Yhteistyöjärjestely ja KontuWiki

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Eli tässä on menossa alustava suunnitelma, jossa Kontu aloittaisi yhteistyön englanninkielisen sivuston kanssa.

Tolkien Gateway on aloittelemassa omaa Wikiään ja kaipaa kovasti apua. Eli sinne voi täysin vapaasti lisätä mitä ikinä haluaa. Vastineeksi meidän apuumme voimme käyttää ja kääntää kaikkea materiaalia.

Sivusto on ihan kohtalaisen suosittu, joskin sen foorumit ovat aika kuolleet. Sieltä kuitenkin löytyy tietoa ja kävijöitä riittääkin sen takia.

Mutta niin. Mielipiteitä saa heittää. Siellä on jo ihan kohtuullisesti kunnon asiaa. Konnun oma Wiki tullee pyörimään Käärmeen rinnalla, jottei tarvitsisi luoda uutta käyttäjätunnusta. Minulla tosin ei ole vielä kiirettä laittaa Wikiä pystyyn, joten tässä voidaan ihan rauhassa puida tätä :)
 
No tämähän oli mukava uutinen! Oli ihan pakko kokeilla miten homma toimii ja niinpä menin ja kirjauduin sinne ja pläjäytin saman tien muutaman artikkelin laivoista. (Lisäsin myös laivojen sisällysluetteloon muutamia mieleeni tulleita nimiä, mutta niitä voisi kerätä vielä lisääkin jos löytyy - pitäisiköhän muuttaa nickinikin Kon-Tikiksi kun noin olen laivoista innostunut?).

Ei muuta kuin odotellaan innosta pihisten Kontu-Wikin liikkeelle lähtöä eli vesille laskemista.
 
Minulla olisi tähän Kontu-Wiki-asiaan sen verran, että olen puolisentoista vuotta kirjoitellut word-pohjaista Arda-sanastoa (tai miten sitä sitten kutsutaankin). Eli tällä hetkellä siinä on n. 2 250 "hakusanaa", ja tarkoitukseni on päivitellä sitä tässä kesän aikana. Todella moni asia on sivuston luonteeseen nähden huonosti muotoiltu, sillä tuon olen tehnyt itseäni varten, ja niin että minun on itseni ollut sitä helpoin ymmärtää; esim. Andreth Saelin = Bëorin huoneen nainen; Boromirin Boronin Baranin Bëorin pojanpojan pojantytär, Bregorin ja Berilin sisko. Ymmärrätte varmaan miksi kaipaa muokkausta :grin: Toki pelkästään ne, jotka esiintyvät ainoastaan sukupuissa, on mainittu tuollalailla.
Tämän materiaalin voin ilomielin luovuttaa niiden käyttöön, jotka sen haluavat muuttaa Wiki-muotoon. Kuvaukset ovat usein kyllä varsin ylimalkaisia, mutta onhan jotain pohjaa. Asiavirheitäkin saattaa esiintyä, mutta ei kovin suuria.
 
Ainakin sivuston ylläpitäjä on mielissään kun sivuilla on pari avuliasta ihmistä :) Jos tahdotte keskustella jostakin asiasta tuon sivuston ylläpitäjän kanssa, niin tähän saa yhteyden ainakin TheOneRing.netin IRCin kautta nimimerkillä Hyarion.

Valitettavasti oma irkkiohjelmani on edelleen sen verran työn alla, että en voi ihan vielä tarjota sitä yhteysohjelmaksi :wink: Ehkä kolmen päivän kuluttua minulla on jonkinlainen käyttökelpoinen versio valmiina.
 
