YUP / Martikaisen soololevy

Nessie

Hobitti
YUP:stäkin on tainnut useaan otteeseen olla topikkia, mutta ne kaikki ovat näköjään jo kuolleita ja kuopattuja.
Aloitinkin nyt uuden aiheen, koska - yleisen yhtyeeseen liittyvän keskustelun lisäksi - olisin kiinnostunut kuulemaan kommenttia YUP:n viime syksynä julkaisemasta dvd:stä ja nuottikirjasta. Itse olen ainakin dvd:n ostamista harkinnut, sitten kun rahatilanne vaan sallii. Siis, sattuuko kenenkään levyhyllystä löytymään näitä kahta?

Martikaisen soololevystäkin olisi kiva saada keskustelua aikaiseksi, onko kukaan tullut kuunnelleeksi sitä? Kirjoitan aiheesta myöhemmin lisää (kiire) ja totean nyt vaan, että ainakin minuun levy kolahti. Jokaisessa kipaleessa riittää sulateltavaa useammaksikin kuuntelukerraksi ja Martikaisen sanoitukset ovat harvinaisen ajatuksia herättäviä.

Ja hei, YUP:ltähän on huhtikuussa tulossa uusi pitkäsoitto. Sitä odottelen jo kovasti. :p
 
Nuottikirjan toi joulupukki ja siinä riittää ainakin tällaiselle huonohkolle soittajalle pitkään tutkimista. Kirjan alussa mainitaan sen olevan vasta ensimmäinen osa ja Normaalien maihinnousua myöhemmät nuotit oletettavasti julkaistaan myöhemmin, mutta nettisivuilta en ainakaan viime käynnillä löytänyt jatko-osasta tietoa. Kirjassa ennen kappaleita olevat kuvaukset ovat myös erittäin tervetulleita, ainakin minulle joka en muistaakseni ole lukenut mitään kirjassa olevaa levyä koskevaa haastattelua (enkä enää paljon vaikeammin pystyisi sitä sanomaan).

Mierolaisesta pidän hyvin paljon. Siinä on tiettyä hiomattomuuden tuntua jota ei ihan viimeisistä YUP:n levyistä löydy, mutta toisaalta - sanotaan nyt sitten velmuutta, vaikka se kornilta kuulostaa - on Martikaisen soololevyssäkin. Jos joku muuten omistaa sen cd-kokoisen kuoren niin olisi mielenkiintoista kuulla mitä sen kansilehti sisältää. Itsellä levy on dvd-kuorissa, joiden kansilehdessä mainostettiin olevan enemmän kuvitusta.
 
Mitä ihmiset pitävät yhtyeen uudesta Keppijumppaa albumista? Kuulin levystä, että oltaisiin vähän niinkuin palattu juurille ja luvassa olisi äkkiväärää ja kiemuraista musiikkia... ostin sitten levyn tässä luulossa ja hieman petyin. Aika yksinkertaista kuitenkin verrattuna vanhoihin "hyviin biiseihin". Itse en kyllä omistakaan kuin muutaman ensimmäisen levyn. Erittäin hyvä levy kuitenkin verrattuna pariin viimeiseen levyyn.
 
Oi, onko jo siis ilmestynyt tuo uusi? Himputti, olisin siis voinut hommata samalla kertaa kuin Vilkkumaan uusimman.

Sanoitukset on Martikaisella tosiaan velmuja. Ja kappaleita on hauska rallatella mukana. Vaikka kuten onkin jo ehditty todeta ajattelemisen aiheita riittää.

Huonosti tunnen YUP:n varhaistuotantoa, mitä nyt ne kokoelmalla olevat. Lienen vähän myöhäisheränneitä bändin suhteen, tosin Meitä odotellaan mullan alla aloitti vakavan pohtimisen pitäisikö tutustua tuotantoon lähemmin. Ilokseni sen sitten tein Leppymättömien ilmestyttyä ja pian hankinkin kaksi aiempaakin lättyä.

Kare, Mierolaisen kuoret? Kahdeksan noita lehtiä cd:n lehdykäisessä näyttää olevan. Sivuilla piirroksia ja parin rivin pätkät biiseistä tai jotain niihin liittyen (en ole bongannut, ovatko suoraan sanoituksista).
 
No nyt on kuunneltu jo joitakin kertoja "Kemppijumppaa" albumia. Gingerbreadman, olit oikeassa levyn erosta pariin aiempaan. Ainakaan minä en ole pystynyt samalla tavalla rallattelemaan kuin edellisten kohdalla. Melodiat, rytmit ja tempot vaihtelevat sen verran tiiviiseen tahtiin, ehkä minun makuuni liian kompleksista. Kokonaisuudessaan on kuitenkin ihan kelpo kuunneltavaa.

Hienoja hetkiäkin levyltä löytyy, joitain mainitakseni:
Tehdas on vaikuttava, etenkin kuoro-osuuksineen.
Pitkä putki on napakka kuvaus nykypäivän vaatimuksiin ja kiireeseen uppoutumisesta.
Kaksi lähtee, yksi palaa on rauhallisuudessaan ehkä itselleni mieluisimpia kappaleita levyllä.
 
Minusta Tehdas oli paras kappale uudelta albumilta. Mutta eipä vedä tuo levy vertoja noille vanhoille alpumeille. Varsinkin Taivaiden maisterit, Homo sapiens ja kokoelma vuosilta 90 - 92 ovat tosi hyviä. Itseltäni löytyy kaikki levyt ja yksi ep (Turpasauna) sievässä järjestyksessä levyhyllystä :D

Oletteko huomanneet, että jotkin eri kappaleet eri levyillä ovat samantapaisia esim. Tehdas - Taivaiden Maisterit, kummatkin ovat pitkiä joissa on monta osaa jne.

Mitäs tykkäätte Martikaisen uudesta kirjasta? Itselläni ei ole lukukokemuksia ko. kirjasta...
 
Ylös