurahtaa. Carl Nielsen ja Darius Milhaud klassisista säveltäjistä tulee ensinnä mieleen.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ehkä musiikkiharrastukseni. Vaikka kiireet ja aikataulutuksen vaikeus varjostavat aina välillä, niin kyllä soittaminen on vain niin rakasta. Parasta on se, että kaikista murheista huolimatta itse soittaminen on aina yhtä hienoa. Siitä ei ole mennyt maku, vaikka välillä taidankin valittaa aika paljon konserteista ja harjoituksista ja muusta soittostressistä.
Eräs sellainen (Suomen Tolkien-seura) Kontukin on tosi kiva, ja vielä semmoinenkin kuin smial Juhlapuu (Skype-keskustelut :heart: ).

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Minä olen jaksanut opiskella ja olen nauttinut siitä. Etenkin tänä syksynä olen ollut ahkera ja valinnut myös kursseja oman humanistisen mukavuusalueeni ulkopuolelta.

6. Lupaus vuodelle 2013!
(Ensiksi: Viime vuoden lupaukseni oli ratkaista Rubikin kuutio, mutta hukkasin kuutioni kesällä. En ole löytänyt sitä, eikä sen ratkaiseminen siksi ollut mahdollista. Ennen sen katoamista minä olin kuitenkin edistynyt ja hyvässä vauhdissa, ehkä se olisikin ratkennut tänä vuonna.)

Vuodeksi 2013 lupaan, että yritän päästä negatiivisesta ja passiivisesta asenteestani eroon, en eristäydy vaan yritän tehdä jotain ihmisten kanssa juttelemisen vaikeudelle. En tee elämästäni suotta vaikeampaa.
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Perheenisä Osama bin Laden vaimon ja pojan silmin
Kirja teki minuun suuren vaikutuksen ja vahvisti omia näkemyksiäni entisestään. Kirjan sisällöllä on varmasti vahvoja pitkäkestoisia vaikutuksia omaan ajatusmaailmaani ja olen hyvin tyytyväinen että luin sen. Suosittelen kirjaa kaikille!

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Hobitti - Odottamaton matka
Ehdottomasti! Vihdoinkin kauan odotettu odottamaton matka koitti, pääsin pitkästä aikaa kotiin Keski-Maahan ja tulin niin onnelliseksi!

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Yhä vieläkään en kuuntele mitään tiettyjä bändejä tms.
Pidin (ja pidän yhä) toki kovasti Hobitin Misty Mountainsista ja Jarkko Aholan Ave Mariasta.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Kun tulin onnelliseksi! Loppuvuosi on ollut paras vuosiin ja siihen ovat vaikuttaneet monet henkilökohtaiset sekä yleiset asiat: pääsin opiskelemaan, meille syntyi omia kisuvauvoja, ihana uusi "Lappi-pihasauna", ajoissa tullut talvi, Hobitti leffa.. jne.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henk.koht.: Pääsin opiskelemaan ratsastuksenohjaajaksi ja opinnot ovat edenneet suunnitellussa aikataulussa.

Yleisesti: Hobitti elokuva tuli vihdoin!

6. Lupaus vuodelle 2013!
Jaahas, olen huono tekemään lupauksia.. koska lupauksia ei saa tehdä jos ei pysty pitämään niitä. Siksi on parempi olla lupaamatta mitään. Mutta sen verran kuitenkin ->
Lupaan yrittää tehdä parhaani myös vuonna 2013!
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Viime vuoden malliin tänäkin vuonna on tullut jopa luettuakin jotain, mikä itsessään on jo mukavaa. Yhtään tämän vuoden puolella julkaistua kirjaa ei kuitenkaan ole tullut luettua (tälläkään kertaa). Suosikeiksi muodostuivat David Mitchellin Pilvikartasto sekä Iain M. Banksin Kulttuuri-sarja, joista etenkin jälkimmäisen kimppuun onkin pitänyt hyökätä jo pitkään. Parempi myöhään, just niin hyvää meininkiä mitä isoveli on jo vuosikausia mainostanut.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Kuten #toisaalla tulikin jo mainittua, kertyi leffateatterikäyntejä tälle vuodelle 25 kappaletta. (26:s eli Hobitin uusintaotto siirtyi valitettavasti lopulta ensi vuoden alkuun.) Kyllähän se niin on, että Hobitti on odotusarvoineen ihan omassa luokassaan: kyseessä ei ehkä ole vuoden paras, mutta varmasti vuoden tyydyttävin elokuva. Muitakin hittejä löytyi, Avengers oli melko varmasti vuoden leffoista viihdyttävin, Looper odottamattomin, Iron Sky lupaavin ja The Dark Knight Rises tyylikäs päätös omalla sarallaan.