Olen asentanut MediaWikin:
http://www.vihrealohikaarme.com/wiki/

Käärmeen käyttäjätunnus ei ainakaan toistaikseksi ole käypä, eli tuonne täytyy luoda uusi tunnus. En tiedä jaksanko sitten edes nähdä vaivaa integroida käyttäjäkantaa. Wiki on lähes perusasetuksilla, en ole tehnyt mitään muutoksia tai lisäyksiä. Paitsi että muutin ulkoasun perus-Wikipediasta joksikin muuksi, koska haluan kuitenkin jonkin muun kuin perus-Wikipedia -ilmeen.

Eli tulevaisuudessa ulkoasua tulen kohentamaan ja lisäämään jotakin materiaalia. Ainakin siirrän tuon oman tekstini J. R. R. Tolkienista tuonne. Itse asiassa lähes koko Konnun Repunpään voi siirtää lähes sellaisenaan Wikiin... Yleissanasto lienee suurin siirrettävä. Eli siitä vaan vetämään itselleen projektia. Minullahan on edelleen kiinnostus epävireessä, muut asiat ovat etusijalla :/


Huomautuksena vielä: saatan myöhemmin siirtää Wikin ihan Kontuun. Se ei kuitenkaan vaikuta teihin muuten kuin osoitteen vaihtumisena. Voi olla että tuosta Wikistä tulee ajan myötä ihan itse Kontu...
 
Kolmas viesti peräkkäin, mutta pakko laittaa että tämä huomataan: Wikin osoite on vaihtunut (vanhakin toimii tosin).

http://www.vihrealohikaarme.com/kontuwiki/Etusivu
 
Kysely KontuWikin toimivuudesta

Voisiko tässä topiikissa vähän kerätä väestön tuntemuksia KontuWikin toimivuudesta ja siitä, miten kukin sitä käyttää.

Eli seuraavanlaisia kysymyksiä:

Miten menet KontuWikiin? Etusivun kautta? Tuoreiden muutosten kautta? Käärmeen yläpalkissa olevien uusien artikkelien kautta?

Käytätkö Satunnaiset sivut -toimintoa?

Onko Etusivulla liikaa tavaraa eli hukkuuko olennainen jonnekin syvälle, vai puuttuuko kenties jokin tärkeä suunnistusväline?

Miten helposti hakemasi tieto löytyy? Vai harrastatko enemmän Wikin selailua?

Miten on luokkien laita? Puuttuuko jotakin? Ovatko luokkien etusivut selkeitä vai ei?

Yksittäisistä sivuista ja luokista voi myös antaa palautetta! - niin, ja puuttuuko Wikistä palautekanava, joka toimisi? Vai tarvitaanko sellaista?

Tässäpä muutama kysymys aluksi. Wikiä joskus käyttäneet, olkaa ystävällisiä ja vastailkaa!
 
En käy KontuWikissä ollenkaan. Asiat voisi kerätä tiivimpään tai samanlaiseen muotoon itse sivuille, vaikka onhan se wiki tavallaan osa sivustoa mutta ymmärrätte kai mitä tarkoitan.
 
Wikin ongelma on se, että se on ÄLYTTÖMÄN iso kokonaisuus, joka kasvaa jatkuvasti nopealla tahdilla. Tämä tarkoittaisi sitä, että pitäisi olla yksi ylimääräinen henkilö jaksottaisesti seuraamassa ja koostamassa muutoksia näppärämmin käsiteltäväksi paketiksi. Tällä hetkellä Tik tekee osittain tätä työtä päivittämällä etusivua ja sen eri kokonaisuuksia.

On kuitenkin vaikea vastata tuohon tiivistämisongelmaan, koska se tarkoittaa wikin luonteen hylkäämistä. Lisäksi meillä on jo "tiivistetympi" paketti olemassa: Tapio Laakson vanha Kaikkea J.R.R. Tolkienista! -osio. Siellä on vähemmän asiaa jaoteltuna tiiviimmin.

Onko etusivu liian iso, pitäisikö sekin jakaa useammaksi sivuksi, jolloin itse etusivulta näkee pääasiat ja loput asiat löytyvät alisivuilta?
 
Ylös