Warettaminen, mitä mieltä?

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.

NoFear

Hobitti
Eli mitä mieltä te ihmiset olette musiikin lataamisesta noin yleensä? Harrastatteko kenties itsekin waretusta vai olisitteko valmiita usuttamaan poliisit warettajien perään? Millä tavalla se on väärin artistia kohtaan? Onko artistin julkisuudella tai imagolla vaikutusta asiaan? Eli lataatko mieluummin jonkun surkean bändin levyn ja kannatat toista, parempaa bändiä, ostamalla levyn kaupasta? Kuinka paljon harrastat waretusta ja mitä muuta kenties lataat?

Itselläni sisään tulee tavaraa melkein 24/7. Elokuvia, ohjelmia ja pelejä myöten. Tiedän että se on väärin, mutta jotenkin tuntuu että kyllä niillä artisteilla raha riittää vaikka itse en sitä levyä ostakaan kaupasta. Tosin on sitten joitakin klassikoita jotka täytyy saada aitona. Periaate kysymys.

Ja jos tälläinen topicci jostain löytyy jo, kertokaa minullekin ja lukitkaa tämä. Itse en ainakaan löytänyt tai sitten olen sokia. :)
 
Keskustelua aiheesta ei taida löytyä sillä perinteisesti piratismi aiheena on ollut aika tabu Konnussa. Keskustella siitä kyllä saa, tosin ohjelmia ja muuta ei saa mainostaa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että taiteilijankin pitää elää ja saada rahaa tekemästään työstä.
Sitä paitsi esineen aitous on sinällään arvo minulle, vaikeaa nauttia epäeettisesti saadusta tavarasta (varastamalla, huijaamalla, ym). Ilmeisesti joillekin se kyllä vain lisää nautintoa.
Ja suoraan sanottuna minulla ei ole aavistustakaan miten löytäisin laittomasti levitettyä musiikkia.
 
NoFear sanoi:
Tiedän että se on väärin, mutta jotenkin tuntuu että kyllä niillä artisteilla raha riittää vaikka itse en sitä levyä ostakaan kaupasta.

Hmmm. Mitään toimintaa ei kyllä kannata perustella sillä, "että jotenkin vaan tuntuu siltä". Asioista pitää ottaa selvää ja sitten miettiä oman toiminnan seurauksia ja vaikutuksia.

Eivätkä kaikki artistit musiikkialallakaan sentään ole rikkaita tai edes hyvätuloisia. Tämäkin asia kannattaa ottaa huomioon.

Eli lataatko mieluummin jonkun surkean bändin levyn ja kannatat toista, parempaa bändiä, ostamalla levyn kaupasta?

Miksi ihmeessä pitäisi ladata "surkean bändin levy"? Kuka kumma tarvitsee musiikkia josta ei pidä :p ?

Itse ostan levyt mieluiten käytettynä tai alennusmyynneistä, koska CD:t ovat mielestäni niin ylihinnoiteltuja, että mieli tekee protestoida. Joidenkin pienten mutta lahjakkaiden artistien tuotantoa voi ostaa kannatuksen vuoksi täyteen hintaan. Mutta esimerkiksi Led Zeppelinin levyn ostan kaupasta normaalihintaisena vain siinä tapauksessa, ettei sitä löydy divareista pitkällisenkään etsimisen jälkeen.
 
Itse hyväksyn warettamisen jos sen avulla tutustutaan peliin, elokuvaan tai bändiin ennen virallista ostoa. Jos vaikka kuulen kehuja bändistä X ja lataan sen muusiikkia netistä. Jos tykkään niin ostan levyn ja jos en niin jätän kappaleet koneelle muumioitumaan, en kuitenkaan kuuntelisi joten miksi ostaisin levyn? Hyvää taitelijaa saa ja pitääkin tukea.

Kuvailisinkin waretusta kaupan maistiaisina. Kauppa jakaa ilmaisia tuotteita jotta niillä saataisiin kansa tutustumaan tuotteeseen ja ostamaan sitä. Mutta jos warettaminen vajoaa postimerkkien keräilyn kaltaiseksi harrastuksesi niin silloin minusta voidaan jo rankalla kädellä kyseenalaistaa koko harrastus.
 
Onhan se sinäänsä väärin.
Jos todella pidän jostakin musiikista tosissani, kunnioitan myös sen tekijöitä tosissani, ja ostan levyt kaupasta, enkä lataa netistä.