TV-sarjoja on tullut seurattua varmaan ennätysvähän, uusia tuttavuuksia on löytynyt sitäkin vähemmän. BSG: Blood and Chrome ja olikohan noita muita. Vanhoista suosikeista ainoastaan Castle ja Doctor Who ovat tainneet päästä aktiiviseen viikottaisseurantaan, Game of Thronesin kakkoskausikin on edelleen katsomatta.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ei mulla oikeasti ole näitä uusia tuttavuuksia muissa ryhmissä kuin elokuvissa... Last.fm kertoo luonnollisesti totuuden, näköjään vuoden kuunnelluin levy on Amanda Palmerin & The Grand Theft Orchestran Kickstarter-tukijana hankittu Theatre Is Evil. Olen tätä ennen pitänyt Palmerista oikeastaan enemmän (media)persoonana kuin muusikkona, mutta uusi levy olikin sitten jotain aivan muuta ja enemmän omaan makuuni istuvaa. Loppuvuoden vanhoista uusista löydöistä kovin on ollut Oöphoi, levytolkulla avaruuskirjojen taustamusiikiksi täydellisesti sopivaa ambient-mattoa.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pari päivää ennen joulua tullut asuntotarjous ylioppilaskylän isosta yksiöstä. Siinä jää maailmanpolitiikka kauas taakse.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Selvisin jossain määrin kunnialla kaikesta mahdollisesta epävarmailusta ja epäonneilusta opiskelun, töiden (puutteen), oppisopimuspaikan (feilaamisen) ja muiden sotkujen saralla. Eihän ne asiat tälläkään hetkellä vielä hyvässä kunnossa ole, mutta ainakin nyt näyttäisi siltä, että tässä on kevään verran hengähdysaikaa paniikista ja mahdollisuus rauhallisemmin suunnitella tulevaisuutta.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Viime vuonna lupasin suorittavani kandiopinnot loppuun ja yrittää päästä yliopistomaailmasta takaisin käsityöläisyyden pariin. No, lopulta keväällä ei otettukaan työn alle enää uusia kandeilijoita, mutta ainakin se kanditutkielma on nyt työn alla. Jälkimmäisen yritystä yritinkin sitten niin maan penteleesti, mutta valitettavasti ilman tulosta. Sitä yritystä on lisää luvassa alkavallekin vuodelle, itsestäni riippumattomia tuloksia en voi mennä lupaamaan, mutta toivon ainakin parempaa onnistumista! Mutta ainakin lupaan iloita pian koittavasta yksinelämisestä!
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Tänä vuonna tuli luettua The Hunger Games-trilogy, ja se oli mielestäni todella hyvä. Myös Jonathan Stroudin Ring
of Solomon oli mainio.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Aaagh, tänä vuonna on kyllä tullut katsottua ihan liikaa loistavia elokuvia. The Avengers, Hobitti, Imaginaerum,
The Hunger Games, The Dark Knight Rises ym ym jne.
Tv-sarjoista paras uusi tuttavuus on luonnollisesti Doctor Who.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Vuoden 2012 paras levy on Swallow the Sunin Emerald Forest and the Blackbird.
Uutena tuttavuutena mainittakoon Florence and the Machine, jota on tullut
kuunneltua jonkin verran.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Henk.koht sanoisin, että miitit ovat olleet ihania, Doctor Who-fandomiin liittyminen
on ollut eeppistä, ja yleinen fanityttöily ihan liian hauskaa. Yleisesti oli hienoa
että Obama voitti vaalit.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Olen asunut kohta kaksi vuotta Tampereella poikaystävän kanssa samassa kämpässä,
eikä hän ole menettänyt hermojaan minuun, mikä on aika uskomatonta. Muutenkin yhteiselo
on sujunut hyvin. Työpaikan saaminen oli aika kivaa, vaikka työt eivät olekaan kivoja. Mutta ainakin
saan rahaa jostain. :p

6. Lupaus vuodelle 2013!
Vannon pyhästi että minulla on vain pahat mielessäni...eikun siis, yritän oikein kovasti
päästä jonnekin opiskelemaan ja pyrkiä jatkamaan taekwondoa.
 
