Vuoden 2015 parhaat

douv

Kontulainen
Vastuuhenkilö
Voihan velhon pieksut! Vuosi 2015 on lähes lopuillaan, eikä perinteikästä vuosikatsaustopikkia ole ainakaan minun silmiini osunut. Lainaan vuosien kuluessa muotoutunutta aloitusta:

Tarkoituksena on siis tehdä pieni yhteenveto kuluneesta vuodesta. Hyvään alkuun pääsee esimerkiksi vastaamalla perustelujen kera alla oleviin kysymyksiin. Toki myös laajemmin saa vuodestaan kertoilla (esim. toteutuivatko viimevuotiset lupaukset), mutta ketjun hengen mukaisesti tänäkin vuonna positiiviset asiat ovat pääosassa!)

(Edellisten vuosien ketjut: 2014 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005 ja 2004.)

1. Vuoden 2015 kirja?
2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2016!
7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?


Itse en vuonna 2014 vastannut lainkaan, muistaakseni gradu-kesken-angstini takia, mutta tänä vuonna aion kyllä (ehkä huomenna ehdin vielä).
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Lukeminen jäi edellisvuoden kirjatoukkailun jälkeen vaihteeksi varsin vähälle. En tainnut lukea yhtään romaania koko vuoden aikana, tosin nyt joulun jälkeen aloin lukea Stephen Kingin Musta torni -sarjan ykkösosaa. Vuoden kiinnostavin lukututtavuus oli Veli-Pekka Lehtolan Saamelaiskiista, joka selkiytti monia asioita, jotka ovat saamelaiskeskustelua pintapuolisesti seuranneena aiheuttaneet hämmennystä.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?

Kyllähän se Star Wars: The Force Awakens on tässä yhteydessä pakko mainita. Kävin juuri eilen katsomassa sen toista kertaa ja kolmas kerta on eittämättä edessä. En oikeastaan odottanut leffalta juuri mitään enkä ole aktiivisesti ollut Star Wars -fani lähemmäs kymmeneen vuoteen, joten leffan aiheuttama akuutti fanitus tuli suurena yllätyksenä.

Muuta maininnan arvoista elokuvien osalta on, että hurahdin syksyllä kauhuleffoihin. Se on genre, jota aiemmin välttelin kategorisesti, joten tämä oli myös erittäin yllättävä käänne.

TV:n puolelta Downton Abbeyn loppuminen aiheuttaa jo nyt vieroitusoireita. Muista katsomistani sarjoista erityisesti How to Get Away With Murder koukutti ansiokkaasti.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Paperi T:n Malarian pelko
on ehdottomasti vuoden levyni. Kuuntelin sitä repeatilla koko kevään ja kesän. Näin Paperi T:n myös pari kertaa livenä ja keikat olivat varsin tiivistunnelmaisia kokemuksia. Tuon levyn myötä aloin myös kuunnella laajemminkin suomiräppiä ensimmäistä kertaa sitten muinaisten teinivuosieni. Syksy kuluikin pitkälti Edorfia, Amocia, Ailu Vallea ym. pohjoisen räpäyttäjiä kuunnellessa. Vanhoista suosikeista erityismaininnan ansaitsee Mokoman upea Elävien kirjoihin.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Minussa puhkesi akuutti Lapin hulluus ja olen rampannut vaaroja ja tuntureita ylös alas aina kun aika ja raha ovat antaneet myöten.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain graduni viittä vaille valmiiksi.

6. Lupaus vuodelle 2016!
Hengitän rauhallisesti ja luotan siihen, että asiat järjestyy.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

En uskalla edes mennä katsomaan edellistä topicia, koska pelkään tavoitteen liittyneen valmistumiseen, mitä ei siis tapahtunut tänäkään vuonna.
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Voi kun en ole ehtinyt saada käsiini uusinta kirjaa eräästä sarjasta jota olen lukenut. Se olisi silloin varmasti ollut se. Toisaalta luin pitkästä aikaa Tarun ja luin sen nopeammin kuin koskaan ja sain siitä ehkä irti enemmän kuin ikinä ennen. Toinen hyvä kandidaatti olisi Maameren tarinat, jonka luin nyt toisen kerran elämässäni ja josta ei entuudestaan ollut juurikaan muistikuvia.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
Olen katsellut lopulta yllättävän paljon ohjelmia. Elokuvista ehkä Chiblin prinsessa Kaguyan taru. Sarjoista voisin nostaa brittisarjan Doc Martin. Katsoin joitakin jaksoja jo aikaisemmin tänä vuonna, mutta nyt kun se alkoi uudestaan olen seurannut sitä aktiivisesti. Toinen hyvä valinta olisi vielä kesken olevan sarja Norjassa vuonon reunalla elävästa Severinistä kertova Yksineläjä Severin. Sarja jossa voidaan pari minuuttia näyttää vain miten mies seisoo kuistilla hörppimässä kahvia. Ihanan kiireetön sarja jossa vuodenajat vaihtuvat ja tapahtuu paljon, mutta kiire ei ole minnekään.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Heh, Jaakko Teppo :D Olen aina pitänyt hänen lauluistaan ja jutuistaan, mutta vasta tänä vuonna pääsin niihin oikeasti kunnolla sisälle.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Saada seurata miten pieni ihminen kasvaa ja oppii uutta. Sekin on kyllä ollut hienoa että minulla on ollut mahdollisuus ihan oikeasti nyt seurata aktiivisesti vuodenaikojen vaihtumista ja harjoitella valokuvausta. Jos olini ollut työelämässä niin tällaisille asioille olisi jäänyt paljon vähemmän aikaa ja energiaa.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti tein tärkeitä uraani koskevia päätöksiä. Vaikka paljon on vielä auki niin muutoksia on tulossa. Jo se että sain tämän asian päätettyä ja minulla on jonkinlainen suunnitelma jonka mukaan edetä kun tulee aika jättää kotiäitiys taakse on iso juttu. Vuosi sitten kaikki oli vielä yhtä kysymysmerkkiä.