Omistan kumminkin latausohjelman ja käytänkin sitä silloin tällöin. Jos jotain lataan, niin kokeilumielessä uusia/tuntemattomia bändejä, joihin tutustun, ja jos pidän, jätän konelle ja kuuntelen, ja poistan kun kyllästyn. Ja ellen kyllästy, menen ja ostan levyn.
Sitten minun täytyy syyllistyä siihen, että olen ottanut koneelle myös lempibändieni sellaisia albumeita, joita ei vielä ollut julkaistu. En kumminkaan kokenut tekeväni hirvittävän väärin, koska ostin myös itse levyn heti kun se julkaistiin.
 
Miksi ihmeessä pitäisi ladata "surkean bändin levy"? Kuka kumma tarvitsee musiikkia josta ei pidä ?

En tarkoittanut että ladata musiikkia mistä ei pidä. Anteeksi mokani :p En muistanut selventää että tarkoitin tilannetta jossa esimerkiksi pitää nigthwishistä ja ööö vaikka metallicasta, ja jostain syystä pitää enemmän metallicasta > ostaa metallican, warettaa nightwishin...
Sillein hankalasti selitettynä :) Enhän minäkään nyt huonoa musiikkia kuuntelisi saatikka lataisi :O

Hmmm. Mitään toimintaa ei kyllä kannata perustella sillä, "että jotenkin vaan tuntuu siltä". Asioista pitää ottaa selvää ja sitten miettiä oman toiminnan seurauksia ja vaikutuksia.

Ei kai warettaminen nyt niin vakava asia että sitä täytyisi jotenkin perustella ja pohtia. Ja mitä seurauksia warettamisesta olisi? Ehkä jokin pienempi bändi kaatuu kun levy ei myy, mutta ei se olisi yksin omaan yhden ihmisen syy. Joten en osaa tuntea siitä syyllisyyttä.
Itse otan asian jotenkin "harrastuksena". Halpa ja "huono"(!?) harrastus vastapainona kalliille ja "hyvälle" (!?) harrastukselleni. 8)

Yhdistin kaksi viestiä (käyttäkää muokkaa-toimintoa, kiitos) ja korjasin lainaukset selkeämmiksi. Ereine
 
NoFear sanoi:
Ei kai warettaminen nyt niin vakava asia että sitä täytyisi jotenkin perustella ja pohtia.

Kyllä se vaan on niin vakava asia. Kyse on asiasta, joka vaikuttaa merkittävään elinkeinoelämän alaan ja monien ihmisten toimeentuloon. Siksi toisekseen kyse on voimassa olevien lakien rikkomisesta.

Minun puolestani saat hyökätä musiikkiteollisuuden kimppuun ja rikkoa tekijänoikeuslakeja, jos pystyt perustelemaan toimintasi.

Yritä siis miettiä näitä asioita.

> ostaa metallican, warettaa nightwishin...

Mieluummin toisin päin. Metallican äijät ovat monimiljonäärejä. Nightwishin jäsenillä ei tosiaankaan ole samanlaisia rahavuoria taskuissaan.

Jos sinun on pakko varastaa, varasta mieluummin rikkaalta.

Ja mitä seurauksia warettamisesta olisi?

No älä nyt ihan hassuja sentään kysele...tiedät varmasti itsekin vastauksen tuohon kysymykseen.

Ehkä jokin pienempi bändi kaatuu kun levy ei myy, mutta ei se olisi yksin omaan yhden ihmisen syy. Joten en osaa tuntea siitä syyllisyyttä.

Sinäkin olet osasyyllinen, joten olisi kyllä syytä tuntea syyllisyyttä. "Kaikki muutkin tekee näin, joten voin minäkin tehdä" ei koskaan kelpaa perusteluksi.
 
NoFear: Ongelma asenteessasi on se että kaltaisistasi "yksittäisistä warettajista" kertyy aika suuri joukko. Ehkä ei ole pelkästään sinun syysi että musiikkiteollisuudella menee huonosti mutta et sinä ainakaan tilannetta paranna. Tuolla saa kyllä perusteltua vaikka mitä laitonta toimintaa: "minä en maksa televisiolupaani, ei yhdellä ihmisellä ole niin väliä", "minä matkustan pummilla, kyllä bussiyhtiöllä on varaa kustantaa minun matkani". Tunnistatko itsesi? Joku joutuu aina maksamaan, on se sitten muut kuluttajat tai tekijät. Suuret yhtiöt harvemmin ovat niin kilttejä että maksavat vapaamatkustajien kulut, ne siirretään jollekin muulle.
Vakavasta asiasta on kysymys.