Harmittaa hieman, ettei aikaisempina vuosina ole tullut vastattua tähän ketjuun, koska tällaisia on kiva lukea jälkikäteen. Mutta korjataanpas nyt tämä saamattomuus. Lykkäsin viimeiseen päivään viestin lähettämistä, jotta varmasti ehdin kaikki vuoden 2012 parhaat kokea. :)

1. Vuoden 2012 kirja?
Olen lukenut hirmuisen vähän tänä vuonna – vähän enemmän ehkä alkuvuodesta, mutta nostan kuitenkin vuoden kirjaksi vasta toissa viikolla lukemani Eve Hietamiehen Yösyöttö-teoksen. Hyvä ja ajatuksia herättävä kirja.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Doctor Who. Parhautta. Niin ja Game of Thrones toki! Tänä vuonnako tosiaan vasta tutustuin näihin sarjoihin...? Tuntuu, että siitä olisi jo paljon pitempi aika. Jatkoa odotan joka tapauksessa innolla.

Elokuvista Hobitti, olihan sitä jo useampi vuosi odoteltu – tykkäsin kovasti, vaikka se olikin joiltain osin pieni pettymys.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
En muista mihin kaikkiin yhtyeisiin yms. olen tänä vuonna tutustunut, mutta ainakin Cinematic Orchestra on yksi niistä. Kyseisellä bändillä on paljon ihania kappaleita, jotka muun muassa toimivat erinomaisena stressinlievittämislääkkeenä.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Tuntuu, etttä tänä vuonna on tapahtunut niin hurjan paljon kaikkea, että on hieman haastavaa nimetä yhtä parasta. Ranskan-reissun toteutumisesta olen edelleen tosi iloinen, vaellus oli myös mahtava ja haluamani opiskelupaikan saaminen tuntui tosi kivalta.

Mutta vuoden parhaaksi asiaksi taidan kuitenkin nimetä muuton omilleni. Pikkuhiljaa alkoi jo tuntua siltä, että haluan oman kodin. Kotonakotona on kyllä edelleen mukava käydä ja sinne saapuessa on semmoinen olo, ettei koskaan olisi ollutkaan poissa. Mutta on myös ihanaa päättää itse kaikesta ja olla vastuussa kaikesta (”kaikesta”, mutta tajuatte varmaan pointin?).

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Toteutin vuodelle 2012 antamaani lupausta eli olin rohkeampi kuin aikaisemmin. Pieniä, yksittäisiä asioita ne ”rohkeat teot”, mutta olen iloinen uskaltamisestani.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Uudenvuodenlupausten tekeminen on aina yhtä hankalaa... Mutta koska tarkoitukseni olisi (taas) aktivoitua hieman enemmän liikkumisessa ja lisätä liikkuvuutta, lupaus vuodelle 2013: pääsen spagaattiin vuoden loppuun mennessä.
 
1. Vuoden 2012 kirja?
- Hmmm, nyt kun pitäisi nimetä jokin erityisesti, tuntuu etten ole lukenut yhtään kirjaa :p Voisin kai nimitä Stargate-kirjat, sillä niitä olen pääasiassa lukenut tänä vuonna.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
- Hmmm uudelleen. Elokuvia näin suhteellisen vähän, mutta Hobitti oli oikein kelpo teos :) Tv-sarjoista ei tähän hätään tule muuta kuin The Game of thrones mieleen..

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

-Perinteisesti Nickelback, en ole tutustunut juurikaan uusiin bändeihin. Harmitti etten päässyt keikalle!

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
-Pärjäsin monen vuoden tauon jälkeen koulussa, jopa ihan kelvollisesti.

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
-Olen jaksanut työskennellä ihmeellisen hyvin. Monen vuoden sairausloman selättäminen maistui mannalta.

6. Lupaus vuodelle 2013!
-Lupaan yrittää valmistua ja oppia vielä monta uutta asiaa ennen sitä!
 
1. Vuoden 2012 kirja?
Sanoisin että Arto Paasilinnan Elävänä omissa hautajaisissa. Toinen vaihtoehto olisi Tolstoin Anna karénina mutta se on vielä aivan kesken joten en osaa sanoa onko sopivaa mainita se. Molemmat ostin kesällä mökkilukemiseksi. Paasilinnan luin parissa päivässä ja kun satun sille päälle niin pidän hänen kirjoitustyylistää todella. Toisaalta Tolstoi olisi hienompi sanoa. Tavallaan pidän siitäkin mutta sen lukeminen etenee todella hitaasti kun on niin paljon politiikkaa. Vähän sama vika kuin aikoinaan Monte Criston kreivin kanssa. Ja silti pidän siitäkin ;)

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?
Nyt kunniallinen Jacksonin Tolkienfilmatisointien ystävä sanoisi tähän Hobitti ja esittäisi hienot perustelut, mutta kun olen nähnyt sen vain kerran ja väsyneenä niin en sanokaan sitä vaan Pieni talo preerialla viimeinen DVD joka sisältää pilottijakson ja viimeiset sarjan päättävät elokuvat. Olen odottanut ja kaivannut kyseistä levyparia hyllyyni jo pitkään ja ennen joulua se lopulta löytyi. Nyt sarja on täydellinen.

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Jani Jalkanen. Ehdottomasti. Kulkee vahvasti isänsä jalanjäljissä eikä silti jää yhtään varjoon vaan tekee musiikkia omalla tyylillään.

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Menin kihloihin

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Uskalsin ja pärjäsin Return of the Ring -tapahtumassa omalla rajoittuneella englanninkielelläni ja sain jopa kavereita siellä. Uskalsin mennä keskustelemaan ihmisten kanssa vaikka muut suomalaiset olivat touhuamassa omiaan ja en kuollut siihen enkä edes nolannut itseäni pahasti. olen myös uskaltanut virheistä huolimatta yrittää päivitellä naamakirjaa välillä enkuksi uusien kavereideni takia. Olisihan todella tylsää jos kaverin kaikki päivitykset olisivat kielellä joka toki muistuttaa quenyaa mutta siitä ei vaan ymmärrä yhtään mitään.

6. Lupaus vuodelle 2013!
Oikeastaan vähän sama kuin Ringladinkin lupaus. Oikeasti inhoan lupausten antamista itselleni joten mieluummin sanon että se on päätös. Lupaus on tehty rikottavaksi, mutta päätös pitää ;)
Eli yritän jälleen pitää parempaa huolta itsestäni. Kesällä oli hyvä putki kunnollisen ruuan syömiselle ja mättöruuasta eroon pääsemiselle. Juuri loppunut sipsilakko tuki hienosti tätä ja olokin oli parempi kun söi kunnon kotiruokaa eikä mitään ranskalaisia ja kalapuikkoja. Aion jatkaa tätä. Ensimmäinen asia jonka teen on että Tammikuun projektina kokeilen etten aamupäivisin syö niin paljon hiilihydraatteja ja turhaa lisättyä sokeria tai suolaa vaan enemmänkin hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä vaikka luonnonjogurtilla. Jätän raskaammat ruuat ja leivät yms. suosiolla iltapäivään. Katsotaan mitä se tekee olotilalle ja vatsan turvotukselle.
Toinen osa mikä kuuluu itsestä huolehtimiseen on stressin vähentäminen. Olen sitä yrittänyt monta vuotta ja yritän edelleen. Haen keinoja. Olivatpa ne sitten Shamaanirumpuja, hengitysharjoituksia, lenkkeilyä ja ulkoilua tai nauramista.
 
Olen hieman myöhässä tämän kanssa (ks. syy alla), mutta ehkä vielä voi osallistua...?

1. Vuoden 2012 kirja?

Emmi Itärannan Teemestarin kirja. Uskomattoman kaunista kotimaista dystopiaa! Muita hyviä olivat Lois McMaster Bujoldin Captain Vorpatril's Alliance ja Liz Williamsin Worldsoul.

2. Vuoden 2012 elokuva / TV-ohjelma?

Iron Sky. Ei, ei ollut vuoden paras elokuva, mutta ehdottomasti tärkein. Avengers oli hauska, Hobitissa oli siinäkin hetkensä. Telkkarista mielenkiintoinen uusi tuttavuus oli Misfits. GoT:n kakkoskausi on vieläkin katsomatta...

3. Vuoden 2012 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Ei varmaan mitään oikeasti uutta tullut kuunneltua, mutta aloin kuunnella ns. järjestelmällisesti läpi The Beatlesin tuotantoa. Mielenkiintoista tavaraa!

4. Vuoden 2012 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Finncon 2012? Matka Uuteen-Seelantiin (josta palasin vasta eilen)? Norcon helmikuussa (jossa oli China Mieville!!)? Suhteellisen onnistunut työkevät & upea työmatka maaliskuussa? 2012 oli itse asiassa melkoisenkin hyvä vuosi! Yleisesti toki tuo Iron Sky - upeaa, että se saatiin julkaistua!

5. Vuoden 2012 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Henkilökohtaisesti saavutus jakautuu: Finncon 2012 oli mielestäni aika hyvä saavutus, mutta toisaalta myös se, että sain oikeasti saanut käytyä kuntosalilla säännöllisesti oli varsin hyvä saavutus.

6. Lupaus vuodelle 2013!

Jatkan kuntosalilla käymistä! Koko homma pitää vain aikatauluttaa uudestaan kevättä varten (tuntieni aikataulut muuttuivat aika radikaalisti), mikä hieman nostaa kynnystä palata salille...
 
Ylös