6. Lupaus vuodelle 2016!

Lupauksia en tee, koska tutkimukset osoittavat (älkää kysykö lähteitä, en muista) että lupausten tekeminenoikeastaan haittaa asioiden edistämistä. Lyhyellä aikavälillä se auttaa, mutta ensimmäisen lipsahduksen tai repsahduksen jälkeen todetaan että lupaus tuli rikottua eikä sen eteen enää tehdä mitään.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Vuosi sitten en tehnyt lupauksia (hassua, muistelin tehneeni, muttaen näköjään tehnytkään), mutta toissavuonna lupasin näin;
6. Lupaan olosuhteista huolimatta tehdä kaikkeni päästäkseni The miittiin ja muutenkin jotenkin päin selviytyä vuodesta tulipa vastaan mitä vain.
Pääsin tuohon kyseiseen miittiin vaikka vaikeaa se kyllä lopulta oli raahata takamuksensa sinne. Onneksi raahasin. Tuosta vuodesta selvisin myös kaikin puolin mallikkaasti. Ainakin olosuhteet huomioon ottaen paljon paremmin kuin odotin.
Nyt päättyvä vuosi onkin ollut aikapitkälti toinen juttu, mutta elossa ollaan vaikkakin muutaman uuden arven kanssa. Maailma potki pariin otteeseen minua sen verran pahasti että pohdin jo miten tässä elämässä lopulta pääsee eteenpäin, vai pääseekö, mutta tässä ollaan ja varauksellisen positiivisin mielin odotan tulevaisuutta.
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Vuoden kirjani oli oikeastaan 50 kirjaa, tai Kirjan vuoden lukuhaaste, jonka sain valmiiksi pari viikkoa sitten. Se oli yllättävän hauska projekti ja sain luettua paljon monipuolisemmin kuin aikaisemmin. Suosittelen haastetta muillekin, ensi vuoden haaste on juuri julkistettu. Noista luetuista pidin ehkä eniten Ben Aaronovitchin maagisista dekkareista ja Jacqueline Careyn Kushiel-trilogiasta.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?

Elokuvissa kävin niin vähän että paras taisi olla uusi Star Wars. Televisiota katsoin enemmän kuin aikaisemmin, sieltä suosikikseni nousi Grand Designs, jossa seurataan tavallisten ihmisten erikoisia talonrakentamisprojekteja.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Taisin kuunnella vielä vähemmän musiikkia kuin yleensä niin mikään ei tainnut nousta yli muiden.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Vähän oli ankea vuosi mutta parasta taisi olla että yllättäen sain toisesta kaupungista väliaikaistöitä ensi vuodelle ja yllättäen vielä kivan asunnonkin.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Aika matalalla mennään mutta selvisin taas yhdestä vuodesta eikä mitään kamalaa tapahtunut.

6. Lupaus vuodelle 2016!

Ottaa kaikki irti Helsingissä asumisesta. Ja jatkaa lukemista laajemmin, nyt tavoitteena olisi lukea kirjoja muualtakin kuin vain niistä parista maasta mitä yleensä luen.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Tavoitteeni oli näköjään
Pyrkiä onnellisuuteen ja tasapainoisuuteen, tehdä luovia ja kivoja juttuja. Ja työllistyä, toivottavasti.
En päässyt erityisesti onneen tai tasapainoon, päinvastoin olin poikkeuksellisen stressaantunut. Tein kuitenkin kivojakin juttuja ja maalasin ja ompelin ja neuloin ja kirjoin, ehkä siinä oli tarpeeksi luovuutta. Tein koko vuoden vähän töitäkin.
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Olen lukenut paljon, mutta en juurikaan uutuuskirjoja. Valitsen omaksi vuoden kirjakseni Kummisedänkin kirjoittaneen Mario Puzon tositapahtumiin perustuvan mafiaromaanin Sisilialainen.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?