Yksi ongelma on kai se että on uhkana että levy-yhtiöt satsaavat tulevaisuudessa vielä enemmän vain taatusti myyviin artisteihin ja jättävät marginaalisemman musiikin julkaisematta. Nykyään kai on vielä vähän se käytäntö että suositummat bändit elättävät vähemmän myyvät, vähän samaan tapaan kuin kirjapuolella myyntimenestykset mahdollistavat kotimaisen runouden julkaisemisen. Aina varmaan löytyy suuria taiteilijoita jotka eivät välitä rahasta mutta yleisesti ottaen täysipäiväinen taiteen tekeminen vaatii jonkunlaista säännöllisehköä tuloa, taidetta on aika rankkaa tehdä muun työn ohella. Puhun taiteesta tässä aika väljässä mielessä, tarkoittaen yleensä musiikkia julkaisevia henkilöitä.
 
Itse en puhdasta warettamista kannata, mutta on pakko myöntää, että koneeltani löytyy kolmisenkymmentä sinne kopioitua CD:tä, jotka olen lainannut kaverilta yms. Sen lisäksi koneeltani löytyy muutamia pelejä ja ohjelmia, jotka olen netistä hommannut. Suurin osa niistä on kyllä freewarea yms. Netissä levitettävään musiikkiin en koske jo siitäkin syystä, että riski erilaisten haittaohjelmien saamiseen kasvaa aika rajusti.

Omalla kohdallani levyjen hinta on suurin este niiden ostamiseen. Kahdenkymmenen euron hinta levystä, jossa on kymmenen hyvää biisiä on vaan liian paljon. Jos levyt olisivat halvempia, ostaisin ne mielelläni (ja lataisin koneelle, josta niitä kuuntelen :)). Ymmärrän kyllä, että muusikoiden/levy-yhtiöiden tulee saada elatuksensa, mutta silti mielestäni suurin syy waretuksen kasvuun on levyjen "törkeä" hinta.

Netissä laillisesti leviävä musiikki olisi mielestäni aika hyvä ratkaisu ongelmaan. "Levyjen" hinta tippuu ja ihmiset saavat musiikkinsa. Harmi kyllä ei netistä löydy laillisesti yhtään mitään musiikia. Ainakaan sellaista, jota minä kuuntelisin.
 
Eikö iTunes ole tulossa Suomeenkin? Sieltä luulisi löytävän vaikka minkälaista musiikkia. Toivon että laillinen nettilevitys ratkaisisi ongelman mutta jään kyllä kaipaamaan levyjä esineinä.

Levyt ovat kyllä vähän turhan kalliita mutta ei se minua teininä estänyt ostamasta suhteellisen paljon levyjä (ja silloin sain kuukaudessa 100 markkaa).
 
Ereine: Tietääkseni minulla ei ole asenne ongelmaa :D :D :D Se on vain harrastus ja en ota sitä LIIAN vakavasti, niin kuin jotkut. Ja jos minä nyt lopettaisin warettamisen, olisitko onnellinen? Minä en ainakaan sinuna olisi. Saisit tehdä vielä paljon töitä niiden miljoonien ihmisten eteen että hekin lopettaisivat.[/b]
 
Jäät kaipaamaan levyjä esineinä, hmm. Sitten varmaan kannattaa ostaa kaupasta tyhjiä cd kansia, warettaa musiikki ja kannet levyyn :) Siinähän on siten koko paketti, kuin suoraan kaupan hyllyltä.
 
Tämän keskustelun voi siirtää sitten sinne, kyse on kuitenkin enemmän moraalisista asioista ja aihe sopii ehkä Pyöreään pöytään paremmin.

Raukkamaisena valvojana täytyy vielä käyttää tilaisuus sanoa viimeinen sana. Henkilökohtaisesti minua ei tee onnelliseksi jos joku lopettaa warettamisen, yhtä vähän kuin onnellisuuteen vaikuttaa se että joku lopettaa myymälävarkaudet. Yleinen harrastus sekin.
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös