WRC - World Rally Championship

Icegorn

Kontulainen
Kuinkas moni täällä on innokas rallifani?
Ajattelin tämän topicin olevan nyt ajankohtainen kun Nesta Rally Finland on parhaillaan alkanut ja itsekin kuuntelen netin välityksellä Ralliradiota.
Ralliradion sivut

Itse olen seurannut pienestä pitäen kovasti rallia ja koska olen syntynyt ja asunut elämästäni suurimman ajan paikkakunnalla missä järjestettiin oma pienoisralli missä kävi joka kesä ajamassa myös WRC kuljettajia, on se siis tullut ihan pienestä pitäen vereen.

En sitten tiedä mikä rallissa niin kiinnostaa, koska Formuloista en pahemmin jaksa välittää, enkä muutenkaan niin moottoriurheilusta erikoisemmin, mutta nimenomaan tämä WRC ralli on kiinnostanut minua.

Huomenna ajattelin, että voisi ehkä mennä käymään jopa paikanpäällä katsomassa jotain erikoiskoetta, mikäli ehdin paikalle lähteä.

Mutta siis, onko muita rallifriikkejä paikalla?
Tai onko sellaisia tyypillisiä seuraajia, että joka vuosi innostuvat Neste Rallyn tultua, mutta eivät muuten seuraa?

Itse kuulun siihen kastiin joka seuraa jokaista rallia aina, ajettiin se missä päin maailmaa tahansa niin ainakin tulokset pitää saada aina tietoon. :)
 
...

Moottoriurheilun ystävä kun olen, tulee rallia satunnaisesti seurattua. Nämä isot kisat nyt ainakin, juuri kuten tämä Neste Rally-kisa. Nythän siellä on joku ajanut ulos, ei vielä tiedetä kuka, ja katsojia on loukkaantunut... O-ou.

Jos en itse ajoa katso, tuloksia saatan silti seurata netin ja uutisten puolelta. Itse kyllä pidän Formuloita ainakin hieman mielenkiintoisempana lajina, vaikka aina ei näin olekaan. Mutta jos näistä kahdesta pitäisi valita, olisi vastauksena Formulat - totta kai. :)
 
No minua taas ei jaksa innostaa Formulat kun he ajavat vain samaa rinkiä uudestaan ja uudestaan ja jos auto menee hiekalle vähänkin niin heti varikolle. WRC autoilla voi käydä vähän kyntämässä peltoakin ja silti meno vaan jatkuu. :)

Ja juu, kuuntelin samaa, että joku katsoja loukkaantui, mutta ei vakavasti. Oli jopa vitsiä heitellyt kun ambulanssi tuli.
Oli meinaan harmitellut sitä kuinka tämä kyseinen kuski tuli häiritsemään hänen kahvitaukoaan. ;)
 
Minusta ralli kyllä on paljon mielenkiintoisempaa kuin formulat, jotka on tosiaan vain sitä yhtä ja samaa... En hirveästi ralliakaan seuraa mutta kyllä tähän aikaan vuodesta tulee enemmän seurattua. Vielä muutama vuosi sitten yksi Jyväskylän ek kulki melkein meidän ohi jopa kahteen kertaan ja silloin siellä tietty piti käydä mutta eipä kulje enää *nyyh* ja sen jälkeen en ole paikan päälle päässyt. (Välillä tosin kulkee kaikenmaailman ralleja ihan meidän ohi, viimeksi viime keväänä Historic-osakilpailu. Seistiin kaverini kanssa mutkassa ja vilkutettiin kuskeille :p )
Mutta lähdenpä tästä kattelemaan josko siellä olis jotain tapahtunut...
 
...

Niin, kyllähän nuo ralliautot parempia ruohonleikkureita ovat kuin Formulat. :)
Formuloista, kuten rallistakin, löytyy niin paljon eri ulottuvuuksia, hyviä ja huonoja puolia, ettei niitä kannata alkaa luettelemaan. Mielipideasia, josta ei kiistellä. :p

Meidänkin ohi ajetaan kerran vuodessa jonkunlaista oman läänin rallia tms. ja sitä olen ollut katsomassa, vaikka tuloksista ei ole katseluvaiheessa tietoakaan. Katsotaan vaan autoja kun ne pöllyttää hiekkaa ohi ajaessaan. Viihdettä vai ei, sitä en osaa sanoa. :D
 
Rallia tulee joskus seurattua enkä käännä kanavaa, jos satun TV:ni rallikanavalle kääntämään (paitsi jos tulee jotain mielenkiintoista muualta :)). Jyväskylän rallia tuli seurattua pariin otteeseen, mutta en minä mikään rallifani ole.

Rallia on hankalampi seurata kuin rata-autoilua. Erikoiskokeet on pitkiä eikä kaikkea pysty näkemään. Ajajat ajavat kelloa vastaan eikä ihmisiä kiinnostavia ohituksia/kaksinkamppailuja tiellä ole ollenkaan. Hyppyjä, kaatoja ja ulosajoja kyllä löytyy. Onneksi rallista ei kuitenkaan olla tekemässä yhtään yleisölle ystävällisempää lajia. Se pilaisi rallin.

Arvostan rallikuskeja ehkä kaikkein eniten kaikista autourheilijoista. Puolituntemattomilla teillä ajaminen ei ole kovin helppoa, vaikka vieressä nuotteja lueskellaankin. Maksimaalisen suorituksen tekeminen radalla tuntuu paljon helpommalta kuin hiekkateillä. Ralli on myös kauniinpaa kuin esim. formula. Autot taipuvat rallikuskien käsissä paljon paremman. Tosin myös olosuhteiden pakosta :).
 
Ylös