En ole käynyt leffassa varmaan kolmeen vuoteen ja telkkariakaan en paljoa katso. Äh, pakko varmaan sanoa Selviytyjät, oikeastaan ainoa sarja jota seuraan niin että se on pakko nähdä.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Parin päivän takaisen suru-uutisen jälkeen en hevarina voi vastata muuta kuin Motörhead.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Tämä vuosi on ollut yksi takkuisimmista elämässäni monestakin syystä, mutta ilonpilkahduksia on silti ollut paljon. Aloitin tammikuussa ammattiini liittyvän oto-opiskelun ja olen sitä kautta tutustunut hienoihin ihmisiin, joiden kanssa tuemme toisiamme haasteellisissa tilanteissa.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Suurinta saavutusta on nyt monestakin syystä hankala määrittää, mutta yksi saavutus lienee se että olen oppinut jonkinlaiseksi salibandyvalmentajaksi ja saanut muutaman kerran joukkueen puristamaan itsestään parhaan irti tukalassa tilanteessa. Toki pelaajat ovat tehneet sen varsinaisen työn kentällä ihan itse, siitä en sentään kunniaa ota.

6. Lupaus vuodelle 2016!

Prioriteettien tulee muuttua. En avaa tätä enempää.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

En luvannut mitään joten helppo toteuttaa.

Vähänkö mulla on tylsät ja ympäripyöreät vastaukset :D
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Tänä vuonna luin viime vuosiin verrattuna erityisen paljon. Kalevala yllätti eeppisyydellään, joten valitsen sen vuoden kirjaksi.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
Kirjojen lukemisen lisäksi katsoin tänä vuonna myös enemmän elokuvia kuin aiempina vuosina ja paikkailin joitain oleellisimmista sivistysaukoistani, joskaan en vielä läheskään kaikkia. Vuoden suurin elokuvaspektaakkeli oli kuitenkin ehdottomasti Baahubali: The Beginning (ja ensi vuoden odotetuin elokuva on sen jatko-osa). TV-ohjelmista kiinnostavin uusi tuttavuus oli ehkä Galavant.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Varmaan joku elokuvasoundtrack. Musiikkiharrastuneisuus jäi tänä vuonna niin vähälle, etten muista törmänneeni mihinkään uuteen erityiseen (paitsi Hevisauruksen uusimpaan albumiin, mutta se oli yksi yhtyeen heikoimmista tähän mennessä).

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Ks. kohdat 1, 2 ja 5.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Maisterin tutkinnon valmistuminen lienee laskettavissa jonkinlaiseksi saavutukseksi, mutta saavutuksen ehdokkuudesta vuoden suurimmaksi (henkilökohtaisesti – en ikinä osaa vastata näihin yleisesti-kohtiin) en oikein osaa olla mitään mieltä, koska suurin osa työstä on tehty aiempina vuosina. Mutta ei tule nyt mitään saavutuksellisempaakaan mieleen.

6. Lupaus vuodelle 2016!
Yritän lukea ensi vuonna vielä enemmän kirjoja ja kirjoittaa Käärmeeseen enemmän viestejä kuin tänä vuonna!
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Yksittäistä kirjaa ei ole mainittavaksi, mutta olen - varsinkin nyt loppuvuodesta - löytänyt taas tieni Discworldiin ja todennut viihtyväni yhtä mainiosti kuin aiemmillakin vierailuilla. Pratchettin pitkä sairaus aiheutti ahdistuksen, jonka takia ei tullut moneen vuoteen tartuttua hänen teoksiinsa. Nyt niitä on taas helpompi lukea, kun tietää, että kirjailijan kärsimys on ohi.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
Star Wars - The Force Awakens. Elkalla on toki heikkoutensa, mutta päällimmäiseksi tunteeksi siitä jäi silti ilo ja innostus. Vaikka Grumpy Old Star Wars Geek olenkin, niin voisin varovaisesti myöntää, että Star Wars -leffoja on nyt neljä.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
AsapSCIENCE, johon tutustuin youtubessa maanmainion Science Wars -biisin kautta.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti se, että elämä jatkui tasaisena ja turvallisena ilman suurempia ongelmia tai onnettomuuksia. Yleisesti se, että kaikista katastrofeista, terroriteoista, sodista ja kotimaisen politiikan käsittämättömästä huonoudesta huolimatta maailmasta tuli tänäkin vuonna taas piirun verran parempi paikka elää: koko maapallon mittakaavassa köyhyys ja väkivalta vähenivät ja terveys ja koulutustaso kohenivat.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Yleisistä en niin tiedä, mutta henkilökohtaisesti suoritin loppuun virastomestaritutkinnon, joka takaa piirun verran paremman palkan samoin kuin paremmat työllistymisnäkymät siinä tapauksessa, että menettäisin nykyisen työni. Tosin vielä tärkeämpänä pidän sitä, että sain vihdoin huiluni huollatettua ja 19 vuotta sitten lopettamani soittoharjoittelun aloitettua uudelleen, ja olen lisäksi piirtänyt ja maalannut huomattavasti enemmän kuin muutamana kuluneena vuonna.

6. Lupaus vuodelle 2016!
En lupaa mitään.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En muista.
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Raamattu. Sen lähdekriittisessä tarkastelussa saattaa kulua sekunti jos toinenkin ennen kuin kirja on selvää pässinlihaa.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?

Sanotaan vaikka Drive. Tarantinolaista ryöpsähtelevää väkivaltaa ja kaurismäkeläistä vaikenemista.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Emperorin ex-solistin Ihsahnin soolotuotanto. Vuosia kesti ennen kuin uskalsin kuunnella, ettei vaan tulisi paha mieli.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Minulla on katto pään päällä, eikä muuttovelvoitetta ole tulevaisuudessa. Yleisesti Isisin aseman heikkeneminen.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Henkilökohtaisesti se, että olen näkemässä vuoden 2016 alun. Ja vielä hyvällä voinnilla. Yleisesti ilmastosopimuksen syntyminen.

6. Lupaus vuodelle 2016!

Laihdun alle 80-kiloiseksi.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

En luvannut mitään.
 
Vaikka olenkin muuten ollut hieman poissa täältä(kin) viime aikoina, tähän pitää vastata.

1. Vuoden 2015 kirja?

Vuonna 2015 tuli luettua todella vähän. :( Mieleen jäivät - huonolla tavalla - suurin osa Hugo-ehdokkaista (tosin ei niinkään romaanipuolelta, ne olivat pääosin varsin jees), joiden jälkeen ei oikein jaksanut lukea mitään muuta. Emmi Itärannan Kudottujen kujien kaupunki oli loistava ja Liz Williamsin Morningstar päätti Chen-saagan hyvällä tavalla. Itselleni kokonaan uusi kirjalijatuttavuus, Ben Aaronovitch, osoittautui hauskaksi!

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?

Kävin sitten elokuvissa 4 kertaa... Monty Python and the Holy Grail oli, tietenkin, hauska edelleen. Uudemmista ykköseksi nousi heti alkuvuodesta nähty Pride, joka häikäilemättä iskee suoraan tunteisiin (ja jossa on loistava soundtrack). Telkkaripuolelta tuli katsottua paljon Archeria, ja molemmat uudet Marvel-tuotannot (Daredevil ja varsinkin Jessica Jones) toimivat hyvin.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Ohi. Joululahjaksi tuli Tuomas Holopaisen Roope-levy, mutta en ole ehtinyt sitä(kään) vielä kuunnella.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Itse en saanut aikaiseksi yhtään mitään tänä vuonna, joten parhaatkin asiat tulevat ulkopuolelta: tokihan heinäkuussa syntynyt siskonlapsi on vuoden paras asia!! Asioita, joihin pystyin vaikuttamaan, no, syyskuun reissu Japaniin oli loistava (ja oli sitä odotettukin). Yleisesti olen toiveikas Pariisin ilmastosopimuksesta.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Tässä henkilökohtainen ja yleinen kohtaavat: Helsinki sai Worldconin 2017!! Olin (hieman epäaktiivisesti mutta kuitenkin) mukana sitä hakeneessa porukassa, ja onhan tuo ihan valtava juttu! Ja, toivottavasti, itsellekin vuoden 2017 suurin saavutus sitten...

6. Lupaus vuodelle 2016!

Koska terveys alkaa oikeasti hieman brakailla, pitää ihan oikeasti laihtua ensi vuonna. Ja jatkaa liikuntaa (nyt on ollut taas monen viikon tauko, koska joulu ja joulua edeltänyt kammottava flunssa).

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

"Aion jatkaa liikuntaa. En siis aloittaa, vaan jatkaa (vaikka nyt onkin ollut taukoa). En myöskään aio alkaa tupakoida, vieläkään." No joo, kyllähän tuo toteutui vaikka ihan haluamaani liikuntarytmiin ei päästykään. Tupakasta sentään pysyin erossa tänä(kin) vuonna. Kolmas suunnitelma oli, vihdoinkin, järjestää kirjahylly muuton (5 vuotta sitten...) jäljiltä, mutta ei, ehkä ensi vuonna...
 
1. Vuoden 2015 kirja
Sofi Oksasen Norma.
2.Vuoden 2015 elokuva/tv sarja
Elokuvien puolelta Yksin Marsissa ja Crimson Peak, sarjoista Sherlock (bbc) ja Extant, ei Doctor Whota koska viimeinen kausi oli sellaista kliseistä huonostikirjoitettua floppia muovijuonten ja muovialienien kanssa että ei nyt edes pääse tähän listaukseen mukaan.
3. Vuoden levy, bändi, uusi musiikkituttavuus
Levy: Florence + the machine - How Big, How Blue, How beautiful, bändi: varmaan Florence myös, uudet tuttavuudet Rammstein, Ellie Goulding, Tango with lions, Björk
4.2015 paras asia
Berliinin hyppy, tulevaisuudensuunnitelmien selviytyminen, matkustaminen
5.2015 suurin saavutus
Olen edelleen roikkunut pitkässä matikassa mukana, "elämisen" aloittaminen, getting Loki'd
6.lupaus vuodelle 2016
Hengitä ja pidä pääsi, kyllä se tietää mitä tekee
7.toteutitko vuoden 2015 toiveen
En edes muista mitä lupasin...
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Olen ollut viime vuosina laiska lukemaan, joten tämänkin vuoden kirja oli yksi Hobitti-leffakirjoista.. Eniten odotettu, marraskuussa ilmestynyt,
The Hobbit: The Battle of the Five Armies; Chronicles – The Art of War.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
Tälle vuodelle minulla ei ole uutta leffaa, eikä TV-ohjelmaa.. En käynyt kertaakaan leffateatterissa vikan Hobitin jälkeen ja telkkaria olen katsonut vähemmän, kuin mitä koskaan ennen.. "Unilääkkeeksi" olen joskus katsellut Bonesia ja Kallista kipua.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Toisin kuin muina vuosina.. menneenä vuotena lauloin itse todella vähän. :o
Sen sijaan olen alkanut kuuntelemaan kelttiläistyyppistä musiikkia. :heart:

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Huomasin osaavani piirtää edes vähän!!! En ollut piirtänyt yli 20 vuoteen (paitsi "pilapiirustuksia") ja olin elänyt ihan siinä uskossa, etten osaa piirtää ollenkaan realistisesti! Miten ihminen voi "osata" jotain semmoista, mitä ei tiedä osaavansa..??? :wtf: Tästä innostuneena aloitin myös piirustuskurssin.. :p

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kirjoitin tarinoita yht. yli 70 000 sanaa.. mikä ei muuten olisi paljon, mutta kun olen "kirjoittanut tosissani" viimeksi yli 20 vuotta sitten, niin.. Jes!
Tähän kuuluvat myös piirtämäni piirustukset, joita on kertynyt viimeisen reilun puolen vuoden aikana reilusti toistakymmentä. Jokainen niistä monen työtunnin tuloksena tehty, tunteella ja huolella. ;)
Lapsuuden ja nuoruuden harrastukseni ovat siis täällä taas!!!

6. Lupaus vuodelle 2016!

Haluaisin niin luvata jotain hienoa.. luvata eläväni parempaa elämää.. luvata olevani onnellinen..
Mutta en pysty! Lupaan siis jälleen vain yrittää parhaani ja lupaan yrittää palata takaisin todellisuuteen (vaikken edes tahdo).
Mutta toivon, että vuoden kuluttua voin sentään todeta taas eläväni!

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Lupaus/tavoite oli: Yritän elää päivä kerrallaan. Niin vaikeaa kun se onkin, niin edes yritän parhaani!
Tämä ei toteutunut, koska suurin osa menneen vuoden päivistä jäi kokonaan elämättä.. Koko vuosi oli jotain ihan muuta, kuin mitä etukäteen kuvittelin!
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Ei-fiktiopuolelta mieleen jäi Tutki ja kirjoita, jonka luin toisen tutkinnon metodikurssia varten. Olisi kannattanut lukea jo ensimmäisen tutkinnon aikanakin, muutama sudenkuoppa gradunteossa olisi varmasti vältetty sen avulla. Yritin laajentaa kirjallista "yleissivistystäni", mikä sisälsi muun muassa Bradburyn Paha saapuu portin taa, jonka suomennos tosin oli aivan kamala, ehkä alkuteos Something wicked this way comes olisi suosittelemisen väärti. Johanna Sinisalon kirjoja luin Archipelaconin jälkeen paljon ja tykkään hänestä ja kirjoistaan entistä enemmän. Naisia Venäjän kulttuurihistoriassa on vielä vähän kesken, mutta kovin kiinnostava.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
John Oliverin Last Week Tonight riemastutti pitkin vuotta, samoin Netflixistä/muista suoratoistopalveluista katsotut Community, Brooklyn 99 sekä Marvelin Jessica Jones ja Agent Carter. Uusi Tähtien Sota on varmaankin sitten vuoden 2016 elokuva, mutta avomussulle pitää vielä näyttää Jedin Paluu ennen leffateatteriin suuntaamista.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ei varsinaisesti uusi, mutta CMX on kova yhä. En oikein osaa kuunnella musiikkia liikkeellä ollessani, kun kaikki omistamani kuulokkeet ovat joko liian huonoja tai liian hienoja ja kalliita mukana kannettaviksi.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain ensimmäisen tutkinnon (FM, monikielisen viestinnän ja käännöstieteen koulutusohjelma) valmiiksi. Otin käyttöön insuliinipumpun, mikä on mahdollistanut runsaamman liikunnan ilman matalien verensokereiden pelkoa ja tuonut siistejä androidiviboja elämään, vaikka ei pumppu korjaakaan kaikkia sokeritasapainon ongelmia automaattisesti. Yleisesti Pariisin ilmastosopimus luo toivoa tulevaisuuteen.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Gradun kokoon raapiminen ja sen kohtuullinen arvosana oli aika iso juttu, samoin eteneminen EU-kääntäjähaussa käännöskokeisiin. Yleisesti voisi sanoa maailman lapsikuolleisuuden pienenemisen ja muiden vuosituhattavoitteiden etenemisen.

6. Lupaus vuodelle 2016!
Ylläpidän fyysistä hyvinvointia parhaani mukaan, aloitan asuntosäästämisen. Teen ihkuja drinksuja tai jäätelöitä omalla pihalla kasvavasta mintusta ja sitruunamelissasta.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Vuodelle 2015 en ollut ainakaan Käärmeessä luvannut mitään, vuodelle 2014 olin luvannut valmistua maisteriksi ja opetella seisomaan käsilläni. Jälkimmäistä voisi työstää vieläkin, ensimmäinen toteutui noin vuoden viipeellä.
 
1. Vuoden 2015 kirja?
En lukenut lähestulkoon mitään, taaskaan. Kirjaimellisesti vuoden kirja oli tosin Gaiman&Pratchett-duon Good Omens, jonka lukemiseen sain kulutettua ison palasen vuodestani. Nyt alan olla jo lähellä loppua, joten @purr, saat omaisuuttasi joskus takaisinkin!

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvatapaus oli aika odotetusti Star Wars, alkuvuodesta vaikutuksen teki myös The Imitation Game. Telkkarin puolella valinnanvaraa olisi enemmänkin, mutta mainittakoon nyt parhaana uutena tuttavuutena Miss Fisher's Murder Mysteries, sekä kaksi vanhaa suosikkia joille piti tänä syksynä jättää hyvästit, eli Lewis ja Downton Abbey.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Vuoden levy oli Nightwishin uusi, joka onneksi olikin enemmän kuin kelpo tapaus, koska pääsin vihdoin näkemään vanhan lempparini myös livenä.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Huiput tyypit kuorosta ja muista projekteista paransivat erityisesti loppuvuotta ihan hurjasti.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain vihdoin ja viimein sen kandin tehtyä!

6. Lupaus vuodelle 2016!
Valmistun!
Mahdottomana tavoitteena on myös hakea tänä vuonna 366 geokätköä.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Lupasin opetella käyttämään huulipunaa, ja onnistuinkin siinä ihan kivasti :)
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Aika vähän tuli luettua, jälleen kerran. Lukaisin loppuvuodesta Kurt Vonnegutin kirjan Galápagos, joka oli varsin mukaansatempaavaa luettavaa - olkoot se sitten vuoden kirja!

2. Vuoden 2015 elokuva / TV-sarja?
Vuoden elokuva oli ehdottomasti kauan odotettu The Force Awakens, josta pidin todella paljon. Myös Micon mainitsema Baahubali: The Beginning oli aikamoinen eepos, ja odottelenkin sen jatko-osaa jo innokkaasti.

Vuoden TV-sarja oli ehdottomasti BBC:n Merlin! Joo joo, kyseessä ei ole todellakaan mikään tuore sarja, mutta katsoin sen nyt ensimmäistä kertaa ja tykkäsin todella paljon. Ihanan pehmeä ja turvallinen sarja, täydellinen lääke kurjaan arkeen.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Olen kuunnellut Gustav Mahlerin musiikkia aiempaa enemmän, ja hän kuuluu nykyään ehdottomasti lempisäveltäjiini. Viulisti Isabelle Faustin levytykset niin ikään vakuuttivat perinpohjaisesti - harmi, että sain vasta jälkikäteen kuulla hänen konserteistaan Suomessa.

4. Vuoden 2015 paras asia?
Henkilökohtaisesti paras asia oli soluasunnosta pois muuttaminen - yksiöasuminen on aika kivaa.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus?
Ei kyllä tule oikein mitään mieleen. Ehkä 2016 tulee olemaan suurten saavutusten vuosi!

6. Lupaus vuodelle 2016?
En lupaa mitään. Yritän parhaani mukaan saada elämän vähän tukevimmille raiteille, mutta tyhjät lupaukset eivät erityisemmin edistä tuota tavoitetta. Katsotaan miten käy!
 
1. Vuoden 2015 kirja?
En lukenut mitään uutta, mikä olisi erityisemmin jäänyt mieleen. Voin kuitenkin nostaa tähän kirpputorilöydön, nimittäin kirjan Kirjastokissa, joka oli mukavaa luettavaa.

2. Vuoden 2015 elokuva / TV-sarja?
Uusin Star Wars tuli katsottua viime vuoden puolella, olkoon se vuoden elokuva.
TV-sarjoja seurasin enemmänkin. Murdochin murhamysteerit on yksi parhaita, ellei vuoden paras. Siinä on sellaista huumoria mukana, josta erityisesti pidän.
Skandinavisista sarjoista nouskoon sijoille Todistaja ja Silta.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ei uusia tuttavuuksia, mutta sitäkin enemmän roppakaupalla rasittavia renkutuksia.

4. Vuoden 2015 paras asia?
Sain opiskella työn ohessa eräopashommia ja se toi irtiottoja arjesta monelle kuukaudelle. Sain oppia ja kokea valtavasti uusia juttuja. (Jatkuu myös tänä vuonna ;-)

5. Vuoden 2015 suurin saavutus?
Ensimmäinen talvivaellus on suuri saavutus näin viluiselle ja surkeasti hiihtävälle ihmiselle.

6. Lupaus vuodelle 2016?
Syön myös tänä vuonna terveellisesti ja kevyesti suurimman osan vuotta. Viime vuonna onnistuin aika hyvin ja se vaikutti jaksamiseen ja hyvinvointiin yleensä.
 
Last edited:
1. Vuoden 2015 kirja?
Kauan hyllyssä lukemista odottanut Mustan Tornin ykkösosa, Revolverimies, Stephen Kingiltä, sekä syntymäpäivälahjaksi saamani G.G.R Martinin A Knight of the Seven Kingdoms.

2. Vuoden 2015 elokuva / TV-sarja?
Elokuvista ehkä suosikkini oli, aiemminkin jo pariin otteeseen mainittu, Baahubali.
Myös minä pidin Sillan uusimmasta kaudesta.
Katsoin myös animaatiosarjan Avatar: The Legend of Korra, joka on jokseenkin itsenäinen jatkosarja Avatar: The Last Airebenderille. Ei ollut aivan edeltäjänsä veroinen, mutta silti mainitsemisen arvoinen. Eriytisesti pidin siitä, ettei väkisin oltu lähdetty toistamaan menestyskautta pienillä muutoksilla, vaan Korrasta oli tehty varsin erilainen.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Beecaken uusin levy The World of Things.
Siskoni on puhunut jo pitkään yhtyeen Sallan ja Miron matka maailman ympäri puolesta, mutta minä tajusin heidän hienoutensa kunnolla vasta kun olin katsomassa heidän jäähyväiskeikkaansa loppuvuoden puolella.

4. Vuoden 2015 paras asia?
Vuoden alkupuoliskolla alkanut parisuhde.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus?
Olisin toivonut, että kandini olisi valmistunut ennen vuodenvaihdetta (itse asiassa alun perin toivoin, että se olisi valmistunut jo kesällä :D), mutta ei aivan valmistunut. Mainitsen sen silti suurimmaksi saavutuksekseni, koska se on vain muutamaa viilausta vaille valmis.

6. Lupaus vuodelle 2016?
Lupaan saada kandin valmiiksi! :p

Lupaan myös, että jos en saa sitä valmiiksi, nypin itseltäni ripset irti pinseteillä. :knockout:

Muoks.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Kyllä vaan toteutin! Lupasin osallistua vähintään kahteen miittiin ja osallistuin viime tammikuun VJ-miittiin, Syysmiittiin, sekä osa juuri vuoden vaihteessa järjestetystä VJ-miitistä osui vuodelle 2015. Eli ylitin tavoitteeni komeasti!
 
Last edited:
1. Vuoden 2015 kirja

Helena Telkänrannan Millaista on olla eläin? Erittäin kiinnostava katsaus eläinten tietoisuus- ja tunnetutkimukseen; herätti valtavasti ajatuksia. Kestää useammankin lukukerran, ja jaksaa ihmetyttää joka kerta.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-sarja

Loppuvuodesta hurahdin Uuteen Sherlockiin. I am so Sherlocked!! Voisin kuunnella Benedict Cumberbatchin ääntä tuntikausia... Samasta syystä olin todella pettynyt, kun en päässyt katsomaan Cumberbatchin tähdittämää Hamlet-näytelmän elokuvaesitystä. Eikä sitä näytetty kuin kerran.

3. Vuoden 2015 musiikki

Vuosi vuodelta pidän aina vain vanhemmasta musiikista. Viime vuonna pääsin keskiajalle, ja tätä menoa päädyn vielä kivikaudelle.

4. Vuoden 2015 paras asia

Maailmanlaajuisesti paras oli Pariisin ilmastosopimus. Henkilökohtaisesti hienoimpia hetkiä oli rakkaan hondurasilaisen ystävän tapaaminen monen vuoden jälkeen, ja toisaalta ihana patikointiloma Kuusamossa maailman parhaassa seurassa.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus

Viime vuosi ei ollut mitenkään suurten muutosten tai saavutusten aikaa. Pieni mutta arjen kannalta iso saavutus oli se, että sain vakiinnutettua tavaksi tehdä Oikeaa Ruokaa pari kertaa viikossa koko vuoden ajan. Aiemmin eineksillä ja voileivillä eläneelle se on ihan kelpo saavutus.

Ai niin: olen ollut yli puoli vuotta ilman autoa! Se on ollut helpompaa kuin kuvittelin.

6. Vuoden 2016 lupaus


Lupaan jatkaa ruoanlaittoa ja runsasta liikkumista. Yritän parhaani mukaan myös nukkua enemmän tänä vuonna -sitten nämä fyysiset hyvinvointipalikat alkavat olla aika lailla kohdillaan :)
 
Last edited:
1. Vuoden 2015 kirja?
Ensimmäisenä mieleen tulee Hobbin Fool's Quest. Nämä Hobbin uusimmat ovat ensimmäisiä hänen kirjojaan,
joita olen lukenut englanniksi. Pakko kyllä todeta, että ne toimivat alkuperäiskielellä huomattavasti paremmin kuin suomeksi.

Sain myös vihdoin luettua Pride and Prejudicen viime vuonna. Ja A Dance With Dragonsin

2. Vuoden 2015 elokuva / TV-sarja?
Ehdottomasti The Force Awakens! Pidin siitä erittäin paljon.
Tv-sarjoista suuren vaikutuksen teki Marvelin Jessica Jones. Sen lisäksi tuli katsottua aika paljon animea.
Varsinkin Himouto! Umaru-chan sekä Non Non Biyori olivat viihdyttäviä ja hauskoja sarjoja.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Nightwishin uusin levy Endless Forms Most Beautiful oli ehdottomasti vuoden paras levy,
vaikkakin Swallow the Sunin Songs From The North oli myös mainiota kuunneltavaa. Jatkoin
edelleen myös Florence + The Machinen kuuntelemista, ja Floor Jensenin ansiosta päädyin myös
kuuntelemaan ReVampia. (hehe Vamp)

4. Vuoden 2015 paras asia?
Vaikka välillä tuntuukin ihan tyhmältä ja masentavalta, niin viime vuonna tapahtui kaikkea kivaa. Pääsin vaihtoon Dubliniin
kahdeksi kuukaudeksi, olin keväällä työssäoppimassa Ylläksellä ja valmistuin matkailupalveluiden tuottajaksi!

5. Vuoden 2015 suurin saavutus?
Suurin saavutus oli ehdottomasti se, että potkin itseni laittamaan hakemuksen Allianssin vaihto-ohjelmaan. Muuten en olisi
viettänyt elämäni eeppisintä kesää seikkaillen ympäri Dublinia! Lisäksi valmistuin myös koulusta ja vuoden loppupuolella
pääsin aloittamaan autokoulun.

6. Lupaus vuodelle 2016?
Lupaan ja vannon suorittaa autokoulun kunnialla loppuun. Sen jälkeen lupaan etsiä kesä- ja talvikautena
todella paljon oman alan töitä ja hakea niihin ahkerasti.
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Näemmä olen lukenut lähinnä tenttikirjoja ja lastenkirjoja, mutta eniten hupia tuottanut kirja oli kuitenkin joululahjaksi saamani Antti Holman Kauheimmat runot.

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?

Vuoden elokuva oli minullakin Baahubali: The Beginning, vaikka Star Warsille menisikin vuoden positiivinen yllättäjä -pysti tässä kategoriassa. Paras TV-ohjelma oli New Girl, jota maratoonasin Netflixistä.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Kaikesta vanhassa jumittamisesta huolimatta vuosi 2015 oli ihan hyvä musiikkivuosi, ja kävin jopa kolmesti kuuntelemassa keikkoja (mm. ihanaa Florencea). Paras albumi oli Iisan Kukaan ei oo kenenkään, ja riemastuttavin uusi musiikkituttavuus oli letkeä Kakkmaddafakka. Vuoden 2015 Vihdoinkin - palkinto musiikkikategoriassa menisi Mew:n keikalle, jota olin odottanut yli vuosikymmenen.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Vuosi 2015 ei ollut henkilökohtaisesti mitenkään erinomainen, paras asia oli varmaan tylsästi töissä siirtyminen mielekkäämpiin tehtäviin - nyt minulle maksetaan tavaroiden järjestelemisestä, kukkien kastelusta ja kyykkytreeneistä kynttiläpakettien kanssa (eli asioista joita tykkään tehdä huvin vuoksi kotonakin, paitsi en ehkä kynttilätreenejä...) . Yleisesti maailmantilasta en keksi mitään positiivista sanottavaa.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Vuoden suurin saavutus henkilökohtaisesti oli varmaankin sitten nimen saaminen julkaistuun oman alan kirjaan - viimeisen sivun kiitosluetteloon, mutta kuitenkin [22]. Yleisesti ei ole tässäkään kategoriassa mitään sanottavaa.

6. Lupaus vuodelle 2016!

Kandi on nyt kolmatta vuotta kesken, joten jospa sen saisin vihdoin viimeisteltyä, että syksyllä voisin siirtyä graduun. Yleisestikin ottaen sellainen aikaansaavuus olisi hyvä lupaus, niin ei tarvitsisi angstailla sitä miten mikään ei etene.

7. Toteutitko vuodelle 2015 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Mitään en luvannut kirjallisesti, mutta aika monta tavoitetta jäi lusmuilun takia saavuttamatta - parempi onni tänä vuonna!
 
1. Vuoden 2015 kirja?
Valitettavan vähän on tullut mitään luettua, mutta sanotaan vaikka Worldwatch-instituutin Maailman tila 2013, jonka alunperin lainasin kirjastosta, mutta myöhemmin ostin omakseni. Jos kestävän kehityksen käsite on hukassa, niin tämän kirjan luettuasi ei varmasti enää ole!

2. Vuoden 2015 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvista jäi mieleen Everest ja Beasts of No Nation, joista jälkimmäiselle menee kultasija. TV-ohjelmista Peltsin Lappi oli minulle vuoden ehdotonta parhaimmistoa, vaikka onkin jo pari vuotta vanhempaa materiaalia.

3. Vuoden 2015 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Aurinkoketun Maisema-albumia tullut kuunneltua ylivoimaisesti eniten. Hyvän mielen musiikkia parhaimmasta päästä.

4. Vuoden 2015 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Ulkokiipeily. Voi juku oli kiva kesä ulkokiipeilyn parissa. Siinäpä laji loppuelämäksi.

5. Vuoden 2015 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
2015 ei ollut mikään saavutusten vuosi, mutta ehkä opiskelumotivaation löytäminen pidemmällä tähtäimellä oli suurin saavutus.

6. Lupaus vuodelle 2016!
Vuodesta tulee monella elämän osa-alueella elämäni paras vuosi.
 
Ylös